Autós hírek: F1-es Azerbajdzsáni Nagydíj, Baku: Utcai pálya, de más, mint Monaco


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

A hétvégén ismét egy olyan verseny következik, amelyet a 2020-as pandémiás
évben nem rendeztek meg. Az utcai versenyek kialakítása nagyon sok időt és
szervezést igényel, amelyet egy bizonytalan évben nem lehet bevállalni.
Emiatt maradt el tavaly Monaco és Baku is, vagy akár a Kanadai Nagydíj is,
amelyet sajnos idén sem rendeznek meg. 2016 óta versenyez a Forma-1-es
mezőny Azerbajdzsánban. A futamot először Európa Nagydíj név alatt rendezték
meg, majd 2017 óta az ország saját neve alatt fut.
A Mercedes mindig is jó teljesítményt nyújtott az azeri pályán, s 2017
kivételével mindig pilótái diadalmaskodtak itt. 2017 volt az egyetlen év,
amikor is Daniel Ricciardo személyében Red Bull-pilóta állhatott fel a
dobogó tetejére. Bár Monacóban a Red Bull domináns teljesítményt tett le az
asztalra, kérdés, hogy ezen a hullámon lovagolva át tudja-e menekíteni a
formáját Bakura. Bár ez is utcai pálya, de teljesen más, mint Monaco volt.
Ami az izgalmakat illeti, Baku jobban áll. Több előzési lehetőség van a
pályán, mint Monacóban, így például a hosszú egyenesében. A verseny maga
kiszámíthatatlanabb és a biztonsági autós fázisok megtörik az egyhangúságot.
Míg Monacóban nem nagyon pihenhet a pilóta a verseny alatt, Bakuban erre
több lehetősége van, így a hosszú egyenesben is. Azután, hogy 2020-ban nem
rendezett Azerbajdzsán Forma-1-es futamot, úgy néz ki, idén fog, csakhogy
nézők nélkül. Monacóban még napi 7500 nézőt engedtek a lelátókra, s a bakui
üres lelátók után, a Francia Nagydíjra ismét napi 15 ezer nézőt várnak.
A Monacói Nagydíjat bár nagyon exkluzív helyen rendezik, mégis kevésbé
izgalmas futamokat hoz. Idén sem volt másként, de a Red Bull és Max
Verstappen kitűnő teljesítménye révén biztosan helye van a
történelemkönyvekben. Max Verstappen az egyéni ponttábla élére állt, ami még
sosem fordult vele elő a Forma-1-es Világbajnokságban. A Red Bull pedig ha
csak egy ponttal is, de szintén vezeti a konstruktőri ponttáblát. Az azeri
futam előtt egyébként Magyarországon lazult a holland pilóta. A
Hungaroringen csapatta egy Porschéval csak úgy a szórakozás kedvéért.
Helmut Markko szerint Sergio Perez a döntő tényező a Red Bull világbajnoki
címért folyó harcában. A 79 éves szakember szerint Perez túl gyenge
teljesítményt nyújt az időmérő edzéseken. Ez a csapat legnagyobb
hiányossága. A mexikói pilóta nem könnyen szokja a Red Bullt, tudja is, hogy
javulnia kell. Bakuban kiderül, hogy mennyire sikerül ez neki ott, ahol
korábban kétszer is dobogóra állhatott a Force Indiával.
Charles Leclercnek és a Ferrarinak hosszú idő óta először lett volna esélye
az első pozícióból rajtolni Monacóban, de autójának meghibásodása miatt erre
nem volt lehetősége. Ki tudja mikor lesz még egy ilyen ziccer a csapat
számára? 2019-ben mindenesetre ezen a pályán Sebastian Vettel a harmadik
helyre vitte célba a piros betontorpedót, 2018-ban Kimi Raikkönen második
lett. 2016-ban az első futamon Vettel a második, Raikkönen pedig a negyedik
lett az akkor még Európa Nagydíj név alatt futó versenyen. Bár az utcai
pálya gyorsasága a Mercedesnek kedvez, talán labdába rúghat majd a Ferrari
is.
A verseny és a pálya
Az azeri aszfaltcsík egy ultramodern versenypálya, s a monacóihoz hasonlító
utcai pálya keveréke. Ez a nyomvonal is a híres mérnök, Hermann Tilke keze
munkáját dicséri. Sok a szűk rész, de sok a gyors egyenes is, amely
gyorsabbá teszi ezt a helyszínt Monacónál.
Az 51-körös Azeri Nagydíj június 6.-án helyi idő szerint 16 órakor (nálunk
14 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 6,003 km, a teljes versenytáv
306,049 km. A körrekordot Charles Leclerc (Ferrari) tartja 2019-ből
1:43.009-es időeredménnyel.
2019-ben, mikor utoljára rendeztek itt Forma-1-es futamot, Valtteri Bottas
(Mercedes) ért célba elsőként. A finn pilóta ideje 1:31:52.942 volt. A
második helyezett Lewis Hamilton (Mercedes) lett, míg a bronzérmes helyre
Sebastian Vettel (Ferrari) állhatott fel.
Forrás: facebook.com/amberprkft/

A hétvégén ismét egy olyan verseny következik, amelyet a 2020-as pandémiásévben nem rendeztek meg. Az utcai versenyek kialakítása nagyon sok időt ésszervezést igényel, amelyet egy bizonytalan évben nem lehet bevállalni.Emiatt maradt el tavaly Monaco és Baku is, vagy akár a Kanadai Nagydíj is,amelyet sajnos idén sem rendeznek meg. 2016 óta versenyez a Forma-1-esmezőny Azerbajdzsánban. A futamot először Európa Nagydíj név alatt rendeztékmeg, majd 2017 óta az ország saját neve alatt fut.


