Autós hírek: Mercedes Actros: Új automatváltók


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Ezek a 12 vagy – speciális használatú jármûvek esetén akár – 16 fokozatú  szinkronizálatlan, teljes automata váltót kombinálják a legmodernebb vezérlõ-elektronikával és a sebességfokozat váltó, illetve kuplung fõfunkciók mellett számos egyéb funkcióval is rendelkeznek. A gyakorlati elõnyt az ügyfelek élvezik a fokozottabb gazdaságosság valamint a gyorsabb és kényelmesebb sebességváltásnak köszönhetõen.
Elõnyök a gépkocsivezetõk és a fuvarozási vállalkozások számára
A Mercedes Power-Shift hozzájárul a hasznos terhelhetõség növeléséhez és az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez. Az új váltó- és vezérlõtechnika finomabb és egyúttal lényegesen gyorsabb sebességváltást tesz lehetõvé a korábbiakhoz képest, továbbá számos új, a gyakorlatban jól használható kiegészítõ alkalmazási programot kínál a gépkocsivezetõ számára. Ezáltal a jármûvet üzemeltetõ fuvarvállalkozások és gépkocsivezetõik egyaránt profitálnak a Mercedes Power-Shift nyújtotta elõnyökbõl.  A Mercedes-Benz 20 éve alkalmaz teherautóiban automata váltókat, amelyeknél a helytelen használatból eredõ meghibásodások száma minimális volt. Így a jármûvek lényeges közismerten megbízhatóak.
 
A Mercedes Power-Shift konzekvens tovább fejlesztése  a Mercedes-Benz sokfokozatú hajtás-filozófiájának: precízen mûködõ 12 fokozat a teherkocsi használat zömét adó helyi és távolsági fuvarozásban alkalmazott  jármûvekhez és 16 fokozat azoknál, amelyeknél a különleges  alkalmazási körülmények ezt szükségessé teszik a közúti közlekedésben is.
 
A forgalom megköveteli a gépkocsivezetõ tehermentesítését
A Mercedes Power-Shift váltócsalád gerincét a 12 fokozatú szinkronizálatlan automataváltók jelentik. Ilyeneket kínál a cég 2 100, 2 800 valamint 3 300 Nm motornyomatékú jármûkategóriáiban.
A Mercedes-Benz az új Power-Shift család fejlesztésénél a kezdetben részleges majd teljes automata mechanikus váltók széria-alkalmazásának 20 évet is meghaladó tapasztalataira és know-how-jára épít. Az 1985-ben bevezetett „EPS“ -t 1996-ban a  „Telligent-váltó“ széri­a alkalmazása, illetve a  választható „Telligent-automatika“ követte.
Jól tudva, hogy a közút-infrastruktúra belátható idõn belül nem lesz képes lépést tartani a növekvõ jármûforgalommal, a Mercedes-Benz teherautó-fejlesztõ mérnökgárdája folytatni kívánja a teherautók kezelésének egyszerûsítését és automatizálásának kiterjesztését elõsegítõ célirányos tevékenységét. Ezzel egyidejûleg további érezhetõ továbbfejlesztésre kerül a kapcsolás komfortja – ezenközben a kapcsolási idõk mérhetõen csökkennek. A Mercedes Power-Shift az automata váltót rövid idõn belül általános szériakialakítássá, egyúttal a haszonjármûvek  standard felszereltségévé változtatja.
 
A körmös-váltó intelligens vezérlést igényel
 
Általánosan ismert, hogy szinkronizálatlan váltók kisebb és könnyebb kivitelben készülnek, hacsak adott nagyobb nyomatéktartomány elérése érdekében nem kell szinkronváltót alkalmazni. Összevetve azonos súlykategóriájú szinkronváltóval szerelt jármûvel az áttétel-klasszikus modern változata lényegesen többet kínál nyomatékpotenciál vonatkozásában.
De csak a megfelelõ mechanikai- és vezérlés-know-how esetén képes a körmös-váltó valamennyi elõnyös jellemzõjének teljes palettáját feltárni.
Ami a kezelést illeti, a Power-Shift váltós Actros vezetõje számára az elsõ ismerkedõ út során tulajdonképpen nem adódik semmi újdonság. Pontosabban annak a gépkocsivezetõnek nem, aki korábban már élvezhette a Telligent-kapcsolóautomatika vezetési élményét. De aki újoncnak számít teljes automataváltós teherkocsi vezetését illetõen, az is érzékelhetõen egyszerûbbnek fogja találni a Mercedes Power-Shift váltós Actros kezelését.
A használat alapesetei változatlanok
A Telligent-váltónál már megismerhették a kétpedálos lábtér-kialakítási rendszert, a kuplung automatikus. Ugyancsak ismert a vezetõtõl jobbra elhelyezkedõ, joystickhez hasonló kezelõkapcsoló, amely az ülés felhajtható kartámaszán nyert elhelyezést - így nem akadályozza a szabad átjárást a vezetõfülkében. A választott üzemmód a kilométeróra és a fordulatszámmérõ között elhelyezett információs képernyõn kerül kijelzésre és olvasható le. /Autósoldalak.hu/