Autós hírek: WRC: A murvás sorozat Finnországban folytatódik


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

A ralimezőny által igencsak kedvelt helyszínre érkezik meg a mezőny a megszokott augusztus eleji időpontban. A finnországi verseny tradicionálisnak számít a világbajnokságban, egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagy sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől. Az északi pilóták alig várják, hogy a kedvelt és sokak számára hazai terepnek számító Finnországban száguldjanak.
Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de aztán más nemzetiségű pilóták is megléphették azt a bravúrt, hogy nem északi versenyzőként felállhattak a finn dobogó tetejére. Sebastien Loeb, Sebastien Ogier és Kris Meeke számára is jutott a finnországi győztes trófeából. A jelenlegi mezőnyből az észt Ott Tanak volt a legsikeresebb ezen a ralin. 2019 után 2021-ben is nyert Finnországban, igaz az utóbbi győzelem az Északi-sarki Finn Ralin volt. 2022-ben aztán ismét az övé lett itt a legnagyobb dicsőség, akkor még a Hyundai volánja mögött versenyezve. Észtországban, a hazai raliján, alig több, mint egy hete csak nyolcadik lett Tanak, úgyhogy Finnországban minden bizonnyal duplázásra hajt majd.
A Toyotának és sztárpilótájának, Kalle Rovanperának nagyon jól megy idén is a versenyzés. Észtországban, kedvenc raliján nagyon domináns teljesítményt nyújtott. A pénteki hatodik gyorsasági szakasztól kezdve mindet megnyerte, összesen 16-ot zsinórban. Mi, ha nem egy ilyen teljesítmény ad hatalmas önbizalmat egy pilótának, olyat, ami a további ralikon is nagy lökést adhat a hatékonyságának. A finn pilóta jelenleg 55 pontos előnnyel áll az egyéni ponttábla élén öt versennyel a szezon vége előtt.
A Toyota hazai pályán versenyez a hétvégén, így nem is lehet más a cél, mint a győzelem. Érdekesség, hogy Jari-Matti Latvala csapatfőnök szintén rajthoz áll hazai raliján egy negyedik Yaris volánja mögött. A csapatvezetői teendőit a hétvégére így Akio Toyota, a TGR-WRT elnöke veszi át.
„A Finn Rali mindig is különleges verseny a csapat számára. Számomra meg extra különleges lesz idén, mivel autóba ülök én magam is. Pilótaként a legfőbb célom az, hogy élvezzem a vezetést. A csapaté pedig persze a győzelem. Nagyszerű támogatást kap itt Kalle és Jonne (a navigátora) világbajnokként és az egyéni ponttábla éllovasaként…. Finnország nagy kihívást jelent számunkra, a különböző tapadású útjaival és olyan visszatérő gyorsasági szakaszaival, mint a Myhinpää, ahol Kalle még soha nem versenyzett…. Szoros verseny lesz, a csapat keményen dolgozott ezen a héten a tesztelés során, hogy megpróbáljuk a legjobb autót adni pilótáinknak.” – szögezte le a Toyota 38 éves csapatvezetője.
A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. Rendkívül gyors murvás utak visznek keresztül a finn ligeteken és tavakon, hatalmas ugratókkal tűzdelve.
A rali központja az egyetemi város, Jyvaskyla Paviljonki kiállítási központjában lesz berendezve. Ez néhány perc sétára található a város boltjaitól, bárjaitól és éttermeitől. Nagy tömegek várhatók ide. Az első rali idején, 1951-ben is ebben a városban volt a rali főhadiszállása. A Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai.
A verseny idén szerda este veszi kezdetét a hivatalos megnyitóval, majd a csütörtök reggeli shakedownnal folytatódik. A hagyományosan vegyes útfelszínű Harju szakasz Jyvaskylában nyitja az akciót csütörtök este és a mezőny visszatér ide péntek este. A pénteki klasszikus Laukaa és Lankamaa szakaszok nagy változtatáson estek át, míg a legendás Myhinpää 2015 után ismét visszatér. Visszatér az a Halttula is, amely legutoljára 1995-ben (!) volt része a Finn Rali útvonalának.
Szokás szerint a szombati nap lesz a rali leghosszabb napja a maga 160,68 km-nyi gyorsasági szakaszával. Az utolsó nap megújult útvonallal várja a mezőnyt. A ralit záró új Power Stage, a Himos-Jämsä 2 a Himos síparadicsomban található. Itt lesz a dobogó is felállítva.
A Finn Rali négy napon át tart, s a 22 gyorsasági szakasz 320,56 km-t tesz majd ki. A rali össztávja: 1471,63 km.
Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2022                Ott Tanak (Hyundai)
2021                Elfyn Evans (Toyota)
2019                Ott Tanak (Toyota)
2018                Ott Tanak (Toyota)
2017                Esapekka Lappi (Toyota)
2016                Kris Meeke (Citroën)
2015                Jari-Matti Latvala (VW)
2014                Jari-Matti Latvala (VW)
2013                Sebastien Ogier (VW)
2012                Sebastien Loeb (Citroën)
2011                Sebastien Loeb (Citroën)
2010                Jarri-Matti Latvala (Ford)
2009                Mikko Hirvonen (Ford)
2008                Sebastien Loeb (Citroën)
2007                Marcus Grönholm (Ford)
2006                Marcus Grönholm (Ford)
2005                Marcus Grönholm (Peugeot)
2004                Marcus Grönholm (Peugeot)
2003                Markko Märtin (Ford)
2002                Marcus Grönholm (Peugeot)
2001                Marcus Grönholm (Peugeot)
2000                Marcus Grönholm (Peugeot)
Forrás: facebook.com/amberprkft/

A ralimezőny által igencsak kedvelt helyszínre érkezik meg a mezőny a megszokott augusztus eleji időpontban. A finnországi verseny tradicionálisnak számít a világbajnokságban, egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagy sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől. Az északi pilóták alig várják, hogy a kedvelt és sokak számára hazai terepnek számító Finnországban száguldjanak.

Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de aztán más nemzetiségű pilóták is megléphették azt a bravúrt, hogy nem északi versenyzőként felállhattak a finn dobogó tetejére. Sebastien Loeb, Sebastien Ogier és Kris Meeke számára is jutott a finnországi győztes trófeából. A jelenlegi mezőnyből az észt Ott Tanak volt a legsikeresebb ezen a ralin. 2019 után 2021-ben is nyert Finnországban, igaz az utóbbi győzelem az Északi-sarki Finn Ralin volt. 2022-ben aztán ismét az övé lett itt a legnagyobb dicsőség, akkor még a Hyundai volánja mögött versenyezve. Észtországban, a hazai raliján, alig több, mint egy hete csak nyolcadik lett Tanak, úgyhogy Finnországban minden bizonnyal duplázásra hajt majd.

A Toyotának és sztárpilótájának, Kalle Rovanperának nagyon jól megy idén is a versenyzés. Észtországban, kedvenc raliján nagyon domináns teljesítményt nyújtott. A pénteki hatodik gyorsasági szakasztól kezdve mindet megnyerte, összesen 16-ot zsinórban. Mi, ha nem egy ilyen teljesítmény ad hatalmas önbizalmat egy pilótának, olyat, ami a további ralikon is nagy lökést adhat a hatékonyságának. A finn pilóta jelenleg 55 pontos előnnyel áll az egyéni ponttábla élén öt versennyel a szezon vége előtt.

A Toyota hazai pályán versenyez a hétvégén, így nem is lehet más a cél, mint a győzelem. Érdekesség, hogy Jari-Matti Latvala csapatfőnök szintén rajthoz áll hazai raliján egy negyedik Yaris volánja mögött. A csapatvezetői teendőit a hétvégére így Akio Toyota, a TGR-WRT elnöke veszi át.

„A Finn Rali mindig is különleges verseny a csapat számára. Számomra meg extra különleges lesz idén, mivel autóba ülök én magam is. Pilótaként a legfőbb célom az, hogy élvezzem a vezetést. A csapaté pedig persze a győzelem. Nagyszerű támogatást kap itt Kalle és Jonne (a navigátora) világbajnokként és az egyéni ponttábla éllovasaként…. Finnország nagy kihívást jelent számunkra, a különböző tapadású útjaival és olyan visszatérő gyorsasági szakaszaival, mint a Myhinpää, ahol Kalle még soha nem versenyzett…. Szoros verseny lesz, a csapat keményen dolgozott ezen a héten a tesztelés során, hogy megpróbáljuk a legjobb autót adni pilótáinknak.” – szögezte le a Toyota 38 éves csapatvezetője.

A rali

A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. Rendkívül gyors murvás utak visznek keresztül a finn ligeteken és tavakon, hatalmas ugratókkal tűzdelve.

A rali központja az egyetemi város, Jyvaskyla Paviljonki kiállítási központjában lesz berendezve. Ez néhány perc sétára található a város boltjaitól, bárjaitól és éttermeitől. Nagy tömegek várhatók ide. Az első rali idején, 1951-ben is ebben a városban volt a rali főhadiszállása. A Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai.

A verseny idén szerda este veszi kezdetét a hivatalos megnyitóval, majd a csütörtök reggeli shakedownnal folytatódik. A hagyományosan vegyes útfelszínű Harju szakasz Jyvaskylában nyitja az akciót csütörtök este és a mezőny visszatér ide péntek este. A pénteki klasszikus Laukaa és Lankamaa szakaszok nagy változtatáson estek át, míg a legendás Myhinpää 2015 után ismét visszatér. Visszatér az a Halttula is, amely legutoljára 1995-ben (!) volt része a Finn Rali útvonalának.

Szokás szerint a szombati nap lesz a rali leghosszabb napja a maga 160,68 km-nyi gyorsasági szakaszával. Az utolsó nap megújult útvonallal várja a mezőnyt. A ralit záró új Power Stage, a Himos-Jämsä 2 a Himos síparadicsomban található. Itt lesz a dobogó is felállítva.

A Finn Rali négy napon át tart, s a 22 gyorsasági szakasz 320,56 km-t tesz majd ki. A rali össztávja: 1471,63 km.

Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:

2022                Ott Tanak (Hyundai)
2021                Elfyn Evans (Toyota)
2019                Ott Tanak (Toyota)
2018                Ott Tanak (Toyota)
2017                Esapekka Lappi (Toyota)
2016                Kris Meeke (Citroën)
2015                Jari-Matti Latvala (VW)
2014                Jari-Matti Latvala (VW)
2013                Sebastien Ogier (VW)
2012                Sebastien Loeb (Citroën)
2011                Sebastien Loeb (Citroën)
2010                Jarri-Matti Latvala (Ford)
2009                Mikko Hirvonen (Ford)
2008                Sebastien Loeb (Citroën)
2007                Marcus Grönholm (Ford)
2006                Marcus Grönholm (Ford)
2005                Marcus Grönholm (Peugeot)
2004                Marcus Grönholm (Peugeot)
2003                Markko Märtin (Ford)
2002                Marcus Grönholm (Peugeot)
2001                Marcus Grönholm (Peugeot)
2000                Marcus Grönholm (Peugeot)

Forrás: facebook.com/amberprkft/