Autós hírek: WRC:70 éves Akropolisz Rali, extrém kihívásokkal


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

Majd egy hónapos pihenőt követően frissen, üdén állnak rajthoz a hétvégén a ralicsapatok, a szezon egyik legkeményebb raliján, az Akropolisz Ralin. A csapatok nem várt módon különös időjárási kihívással, viharokkal és esőzésekkel, küzdhetnek a versenyen. Emellett a gyorsasági szakaszokon rettentően gyors tempó várható. A májusban kezdődött murvás sorozat hatodik és egyben legmegerőltetőbb fordulója következik a hétvégén.
Az Akropolisz Ralit megelőzően két héttel korábban elutaztak a csapatok a helyszínre tesztelni. A görögországi forróságban fellobbanó tüzek hátráltatták a teszteket, de végül a veszélyhelyzet elmúlásával rendben lebonyolították azokat.
A Hyundai magabiztosan vág neki a hétvégének és egyértelműen az első helyért hajt. S hogy honnan ez a magabiztosság? 2022-ben a csapat legjobb eredményét itt érte el, az első három helyen ugyanis a Hyundai pilótái álltak. Ehhez azonban lesz egy-két szava a világbajnokságot kimagaslóan, 67 pontos előnnyel, vezető Toyotának. Még négy verseny van hátra a szezonból és az egyéni ponttábla élén álló Kalle Rovanperának 25 pontos az előnye a második helyen álló csapattársa, Elfyn Evans előtt.
A murvás mediterrán ralik közül az Akropolisz Rali kétségkívül a legnagyobb presztízsű és egyben a legkedveltebb is. A görögországi viadalt először 1950-ben rendezték meg és már azelőtt a sport egyik klasszisának számított, mielőtt 1973-ban létrehozták a Rali Világbajnokságot. Azóta sokat változott maga a rali is. Arról vált ismertté ez a rali, hogy itt nehéz, sziklás terepen hajt a mezőny perzselően forró időjárási körülmények között. Az Európa néhány országát korábban elérő viharos időszak ezúttal Görögországot, s a ralisokat sem kíméli a hétvégén.
Idén is rekordszámú nevezés volt az Akropolisz Ralira. A nyolcszoros világbajnok Sebastien Ogier is részt vesz ezen a megmérettetésen. Nem véletlenül, ezt a híres versenyt nem szívesen hagyja ki még egy ilyen legenda sem. „Szeretem az országot és ezt a ralit is. Jól éreztem magam a nyáron, de izgatottan várom, hogy visszaüljek a GR Yarisba és versenyezzek Görögországban. A ralis pályafutásom nagy részében sajnos nem volt része a versenynaptárnak, de visszatért és motivált vagyok, hogy jól teljesítsek. Egyszer sikerült itt nyernem, s a terv most is az, hogy újabb győzelmet szerezzek.” – szögezte le lelkesen a ralilegenda.
Ogier ötödik rajthelye elvileg előnyös a nyitó nap öt gyorsasági szakaszán. Az ilyen murvás ralikon az első helyről rajtoló van a legkedvezőtlenebb pozícióban, hiszen ő söprögeti az utat a mögötte jövők előtt. Ekkor az ötödik hely kimondottan jó. Kivéve, ha esik, s ezúttal az is várható a rali helyszínén. Sőt mi több, illetékesek a rali alatti heves zivatarokra és viharokra figyelmeztették a résztvevőket. Egy hete még a tűzvészek fenyegettek Görögország középső részén, most meg hatalmas zivatarok várhatók. Két éve is hatalmas eső zúdult a világbajnoki ralimezőnyre Görögországban, de a jóslatok szerint az idei még annál is rosszabb lesz.
2021-ben a versenyt megelőző esőzések teljesen megjósolhatatlanná tették a nyolc év után visszatérő Akropolisz Ralinak a végeredményét. A rögös, pocsolyás murvás utak nagyon megnehezítették az abroncsválasztást. Ez is közrejátszott abban, hogy Kalle Rovanpera, aki gyakorlatilag az egész Akropolisz Ralin vezetett, végül elsőként ért célba.
A rali
A 2023-as Akropolisz Rali három napon át tart, s a 15 gyorsasági szakasz 307,89 km-t tesz majd ki. A rali főhadiszállását és a szervizparkot ismét Lamiában rendezik be, ami 220 km-re északra található Athéntól.
Az események csütörtökön kezdődnek egy teljesen új szuperspeciális szakasszal Athén tengerparti részén. Ekkor a csapatok egy 1,48 km-es gyorsaságin hajtanak át a rajongók ezrei szemei előtt. Ezt további 14 hosszú szakasz követi majd.
Érdemes kiemelni a vasárnapi Tarzan szakaszt, amely talán a legismertebb szakasza az Akropolisz Ralinak. Nagyon technikás és hajtűkanyarokkal van tele. A ralit a Grammeni 2 Power Stage zárja.
A 2000-es évek Akropolisz Rali győztesei:
2022                Thierry Neuville (Hyundai)
2021                Kalle Rovanpera (Toyota)
2013                Jari-Matti Latvala (Volkswagen)
2012                Sebastien Loeb (Citroën)
2011                Sebastien Ogier (Citroën)
2009                Mikko Hirvonen (Ford)
2008                Sebastien Loeb (Citroën)
2007                Marcus Grönholm (Ford)
2006                Marcus Grönholm (Ford)
2005                Sebastien Loeb (Citroën)
2004                Petter Solberg (Subaru)
2003                Markko Märtin (Ford)
2002                Colin McRae (Ford)
2001                Colin McRae (Ford)
2000                Colin McRae (Ford)
A világbajnokság állása a Finn Rali után:
Pilóták
1. Kalle Rovanpera (FIN)                    Toyota Racing WRT                170 pont
2. Elfyn Evans (GBR)                           Toyota Racing WRT                145 pont
3. Thierry Neuville (BEL)                    Hyundai WRT                         134 pont
4. Ott Tanak (EST)                              M-Sport Ford  WRT               104 pont
3. Sebastien Ogier (FRA)                    Toyota Racing WRT                98 pont
6. Esapekka Lappi (FIN)                      Hyundai WRT                           87 pont
7. Takamoto Katsuta (JPN)                 Toyota Racing WRT                  58 pont
8. Dani Sordo (ESP)                            Hyundai WRT                           46 pont
9. Teemu Suninen (FIN)                     Hyundai WRT                           34 pont
10. Pierre-Louis Loubet (FRA)            M-Sport Ford  WRT                 28 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/

