Autós hírek: Légzsák motorkerékpárra!


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


[6]A világújdonság jelentõsége abban rejlik, hogy frontális ütközés során képes csökkenteni a baleseti sérülések súlyosságát. Az elsõ motorkerékpár, amit légzsákkal szerelnek, az új Honda Gold Wing lesz, melyet elsõként az Egyesült Államokban 2006 tavaszán vezetnek be. A rendszer egy légzsákmodulból, törés szenzorokból és egy vezérlõelektronikából (ECU) áll. Az elsõ teleszkópszárakra szerelt négy törésszenzor folyamatosan érzékeli a gyorsulás változását, egyben jeleket küld a légzsákmodul mellett jobb oldalon elhelyezett ECU-nak. A vezérlõelektronika összehasonlítást végez a normális mûködésnél tapasztalt adatokkal. Amikor súlyosabb frontális ütközés történik, az ECU azonnal dönt, és mûködésbe hozza a motoros elé épített légzsákmodulban lévõ nyitószerkezetet. A nyitószerkezet az ECU parancsára nitrogéngázzal tölti fel a légzsákot, mely elkezd duzzadni, lenyomja magáról a modul fedelét és felfúvódik. A ütközés pillanatától a légzsák kinyílásáig mindössze hat századmásodpercre van szükség. A légzsák mérete és formája, a rögzítés módszere és a leeresztési technológia mind segít abban, hogy maximális hatékonysággal nyelje el a motoros mozgási energiáját, mialatt a lehetõségekhez mérten kontrollálható marad a jármû. A légzsák képes elnyelni az ütközési energia nagy részét, redukálja a motoros becsapódási sebességét, ezzel jelentõsen csökkentve a motoros sérülését.
A motorkerékpár-légzsák kifejlesztésekor a Honda átfogó vizsgálatokat végzett. A számítógépes szimulációk mellett a zárt laboratóriumi töréstesztekhez kifejlesztettek egy motoros tesztbábut is. A rendszer nagy elõnye, hogy a jeladók felszereléséhez nem szükséges a motorkerékpár szerkezetének megváltoztatása.
/Autósoldalak.hu/