Autós hírek: Terepjárás


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A terepjárós történetet hasznos ha két részre bontjuk. Egyik az esztergomi gyárban nemsokára készülõ járgány, a másik a Vitara utódja. Az elsõ szál a legbizonytalanabb, mert hivatalos információk alig vannak a területrõl. Amit biztosan lehet tudni, hogy 2003 tavaszán a Fiat és Suzuki elnöke aláírt egy         megállapodást. A szerzõdés azt takarja, hogy Esztergomban gyártanak évente hatvanezer közös fejlesztésû szabadidõautót. Ebbõl húszezer Fiat, negyvenezer pedig Suzuki jelvénnyel fog készülni. A kocsi mûszaki háttérérõl keveset tudni. Valószínûnek látszik, hogy nem a Suzukinál bevált alvázas megoldást használják, hanem a könnyebb önhordó karosszériát alkalmazzák. A Fiattól érkeznek a dízel motorok. Szintén feltételezés, hogy a jövõ tavaszi Genfi Autószalonon lesz a két autó bemutatója. A Fiatnál stabil pont, hogy a 2006-os torinói téli olimpia hivatalos autója lesz az újdonság.
A kuszaságok után következzenek a tények. A Grand Vitarát Japánban már forgalmazzák, Escudo néven. A jármû méreteinél fogva Amerikában és hazájában lesz népszerû, Európában a dízel motoros változata tekinthetõ nyerõnek. Az újdonságot két tanulmányautóval is beharangozták. Az egyik koncepció, az év elején tartott Detroiti Motor Show-n mutatkozott be, a másik pár hónappal késõbb, a New Yorki Autószalonon.
A Concept X a januári autó, amely jövõbe mutató külsõvel és megoldásokkal hívta fel magára a figyelmet. Ennek a kocsinak a vonalvezetése sokat enyhült pár hónap múlva, és Concept X2-ként leplezték le. A külsõ és a felsorakoztatott technika a széria Grand Vitarát idézte.
A bevált technikánál maradtak a japánok: alvázas az autó, mint az igazi terepjárók. A négykerékhajtási rendszer szintén terepjárós, zárható a középsõ differenciálmû és nyomatékot sokszorozó felezõ is található benne. Eltûnt az elõdben alkalmazott merev hátsófutómû, helyét független felfüggesztés vette át. Japánban kétféle motorral kerül forgalomba. Kétliteres, 145 lóerõs a belépõ modell, fölötte csak a 2,7 literes 185 lovas található. A méretei következõképpen alakulnak a kocsinak: 4,39 méter hosszú, 1,81 méter széles és 169,5 cm magas. Az elsõ-hátsó tengely közötti távolság szintén nõtt (2640 mm), így az új kocsi jóval tágasabb elõdjénél.  
BA