Majd egy hónapos pihenőt követően frissen, üdén állnak rajthoz a hétvégén a ralicsapatok, a szezon egyik legkeményebb raliján, az Akropolisz Ralin. A csapatok nem várt módon különös időjárási kihívással, viharokkal és esőzésekkel, küzdhetnek a versenyen. Emellett a gyorsasági szakaszokon rettentően gyors tempó várható. A májusban kezdődött murvás sorozat hatodik és egyben legmegerőltetőbb fordulója következik a hétvégén.

Az Akropolisz Ralit megelőzően két héttel korábban elutaztak a csapatok a helyszínre tesztelni. A görögországi forróságban fellobbanó tüzek hátráltatták a teszteket, de végül a veszélyhelyzet elmúlásával rendben lebonyolították azokat.

A Hyundai magabiztosan vág neki a hétvégének és egyértelműen az első helyért hajt. S hogy honnan ez a magabiztosság? 2022-ben a csapat legjobb eredményét itt érte el, az első három helyen ugyanis a Hyundai pilótái álltak. Ehhez azonban lesz egy-két szava a világbajnokságot kimagaslóan, 67 pontos előnnyel, vezető Toyotának. Még négy verseny van hátra a szezonból és az egyéni ponttábla élén álló Kalle Rovanperának 25 pontos az előnye a második helyen álló csapattársa, Elfyn Evans előtt.

A murvás mediterrán ralik közül az Akropolisz Rali kétségkívül a legnagyobb presztízsű és egyben a legkedveltebb is. A görögországi viadalt először 1950-ben rendezték meg és már azelőtt a sport egyik klasszisának számított, mielőtt 1973-ban létrehozták a Rali Világbajnokságot. Azóta sokat változott maga a rali is. Arról vált ismertté ez a rali, hogy itt nehéz, sziklás terepen hajt a mezőny perzselően forró időjárási körülmények között. Az Európa néhány országát korábban elérő viharos időszak ezúttal Görögországot, s a ralisokat sem kíméli a hétvégén.

