Autós hírek: Porsche RS Spyder: A jövõ évi szezonra


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Weissach-ban kifejlesztett versenyautó a Penske-Motorsports csapat sport-prototípusának evolúciója, amellyel jelenleg az American Le Mans Series (ALMS) versenysorozatban kategóriájuk élén állnak. Jövõre az RS Spyder több magáncsapat színeiben is rajthoz áll majd. A Porsche a nyitott RS Spydert eleve a francia Automobile Club de’l Ouest (A.C.O.) szövetség „Le Mans Prototípus 2” jármûosztályának elõírásai alapján tervezte és építette meg. Ezért a versenyautó rajthoz állhat többek között az American Le Mans Series, valamint az európai Le Mans Series (LMS) sorozatokban és a híres Le Mans-i 24 órás viadalon is. Kettõs célt szolgál, hogy az A.C.O. szövetség négy kategóriája közül a második legkomolyabbat választották, hiszen így egyszerre garantálják a magas technikai színvonalat és a jövõbeni ügyfelekre gondolva a költségeket is limitálni lehet.
 
[1]Az alapos számítógépes szimulációknak és szélcsatorna-teszteknek köszönhetõen a jövõ évi RS Spyder átdolgozott felépítéssel száll harcba. A légterelõk és a hátsó diffúzor átdolgozásával sikerült egyszerre növelni az aerodinamikai hatásfokot és bõvíteni a beállítási lehetõségeket, hogy a különbözõ karakterisztikájú versenypályákhoz még jobban hozzá lehessen igazítani az autót. Ráadásul a szénszálas karosszériát is átdolgozták a karbantartás és a szerelés megkönnyítése érdekében. Az autó termodinamikai jellemzõin is tudtak javítani a hûtõhöz vezetõ és az onnan távozó légcsövek újraformálásával.
 
A Porsche által a hosszú távú versenyekre kifejlesztett 90-fokos hengerszögû, V8-as versenymotor a szabályok által elõírt légmennyiség-korlátozóval a 2007-es szezonban a 3,4 literes hengerûrtartalomból 503 lóerõt  termel ki 10 300 percenkénti fõtengelyfordulatnál, ami 23 lóerõs növekedést jelent elõdjéhez képest. Az autó tömege szintén megfelel az A.C.O.-szabályoknak: az új RS Spyder tömege pontosan 775 kilogramm. A szénszálas, háromtárcsás kuplungot és a szekvenciális, kapcsolókörmös váltót teherviselõ elemként, hosszában építik be az alvázba. A váltó a kormányon elhelyezett kapcsolókkal vezérelhetõ. A Porsche azzal a céllal dolgozta át a váltót a következõ szezonra, hogy a váltási folyamatok még megbízhatóbban, pontosabban és a szerkezetet minél jobban kímélve menjenek végbe.
 
[3]A prototípus szénszálas önhordó vázra épül. Erre a merev és könnyû szerkezetre függesztik fel az elsõ kettõs háromszög-lengõkarokat. A hátsó kettõs háromszög-lengõkarokat a sebességváltóházhoz csavarozott szénszálas elemekre rögzítik. Torziós rugók, négyutas gáztöltésû lengéscsillapítók és hajlított lemezbõl készített keresztstabilizátorok teszik teljessé az RS Spyder futómûvét, amelyet 2007-re a még gyorsabb és precízebb állíthatóság érdekében módosítottak. Az autó több más részén is intenzív finomhangolási munkákat végeztek, például a központi elektronika, a hidraulika és a szervokormány esetében.
 
A fékrendszert két fõfékhenger mûködteti, a fékerõelosztás változtatható, a belsõ szellõztetésû, szénszálas féktárcsák átmérõje elöl 380, a hátsó kerekeknél pedig 355 milliméter. A gumibeszállítóként a fejlesztés legelejétõl részt vesz a munkálatokban a Michelin.
 
Utódjának bemutatásakor ér elsõ teljes évadjának célegyenesébe a jelenlegi RS Spyder. A legjelentõsebb amerikai kupában, az American Le Mans Series sorozatban még két futam van hátra a szezonból, ám a Porsche együttmûködõ partnere és exkluzív ügyfele, a Penske-Motorsports csapat, a versenyzõ-, a csapat- és a gyártói bajnoki címre is komoly eséllyel pályázik. A Le Mans Prototípus 2 osztályban szerzett fölényes kategóriagyõzelmek mellett a könnyû és fordulékony Porschénak májusban a kanyargós Mid-Ohio versenypályán a szabályok értelmében jóval erõsebb LMP1-prototípusok ellenében is sikerült egy szenzációs kettõs gyõzelmet bezsebelnie. /Autósoldalak.hu/