Autós hírek: Rali Világbajnokság, Svéd Rali: Hó volt, hó nem volt...


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

A Rali Világbajnokság második fordulója ismét téli kihívás elé állítja a világbajnoki ralimezőnyt. A szezonnyitó futam változó télies körülményei után, a hétvégi Svéd Rali sem lesz egy könnyű vasárnapi sétakocsikázás. Egy a különbség. A skandináv rali mindig is egy klasszikus téli verseny volt szegecses gumikkal nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. Most viszont az enyhe idő hatására elolvadt a jég az utakról, s emiatt a tervezett 21 helyett csak 13 gyorsasági szakasz lesz megtartva.
A ralirajongók mielőtt elkeserednének, inkább örüljenek, mivel arról is szó volt, hogy a nagy olvadás miatt, ami a hétvégén zajlott le, akár törölhetik is ezt a nagyon kedvelt ralit. A kötelező szegecses gumik használata ugyanis veszélyes lett volna jég nélküli aszfalton. Hét közepétől ismét hidegebb időt jósoltak, így talán nem veszíti el megszokott arculatát a Svéd Rali.
Ez a megmérettetés a havas-jeges útviszonyok miatt nem véletlen, hogy az északi pilóták egyik kedvence. Itt ugyanis általában – köszönhetően az ezen a terepen szerzett nagy gyakorlatnak - nekik áll a zászló. A Svéd Ralin még mindig, ennyi év után is, a helyi hős Stig Blomqvist, a 70-es és 80-as évek emblematikus figurája tartja a rekordot hét győzelemmel.
Ritka, hogy nem skandináv pilóta nyeri ezt a ralit, de időnként megesik. Így volt ez 2015-ben is, amikor is Sebastien Ogier a monacói győzelmét követően Svédországban is begyűjtötte az első helyért járó trófeát. Igaz, a francia pilóta nagyrészt annak köszönhette a győzelmet, hogy csapattársa, Andreas Mikkelsen szinte a célvonalban kicsúszott a pályáról, s végül csak a harmadik helyen ért célba.
Évek óta nem láthattunk olyan izgalmas végkifejletet, mint a tavalyi Svéd Ralin. Mikkelsen hajtott az élen, s Sebastien Ogier nagyon igyekezett behozni három másodperces hátrányát az utolsó gyorsasági szakaszon, miközben ügyesen maga mögött tartotta Thierry Neuville-t. E hármas hatalmas csatát vívott a havas-fagyos svédországi utakon. Mikkelsen az élen nagy elánnal közeledett az utolsó szakaszhoz, ahol a Power Stage-et is rendezték. Volkswagenje azonban nekicsapódott az egyik útszéli nagy hókupacnak és kisodródott az útról, ahol az autó beragadt a magas hóba. Ekkor úszott el az első helye.
Bár Andreas Mikkelsen azóta megszerezte világbajnokságbeli első aranyérmét (2015-ben, Spanyolországban), mégis nagyon feni a fogát erre az első helyre. ”Először is, nem azért utazok Svédországba, hogy második legyek. Ez a hazai ralim, mivel a rali átmegy Norvégiába is, a hazámba. Sok barátom és az egész családom ott lesz, és mindig is nagy álmom volt, hogy itt győzzek. Piszok közel kerültem a győzelemhez tavaly. Már a kezeim között éreztem a győzelmet, de végül mégis kicsúszott belőle az utolsó pár méteren.” – szögezte le határozottan a norvég pilóta.
Skandináviában is enyhébbek a telek az utóbbi időben, így az itt szokásos mínusz 20-30°C fokos hőmérséklet helyett a hétvégre is csak 0°C körüli hőmérséklet várható. Ha nem olvad el teljesen a hó, akkor nem lesz nehéz a megfelelő abroncs kiválasztása, de ha igen, akkor az megnehezítheti a csapatok abroncsválasztását. Egy biztos, a havas utakon a szegecses papucsok jól megfogják az autókat és elég tapadást adnak ahhoz, hogy szélsebesen tudjanak haladni a majd a rendkívül gyors szakaszokon. Aszfalton viszont már más lesz a helyzet, mivel a hó alól kikandikáló aszfalt is bele fog szólni a versengésbe. Ráadásul hó esetén a pilóták a pályát szegélyező hófalakat is „használják” versenyzés közben, amelyek, ha megolvadnak melegebb időben, akár meg is foghatják a versenyautókat, amelyek így a hó foglyai lesznek (mint Mikkelsen autója tavaly).
