Autós hírek: Mercedes haszonjármûvek: 25 éve blokkolásgátlóval


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Daimler-Benz AG 1981 januárjában, az északi sarkkör közelében található hóval, jéggel borított repülõtéren mutatta be a haszonjármûveihez kifejlesztett blokkolásgátló berendezés sorozatgyártású változatát.
 
Rendkívül meggyõzõ eredménnyel zárult a demonstráció: blokkolásgátlóval (ABS) felvértezve még hirtelen, erõteljes fékezéskor illetve oldalanként eltérõ tapadású felületen lassítva is jól irányíthatók maradtak a teherautók és buszok, és nyerges vontatóik fokozott stabilitásának köszönhetõen kiszámíthatóan viselkedtek a pótkocsis szerelvények is. Rövid idõn belül az egyik legjelentõsebb vívmányként vonult be a jármûbiztonság-technika történetébe a Mercedes-Benz nehéz haszonjármûveihez és autóbuszaihoz, 1981. õsze óta rendelhetõ blokkolásgátló.
A Daimler-Benz a fékberendezéseket gyártó Wabco cég közremûködésével úttörõ szerepet játszott az ABS kifejlesztésében és bevezetésében. Óriási kihívást jelentett a mérnökök számára a fejlesztõmunka, hiszen olyan rendszert kellett alkotniuk, amely egyaránt hatékonyan alkalmazható a különféle tengelyszámú, sokszor erõteljesen eltérõ saját tömegû illetve megengedett össztömegû, rendkívül sokféle tengelytávú és felépítményû jármûvön és jármûszerelvényen.
A gyakorlati megvalósításhoz elengedhetetlen volt az elektronika használata. A világon elsõként ekkor, az ABS-szel összefüggésben használtak mikroszámítógépet a fékerõ szabályozására. Több mint 60 millió tesztkilométert tettek meg a blokkolásgátlóval felszerelt kísérleti tehergépkocsik és autóbuszok, hiszen alapvetõ szempont volt, hogy mindig, minden körülmény között megbízhatóan ellássa feladatát a berendezés.
 
Újítások egész sora
 
[1]Aktív biztonsági téren általánosságban, a féktechnikai vonatkozásban pedig különösképpen igaz, hogy újítások egész sorát indította el az 1981-ben bemutatott ABS. Hat évvel késõbb a kipörgésgátló (ASR) is megjelent a tehergépkocsikon és autóbuszokon. Mûködési elve leegyszerûsítve ellenkezõje a blokkolásgátlóénak. Míg ugyanis utóbbi a fékerõ fokozatos csökkentésével veszi elejét a kerekek megcsúszásának, addig a kipörgésgátló azok lefékezésével fejt ki hasonló hatást. Alkalmazása nemcsak az útfogásra, hanem a gyorsítási és kanyarvételi stabilitásra nézve is számos elõnnyel jár. Az ABS és az ASR mûködése a kerekekhez telepített fordulatszám-érzékelõkre és a szabályozás feladatát ellátó központi vezérlõegységre épül.
Az 1991-ben bemutatott, tisztán tárcsafékes Mercedes-Benz O 404 turistabusz (az elsõ volt a maga nemében) esetében már az alapfelszereltség magától értetõdõ elemének számított az ABS. Négy évvel késõbb a Mercedes-Benz Sprinter is tárcsafékekkel és gyári blokkolásgátló berendezéssel lépett színre. Szintén tárcsafékekkel, ABS-szel és a pótkocsira is kiterjesztett elektronikus fékerõ-elosztóval debütált 1996-ban a Mercedes-Benz Actros nyerges vontató. Az említett újításoknak köszönhetõen új fejezet nyílt a tehergépkocsik és autóbuszok féktechnikai fejlesztésében.
 
Új kisegítõ rendszerek az ezredfordulón
 
Az elektronika alkalmazása felgyorsította az aktív biztonsági rendszerek fejlesztését. 2000-ben mutatta be a Mercedes-Benz az Actros-hoz kifejlesztett Telligent-stabilitásfelügyelõ rendszert, a Telligent-követésitávolság-szabályzó tempomatot és a sávfigyelõ berendezést. A következõ két évben folyamatosan meghonosodott a sorozatgyártásban, és ma már több ezer jármûben teljesít szolgálatot e három kisegítõ rendszer.
 
A kishaszonjármûvek és az autóbuszok is gyors ütemben fejlõdtek: 2002. végétõl már az ESP is része volt a Sprinter alapfelszereltségének, továbbá egyedülálló módon tárcsafékekkel, ABS-szel és ESP-vel került piacra 2003-ban az új Vito és Viano. Ugyanebben az évben alapfelszerelés lett a két Evobus-márka, a Mercedes-Benz és a Setra újabb kiadású turistabuszain az ESP, majd 2004-ben a tartósféklimiter (DBL). Utóbbi meggátolja, hogy lejtmenetben a vezetõ szándéka ellenére 100 km/h fölé gyorsuljon a jármû. Ma már a fékasszisztens is része az autóbuszok, illetve a könnyû és nehéz haszonjármûvek felszereltségének: vészfékezéskor a másodperc tört része alatt felépíti a biztonságos megálláshoz szükséges maximális féknyomást.
 
Új kisegítõ rendszerek 2006-ban
 
Nem áll meg a fejlõdés. 2006-tól extrafelszerelésként rendelhetõ lesz a Mercedes-Benz és a Setra turistabuszaihoz a sávfigyelõ berendezés és a követésitávolság-tartó tempomat. Szintén idén kerül piacra az Actroshoz kifejlesztett „Active Brake Assist“ vészfékezõ rendszer és a Mercedes-Benz Sprinter új generációjához kínált rakományfüggõ szabályozású ESP.
A világszerte tevékenykedõ DaimlerChrysler konszern intenzív kutató- és fejlesztõmunkája eredményeként élen járnak a biztonsági terén a Mercedes-Benz haszonjármûvei. Ezirányú látványos fejlõdésükhez az egyik finnországi jeges leszállópályán 25 évvel ezelõtt bemutatott ABS adta az indítólöketet. /Autósoldalak.hu/