Autós hírek: Az új smart fortwo: Mindenben jobb az elõdnél


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Módosított futómûve és valamivel nagyobb karosszériája még nagyobb fokú utazókényelmet, ill. aktív és passzív biztonságot nyújt. Új hajtástechnikájának köszönhetõen nemcsak mozgékonyabb, hanem egyúttal élvezetesebben vezethetõ és takarékosabb is, mint a korábbi generáció.
 
Ötletesen átrajzolt külseje friss, erõteljesebb megjelenést kölcsönöz neki. Ezzel együtt megtartotta összetéveszthetetlen karakterét: elsõ pillantásra felismerhetõ a feltûnõ tridion biztonsági celláról, ami egyike a smartok legfontosabb biztonsági felszereléseinek, valamint új mûanyag karosszériaelemeirõl, amelyek ráadásul rendkívül praktikusak is.
 
Motor: erõs, tiszta és gazdaságos
 
Az új smart fortwo továbbfejlesztett háromhengeres 1,0 literes motorja 61 LE, 71 LE vagy 84 LE teljesítményt ad le. Az új smart fortwo cdi dízelváltozat 45 LE teljesítménye tíz százalékkal nagyobb, mint korábban.
 
Minden motor ötsebességes automatizált Getrag-váltóhoz kapcsolódik, amelyet szintén továbbfejlesztették a konstruktõrök. A benzines változat végsebessége 145 km/h, amely 10 km/h-val nagyobb az elõzõ modellénél.
 
Még mindig smart – kívül-belül
 
Az elsõ generációhoz képest megnõttek a smart fortwo méretei. A 19,5 centiméteres hosszgyarapodás elõnyösen hat a gyalogos- és a hátsó ütközésvédelemre, legfõképpen azonban az utazókényelemnek kedvez.
 
A csomagtartó térfogata alaphelyzetben 220 liter – ez 70 literrel több, mint korábban –, a tetõig rakodva azonban akár 340 (további 80) litert is képes elnyelni. Az új smart fortwo is rendelkezik a már ismert kétrészes hátsó ajtóval. Az alsó rész kis rakfelületként használható, ami megkönnyíti a ki-, illetve bepakolást.
 
Magától értetõdõ, hogy a külsõhöz hasonlóan a smart fortwo belseje is jellegzetesen „smartos” maradt. A legfontosabb smart-ismertetõjegyek közé sorolandók a szellõzõnyílások, a kiegészítõ mûszerek, az ajtók és a mûszerfal gazdag szövetkárpitozása, a beépített övekkel rendelkezõ biztonsági ülések, és végül, de nem utolsósorban a váltókar mögött elhelyezett indításgátló.
 
Azonnal feltûnik a szemlélõnek, hogy már nem ír le S-alakú ívet, hanem egyenes kivitelû a mûszerfal az utas felõli részen. Ez részben az amerikai ütközésbiztonsági elõírásokkal van összhangban. Mégis – és talán pont emiatt –a tágas tér egyedi élményét kínálja utasainak az új smart fortwo.
 
Biztonság a legmagasabb fokon
 
[1]Tovább fejlõdött a típus eleve magas szintû passzív biztonsága. A gyártó saját töréstesztjei kimutatták, hogy az új smart fortwo eléri a négy csillagos EuroNCAP-minõsítést. És ez még nem minden: mivel 2008-tól kapható lesz az USA-ban az új smart fortwo, a szigorú amerikai ütközésbiztonsági elõírásoknak is megfelel.
 
Rendkívül alacsony fogyasztás
 
Szintén a korszerûsítés eredményeként értékelhetõ az új smart fortwo kiemelkedõ gazdaságossága.
Benzines változatai l nagyobb teljesítményük ellenére is 5 liternél kevesebbet fogyasztanak 100 km-en.
 
Az 52 kW-os benzines változatból kifejlesztett indítógenerátoros smart fortwo, amely 2007 végétõl lesz kapható, akár további 13 százalékos megtakarítást ígér városi forgalomban.
 
Használata különösen elõnyös gyakori megállással és elindulással járó városi forgalomban: automatikusan kikapcsol a háromhengeres motor, amikor az autó megáll a közlekedési lámpánál, és újraindul, amint a sofõr rálép a gázpedálra.
 
Az új smart fortwo cdi még a benzineseknél is kevesebbet fogyaszt. Már az elõzõ modell dízelmotorja is kategóriája legtakarékosabb hajtómûve volt, és az új smart fortwo is elérte a „háromliteres” státuszt (ami normál körülmények között kevesebb, mint 3,5 literes fogyasztást jelent), ráadásul mindössze 90 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként.
 
