Autós hírek: Finn rali: Grönholm visszavághat az 1000 tó környékén


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták,
teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a
világbajnoki ralimezõnytõl. Bár 2003-ban megtört az akkor tíz éve tartó
sorozat, melyben mindig a skandináv pilóták vihették haza a gyõztes trófeát,
ugyanis az észt Markko Märtin ért célba elsõként, tavaly mégis Marcus
Grönholm lett az aranyérmes.
 
A két egymásutáni rali feladja a leckét a csapatoknak. Az autók többsége
kedden reggel érkezett meg Finnországba, s a csapattagok ezután az idõvel
versenyeznek, hiszen át kell alakítaniuk az autók aszfaltos beállítását
murvásra.
 
A címvédõ világbajnok és a világbajnokságban jelenleg is vezetõ Sebastien
Loeb azon lesz, hogy franciaként elvigye haza a hétvégi gyõzelemért járó
értékes kupát. Ez azonban nem lesz könnyû feladat, hiszen az eddig
megrendezett 55 versenybõl (nem csak a világbajnokságon belül) mindössze hét
nem finn nemzetiségû pilóta gyõzött Finnországban. Ez a 'lehetetlen
küldetés' még jobban feltüzeli a Kronos Total Citroën pilótáját és
navigátorát.
 
[2]'Az ugratókat nehéz megítélni. Mindegyik ugyanolyannak néz ki, mikor
közelítesz hozzájuk. Mint egy fal, mely eléd tornyosul. Ezután már csak az
eget láthatod a szélvédõn át. Csak landolás után tudhatod meg, hogy vajon jó
helyen értél-e földet.! Az elején nehéz elképzelni, hogy milyen is egy
WRC-ben a landolás! Ez is lehet az oka annak, hogy miért kell éveknek
eltelnie ahhoz, hogy a saját tempónkban vigyük véghez az ugratást.' -
szögezte le Loeb.
 
A világbajnokságban második helyen álló Grönholm a Finn rali elismert
mestere. Ez lesz a 18. rajtja ezen a ralin és ebbõl ötször állt a gyõztes
dobogón. A 38 éves pilóta így ismét arra tör, hogy õ nyerjen, hét év alatt
hatodszor. 'Igazából senkinek sem kell elmondanom, hogy a finnországi az
egyik kedvenc ralim. Mindenki tudja. A ralizás annyira kedvelt a hazámban,
hogy a Finn ralin való gyõzelem ízét semmi sem tudja elvenni. Soha nem lehet
vele betelni.' - mondta a gyõzelemre áhítozó finn.
 
Az elsõ latin pilóta, akinek sikerült gyõznie Jyväskyläban, Carlos Sainz
volt. Sebnek Németországban sikerült beállítania a spanyol pilóta rekordját
a gyõzelmek számát illetõen. Vajon sikerül-e a francia pilótának követnie
volt spanyol csapattársát a ralizás történelemkönyvének finn lapjain is? A
választ vasárnap kora délután megtudhatjuk.

A versenyrõl
 
A hétvégén megrendezésre kerülõ rali a szezon 'legõrültebb' ralija címet is
kivívta magának azzal, hogy - a nézõk és fotósok nem kis örömére - a pilóták
majdnem többet tartózkodnak a levegõben, mint az úton, s ha már ott vannak,
akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. A Finn rali az elmúlt
években már megszokott gyorsasági szakaszokon zajlik majd. A legnehezebb
ezúttal is a 40 km-es 'Moksi-Leustu' szakasz lesz majd.
 
A skandináv rali három napon át tart, s a 21 gyorsasági szakasz 351,61 km-t
tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1300,48 km. A 'Killeri' szuperszelektív
szakasz ismét a program része lesz, s az elõzõ évekhez hasonlóan az elsõ nap
elején és végén is végigmegy rajta a mezõny.
A második nap a világbajnokság egy klasszikus napja, ahol a Jamsä környéki
széles és egyenletes utak a világbajnokság legnagyszerûbb gyorsasági
szakaszain találhatók. A nap fénypontjai az Ouninpohja gyorsasági szakaszok
lesznek, hullámvasútszerû utakkal, amelyek tele vannak óriási vakugratókkal,
s amelyeket az ügyesség legnagyobb tesztjeiként tartanak számon. Az utolsó
rövid napon két gyorsasági szakaszon megy végig a mezõny kétszer.
 

Az elmúlt évek Finn Rali gyõztesei:
 
2005            M Grönholm (Peugeot)
2004            M Grönholm (Peugeot)
2003            M Märtin (Ford)
2002            M Grönholm (Peugeot)
2001            M Grönholm (Peugeot)
2000            M Grönholm (Peugeot)
1999            J Kankkunen (Subaru)
1998            T Mäkinen (Mitsubishi)
1997            T Mäkinen (Mitsubishi)
1996            T Mäkinen (Mitsubishi)
1995            T Mäkinen (Mitsubishi)
1994            T Mäkinen (Ford)
1993            J Kankkunen (Toyota)
1992            D Auriol (Lancia)
1991            J Kankkunen (Lancia)
 

A világbajnokság állása a Német rali után:
Pilóták
 
1. S Loeb               84 pont
2. M Grönholm   51 pont
3. D Sordo              41 pont
4. M Stohl              24 pont
5. M Hirvonen   21 pont
6. P Solberg    20 pont
7. T Gardemeister       16 pont
8. G Galli              11 pont
    H Solberg   11 pont
    X Pons              11 pont
 
Konstruktõrök
 
1. Kronos Total Citroën 114 pont
2. Ford                 91 pont
3. Subaru                       63 pont
4. OMV Peugeot Norway   41 pont
5. Red Bull Skoda               22 pont
6. Stobart VK M-SP.     20 pont
 
(Forrás: Amber PR)