Ahogy 2015-ben, úgy idén is győzelemmel kezdte meg a szezont a VW francia bajnoka, Sebastien Ogier. Kérdés, hogy a francia pilóta jó formáját megtartva Svédországból is hazaviszi-e a győztes trófeát. 2013 óta a Volkswagen pilótái hozzák el az aranyérmet erről a raliról. Ogier kétszer (2013, 2015), Jari-Matti Latvala egyszer (2014) győzedelmeskedett. Idén mindketten azon lesznek, hogy az idei dicsőségtáblára az ő nevük kerüljön fel.
„Nagyszerű érzés úgy utazni Svédországba, hogy álomrajttal indult a szezon, s máris 28 pontot szereztem. Az ottani feltételek különlegesek és utánozhatatlanok. Köszönhetően a különleges szegecses abroncsoknak, tökéletes a tapadásunk jégen és havon, és pontosan irányítható az autó nagy sebességnél is. Szerintem szoros verseny lesz a Svéd Ralin, de mégis nagyon várom. Tavaly nagy küzdelem volt az északi pilótákkal. Ők azok, akiket idén is le kell majd győzni.” – mondta Ogier.
A rali
A rali központja, ezúttal is, mint mindig, Svédország közepén, Karlstad városában, Varmland és Dalarna tartományban lesz. Ebben az évben is átlátogat a mezőny Norvégiába, ezúttal is az első nap során.
A 2016-os Svéd Rali három napon át tart, s a 13 gyorsasági szakasz 241,48 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja 1397,16 km.
A váratlanul nagy meleg miatt a ralit le kellett rövidíteni. 21 helyett csak 13 gyorsasági szakaszt rendeznek majd meg. A verseny a tervezettől eltérően nem csütörtökön, hanem pénteken veszi kezdetét. Szombaton Svédországban a hagforsi klasszikus havas szakaszokon halad át a mezőny. Ekkor érnek el a híres Colin’s Crest ugratóhoz is. Vasárnap a varmullsaseni Power Stage-el ér véget a rali.
Az elmúlt évek győztesei:
2015 S Ogier (VW)
2014 J-M Latvala (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 M Hirvonen (Ford)
2010- M Hirvonen (Ford)
2008    J-M Latvala (Ford)
2007    M Grönholm (Ford)
2006    M Grönholm (Ford)
2005    P Solberg (Subaru Impreza)
2004    S Loeb (Citroën Xsara)
2003    M Grönholm (Peugeot 206)
2002    M Grönholm (Peugeot 206)
2001    H Rovanperä (Peugeot 206)
2000    M Grönholm (Peugeot 206)
1999    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1998    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1997    K Eriksson (Subaru Impreza)
1996    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1995    K Eriksson (Mitsubishi Lancer)
1994    T Radström (Toyota Celica)
A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:
Pilóták
1. Sebastien Ogier (FRA)                      Volkswagen Motorsport                   28 pont
2. Andreas Mikkelsen (NOR)               Volkswagen Motorsport                   19 pont
3. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai Motorsport                                15 pont
4. Mads Östberg (NOR)                        M-Sport WRT                                          12 pont
5. Stephane Lefebvre (FRA)                 Abu Dhabi WRT                                        10 pont
6. Dani Sordo (ESP)                                Hyundai Motorsport                                10 pont
7. Ott Tanak (EST)                                  DMACK WRT                                             6 pont
8. Elfyn Evans (GBR)                              M-Sport WRT                                            4 pont
9. Esapekka Lappi (FIN)                        Esapekka Lappi                                          2 pont
10. Armin Kremer (GER)                       BRR Baumschlager Rally Team        1 pont
Gyártók
1. Volkswagen Motorsport                  25 pont
2. Hyundai Motorsport N                     25 pont
3. Volkswagen Motorsport II              18 pont
4. Ford Stobart                                       18 pont
5. DMACK                                                  8 pont
(Forrás: Amber PR)

