Autós hírek: DAF EEV: Zöld motor technológia


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 Az új motorok károsanyag-kibocsátása messze a 2009-ben életbe lépõ, szigorú Euro-5 határértékek alatt van. A DAF SCR - technológia és egy passzív koromszûrõ kombinációjának köszönhetõen jelentõsen csökkenthetõ a részecske emisszió, így a DAF EEV motorjainak károsanyag-kibocsátása még a gázüzemû motorokénál is kisebb.
 
A kilencvenes évek végén ún. EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicles, azaz „fokozottan környezetkímélõ jármûvek”) emissziós szabványok lettek meghatározva a tisztább motorok fejlesztésének elõsegítése érdekében. Akkoriban az volt az általános vélekedés, hogy ez a határérték csak gázüzemû motorokkal teljesíthetõ. A DAF dízel motorjai azonban a rajtuk végrehajtott figyelemreméltó technológiai újításoknak – és különösen az intelligens üzemanyag-befecskendezési és égési rendszernek – köszönhetõen képesek koromszûrõ nélkül is megfelelni az alacsony Euro-5 károsanyag-kibocsátási határértékeknek. Ezzel már megközelítik az EEV - határértékek teljesítését, koromszûrõ használata esetén pedig még ennél is alacsonyabb emisszió érhetõ el.
 
SCR - technológia az Euro-4 és Euro-5 elõírásokhoz
 
[1]Az Euro-5 elõírások ugyan csak 2009-ben lépnek életbe, de a DAF már most olyan dízelmotorok széles választékát kínálja, melyek megfelelnek az Euro-5 emissziós határértékeknek. A 15 évvel ezelõtt érvényben levõ Euro-1 szabványhoz képest ezek a motorok közel 75%-kal kevesebb nitrogénoxidot és 94%-kal kevesebb szennyezõ részecskét bocsátanak a levegõbe.
 
Az Euro-3 szabvány bevezetéséig bezárólag a motorokon végrehajtott belsõ átalakítások is elegendõek voltak az újabb emissziós elõírások teljesítéséhez, az Euro-4 és Euro-5 esetében azonban kipufogógáz utántisztító rendszerekre van szükség. A legtöbb európai haszonjármû-gyártóhoz hasonlóan a DAF is az SCR - technológia mellett tette le voksát: ez a legjobb, és jelenleg az egyetlen gazdaságos megoldás az Euro-4 és Euro-5 határértékek teljesítésére. Az SCR - rendszerben a kipufogógázhoz adagolt AdBlue adalékanyag révén a DeNox katalizátor ártalmatlan összetevõire – nitrogénre és vízre – bontja le a nitrogén-oxidokat. Az SCR viszonylag egyszerû, ezért rendkívül megbízható és hatékony. Ez az emisszió utánkezelõ technológia független a motor mûködésétõl, így a motor ideális égetést lehetõvé tevõ beállításaival csökkenthetõ a fogyasztás. A DAF SCR technológiája azonban ennél is többet jelent.
 
A DAF SCR technológia a PACCAR motorok olyan új generációjával együtt kerül bevezetésre, melyek újabb mérföldkövet jelentenek az üzemanyag-takarékosság, megbízhatóság és élettartam terén. A motorcsalád mindegyik tagja a legkorszerûbb nagynyomású üzemanyag-befecskendezési rendszernek köszönhetõen a lehetõ legjobb hatékonyságot és legalacsonyabb károsanyag-kibocsátást nyújtja. Az új PACCAR - motorok egyikénél sincs szükség koromszûrõre a szigorú, 0,03 g/kW/óra (ETC) határérték teljesítéséhez.
 
Felére csökken a koromkibocsátás
 
Egy passzív koromszûrõ beszerelésével további 50%-kal csökkenthetõ a részecske emisszió, amely így mindössze 0,015 g/kWó lesz. Ez 25 százalékkal alacsonyabb az EEV - szabványnál! A 9,2 literes hengerûrtartalmú PACCAR EEV motor 2 gramm NOx-et bocsát ki, 0,05 gramm szén-monoxidot, 0,1 gramm szénhidrogént (mindez 1 kW/órára számítva), azaz a látható füstkibocsátása majdnem elhanyagolható. Korábban az volt az általános vélekedés, hogy ezek az emissziós értékek csak gázüzemû motorokkal érhetõk el, melyek valóban közel járnak a „zéró emisszió”-hoz. A kisebb koromkibocsátás mellett a DAF EEV dízelmotorja természeténél fogva számos elõnnyel rendelkezik az olyan alternatív meghajtásokkal szemben, mint a földgázüzem. Így például hatékonyabb, megbízhatóbb, hosszabb az élettartama és alacsonyabbak az üzemeltetési költségei.
 
A 9,2 literes hengerûrtartalmú PACCAR EEV motor a jövõ év elején – vagy még korábban, ha mûszakilag megoldható – a 250-360 lóerõs teljesítménykategóriákban kapható lesz buszokba történõ beépítésre. 2007 késõbbi idõszakában haszonjármûvekhez is készül majd. A 12,9 literes PACCAR MX motornak is rendelkezésre áll majd az EEV - szabványnak megfelelõ változata a 360-510 lóerõs teljesítménykategóriákban. Ez szintén passzív koromszûrõvel együtt kerül beszerelésre. /Autósoldalak.hu/