Gyártmány
- Modell
HONDA S-MX További Modellek:honda ACCORD honda CITY honda CIVIC honda CONCERTO honda CR-V honda CR-X honda CR-Z honda ELEMENT honda FR-V honda HR-V honda INSIGHT honda INTEGRA honda JAZZ honda LEGEND honda LOGO honda NSX honda ODYSSEY honda PILOT honda PRELUDE honda QUINTETT honda RIDGELINE honda S-MX honda S 2000 honda STREAM honda EGYÉBHONDA hírek:F1-es Olasz Nagydíj, Monza: Verstappen a Ferrari otthonában is nyert! F1-es Kanadai Nagydíj, Montreal: Vágta a tengerentúlra F1-es Azerbajdzsáni Nagydíj: Kiszámíthatatlanság és dráma hegyek Monacói Nagydíj, Monte-Carlo: Perez nyerte a káoszfutamot F1-es Spanyol Nagydíj, Barcelona: az európai rész nyitánya Szaúd-Arábiai Nagydíj, Dzsidda: Verstappen nyerte a csatát Leclerc ellen F1-es USA Nagydíj, Austin: Verstappen nyerte az éles csatát F1-es Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps: Verstappen nyerte a kurta-furcsa futamot Autós hírek:WRC, Portugál Rali: Portugáliával indul a murvás sorozat Miami Nagydíj: Norris régóta várt aranya! F1-es Miami Nagydíj: Újabb sprinthétvége, ezúttal Miamiban WRC Horvát Rali: Ogier ezüsttálcán kapta az aranyérmet F1-es Kínai Nagydíj: Verstappen Kínában is nyert F1-es Kínai Nagydíj: Sprintfutammal térnek vissza Kínába WRC, Horvát Rali: A szomszédban a ralizás csúcsa F1-es Japán Nagydíj: Verstappen ismét nyeregben, ezúttal Japánban F1-es Japán Nagydíj: Tavaszi futam a Távol-Keleten WRC, Szafari Rali: Rovanpera állva maradt és nyert WRC, Szafari Rali: Csapadékos küzdelem Afrikában F1-es Ausztrál Nagydíj, Melbourne: Verstappen kiesik, Sainz nyer F1-es Ausztrál Nagydíj, Melbourne: törés-zúzás, magas szinten F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj:Verstappen sziklaszilárdan vezetett és nyert F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj: A RB, Dzsiddában is uralni fogja a címlapokat! F1-es Bahreini Nagydíj, Szahír: Verstappen folytatta F1-es Bahreini Nagydíj: Szombati futammal indul a szezon WRC, Svéd Rali: Lappié a svéd korona WRC, Svéd Rali: A hó és jég hazájában raliznak WRC, Monte-Carlo Rali: Thierry Neuville-é az arany! WRC, Monte-Carlo Rali: Új világbajnok a láthatáron? F1-es Abu-Dzabi Nagydíj: Verstappené az utolsó arany! F1-es Abu-Dzabi Nagydíj: Egy hosszú szezon lezárása WRC: Japán Rali: Fölényes Toyota siker, Evans-szel az élen F1-es Las Vegasi Nagydíj: Verstappen bankot robbantott Vegasban F1-es Las Vegas-i Nagydíj: Viva Las Vegas! WRC, Japán Rali: Mindenki nyerni akar F1-es Sao Paulói Nagydíj: Verstappen Brazíliában is hozta formáját F1-es Sao Paulói Nagydíj, Interlagos: az idei utolsó sprintverseny F1 Mexikóvárosi Nagydíj: Verstappen a csúcson, Perez a mélyben WRC, CER Rali: Neuville nyert, Rovanpera a világbajnok! F1-es Mexikóvárosi Nagydíj: Töretlen Red Bull siker Mexikóban is? WRC, Közép-Európa Rali: A Közép-Európa rali beköszön! F1-es USA Nagydíj, Austin: Verstappennek ismét csillagos ötös járt F1 Amerikai nagydíj, Austin: Elindult a levezetés F1 Katari Nagydíj, Losail: Verstappen világbajnokként nyert! F1-es Katari Nagydíj: Bajnokavatás szombaton? WRC, Chile Rali: Tanak nyert, a Toyota a világbajnok! WRC, Chile Rali: Visszatérés, három év után F1 Japán Nagydíj, Szuzuka: Az F1 a régi kerékvágásban F1-es Japán Nagydíj: Szuzukában folytatják F1-es Szingapúri Nagydíj: Sainz és a Ferrari nyert! F1-es Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl: Éjszakai száguldás WRC, Akropolisz Rali: Rovanpera útban a vb cím felé WRC:70 éves Akropolisz Rali, extrém kihívásokkal F1-es Olasz Nagydíj: Red Bull-dupla, Ferrari a dobogón F1-es Holland Nagydíj: Max ott folytatta, ahol abbahagyta F1-es Holland Nagydíj: Maxtól maximumot várnak otthon is |