A Mercedes mindig is jó teljesítményt nyújtott az azeri pályán, s 2017kivételével mindig pilótái diadalmaskodtak itt. 2017 volt az egyetlen év,amikor is Daniel Ricciardo személyében Red Bull-pilóta állhatott fel adobogó tetejére. Bár Monacóban a Red Bull domináns teljesítményt tett le azasztalra, kérdés, hogy ezen a hullámon lovagolva át tudja-e menekíteni aformáját Bakura. Bár ez is utcai pálya, de teljesen más, mint Monaco volt.


Ami az izgalmakat illeti, Baku jobban áll. Több előzési lehetőség van apályán, mint Monacóban, így például a hosszú egyenesében. A verseny magakiszámíthatatlanabb és a biztonsági autós fázisok megtörik az egyhangúságot.Míg Monacóban nem nagyon pihenhet a pilóta a verseny alatt, Bakuban erretöbb lehetősége van, így a hosszú egyenesben is. Azután, hogy 2020-ban nemrendezett Azerbajdzsán Forma-1-es futamot, úgy néz ki, idén fog, csakhogynézők nélkül. Monacóban még napi 7500 nézőt engedtek a lelátókra, s a bakuiüres lelátók után, a Francia Nagydíjra ismét napi 15 ezer nézőt várnak.


A Monacói Nagydíjat bár nagyon exkluzív helyen rendezik, mégis kevésbéizgalmas futamokat hoz. Idén sem volt másként, de a Red Bull és MaxVerstappen kitűnő teljesítménye révén biztosan helye van atörténelemkönyvekben. Max Verstappen az egyéni ponttábla élére állt, ami mégsosem fordult vele elő a Forma-1-es Világbajnokságban. A Red Bull pedig hacsak egy ponttal is, de szintén vezeti a konstruktőri ponttáblát. Az azerifutam előtt egyébként Magyarországon lazult a holland pilóta. AHungaroringen csapatta egy Porschéval csak úgy a szórakozás kedvéért.


Helmut Markko szerint Sergio Perez a döntő tényező a Red Bull világbajnokicímért folyó harcában. A 79 éves szakember szerint Perez túl gyengeteljesítményt nyújt az időmérő edzéseken. Ez a csapat legnagyobbhiányossága. A mexikói pilóta nem könnyen szokja a Red Bullt, tudja is, hogyjavulnia kell. Bakuban kiderül, hogy mennyire sikerül ez neki ott, aholkorábban kétszer is dobogóra állhatott a Force Indiával.


Charles Leclercnek és a Ferrarinak hosszú idő óta először lett volna esélyeaz első pozícióból rajtolni Monacóban, de autójának meghibásodása miatt errenem volt lehetősége. Ki tudja mikor lesz még egy ilyen ziccer a csapatszámára? 2019-ben mindenesetre ezen a pályán Sebastian Vettel a harmadikhelyre vitte célba a piros betontorpedót, 2018-ban Kimi Raikkönen másodiklett. 2016-ban az első futamon Vettel a második, Raikkönen pedig a negyediklett az akkor még Európa Nagydíj név alatt futó versenyen. Bár az utcaipálya gyorsasága a Mercedesnek kedvez, talán labdába rúghat majd a Ferrariis.


A verseny és a pálya


Az azeri aszfaltcsík egy ultramodern versenypálya, s a monacóihoz hasonlítóutcai pálya keveréke. Ez a nyomvonal is a híres mérnök, Hermann Tilke kezemunkáját dicséri. Sok a szűk rész, de sok a gyors egyenes is, amelygyorsabbá teszi ezt a helyszínt Monacónál.


Az 51-körös Azeri Nagydíj június 6.-án helyi idő szerint 16 órakor (nálunk14 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 6,003 km, a teljes versenytáv306,049 km. A körrekordot Charles Leclerc (Ferrari) tartja 2019-ből1:43.009-es időeredménnyel.


2019-ben, mikor utoljára rendeztek itt Forma-1-es futamot, Valtteri Bottas(Mercedes) ért célba elsőként. A finn pilóta ideje 1:31:52.942 volt. Amásodik helyezett Lewis Hamilton (Mercedes) lett, míg a bronzérmes helyreSebastian Vettel (Ferrari) állhatott fel.


Forrás: facebook.com/amberprkft/