Autós hírek: A tovább élõ legenda


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Mazda MX5 elõtt le a kalappal, ugyanis a megjelenése 1989-ben volt. Az Amerikában Miataként, Japánban Eunos-ként ismert kétüléses, könnyû súlyával, jó vezethetõségével és hátsókerékhajtásával szerezte híveit. A csinos MX5 élvezetes nyitott autózást biztosított, viszonylag olcsón. A siker recept a fenti összetevõkbõl állt össze.
Az eltelt idõszak alatt, az öt éve történt átalakításkor változott komolyabban az MX5. A lemezek alatti technika közben maradt a régi. A generáció váltást még tovább húzták, egy tavaly történt, néhány dolgot érintõ ráncfelvarrással.
A Mazda hátsóhajtásával szinte konkurencia nélküli az osztályában, az igazi versenytársak most kezdenek ébredni. A Pontiac Soltice, Saturn Sky és késõbbi Opel Speedtser készül majd hasonló technikával és árban. A genfi premieren az utolsó csavarig megújult autót láthatott a közönség. A Mazda nem tévesztette el a receptet, mindent úgy folytatott, ahogy az elõddel elkezdte.
[32]A jármûvet hordozó váz, könnyû és szilárd szerkezet, masszívabb mint elõdje. Ezért az úttartás és az irányíthatóság javult. A motorok kicsit hátrébb foglalnak helyet, így a súlyelosztás eléri az ideális 50/50 százalékos arányt. A hatsebességes váltó -akár a motorok-, új konstrukció. A váltóról még annyit, hogy pontosabban kapcsolható, hátsókerékhajtás természetesen megmaradt.
A futómûveket az igényesség jellemzi. Elöl dupla lengõkaros konstrukciót találni, hátul pedig többkaros felfüggesztést. Ez a párosítás, a csavarodásmentes karosszériával verhetetlenné teszi az MX5-öt.
Az erõmûvek terén combosodás történt, erõsebb motorokat találni az új MX5-ben. A Forddal közösen gyártott MZR motorcsalád tagjai foglalnak helyet az elsõ tengelynél. A belépõ modell, a 6500-as fordulaton 126 lóerõt teljesítõ, 1,8 literes. A nagyobb teljesítményre vágyóknak, mostanság már nem szükséges a kis példányszámban készített turbósra vágyakozniuk. A Mazdapseed által 2004-ben készített, Amerikának szánt 178 lóerõs különlegesség helyett rendelhetõ, a pörgõs kétliteres, amely 160 lóerõs.
A külsõ nagyon hasonlatos az elõdre, az új könnyûfémtárcsákon és az orr részen látszik legjobban a változás. [123] Az utasteret jobb anyagok és csinosabb, sportos belsõ jellemzi. A tetõnél nem követték a ma dúló összecsukatós keménytetõs vonalat. Maradtak a könnyû és kis helyen elférõ vászontetõnél.
BA