Autós hírek: Az év legjobbjai


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A legjobbak felsorolását, a legnagyobbal kezdjük. Teljesítménye és méretei impozánsak: 480 lóerõ, 2,55 méter szélesség, 13,9 méteres hossz és 3,9 méteres magasság. Nem teherautóról van szó, hanem buszról. Az emelt utasterû luxus turista busz, a tavalyi haszonjármû kiállításon (IAA) jelent meg. Az idei megmérettetésen öt jelölt volt, közülük vitte el a pálmát a Neoplan Starliner. A termetes turista busz modern mûszerfalával és technikájával még a civil autósokat is lenyûgözi. Elöl, a ritkán alkalmazott független kerékfelfüggesztés található, a jármûvet egyébként a baleset megelõzésben fontos szerepet játszó menetstabilizáló programmal (ESP) is felszerelték. A müncheni MAN teherautógyár jól szerepelt a választáson, mert a hozzátartozó Neoplan mellett, az anyacég is nyert.
Az év teherautója választáson fõlényes gyõzelmet szerzett az MAN TGL, a megszerezhetõ 133 pontból, 94-et kapott. Második helyezett az Iveco Trakker 39 egységgel, bronzérmes a Mercedes-Benz Atego 33 ponttal. A 7,5 és 12 tonna közötti teherbírású teherkocsi család, kétféle hosszúsággal és motorral nyert ellenfelei elõtt.
[y2]A teherautós témához tartozik az Év kishaszonjármûve díj. Ennek eldöntésében is, 19 európai országból érkezett szakújságírók segédkeztek. A szavazásokat alapos próba elõzte meg. A teherkocsis elismeréseket október 13-án adták át, az amszterdami szakkiállításon.
A modell frissítés úgy látszik jót tett a Fiat Doblo Cargónak, mert az olasz teherhordó vitte el az aranyat. Az 1,3-as turbódízel már két teljesítmény verzióban érhetõ el, fölöttük a 105 lóerõs 1,9-es található. Az eddig 310 ezer példányban fogyott szállító gyõzelméhez hozzájárult, az alacsony üzemeltetési költség és a megnövelt teherbírású Maxi verzió is.                        
Japánban 1982 óta díjazzák az autókat, elsõként a Mazda 626-nak megfelelõ Capella nyert. A 2005-2006-os évad gyõztese, a teljesen friss Mazda MX5 lett. Tíz jelölt jutott be a döntõbe, ahol a kétüléses sikerautó gyõzedelmeskedett. Amerikában, a január elején tartandó Detroiti Motor Show alkalmával hirdetnek gyõztest.  Természetesen két kategóriában választanak: a személyautók mellett, a népszerû szabadidõautóknál is döntenek a legjobbról.  
Európában a legnagyobb érdeklõdéssel kísért szavazásnak, magyar érdekeltsége is van. A 22 ország, 58 szakújságíróját tömörítõ Év autója zsûriben található Surányi Péter (Autó2) és Gajdán Miklós (Autó Magazin, Autó Piac). A döntõbe hét autó került, a szavazók összesen 25 pontot oszthattak szét a jármûvek között.
Az elõzõ évek komolyabb különbségeit el felejthették a számlálók, mert a Renault Clio III, öttel nyert, a 251 pontos Volkswagen Passat elõtt! Harmadik helyre az Alfa Romeo 159 futott be 212-vel, mögötte a BMW hármas széria 203-mal. A Citroen C1/Peugeot 106/Toyota Aygo trió 187 egységgel verte, a 147 pontos új Toyota Yarist.
BA