Autós hírek: Seat Ibiza Concept IBZ: A kombi beharangozása


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Az igazi kihívást az jelentette, hogy az Ibiza kifejezetten fiatalos és sportos karakterét ezúttal egy kombi modellben fogalmazzák meg a tervezõk, mégpedig megnövelt méretek és csomagtér mellett. Luc Donckerwolke, a SEAT vezetõ formatervezõje mindenesetre szabad utat engedett az új modellrõl alkotott esztétikus és praktikus víziójának, s csapatával olyan funkcionális, egyben vonzó megjelenésû formavilágot alkotott, amely a kényelem és a bõséges térkínálat erényeit harmonikusan ötvözi a SEAT oly jellegzetes sportosságával. Az innovatív és kifejezõ formai nyelvezet intenzív érzelmeket ébreszt, míg a legkorszerûbb technikák, illetve a kívül és belül felsorakoztatott számos, semmi mással össze nem téveszthetõ stíluselem együttesen egészen egyedülálló fellépést kölcsönöz az IBZ számára.

Karakteres elölnézet

[1]A koncepciómodell elején a SEAT formatervezõi a márkára jellemzõ „Arrow Design” koncepcióját fejlesztették tovább: a motorházfedél közepén húzódó hangsúlyos vonal még intenzívebb dinamikával ruházza fel az Ibiza jól ismert arculatát. A fényszórók korszerû LED-technikával szerelt, belül gyémántalakzatot formáló háza felett összevont szemöldököt idézõ, hangsúlyosan kiemelt vonal fut végig.

Ugyancsak újdonság a méhsejt-lamellázattal kialakított, alumíniumszegélyû hûtõrács, amely – az Ibiza CUPRA megoldásához hasonlóan – még inkább kiemeli az alatta kiformált, puritán stílusú légbeömlõ nyílásokat. Az „Arrow Design” hegyének motívumát az új, az elsõ világítóegységekkel párhuzamosan futó vonalak hangsúlyozzák tovább, amelyek a lökhárító alsó részén nyitott, nagyméretû középsõ nyílásban végzõdnek. Az orr harmonikus designját két, szintén e területen ívelõ alumínium díszléc teszi teljessé.

[2]A jármû elejének további karakteres elemei a LED-technikát alkalmazó, új design szerint kialakított fényszórók. Hegyes szögben összefutó vonalaikban a teljes sárvédõn és az elsõ ajtók középsõ részén végigfutó „Dinamikus vonal” („Dynamic Line“) folytatói, egészen az autó elejéig. A fényszórók belsõ felépítése a tompított fény innovatív rombusz-konfigurációjából, illetve a távolsági fény ezt körülvevõ, kisebb rombuszok alkotta sávjából áll. Ezeket két sajátos profil emeli ki, amelyek közül a felsõ a nappali világítást, míg az alsó az irányjelzõt foglalja magában.

Következetesen sportos kombi

A SEAT legújabb prototípusának „Brillant kék” árnyalata még inkább kiemeli karosszériája dinamikus kisugárzását. Kifejezõ orráról a tekintet szinte akaratlanul az autó tetejének régiójába, az utasteret fénnyel elárasztó, nagyméretû panorámatetõre vándorol. Az oldalsó LED-technikájú irányjelzõk szintén mindjárt az elsõ pillantásra feltûnnek. Ezeket a külsõ tükrök új tervezésû házába építették, amelyek immár jóval karcsúbbakká váltak, s két különálló tartóval csatlakoznak az ajtóhoz. A tartók és a ház pereme egyaránt alumíniumból készült, s tökéletesen harmonizálnak a karosszéria további alumínium elemeivel. A tanulmánymodell oldalnézetét öt kettõs küllõvel, közepén pedig a SEAT dombormûszerûen kiformált „S” emblémájával kialakított, 19-colos könnyûfém keréktárcsák határozzák meg, amelyeket 235/35 méretû, alacsony keresztmetszetû gumiabroncsokkal szereltek fel. Az IBZ koncepció további karakteres eleme a hátsó kilincsek a Leont idézõ, a hátsó ablakkeretekbe rejtett megoldása.

