Autós hírek: F1-es Európai Nagydíj, Baku (Azerbajdzsán): F1 az egyik legújabb helyszínen


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

A mezőny kéthetes pihenőt követően tér vissza Európába, hogy a Forma-1 legújabb helyszínén, Bakuban álljon rajthoz a hétvégén. 2012 után tavaly került vissza ismét verseny Európa Nagydíj név alatt a versenynaptárba, s akkor először volt a helyszíne az egzotikus Azerbajdzsán. Az azeri aszfaltcsík nem egy ultramodern versenypálya, s nem is a monacóihoz hasonlító utcai pálya, hanem e kettő keveréke. Egy biztos, ezt a nyomvonalat is ki kellett találni, s ez is a híres mérnök, Hermann Tilke keze munkáját dicséri.
Az Azerbajdzsán fővárosában rendezett tavalyi első futam győztes trófeája Nico Rosberghez került. Fontos volt a német pilóta számára az akkori siker, hiszen jelentősen megnövelte előnyét az egyéni ponttáblán Lewis Hamiltonhoz képest, aki csak az ötödik helyre tudta célba kormányozni autóját. Rosbergnek nem kellett különösebb erőkifejtést végeznie az első helyért, ugyanis senkitől sem zavartatva rajtcél győzelmet gyűjtött be a vadonatúj bakui pályán.
Mivel semmilyen nagy baleset nem történt a verseny során, s végül mindössze négy autó nem ért célba, Rosbergnek nem volt oka tartani attól, hogy elvesztheti az első helyet. A német mögött úgy tűnt, kettős Ferrari-dobogó alakul ki. Vettel kiegyensúlyozottan vezetett a második helyen, s őt csapattársa, Kimi Raikkönen követte a harmadikon. A finn a verseny nagy részében ebben a pozícióban hajtott, de aztán a megtáltosodott Sergio Perez beérte és kielőzte őt két körrel a verseny vége előtt.
2016-ban a Forma-1-es futamot megelőző GP2-es verseny után sokan azt várták, hogy nagy tumultus alakul majd ki a rajtnál és később is biztonsági autós fázisok lesznek a trükkös bakui pályán. Ehhez képest eseménytelen versennyel nyitott újabb fejezetet a Forma-1-es történelemkönyvben a 2016-os Európa Nagydíj.
A bakui futam szervezői nem bíztak semmit a véletlenre a pálya kialakításakor és a programok szervezésekor. Amellett, hogy a Forma-1-es autók néhol a monacói szűk utakat megközelítő terepen hajtanak és a mezőny Baku történelmi helyeit is érinti, több helyen akár 300 km/órás sebességet is megközelíthetnek a versenyautók. A versenyre látogatóknak nem adnak lehetőséget az unatkozásra sem. Idén a Black Eyed Peas és Nicole Scherzinger koncert és egy sor híresség teszi még vonzóbb célponttá ezt a helyszínt.
Ami az időjárást illeti, európai nyári időjárás fogadja a mezőnyt Bakuban. A hétvégére várható napos idő és 30 fok körüli hőmérséklet a megszokott ilyenkor a csapatok számára.
A hondás szappanopera folytatódik
Most már szinte biztos, hogy a McLaren a szezon végével szakít a Honda motorokkal. Ez nem is olyan meglepő, látva a csapat eredménytelenségét. A szebb napokat is megélt istálló jelenleg pont nélkül áll a konstruktőri ponttáblán. Három évvel a szakítást követően úgy hírlik a Kanadai Nagydíjon a McLaren tárgyalásokat folytatott a Mercedes vezetőivel az újbóli motorszállítással kapcsolatban. Ez reális döntésnek tűnik, hiszen a Mercedes motorra váltás kisebb változást jelent, mint a Ferrari vagy a Renault motor használata, amelyek teljesen más belső kialakítással rendelkeznek. Eközben a Saubernek egyáltalán nincsenek fenntartásai a hondás motorszerződésével kapcsolatban. A privát csapat hosszútávú partneri kapcsolatát rúgja fel a Ferrarival a Honda-szerződés miatt annak ellenére, hogy a japán motorgyártó küszködik motorja megbízhatóságával és gyorsaságával.
Fernando Alonso egyébként az Azeri Nagydíj nagykövete is. „A Baku City Circuit a versenynaptár leggyorsabb utcai pályája, így a pilóták szemszögéből nézve nagyon izgalmas lesz versenyezni egy olyan gyors pályán, ahol az aszfalt két oldalán lévő falak nagyon közel vannak. Szokás szerint a rajt lesz a verseny egyik legkritikusabb pontja számunkra, így a megfelelő beállítás pénteki megtalálása a szombati időmérőre nagy fontossággal bír majd.” – szögezte le a McLaren pilótája.
A verseny és a pálya
Az új pályákra rendszerint szimulátorokkal és fedélzeti kamerák által készített videókkal készülnek fel a pilóták, s ez így volt tavaly is. Sok a szűk rész, de sok a gyors egyenes is, amely gyorsabbá teszi ezt a helyszínt Monacónál. A Pirelli idén is a közepes, a lágy és a szuperlágy abroncsokat viszi el Bakuba.
Az 51-körös Európa Nagydíj június 25.-én helyi idő szerint 17 órakor (nálunk 15 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 6,003 km, a teljes versenytáv 306,049 km. A körrekordot Nico Rosberg tartja 2016-ból 1:46.485-ös időeredménnyel.
2016-ban Nico Rosberg (Mercedes) nyerte meg az Európa Nagydíjat. A német pilóta ideje 1:32:52.366 volt. A második helyen Sebastian Vettel (Ferrari) ért célba, míg a bronzérmes helyezést Sergio Perez (Force India) szerezte meg.
(Forrás: Amber PR)

