Autós hírek: Daf laboratórium: Hipermodern és környezetbarát


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A létesítmény a legmodernebb felszereléssel lesz ellátva, 20 vizsgálókamrája több mint 800 lóerõ teljesítményû motorok tesztelésére lesz alkalmas. Az új DAF labor közel 70 magasan képzett szakembert foglalkoztat majd.
 
[2]A DAF-nál évente több mint 40.000 db motor készül, ezzel a cég a nehéz kategóriájú dízelmotorok egyik legnagyobb gyártójának számít Európában. A DAF számára elsõdleges fontosságú a motorfejlesztés, hogy képes legyen teljesíteni az egyre szigorodó emissziós elõírásokat, és megbízhatóság, élettartam és fogyasztás tekintetében megõrizze vezetõ helyét a haszonjármû-ágazatban. A vállalat jelenlegi motortesztelõ létesítményei már nem képesek kielégíteni a folyamatban levõ és a jövõben beinduló motorfejlesztési projektek igényeit, ezért szükségessé vált a vizsgálókamrák számának növelése 34-re, amely jelentõs kapacitásbõvítést jelent.
 
Heti hét napon
 
[4]A DAF eindhoveni telephelyén már folynak az új motorlaboratórium építési munkálatai. Az új labor 20 vizsgálókamrája a DAF már meglévõ létesítményeinek kapacitását egészítik majd ki. Egyes kamrák a motorok élettartamának vizsgálatára szolgálnak majd, itt napi 24 órán át, a hét minden napján egyfolytában járnak a motorok, akár 50 fok külsõ hõmérséklet mellett. Az akár mínusz 20 fokos hidegben történõ üzemeltetés is vizsgálható majd a laborban, ahogy a zaj-, teljesítmény- és károsanyag-kibocsátási vizsgálatok teljes skálája elvégezhetõ, természetesen a legmodernebb technológia igénybevételével. A laboratórium, változó körülmények között végzett vizsgálatokra is alkalmas lesz, a különbözõ tengerszint feletti magasságok szimulálása érdekében.
 
Föld feletti tartályok
 
A 20 vizsgálókamrán és a hozzájuk tartozó vezérlõtermeken felül az új épületben a vizsgálatok elõkészítésére alkalmas terem és egy mindennel felszerelt mûhely is helyet kap. Ebben a mûhelyben lehet majd elkészíteni a fejlesztés alatt álló új technológiákat, motorokat, melyek a DAF elõírásainak megfelelõ, szigorú teszteken estek át (a kipróbálást gyakran ügyfelek végzik, valós üzemi körülmények között). Közvetlenül az épület mellett föld feletti tartályok állnak majd a motorvizsgálatokhoz szükséges folyadékok – pl. üzemanyag, hûtõfolyadék – központi tárolása céljából.
 
Lényeges szempont a környezetvédelem
 
A motorok tesztelésére alkalmas új létesítmény tervezésekor nemcsak a vizsgálatokhoz szükséges technológia fejlettsége volt fontos szempont, hanem a környezet védelme is. A haszonjármû-iparban legelterjedtebb vízfékek helyett a DAF laborjának vizsgálókamrái elektromos fékberendezésekkel lettek ellátva. A tesztelés során ezeknek a berendezéseknek a feladata a tényleges üzemeltetésnél jelentkezõ terhelést szimulálni a motorok számára, ugyanakkor áramfejlesztõként is mûködnek: a DAF eindhoveni áramszükségletének akár 20%-át képesek megtermelni.
 
Óránként 36 ezer köbméter levegõ minden vizsgálókamrából
 
A 60×130 méter alapterületû új épület kétszintes lesz. A földszinten a vizsgálókamrák kapnak helyet, az emeleten pedig a lég- és víztisztító berendezések. Ez utóbbiak képesek irányított módon, csökkent zajszint mellett óránként minden vizsgálókamrából 36 ezer köbméter levegõt visszaáramoltatni, vízzel hûteni a motorokat, kondicionált porlasztólevegõt biztosítani és elszívni a kipufogógázokat.
[3]A DAF új, hipermodern motortesztelõ létesítménye is jól példázza, hogy a DAF a motorgyártás „lelke” a PACCAR-nál, amely az egész világon élen jár a csúcsminõségû könnyû-, közép- és nehéz kategóriájú haszongépjármûvek tervezésében, gyártásában és vevõszolgálatában, melyeket a cég a Kenworth, Peterbilt, DAF és Foden márkanevek alatt forgalmaz. /Autósoldalak.hu/