[3]A csomagtér-ajtó kialakítása minden más autótól egyértelmûen megkülönbözteti a SEAT tanulmánymodelljét, a közvetlenül a rendszámtartó felett húzódó, mély rakodóperem ugyanis teljesen új megoldást jelez. A nagyobb felületû hátsó szélvédõ optimális kilátást biztosít hátrafelé, a felsõ légterelõ pedig – a tanulmány további hatásos stíluselemeként – a tetõ ívével harmonikusan egybeolvadva a harmadik féklámpát is magában foglalja.

A csomagtér-ajtót felemelõ, kifejezetten kényelmesen kezelhetõ mechanizmus nyitója a SEAT e modellje esetében is a felbillenthetõ márkaembléma alatt kapott helyet. Középen alatta jól látható a prototípus egyedi jelzése: IBZ.

[4]A far atletikus megjelenését markáns vállöv és hátsó lámpatestek hangsúlyozzák. Utóbbiak a fényszórókhoz hasonlóan szintén LED-technikával készültek, s ugyancsak a dombormûveket idézõ térhatással emelik ki a hátsó fényforrások csíkját. Ezek felülrõl lefelé a következõ sorrendben helyezkednek el: helyzetjelzõ, féklámpa, tolatólámpa majd az irányjelzõ. A far alsó lezárását egyfelõl az új kialakítású hátsó lökhárító – amely rendszámtartójának világítását a csomagtér-ajtóba integrálták a tervezõk –, másfelõl pedig a két határozottan sportos, oldalt elhelyezett, alumíniumborítású kipufogó-végcsõ alkotja.

Stílusos térkínálat

A SEAT Concept IBZ beltere nem csupán nagyvonalú térkínálata révén tûnik ki, a tervezõk a legkisebb részletnek is nagy figyelmet szentelve egyaránt funkcionális, praktikus és mindenképpen vonzó megoldásokkal alakították ki.

A teljes utasteret speciális sávok osztják fel, amelyek összefüggõ rendszere elõre meghatározott módon tereli a fényt. Ezek a teljes mûszerfalat, illetve az ajtókárpitokat egyaránt behálózva extravagáns fényeffektusokról gondoskodnak.

[1]A „Magnolia“ belsõ árnyalat világos tónusával szintén a tágas térérzetet erõsíti, míg a mûszerfalat részben ugyancsak „Magnolia“ szarvasbõr borítja. Ez az anyag jelenik meg a mûszeregység alatt, az ajtók és az oszlopok borításán, illetve a mennyezet kárpitján is. Az új formavilágú ülések integrált fejtámlákkal és bõr-szarvasbõr kombinációjú kárpittal készültek, mégpedig a mûszerfaléval megegyezõ színárnyalatban. A díszvarrások kékje a karosszéria színére rímel.

Az ugyancsak bõr-szarvasbõr bevonatú, négyküllõs kormánykerék karimáján oldalt speciális formák könnyítik a fogást, alul pedig lapított kialakítású. Közepét tekintélyes márkaembléma emeli ki, míg az alsó küllõt „IBZ“ felirat díszíti. A kormány mindkét oldalán kapcsolók két multifunkciós csoportját alakították ki.

E kifejezetten sportos vonalat a kombinált mûszeregység folytatja, amelyben balra a fordulatszámmérõ, jobbra mellette pedig az analóg és digitális kijelzést egyaránt nyújtó sebességmérõ helyezkedik el. A fennmaradó mezõben a navigációs berendezés, a fedélzeti számítógép, valamint a jármû további rendszereinek információi jelennek meg.                         

[2]A légkondicionált levegõ hatékony elosztásáról négy, a mûszerfalba integrált, alumíniumszegélyû légbefúvó nyílás gondoskodik. Hasonlóképpen innovatív és tekintetet vonzó megoldás az alumínium díszítõberakások és a „Glossy fekete” elemek sajátos kombinációja, amely egyfajta megvilágított középvonalként a teljes mûszerfalon, illetve az ajtókárpitokon is végigfut. A középsõ tartományban kapott helyet az audio-berendezés és az iPhone kijelzõje, amely számára a középkonzolban egy speciális tartót alakítottak ki.

