Autós hírek: Audi A3: Automatatikus motor leállítás, automataváltónál


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Az Audi gazdaságosságnövelõ mûszaki megoldásai modulrendszerû programjának célzottan kombinált technikái eredményeképpen az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere immár automatikus sebességváltóval együtt is rendelkezésre áll. Elsõként a 77 kW (105 LE) teljesítményû Audi A3 1.6 TDI, valamint a 92 kilowattos (125 LE) 1.4 TFSI kínálja az automatikus motorleállítás és -indítás és az innovatív kettõs tengelykapcsolós S-tronic sebességváltó kettõsét.

Az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere haladéktalanul leállítja az erõforrást, amint a jármû álló helyzetbe kerül, s mindaddig nem is indítja újra, míg a vezetõ folyamatosan nyomja a fékpedált. Amikor azonban felengedi, a berendezés csendesen, kényelmesen és rendkívül gyorsan indítja be ismét a motort.

[1]Meggyõzõ menetteljesítményeik mellett az Audi A3 modellek példásan alacsony üzemanyag-fogyasztással rendelkeznek, s 100 kilométerenként átlagosan mindössze 4,2 liter gázolajjal (1.6 TDI), illetve 5,3 liter benzinnel (1.4 TFSI) is beérik. Ehhez az A3 1.6 TDI esetében kilométerenként csupán 109 gramm széndioxid kibocsátása párosul, míg az A3 1.4 TFSI változatnál ez az érték 124 grammra adódik.

Az 1.598 köbcentiméteres, négyhengeres TDI-erõforrás az A3 orrában 4.400 percenkénti fordulatszámnál 77 kW (105 LE) teljesítményt produkál, s az 1.500 és 2.500 percenkénti fordulat közötti tartományon folyamatosan 250 newtonméter forgatónyomaték jelenik meg fõtengelyén. A kettõs tengelykapcsolós S-tronic sebességváltóval kombinálva 11,7 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/óráig az A3 háromajtós változatát, amelynek 194 kilométer/óra csúcssebességet biztosít.

Az A3 1.4 TFSI 1.390 köbcentiméterébõl 92 kilowattot (125 LE) állít elõ, 200 newtonméter forgatónyomatéki maximumát pedig 1.500 és 4.000 percenkénti fordulat között bocsátja a vezetõ rendelkezésére. A 100 kilométer/órás tempóig tartó sprinthez az S-tronic váltómûvel 9,3 másodpercet igényel, legnagyobb sebessége pedig 203 kilométer/óra.

[2]A fékenergia-visszatáplálás rendszere az Audi A3 mindkét említett változatában az alapfelszereltség része. Ez a megoldás a generátor intelligens szabályzása segítségével a fékezési és a motorfék-fázisok során a jármû mozgási energiájának egy részét elektromos energiává alakítva táplálja vissza a fedélzeti hálózatba, amelyet az akkumulátor tárol. Az ezt követõ gyorsítások során azután ismét a rendszer rendelkezésére bocsátva jelentõs mértékben tehermentesíti a generátort, s ezzel természetesen a motort, ami végül üzemanyag-megtakarításban mutatkozik meg. A fékenergia-visszatáplálás és az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere mindenekelõtt városi forgalomban fejti ki hatását, vagyis éppen ott, ahol a legtöbb vásárló nap mint nap használja autóját.

Az Audi A3 1.6 TDI háromajtós illetve Sportback változatainak értékesítése 2009. novembertõl indul Magyarországon. /Autósoldalak.hu/