Autós hírek: Renault Clio Renault Sport: Második generáció


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A végeredmény egy egyedülálló autó lett, amelyben tökéletes összhangot alkot a szenvedély, a teljesítmény és a vezetési élmény. Az új Clio Renault Sport méltó örököse a Clio Renault Sport 2.0 16V-nek, és közvetlenül profitál a Renault Forma-1-es technológiájából. Kategóriájában a világon elsõként használ hátsó diffúzort, amit az autósport csúcskategóriájában már évtizedek óta sikerrel alkalmaznak. A szintén újdonságnak számító oldalsó hûtõnyílás-kilépõkkel együtt pedig kiemelkedõen jó aerodinamikai hatékonyságot eredményez.
 
[3]Sportosabb, mint valaha: az új Clio Renault Sportot a 2.0 16V négyhengeres továbbfejlesztett változata hajtja, melynek teljesítménye 197 lóerõre növekedett. Ez kereken 100LE/liter motorteljesítményt jelent, amely kategóriája legjobb értékének számít. A növekedés elsõsorban a hatásfok javulásnak köszönhetõ, ami nem csak extra teljesítményt, de kategória-elsõ, 215Nm-es forgatónyomatékot is jelent 5,550-as percenkénti fordulatszámnál, ami a hétköznapi forgalomban is könnyed autózást biztosít. Mindezt egy rövidített áttételekkel rendelkezõ, hatsebességes, manuális sebességváltóval párosítva elsõosztályú teljesítményt és vezetési élményt kapunk.
 
Egy másik, fontos különlegesség az elsõ futómû, amely centiméter pontos irányíthatóságot és tökéletes egyensúlyt biztosít. A Mégane Renault Sportból származó Brembo-féknyerges fékrendszer az új Clio Renault Sportban is erõteljesen és megbízhatóan dolgozik. Az új Clio Renault Sport a Renault dieppe-i gyárában készül, amely kifejezetten a márka sportmodelljeinek gyártására specializálódott.
 
A Forma-1-bõl származó aerodinamikai megoldások
 
[4] Az új Clio Renault Sport legfeltûnõbb technológiai újítása – vizuálisan és abszolút értelemben is – a hátsó lökhárító szokatlan kialakítása, amely magában foglal egy hátsó diffúzort is. A Forma-1-bõl származó megoldást korábban csak exkluzív, csúcskategóriás sportautókon használták. A diffúzor megakadályozza, hogy felhajtóerõ keletkezzen az autó alatt és segíti az autó stabilitását nagy sebességnél azáltal, hogy a levegõáramlatot elõre tervezett módon irányítja, melynek segítségével szívóhatást kelt. A diffúzor felfelé ívelõ formájának pontosan megtervezett alakja és szöge alacsony légnyomású területet hoz létre az autó alatt.  Az így keletkezõ leszorítóerõnek köszönhetõen nincs szükség hátsó légterelõre, az áramló levegõ emelõ hatásának ellensúlyozására. Az optimális stabilitást segítõ megoldás harmadával csökkenti a felhajtóerõt, közel 40kg-nak megfelelõ leszorítõerõt termel autópályán, és akár 70kg-ot versenypályás tempónál anélkül, hogy az autó aprólékosan tervezett, alacsony légellenállási együtthatóján (CdA) rontana.
A diffúzor hatékonyságának maximalizására a tökéletesen illesztett dupla kipufogóvégzõdéseket a kivezetõ csatornákba integrálták. Ezzel az elrendezéssel nem befolyásolják a diffúzor aerodinamikai hatékonyságát. Az új Clio Renault Sport karosszériájának aerodinamikai kialakítását alapos kutatómunka elõzte meg, amely az elsõ sárvédõn található hûtõnyílás-kilépõket és – kategóriájában elsõként – hátsó diffúzort is kapott.
 
Hûtõnyílás-kilépõk az optimális teljesítményért
 
Az elsõ hûtõnyílás-kilépõk szintén aerodinamikai okokból születtek, hiszen a kavargó levegõ csökkentésével javítják az autó légellenállási együtthatóját. A hûtõnyílás-kilépõk az autó alól érkezõ légáram mellett a motortérben rekedt meleg levegõ távozását is segítik. Ugyanakkor ezek a nyílások optimálisan terelik a levegõt az autó oldala mentén, tovább javítva ezzel az aerodinamikai hatékonyságon. Az új Clio Renault Sport egyedi lökhárítót és hûtõmaszkot is kapott, valamint egy rugalmas, köténylemez alatti légterelõt, amely csökkenti az autó alá áramló levegõ mennyiségét.
 
A diffúzor a Forma-1-ben
 
[1]A diffúzor a modern Forma-1-es versenytechnológia egyik leglényegesebb aerodinamikai eleme, amely az áramló levegõ sebességét használja fel leszorítóerõ termelésére. Az autó alatt áramló levegõ egy sík fenéklemez mentén jut el az orr-résztõl a diffúzorig, ahol az áramlás felgyorsul, mielõtt kilépne a fenéklemez alól, ezáltal alacsony nyomású légréteget hozva létre, ami szinte a földhöz „szívja” a versenyautót. Akár egy hagyományos elsõ vagy hátsó szárny, a diffúzor is függõleges irányú leszorítóerõt termel, de azokkal ellentétben nem okoz légellenállás növekedést. A Renault Sport Technologies mérnökei ezt az elvet használták ki annak érdekében, hogy az új Clio Renault Sport minél jobban tapadjon az úthoz. /Autobanutazom.hu/