Idén is rekordszámú nevezés volt az Akropolisz Ralira. A nyolcszoros világbajnok Sebastien Ogier is részt vesz ezen a megmérettetésen. Nem véletlenül, ezt a híres versenyt nem szívesen hagyja ki még egy ilyen legenda sem. „Szeretem az országot és ezt a ralit is. Jól éreztem magam a nyáron, de izgatottan várom, hogy visszaüljek a GR Yarisba és versenyezzek Görögországban. A ralis pályafutásom nagy részében sajnos nem volt része a versenynaptárnak, de visszatért és motivált vagyok, hogy jól teljesítsek. Egyszer sikerült itt nyernem, s a terv most is az, hogy újabb győzelmet szerezzek.” – szögezte le lelkesen a ralilegenda.

Ogier ötödik rajthelye elvileg előnyös a nyitó nap öt gyorsasági szakaszán. Az ilyen murvás ralikon az első helyről rajtoló van a legkedvezőtlenebb pozícióban, hiszen ő söprögeti az utat a mögötte jövők előtt. Ekkor az ötödik hely kimondottan jó. Kivéve, ha esik, s ezúttal az is várható a rali helyszínén. Sőt mi több, illetékesek a rali alatti heves zivatarokra és viharokra figyelmeztették a résztvevőket. Egy hete még a tűzvészek fenyegettek Görögország középső részén, most meg hatalmas zivatarok várhatók. Két éve is hatalmas eső zúdult a világbajnoki ralimezőnyre Görögországban, de a jóslatok szerint az idei még annál is rosszabb lesz.

2021-ben a versenyt megelőző esőzések teljesen megjósolhatatlanná tették a nyolc év után visszatérő Akropolisz Ralinak a végeredményét. A rögös, pocsolyás murvás utak nagyon megnehezítették az abroncsválasztást. Ez is közrejátszott abban, hogy Kalle Rovanpera, aki gyakorlatilag az egész Akropolisz Ralin vezetett, végül elsőként ért célba.

A rali

A 2023-as Akropolisz Rali három napon át tart, s a 15 gyorsasági szakasz 307,89 km-t tesz majd ki. A rali főhadiszállását és a szervizparkot ismét Lamiában rendezik be, ami 220 km-re északra található Athéntól.

Az események csütörtökön kezdődnek egy teljesen új szuperspeciális szakasszal Athén tengerparti részén. Ekkor a csapatok egy 1,48 km-es gyorsaságin hajtanak át a rajongók ezrei szemei előtt. Ezt további 14 hosszú szakasz követi majd.

Érdemes kiemelni a vasárnapi Tarzan szakaszt, amely talán a legismertebb szakasza az Akropolisz Ralinak. Nagyon technikás és hajtűkanyarokkal van tele. A ralit a Grammeni 2 Power Stage zárja.

A 2000-es évek Akropolisz Rali győztesei:

2022                Thierry Neuville (Hyundai)
2021                Kalle Rovanpera (Toyota)
2013                Jari-Matti Latvala (Volkswagen)
2012                Sebastien Loeb (Citroën)
2011                Sebastien Ogier (Citroën)
2009                Mikko Hirvonen (Ford)
2008                Sebastien Loeb (Citroën)
2007                Marcus Grönholm (Ford)
2006                Marcus Grönholm (Ford)
2005                Sebastien Loeb (Citroën)
2004                Petter Solberg (Subaru)
2003                Markko Märtin (Ford)
2002                Colin McRae (Ford)
2001                Colin McRae (Ford)
2000                Colin McRae (Ford)

A világbajnokság állása a Finn Rali után:

Pilóták

1. Kalle Rovanpera (FIN)                    Toyota Racing WRT                170 pont
2. Elfyn Evans (GBR)                           Toyota Racing WRT                145 pont
3. Thierry Neuville (BEL)                    Hyundai WRT                         134 pont
4. Ott Tanak (EST)                              M-Sport Ford  WRT               104 pont
3. Sebastien Ogier (FRA)                    Toyota Racing WRT                98 pont
6. Esapekka Lappi (FIN)                      Hyundai WRT                           87 pont
7. Takamoto Katsuta (JPN)                 Toyota Racing WRT                  58 pont
8. Dani Sordo (ESP)                            Hyundai WRT                           46 pont
9. Teemu Suninen (FIN)                     Hyundai WRT                           34 pont
10. Pierre-Louis Loubet (FRA)            M-Sport Ford  WRT                 28 pont

Forrás: facebook.com/amberprkft/