Szintén a középkonzolon sorakoznak a légkondicionáló kezelõelemei, amelyek ezúttal újszerû, puritán design szerint jelennek meg, ám természetesen továbbra is minden megszokott funkciót kínálnak. Mellettük a már említett iPhone-tartó, majd a sebességváltó bõrmandzsettával kisegészített karja, valamint gombok alkotta kezelõfelület helyezkedik el, egyebek mellett a vészvillogó, a központi zár, az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) kikapcsolásának, a gumiabroncs-nyomásellenõrzés és az ülésfûtés funkcióival. A középkonzol mindemellett számos különbözõ rakodóhelyet is kínál, de helyet biztosít az elektromos rögzítõfék billentyûje és a kiszálláskor kivehetõ, praktikus rekeszt rejtõ, szövetborítású középsõ kartámasz számára is.                                                           

Az ajtókárpitok kialakítása a szarvasbõr-borítással és a kartámasz alatti alumínium díszítõberakással a mûszerfal anyagait és designját idézi. Elsõ pillantásra feltûnnek az alumínium belsõ kilincsek, illetve a hangszórók szintén ebbõl az anyagból készült szegélygyûrûi.

Tágas és praktikus csomagtér

[3]A SEAT Concept IBZ nagyméretû, több mint 410 literes csomagtartót kínál, ami a hátsó ülések lehajtásával jelentõsen tovább bõvíthetõ. Ezzel teljes egészében sík padlófelület jön létre, amely egészen az elsõ ülések háttámlájáig húzódik. A csomagtér a hátsó ülések lehajtása nélkül, illetve azt követõen egyaránt egészen a tetõig megpakolható. Az alacsonyan húzódó rakodóperem egyszerû be- és kirakodást tesz lehetõvé, a SEAT Concept IBZ hátuljában pedig semmi sem szóródhat szét: az oldalsó szatyorakasztó kampók és hálók minden apró tárgynak ideális helyet biztosítanak.

A Concept IBZ háromrészes csomagtér-padlózata kényelmesen összehajtható, egy második, rejtett rakodórekesz felé téve szabaddá az utat, amely alatt a pótkerék és a szerszámkészlet számára is még mindig elegendõ hely áll rendelkezésre. A csomagtartóban így mindig tökéletes rend tartható.

A magas színvonalú kidolgozási minõség a csomagtér tekintetében is az egyik legfontosabb elvárásként jelent meg, borítását alapvetõen bõr alkotja, oldalfalain „Magnolia“ szarvasbõrrel.

Az Ibiza-sorozat harmadik tagja

[4]Az Ibiza Concept IBZ formájában a SEAT már a 2010-ben a piacra érkezõ, jövõbeni kombi változatra kínál kitekintést. Ezzel a spanyol gyártó a továbbiakban is folytatja termékoffenzíváját, amellyel a legfrissebb és legélénkebb modellpalettát mondhatja magáénak. Az Ibiza ennek megfelelõen széles és attraktív motorválasztéka, innovatív designja és kiemelkedõ minõségi színvonala révén 25 esztendõs jubileuma évében ismét szegmense élén jár. Az Ibiza Concept IBZ 4,22 méteres hosszúságával, illetve a bázismodell szélességével és magasságával egyértelmûen kompakt méretekkel rendelkezik, a szélesebb hátsó ajtókkal pedig a hátsó ülések is még könnyebben elérhetõvé váltak.

Mint a SEAT minden modellje, az új Ibiza Concept IBZ szintén fiatalos designja és sportossága révén tûnik ki vetélytársai közül, egyaránt ideális autóként a sok csomaggal utazó családok, illetve minden további, ugyancsak tágas csomagtartót igénylõ vásárló számára./Autósoldalak.hu/