A Rali Világbajnokság második fordulója ismét téli kihívás elé állítja a világbajnoki ralimezőnyt. A szezonnyitó futam változó télies körülményei után, a hétvégi Svéd Rali sem lesz egy könnyű vasárnapi sétakocsikázás. Egy a különbség. A skandináv rali mindig is egy klasszikus téli verseny volt szegecses gumikkal nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. Most viszont az enyhe idő hatására elolvadt a jég az utakról, s emiatt a tervezett 21 helyett csak 13 gyorsasági szakasz lesz megtartva. A ralirajongók mielőtt elkeserednének, inkább örüljenek, mivel arról is szó volt, hogy a nagy olvadás miatt, ami a hétvégén zajlott le, akár törölhetik is ezt a nagyon kedvelt ralit. A kötelező szegecses gumik használata ugyanis veszélyes lett volna jég nélküli aszfalton. Hét közepétől ismét hidegebb időt jósoltak, így talán nem veszíti el megszokott arculatát a Svéd Rali. Ez a megmérettetés a havas-jeges útviszonyok miatt nem véletlen, hogy az északi pilóták egyik kedvence. Itt ugyanis általában – köszönhetően az ezen a terepen szerzett nagy gyakorlatnak - nekik áll a zászló. A Svéd Ralin még mindig, ennyi év után is, a helyi hős Stig Blomqvist, a 70-es és 80-as évek emblematikus figurája tartja a rekordot hét győzelemmel. 

Ritka, hogy nem skandináv pilóta nyeri ezt a ralit, de időnként megesik. Így volt ez 2015-ben is, amikor is Sebastien Ogier a monacói győzelmét követően Svédországban is begyűjtötte az első helyért járó trófeát. Igaz, a francia pilóta nagyrészt annak köszönhette a győzelmet, hogy csapattársa, Andreas Mikkelsen szinte a célvonalban kicsúszott a pályáról, s végül csak a harmadik helyen ért célba. Évek óta nem láthattunk olyan izgalmas végkifejletet, mint a tavalyi Svéd Ralin. Mikkelsen hajtott az élen, s Sebastien Ogier nagyon igyekezett behozni három másodperces hátrányát az utolsó gyorsasági szakaszon, miközben ügyesen maga mögött tartotta Thierry Neuville-t. E hármas hatalmas csatát vívott a havas-fagyos svédországi utakon. Mikkelsen az élen nagy elánnal közeledett az utolsó szakaszhoz, ahol a Power Stage-et is rendezték. Volkswagenje azonban nekicsapódott az egyik útszéli nagy hókupacnak és kisodródott az útról, ahol az autó beragadt a magas hóba. Ekkor úszott el az első helye. Bár Andreas Mikkelsen azóta megszerezte világbajnokságbeli első aranyérmét (2015-ben, Spanyolországban), mégis nagyon feni a fogát erre az első helyre. ”Először is, nem azért utazok Svédországba, hogy második legyek. Ez a hazai ralim, mivel a rali átmegy Norvégiába is, a hazámba. Sok barátom és az egész családom ott lesz, és mindig is nagy álmom volt, hogy itt győzzek. Piszok közel kerültem a győzelemhez tavaly. Már a kezeim között éreztem a győzelmet, de végül mégis kicsúszott belőle az utolsó pár méteren.” – szögezte le határozottan a norvég pilóta. 

Skandináviában is enyhébbek a telek az utóbbi időben, így az itt szokásos mínusz 20-30°C fokos hőmérséklet helyett a hétvégre is csak 0°C körüli hőmérséklet várható. Ha nem olvad el teljesen a hó, akkor nem lesz nehéz a megfelelő abroncs kiválasztása, de ha igen, akkor az megnehezítheti a csapatok abroncsválasztását. Egy biztos, a havas utakon a szegecses papucsok jól megfogják az autókat és elég tapadást adnak ahhoz, hogy szélsebesen tudjanak haladni a majd a rendkívül gyors szakaszokon. Aszfalton viszont már más lesz a helyzet, mivel a hó alól kikandikáló aszfalt is bele fog szólni a versengésbe.