A Honda Motor Company, Limited egy tokiói székhelyű multinacionális vállalat. Az 1948 szeptemberében alapított Honda Motor Co. Ltd. létezése első percétől fogva kivételes színvonalú mérnöki teljesítményéről ismert. Az ezt követő 50 év során ezt olyan értékekkel bővítette, mint a társadalmi felelősségtudat és a környezet védelme. Mára egy több mint 150 ezer embert foglalkoztató világcéggé nőtt, amely 34 országban több mint 110 termelő- és fejlesztőegységet működtet. A 2002. március 31-én lezárt pénzügyi évben a Honda 8 millió motorkerékpárt, 4,4 millió munkagépet és 2,9 millió személyautót értékesített. 1977 óta nem Japán a Honda legnagyobb gépjárműpiaca. Ez a kitüntető cím az Amerikai Egyesült Államokat illeti meg, ahol évente közel 1,25 millió Honda gépkocsit adnak el. Japán csak a márka második legnagyobb piaca, őt pedig Európa követi: itt Németország és Anglia közel 60-60 ezer, Olaszország pedig 40 ezer eladott autóval a legjelentősebb nemzeti piac a földrészen. A Honda az apró munkagépektől kezdve a kísérleti repülőgépekben használt turbólégcsavaros hajtóművekig nagyon sok mindent gyárt; motorjai a világ legtöbb országában kaphatóak. A Honda nevéhez fűződnek azok a kísérleti villanymotorok, amelyek a világ első, kifejezetten elektromos üzeműre épített, nikkel-fémhidrid akkumulátorról működő autóját, az EV PLUS-t hajtották. A szolárcellás járművek Ausztráliában megrendezett 2000 mérföldes versenyén győzedelmeskedő, a The Dream (Az Álom) névre keresztelt gépkocsiban a nap energiáját használta fel. AutógyártásA Honda már 15 éve működött, amikor elkezdett gépkocsikat gyártani, és újabb tíz évbe telt, mire a nemzetközi autóipar fontos szereplőjévé vált. A 80-as évek elején a Honda már vezető multinacionális vállalat volt. A Honda 1963-ban 136 járművet gyártott. Egy évvel később 5210, 1965-ben pedig már 8779 darabot, amelyek egynegyedét exportálták. A termelés ezután visszaesett 3209 járműre, egy újabb év elteltével, 1967-ben azonban ismét fellendült, nem kevesebb, mint 87 000 darabra. A siker kulcsa az erős hazai piac volt: 1968-ban 186 500, 1969-ben 232 000 járművet gyártottak, és a termelésnek csupán 5%-át exportáltak. A Honda első sorozatgyártású négykerekűje a sportos S500 kétüléses, valamint a T360 haszonjármű volt. Ezeket követte a fejlett S600 kupé, majd 1965 októberében az L700 kombi. Az S500-ast benevezték az 1964-es Liege–Szófia–Liege-ralira, az 1967-es világbajnok, Denny Hulme által vezetett S600 pedig kategóriagyőztes lett a Nürnburgringen szeptemberben megrendezett ADAC 600 kilométeres tartóssági futamon. Ez volt a Honda első sikeres autóversenye. Az N360 törpeautó kéthengeres négyütemű motorja félelmetes 8500/perc fordulatszámig pörgött fel. A 354 cm³-es erőforrás 31 lóerőt teljesített, és teljesen szinkronizált, négyfokozatú sebességváltón keresztül hajtotta az autó első kerekeit. A Honda a motorokról autókra átnyergelő fiatal japán vásárlóknak szánta a kocsit. Az N360 időzítése tökéletes volt: az 1960-as években megkezdődött a kisautók forradalma. Honda a léghűtés lelkes híve volt, ami hosszan tartó, emlékezetes viták forrása volt közte és mérnökei között. Az 1969-es Honda 1300 tervein dolgozva szerette volna, ha az N360 és