Autós hírek: Volvo V70: Biztonság a lemezek alatt


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Az új Volvo V70-esben ugyanazok a fejlett, egymással kommunikáló biztonsági rendszerek dolgoznak, mint a Volvo S80-asban. A szabadalmaztatott karosszéria-szerkezet igen hatásosan nyeli el az energiát, az utastér védelmi rendszerében pedig megtalálhatóak a legfejlettebb oldallégzsákok és az ostorcsapás elleni védelem. Mindezeken felül még egy világújdonságot is bemutatunk a gyermekbiztonság területén.
 
Világújdonság a gyermekek biztonságát javító, megnövelt függönylégzsák (IC) és a beépített ülésmagasító
 
[1]A Volvo V70 hátsó ülésén utazó gyermekek biztonságának növelése érdekében a Volvo továbbfejlesztette a SIPS elnevezésû oldalütközés ellen védõ rendszert. A karosszéria szerkezete erõsebb lett, a függönylégzsákok nagyobbak, az állítható magasságú ülésmagasító pedig egyenesen világújdonság.
A hátsó ülésbe épített ülésmagasító két fokozatban állítható, így különbözõ méretû gyermekek is úgy utazhatnak, hogy kilátnak az ablakon, és ezzel egyidejûleg a biztonságuk is javul. Az alacsonyabb állás 115 és 140 cm, illetve 22 és 36 kg közötti gyermekek számára megfelelõ, míg a felsõ állást 95 és 120 cm, illetve 15 és 25 kg közötti gyermekek számára tervezték. Az új Volvo V70-esnek mindkét hátsó külsõ ülése rendelhetõ ezzel a gyereküléssel.
Az állítható ülésmagasító segítségével a biztonsági öv geometriája a gyermek magasságától függetlenül mindig megfelelõ. Ezeket az ülésmagasítókat olyan biztonsági övek egészítik ki, melyek överõ szabályzóját a célnak megfelelõen állították be. Így az a lehetõ legjobb védelmet teszi lehetõvé baleset esetén, és megfelelõ erõvel feszíti meg az öveket.
Az új Volvo V70 függönylégzsákjait 60 mm-rel megnövelték, így azok a megerõsített oldalsó szerkezettel és az ülésmagasítókkal együtt sokkal jobban védik a különbözõ méretû gyermekeket oldalirányú ütközés esetén.
Ráadásul az ülésmagasítóknak köszönhetõen a gyermekek kényelmesebben ülhetnek az autóban, ami harmonikusabb atmoszférát teremt, és nyugodtabbá teszi a vezetés körülményeit.
Az elsõ utasoldali légzsák kulcs segítségével kikapcsolható. Ilyenkor az erre a célra készült rögzítõ elemek használatával menetiránnyal szemben álló gyermekülés is rögzíthetõ az elsõ utasoldali ülésen.
 
Új, megerõsített oldalsó szerkezet
 
[2]Nemcsak a gyermekek, hanem a felnõttek is jobb oldalvédelemben részesülnek az új Volvo V70-esben, mivel a karosszéria egész oldalsó szerkezete erõsebb és könnyebb. Ezt különbözõ erõsségû, nagy szakítószilárdságú acélfajták kiegyensúlyozott kombinációjával érték el (nagy szilárdságú acél, extra nagy szilárdságú acél és különösen erõs, ultra nagy szilárdságú acél). A különbözõ erõsségû acélból készült elemek összjátékának köszönhetõen az utastérbe történõ behatolás lehetõsége kicsi. A cél az, hogy az egész autó oldalra mozduljon – minél távolabb a másik ütközõ jármûtõl.
Az új Volvo S80-asban bemutatkozott oldallégzsákok még hatásosabbá teszik a Volvo szabadalmaztatott oldalvédelmi rendszerét, a SIPS-et. Az új oldallégzsákok két külön kamrából állnak, melyek közül az egyik a csípõt, a másik a mellkast védi. Mivel a csípõ sokkal nagyobb erõbehatást képes elviselni, mint a mellkas, az alsó kamra ötször akkora nyomással fúvódik fel, mint a felsõ rész. Az oldallégzsákok együttmûködnek a függönylégzsákkal, valamint a karosszéria merevítõ elemeivel, és így a lehetõ legnagyobb védõ hatást fejtik ki.
 