Ráadásul hó esetén a pilóták a pályát szegélyező hófalakat is „használják” versenyzés közben, amelyek, ha megolvadnak melegebb időben, akár meg is foghatják a versenyautókat, amelyek így a hó foglyai lesznek (mint Mikkelsen autója tavaly). Ahogy 2015-ben, úgy idén is győzelemmel kezdte meg a szezont a VW francia bajnoka, Sebastien Ogier. Kérdés, hogy a francia pilóta jó formáját megtartva Svédországból is hazaviszi-e a győztes trófeát. 2013 óta a Volkswagen pilótái hozzák el az aranyérmet erről a raliról. Ogier kétszer (2013, 2015), Jari-Matti Latvala egyszer (2014) győzedelmeskedett. Idén mindketten azon lesznek, hogy az idei dicsőségtáblára az ő nevük kerüljön fel. „Nagyszerű érzés úgy utazni Svédországba, hogy álomrajttal indult a szezon, s máris 28 pontot szereztem. Az ottani feltételek különlegesek és utánozhatatlanok. Köszönhetően a különleges szegecses abroncsoknak, tökéletes a tapadásunk jégen és havon, és pontosan irányítható az autó nagy sebességnél is. Szerintem szoros verseny lesz a Svéd Ralin, de mégis nagyon várom. Tavaly nagy küzdelem volt az északi pilótákkal. Ők azok, akiket idén is le kell majd győzni.” – mondta Ogier. 

A rali

A rali központja, ezúttal is, mint mindig, Svédország közepén, Karlstad városában, Varmland és Dalarna tartományban lesz. Ebben az évben is átlátogat a mezőny Norvégiába, ezúttal is az első nap során. A 2016-os Svéd Rali három napon át tart, s a 13 gyorsasági szakasz 241,48 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja 1397,16 km. A váratlanul nagy meleg miatt a ralit le kellett rövidíteni. 21 helyett csak 13 gyorsasági szakaszt rendeznek majd meg. A verseny a tervezettől eltérően nem csütörtökön, hanem pénteken veszi kezdetét. Szombaton Svédországban a hagforsi klasszikus havas szakaszokon halad át a mezőny. Ekkor érnek el a híres Colin’s Crest ugratóhoz is. Vasárnap a varmullsaseni Power Stage-el ér véget a rali.

Az elmúlt évek győztesei:

2015 S Ogier (VW)

2014 J-M Latvala (VW)

2013 S Ogier (VW)

2012 J-M Latvala (Ford)

2011 M Hirvonen (Ford)

2010- M Hirvonen (Ford)

2008    J-M Latvala (Ford)

2007    M Grönholm (Ford)

2006    M Grönholm (Ford)

2005    P Solberg (Subaru Impreza)

2004    S Loeb (Citroën Xsara)

2003    M Grönholm (Peugeot 206)

2002    M Grönholm (Peugeot 206)

2001    H Rovanperä (Peugeot 206)

2000    M Grönholm (Peugeot 206)

1999    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)

1998    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)

1997    K Eriksson (Subaru Impreza)

1996    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)

1995    K Eriksson (Mitsubishi Lancer)

1994    T Radström (Toyota Celica)

A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:

Pilóták

1. Sebastien Ogier (FRA)                      Volkswagen Motorsport                   28 pont
2. Andreas Mikkelsen (NOR)               Volkswagen Motorsport                   19 pont
3. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai Motorsport                                15 pont
4. Mads Östberg (NOR)                        M-Sport WRT                                          12 pont
5. Stephane Lefebvre (FRA)                 Abu Dhabi WRT                                        10 pont
6. Dani Sordo (ESP)                                Hyundai Motorsport                                10 pont
7. Ott Tanak (EST)                                  DMACK WRT                                             6 pont
8. Elfyn Evans (GBR)                              M-Sport WRT                                            4 pont
9. Esapekka Lappi (FIN)                        Esapekka Lappi                                          2 pont
10. Armin Kremer (GER)                       BRR Baumschlager Rally Team        1 pont 

Gyártók 

1. Volkswagen Motorsport                  25 pont
2. Hyundai Motorsport N                     25 pont
3. Volkswagen Motorsport II              18 pont
4. Ford Stobart                                       18 pont
5. DMACK                                                  8 pont 

(Forrás: Amber PR)