Az új smart fortwo koncepciója a mindenkori igényektõl és a gazdaságos megvalósíthatóságtól függõen akár alternatív hajtási módozatok – gázüzem vagy elektromos hajtás – rugalmas alkalmazását is lehetõvé teszi majd a késõbbiekben.
 
smart fortwo cabrio elektromos vászontetõvel
 
A smart fortwo cabrio vászonteteje újabb példa az autó által nyújtott fokozott kényelemre. Automatikus mûködésû, és bármilyen pozícióba be lehet állítani, azaz egyetlen gombnyomással teljesen lenyitható és visszacsukható a hátsó része is.
 
Egyedülálló: mindehhez nem kell állnia a smart fortwo-nak, ugyanis bármekkora sebességnél nyitható és zárható a vászontetõ. Továbbá eltávolíthatók helyükrõl, és elhelyezhetõk a csomagtérfedél speciális rekeszében a tetõívek. Nagyban fokozza a tetõ használati értékét és biztonságosságát a fûtött hátsó szélvédõüveg.
 
Pure, pulse és passion felszereltségi szintek, BRABUS változat
 
Továbbra is pure, pulse és passion név alatt futnak a különbözõ felszereltségi szintek. Amíg a pure alapváltozat teteje mûanyag, a pulse és a passion, különösen erõs polikarbonátból készült átlátszó panorámatetõt kapott. A BRABUS változat rajongóinak is van mire várniuk: a tervek szerint 2007 õszén mutatkozik be a továbbfejlesztett BRABUS változat.
 
Alap- és extrafelszerelések bõ választéka
 
A legfontosabb alapfelszerelések között megtalálható a tridion biztonsági cella, az elsõ légzsákok, az övfeszítõkkel és överõkorlátozókkal ellátott, beépített biztonsági övek és a biztonsági ülések. A kategóriában egyedülállónak számít továbbá az ABS, az ESP és az integrált fékasszisztens.
 
További elemek az alapfelszerelések hosszú listájáról: projektoros fényszórók H7-es halogénizzóval, központi zár távirányítóval, az ülések háttámlájának fokozatmentes állítására szolgáló kar, külsõhõmérséklet-kijelzõ, komfort ablaktörlõlapátok sebességfüggõ szakaszos törléssel és sávváltási szándék esetén érintésre mûködésbe lépõ irányjelzõk.
 
A számos extrafelszerelésnek köszönhetõen messzemenõen egyedivé tehetõ és az ügyfél igényei szerint személyre szabható az új smart fortwo. Az extrakínálatban megtalálhatók a fejet/felsõtestet védõ oldallégzsákok, a klímaberendezés (a passion-ben alapfelszerelés), az elektromos szervokormány, a fûthetõ ülések, az acélfelnik, (a pulse-ban és a passion-ben alapfelszerelés), a bõrülések, az Isofix gyermekülés-rögzítõ pontok, valamint hatlemezes CD-váltóval, mélysugárzóval és MP3-csatlakozóval ellátott kiváló minõségû audiorendszer.
 
Ezen felül a gyári hangszórókra csatlakoztatható hordozható navigálóberendezés is rendelhetõ az új smart fortwo-ba. Kérhetõ hozzá továbbá sötétben felkapcsolódó világítás, esõérzékelõ ablaktörlõ és elektromosan állítható fûtött visszapillantó tükrök, amelyekkel többnyire csak felsõ kategóriájú autókban találkozni.
 
Hambach: példaszerû moduláris gyártás és környezetvédelem
 
[2]A smart fortwo a franciaországi Hambachban készül. Közvetlenül a gyártósorra érkeznek a beszállítóktól az elõre összeszerelt elemek. Az optimalizált termelésnek köszönhetõen 9,5-rõl 8 órára csökkent az egy autó elõállításához szükséges idõ. Míg a korábbi modell esetében 4,5 órán át tartott, most már csak 3,5 órát vesz igénybe a készre szerelés.
 
Hambachban nagy figyelmet fordítanak a környezetvédelemre. Csak vizes bázisú, oldószermentes alapozó réteget használnak a smart fortwo mûanyag karosszériaelemeinek felületkezelésére.
 
A tridion biztonsági cellát porszórással fényezik, itt sem használnak oldószeres festéket. Az egyszínû fekete, fehér és sárga karosszériaelemek teljes mértékben újrahasznosíthatók.
 
Az elõzõ modellével azonos árszínvonal
 
Az új smart fortwo árszínvonala nem változik az elõzõ modelléhez képest. Mivel a dízelváltozat is kedvezõ árú „háromliteres” autó marad, várhatóan folytatja majd elõdje nagy sikerét. Hasonlóképpen az új smart fortwo cabrio is megõrzi különleges státuszát, mint a világ legkedvezõbb árfekvésû kabriója. /Autósoldalak.hu/