Autós hírek: Mercedes Actros BlueTec: Elkészült a tízezredik "zöld" teherautó


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Mercedes-Benz Actros BlueTec 5 típusú jármûvet Hubertus Troska, a Mercedes-Benz tehergépkocsik termékcsoport vezetõje adta át GRT Wittwer Transport GmbH ügyvezetõjének. A felsõ-bajorországi Eschenlohéban mûködõ cég 90 darabos flottát üzemeltet, melynek közel egyharmada BlueTec-dízelmotoros Mercedes-Benz modell. Ezek már most teljesítik a majd csak 2009-ben hatályba lépõ Euro 5 környezetvédelmi normatíva elõírásait, azaz akár 80 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot és szilárd szennyezõanyagot bocsátanak ki a környezetbe, mint amennyit a jelenleg érvényben lévõ elõírások megengednek.
 
[1]A GRT Wittwer Transport GmbH-hoz hasonló vállalkozások gazdasági elõnyre is szert tesznek a korszerû technológia idõ elõtti bevezetésével. „Az üzemanyag-megtakarítás hatékony eszközévé lépett elõ a BlueTec-dízeltechnológia“ - mondta Hubertus Troska a jubileumi jármû átadóján. „Nem véletlen, hogy egyre többen érdeklõdnek a BlueTec iránt, hiszen folyamatosan emelkednek az üzemanyagárak, és pl. a távolsági áruszállításban évi 1500-2000 liter gázolajat lehet megtakarítani vele.“ A DaimlerChrysler tavaly„Goldener Öltropfen 2005“ (Arany Olajcsepp 2005) díjat nyert a BlueTec elismeréseként. További elõny, hogy 2009-ig kevesebb úthasználati díjat kell fizetniük az Euro 5-ös jármûvek üzemeltetõinek. Az Európa egész területére szállító Wittwer Transport GmbH elõnyben részesíti jármûvein a korszerû technikát, pl. a FleetBoard rendszert, és a gazdag felszereltséget. Évente pár alkalommal maguk a cégvezetõk is volán mögé ülnek. „Azért tesszük, hogy ügyfeleket keressünk fel, és vállalkozóként se veszítsük el realitásérzékünket“ - mondja Wolf-Rüdiger Wittwer, a családi vállalkozás rangidõs vezetõje.
 
Mercedes-Benz-gyártmányú az Euro 4-es/5-ös tehergépkocsik kétharmada
A DaimlerChrysler már idejekorán az SCR-rendszerre épülõ BlueTec-technológia alkalmazásában látta az Euro 4 – Euro 5 és a jövõbeni európai környezetvédelmi elõírások teljesítésének zálogát. Ma már minden európai gyártó ezt a példát követi, és az SCR segítségével kíván megfelelni az Euro 5 követelményrendszerének. Egyedül a 2006. õszétõl érvénybe lépõ Euro 4 vonatkozásában vannak köztes megoldások, amelyek részben már meglévõ mûszaki rendszerek kibõvítésén alapulnak.
Közel egy évvel ezelõtt a Mercedes-Benz mutatott be elsõként Euro 5 besorolású haszonjármûvet. Az Actros után ma már az Axor és az Atego sorozat tagjai is rendelhetõk ilyen kivitelben. Az eddig legyártott tízezer BlueTec-es jármûvet alapul véve kb. kétharmad a Mercedes-Benz-modellek aránya az Euro 4-es és Euro 5-ös tehergépkocsik európai állományán belül. A beérkezõ megrendelések közel 98 %-a Euro 5-ös besorolású jármûvekre vonatkozik.
 
[3]Továbbfejlesztett motorok és kipufogógáz-utókezelés képezi a BlueTec technológia alapját. Az égés hatékonyságának köszönhetõen szûrt kipufogógázéval vetekszik a korszerû dízelmotorokból távozó nyersgáz finompor- és koromtartalma. Független vizsgálatok (pl. TÜV Nord) bizonyítják, hogy a BlueTec alkalmazásával számottevõen csökken a jármûvek finompor-kibocsátása. A nitrogén-oxidokat SCR-katalizátor bontja szét ártalmatlan nitrogénre és vízgõzre vizes karmamidoldat, AdBlue hozzáadása mellett. Európában ma már 1.500 nyilvános töltõállomáson lehet AdBlue adalékanyagot tankolni – az Északi-sarktól Dél-Spanyolországig, Írországtól Moszkváig. Magyarországon eddig egy Gyõr közelében található töltõállomáson érhetõ el. A BlueTec-es jármûvek nemcsak kevesebb gázolajat fogyasztanak, hanem akár 150 000 kilométeres állandó szervizintervallummal rendelkeznek, és kevésbé érzékenyek az üzemanyag minõségére. Utóbbi fõleg akkor fontos szempont, ha olyan területekre szállítanak árut, ahol nem lehet csökkentett kéntartalmú gázolajat tankolni. /Autósoldalak.hu/