az azt leváltó, N600 mellett a többi utcai modell is léghűtést kapna. Az elegáns kisautó 100 lóerős, keresztben beépített motorja 176 km/h végsebességre tette képessé az elsőkerék-hajtású modellt, amelyet tárcsafékekkel, valamint a zajcsökkentés érdekében Dual-Dyna léghűtéssel (DDAC) szereltek fel. A rezonanciák csillapítására egy bonyolult, hűtőszárnyakkal kombinált légbevezető rendszert terveztek, így a motor minden idők egyik leghalkabb léghűtéses erőforrása lett. Az autó 1970-ben bemutatott, kecses kupéváltozata népszerű volt, a szedánt azonban 1972-ben le kellett váltani a vízhűtéses 145-ös modellel. A problémáknak köszönhetően a Honda kutatási és fejlesztési részlegei nagyobb mozgásteret kaptak. Honda 1973-ban elfoglalta a legfelső tanácsadó tiszteletbeli posztját. A Honda Motor nem családi vállalkozás volt, és Honda szabályát, ami megtiltotta a családtagok belépését, az igazgatókra is kiterjesztették. A vállalat minden egyes tagja egyenlőnek számított, különbségek csak a dolgozók szerepében, illetve a fizetésükben mutatkoztak. Ez a filozófia minden újonnan létrehozott irodában és üzemben is érvényes volt. Az autógyártás 1970-ben a léghűtéses Z360-assal folytatódott. Ez később egy egész kisautó alapjául szolgált, és az 1971-es, 1971 cm-es léghűtéses Life mini autón át a keresztben beépített 1,2 literes motorral hajtott Civic 1972-es premierjéhez vezetett. Az 1300-as magas költségei miatt a motorkerékpár-részlegre hárult a gépkocsigyártás finanszírozása. Az utóbbi csak 1973-ban, a Civic sikerét követően került ismét előtérbe. 1971-ben kezdtek el dolgozni a Honda találékonyságának újabb fényes példáján, a rétegelt feltöltésű CVCC-motoron (Compound Vortex Controlled Combustion, összetett örvényvezérlésű égés). A CVCC megkoronázta a Honda kutatási és fejlesztési munkásságát, amely elismerten évekkel a világ autóipara előtt járt: a versenytársak ugyanis megvalósíthatatlannak tartották az Amerikai Egyesült Államokban 1975-ben bevezetendő Muskie emissziós törvény előírásait. A Honda a CVCC-motorral felszerelt Civic modellel vetette meg lábát későbbi legnagyobb piacán, az Amerikai Egyesült Államokban. Miután 1973 októberében Kavasima Kijosi lett a Honda elnöke, a vállalat látványos növekedésnek indult. Ekkor a vállalat forgalma kevesebb mint 400 milliárd jen volt, 1979-re azonban – a háború után alapított japán gyártók közül elsőként – meghaladta az 1 billió jent. A Honda forgalma 1980-ban már 1,5 billió jen volt, így alig 32 év alatt a japán cég elérte a General Motors éves forgalmának egy tizedét. Kavasima kinevezése egybeesett az első olajválsággal, ami inflációval és recesszióval sújtotta Japánt. Amerika ugyanekkor szigorította károsanyag-kibocsátási törvényeit, ami az egész világon nehéz feladat elé állította az autóipari kutató-fejlesztő mérnököket. 1973-ban a gépkocsik és motorkerékpárok ára világszerte 15%-kal emelkedett, a Honda azonban a termelés növelésével állandó szinten tudta tartani az egy autóra eső költségeket. A motorkerékpárok gyártása évi 3 millió darabra nőtt: ebből egymilliót Japánban készítettek és értékesítettek, további egymilliót exportra gyártottak az anyaországban, a harmadik milliót, pedig külföldön állították elő. Kavasima a Honda munkagépválasztékát is kibővítette; a vállalat áramfejlesztőket, talajművelő gépeket, fűnyírókat, outboard hajómotorokat és vízpumpákat gyártott. ModelpalettaEurópa
Japán
USA
India
Vélemények a Honda-ról
|