A mezőny kéthetes pihenőt követően tér vissza Európába, hogy a Forma-1 legújabb helyszínén, Bakuban álljon rajthoz a hétvégén. 2012 után tavaly került vissza ismét verseny Európa Nagydíj név alatt a versenynaptárba, s akkor először volt a helyszíne az egzotikus Azerbajdzsán. Az azeri aszfaltcsík nem egy ultramodern versenypálya, s nem is a monacóihoz hasonlító utcai pálya, hanem e kettő keveréke. Egy biztos, ezt a nyomvonalat is ki kellett találni, s ez is a híres mérnök, Hermann Tilke keze munkáját dicséri. Az Azerbajdzsán fővárosában rendezett tavalyi első futam győztes trófeája Nico Rosberghez került. Fontos volt a német pilóta számára az akkori siker, hiszen jelentősen megnövelte előnyét az egyéni ponttáblán Lewis Hamiltonhoz képest, aki csak az ötödik helyre tudta célba kormányozni autóját. Rosbergnek nem kellett különösebb erőkifejtést végeznie az első helyért, ugyanis senkitől sem zavartatva rajtcél győzelmet gyűjtött be a vadonatúj bakui pályán. 

Mivel semmilyen nagy baleset nem történt a verseny során, s végül mindössze négy autó nem ért célba, Rosbergnek nem volt oka tartani attól, hogy elvesztheti az első helyet. A német mögött úgy tűnt, kettős Ferrari-dobogó alakul ki. Vettel kiegyensúlyozottan vezetett a második helyen, s őt csapattársa, Kimi Raikkönen követte a harmadikon. A finn a verseny nagy részében ebben a pozícióban hajtott, de aztán a megtáltosodott Sergio Perez beérte és kielőzte őt két körrel a verseny vége előtt. 2016-ban a Forma-1-es futamot megelőző GP2-es verseny után sokan azt várták, hogy nagy tumultus alakul majd ki a rajtnál és később is biztonsági autós fázisok lesznek a trükkös bakui pályán.
Ehhez képest eseménytelen versennyel nyitott újabb fejezetet a Forma-1-es történelemkönyvben a 2016-os Európa Nagydíj. A bakui futam szervezői nem bíztak semmit a véletlenre a pálya kialakításakor és a programok szervezésekor. Amellett, hogy a Forma-1-es autók néhol a monacói szűk utakat megközelítő terepen hajtanak és a mezőny Baku történelmi helyeit is érinti, több helyen akár 300 km/órás sebességet is megközelíthetnek a versenyautók. A versenyre látogatóknak nem adnak lehetőséget az unatkozásra sem. Idén a Black Eyed Peas és Nicole Scherzinger koncert és egy sor híresség teszi még vonzóbb célponttá ezt a helyszínt. Ami az időjárást illeti, európai nyári időjárás fogadja a mezőnyt Bakuban. A hétvégére várható napos idő és 30 fok körüli hőmérséklet a megszokott ilyenkor a csapatok számára. A hondás szappanopera folytatódik Most már szinte biztos, hogy a McLaren a szezon végével szakít a Honda motorokkal. Ez nem is olyan meglepő, látva a csapat eredménytelenségét. A szebb napokat is megélt istálló jelenleg pont nélkül áll a konstruktőri ponttáblán. Három évvel a szakítást követően úgy hírlik a Kanadai Nagydíjon a McLaren tárgyalásokat folytatott a Mercedes vezetőivel az újbóli motorszállítással kapcsolatban. Ez reális döntésnek tűnik, hiszen a Mercedes motorra váltás kisebb változást jelent, mint a Ferrari vagy a Renault motor használata, amelyek teljesen más belső kialakítással rendelkeznek. Eközben a Saubernek egyáltalán nincsenek fenntartásai a hondás motorszerződésével kapcsolatban. A privát csapat hosszútávú partneri kapcsolatát rúgja fel a Ferrarival a Honda-szerződés miatt annak ellenére, hogy a japán motorgyártó küszködik motorja megbízhatóságával és gyorsaságával. Fernando Alonso egyébként az Azeri Nagydíj nagykövete is. „A Baku City Circuit a versenynaptár leggyorsabb utcai pályája, így a pilóták szemszögéből nézve nagyon izgalmas lesz versenyezni egy olyan gyors pályán, ahol az aszfalt két oldalán lévő falak nagyon közel vannak. Szokás szerint a rajt lesz a verseny egyik legkritikusabb pontja számunkra, így a megfelelő beállítás pénteki megtalálása a szombati időmérőre nagy fontossággal bír majd.” – szögezte le a McLaren pilótája. 

A verseny és a pálya 

Az új pályákra rendszerint szimulátorokkal és fedélzeti kamerák által készített videókkal készülnek fel a pilóták, s ez így volt tavaly is. Sok a szűk rész, de sok a gyors egyenes is, amely gyorsabbá teszi ezt a helyszínt Monacónál. A Pirelli idén is a közepes, a lágy és a szuperlágy abroncsokat viszi el Bakuba. Az 51-körös Európa Nagydíj június 25.-én helyi idő szerint 17 órakor (nálunk 15 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 6,003 km, a teljes versenytáv 306,049 km. A körrekordot Nico Rosberg tartja 2016-ból 1:46.485-ös időeredménnyel. 2016-ban Nico Rosberg (Mercedes) nyerte meg az Európa Nagydíjat. A német pilóta ideje 1:32:52.366 volt. A második helyen Sebastian Vettel (Ferrari) ért célba, míg a bronzérmes helyezést Sergio Perez (Force India) szerezte meg. 

(Forrás: Amber PR)