Deformációs zónák és különbözõ erõsségû acélok
 
Az új Volvo V70 orrának szabadalmaztatott szerkezetét zónákra osztották, melyeknek különbözõ szerepe van a deformációs folyamat során. A kívül esõ zónák deformálódnak a legjobban. Minél közelebb jut az ütközés ereje az utastérhez, annál kevésbé deformálódik az anyag.
Annak érdekében, hogy minden zóna megfelelõképpen viselkedjen, variálták az acél erõsségét. Ehhez négy különbözõ acélfajtát használnak. A hagyományos karosszéria-acél mellett három nagy szilárdságú acélfajtát: nagy szilárdságú acélt, extra nagy szilárdságú acélt és ultra nagy szilárdságú acélt.
„A zónákra osztott rendszer segítségével maximális mértékben ki tudjuk használni az adott anyag tulajdonságát, és a lehetõ legjobb energiaelnyelõ képességet tudjuk elérni.” – mondja Ingrid Skogsmo. „Célunk az, hogy a baleset típusától függetlenül ép maradjon az utastér.”
 
Kis sebességû deformációs zóna
 
Az elsõ lökhárító szerkezete egy alumínium kereszttartó köré épül fel. A kocsi hossztartóihoz kapcsolódó részek ún. crashboxként lettek kiképezve. Ezek segítenek elnyelni a kis sebességû ütközések energiáját, miközben megóvják a karosszéria szerkezet többi részét a roncsolódástól.
 
Nagy sebességû deformációs zóna
 
A hossztartók egyenes részei nagy szilárdságú acélból készültek. Ez egy különösen erõs acélfajta, melynek nagy az energiaelnyelõ tulajdonsága. Baleset esetén ez a zóna deformálódik legerõsebben.
 
 Back up zóna
 
A kereszttartó A-oszlopok felé forduló része akadályként mûködik. Ez a megoldás védi az utasteret és csökkenti annak deformációját. További elõnye, hogy minimálisra csökkenti annak az esélyét, hogy az elsõ kerék behatoljon az utastérbe. Így a kerék sokkal inkább az ütközés erejének csillapításában vesz részt. Ez a rész rendkívül merev, és extra nagy szilárdságú acélból készült.
 
Hármas összekötõ elem
 
Az A-oszlopokat és az alsó oldaltartókat egy merev oldaltartó köti össze, így ezek különösen merev, hármas összekötõ elemet képeznek mindkét oldalon. Ez a megoldás jelentõsen hozzájárul az utastér védelméhez súlyos baleset esetén.
 
A kompakt, keresztben elhelyezett motorok hozzájárulnak a balesetbiztonsághoz
Akárcsak a többi Volvo modell, úgy az új Volvo V70 motorja is keresztben helyezkedik el, és az elsõ kerekeket hajtja. A keresztirányú elhelyezés nagyobb deformációs teret tesz lehetõvé a motortérben, és ahhoz is hozzájárul, hogy csökkenjen az utastérbe történõ behatolás esélye frontális ütközéskor. Még a hathengeres motorokat is sikerült különösen kis méretük, és berendezéseik átgondolt elhelyezése révén keresztben beépíteni az új V70-esbe.
 
Második generációs WHIPS
 
[3]A Volvo nyaksérüléseket megelõzõ védelmi rendszere, a WHIPS, az egyik legjobb a piacon. Komoly ráfutásos baleset esetén az elsõ ülés háttámlája és fejtámlája követi az utas testének mozgását, és hasonlóképpen fogja fel az energiát, mint amikor egy labdát kapunk el.
Az új Volvo V70-esben ugyanaz a fajta WHIPS mechanizmus található meg, melyet az új S80-asban mutattak be. Ebben a továbbfejlesztett generációban a csillapítás folyamatát finomították, melyhez hozzájárul a fej és a fejtámla közti jobb kontaktus az egész folyamat során.
 
A többi közlekedõ védelme
 
Az új Volvo V70 fejlesztésénél a gyalogosok és a kerékpárosok védelmére is figyeltek. A kocsi orra energiaelnyelõ elemeket tartalmaz, mint például a lökhárító puha kialakítású szerkezete. Ez a lábsérülések veszélyét csökkenti. A légterelõ alsó peremét is megerõsítették és elõrébb hozták, így most majdnem egy vonalban van a lökhárítóval. Ennek az a célja, hogy a lábra ható erõk nagyobb felületen oszoljanak el, és így csökkenjen a sérülés veszélye.
A motorháztetõt megemelték, alatta méhsejt struktúra található, mely eloszlatja, illetve elnyeli az ütközés erejét, és így csökkenti a sérülés veszélyét. /Autósoldalak.hu/