Autós hírek: Bõség zavara


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Sema azt az amerikai szervezetet takarja, amely tömöríti az átalakítókat, a jelenlegi létszám 6.466 tagot számlál. Az óceánon túli állapot lemérésere legjobb, ha a világ kiállításnak számító Sema Show felhozatalán és statisztikáin végig tekintünk.  Szokás szerint, a Las Vegas-i Konferencia Központ adott otthont a kiállításnak. November 1-4 között több, mint ötvenezer szakmai látogató érkezett a kaszinó városba, õk azok akik a világ minden tájáról jöttek, üzletkötési szándékkal. Kétezernél több kiállító, közel 1.500 soha nem bemutatott termék várta a nézelõdõket. Mindez megtûzdelve szakmai konferenciákkal, rendezvényekkel.
Tizenegy különféle témára osztották fel a területet. Külön helyet kaptak az autógyárak, gyorsulási verseny mûfaj képviselõi, kisteherautók, szabadidõautók és terepjárók. Az autó elektronika a hifivel külön részbe került, szerszámok és a restaurálás, öreg autók voltak még elkülönítve, hogy csak az érdekesebbeket említsük.
A tuning üzlet 31 milliárd dolláros forgalma alatt, az autógyárak gyárilag erõsített jármûveitõl, a legkisebb csavarig bezárólag, mindent értünk. Ez akkora piaci szelet, hogy ma már a kiállítást egy gyár sem  hagyja ki. A Volkswagen amerikai képviselete 42 éve létezik, és idén léptek elsõként gyárilag színre, három megvadított tanulmánnyal. Bevett módszer, hogy nem maguk gyártók készítik a leültetett, felturbósított szuper gépeket, hanem kiadják a munkát helyi specialistáknak. Mivel a tuning holmikra legjobban a huszonévesek „izgulnak”, a olcsóbb  kategóriájú autókból szédületes felhozatallal jelentkeztek. A Hondánál az új Civic háromajtós verziója volt a sláger, a Chevrolet-nél a Cobalt, Opel motoros kupé és a múlt idézõ egyterûszerûség HHR. Néhány társukat is ideszámolva, 25 gyári autóval jelentkezett a General Motors, amihez a Chevy, Cadillac is tartozik.
A kifinomultságot jelzi, hogy megválasztották a leginkább kiegészítõ barát autókat. Hatvan százalék fölötti szavazatot gyûjtött a szabadidõautóknál a Chevy HHR, ugyan így járt a kisteherautónál a Dodge Ram Mega Cab. [hh]Fele akkora  elõnnyel, de nyert a hagyományos autók között, a Hazárd megye Lordjában használt sárga Dogde Charger utódja.
Terepjárók, szabadidõautók között a két véglet játszódott le: az aszfalton csúsztak vagy hatalmas terepgumikkal felszerelve álltak a standon. Hifi és szórakoztató elektronikai õrület teljes volt, szinte mindegyik autóba több száz wattos berendezés üvöltött, gyönyörûen beillesztve, fényekkel megbolondítva. A külsõ dekorálás is menõ dolog.
A Range Rover Sport 390 lóerõs motorjához és technikáját nem érintette a beavatkozás, csak a külsõt és az utasteret. A 250 munkaóra alatt elkészült festést a motoros és kerékpáros ruhák, kiegészítõk ásza, a Troy Lee Designs álmodta meg. Rajtuk kívül rendkívül színes forgatag várta a látogatókat, a legdurvább átalakításoktól hemzsegett Las Vegas.                         
BA