Autós hírek: Rali Világbajnokság, Argentin Rali: Argentínában csapatják!


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

A ralis mezőny márciusban már járt az amerikai kontinensen, Mexikóban, s most, majd két hónappal később visszatérnek ide a csapatok, de ezúttal Dél-Amerikába, az argentin pampákra. Ez egy nagyon kedvelt helyszíne a világbajnokságnak, ahol rengeteg latin-amerikai néző érkezik a helyszínre, s a hangulat fesztiváli. Kempingeznek, esznek-isznak, mulatnak a rajongók az arra haladó versenyautók árnyékában. Nappal szép az idő, de reggel köd és a hegyekben hó is várhatja a ralisokat az argentin őszben.
Az Argentin Rali mindig is nagyon nehéz gyorsasági szakaszairól volt híres. A zord hegyekkel tördelt végtelen pampákat lágy tóvidék követi, s ez három különböző megmérettetést ró a versenyzőkre. Tavaly elég sokat változtattak a már megszokott útvonalon, amelybe rég nem használt gyorsasági szakaszok kerültek vissza. Argentínára mindig is jellemzőek voltak a maratoni, 50 km-t is meghaladó szakaszok, amelyek idén is hiányozni fognak. 2015-ben a verseny 12 szakaszából négy (!) maratoni hosszúságú volt. Idén viszont ismét csak egy hosszú szakasz lesz, a Los Gigantes – Cantera El Condor (38,68 km), de ezen kétszer is végigmegy a mezőny.
A hétvégi ralira jellemző, hogy az a pilóta számíthat sikerre, aki a gyorsaság mellett sérülések nélkül át tudja verekedni magát a legnagyobb kihívást jelentő szakaszokon. Egyelőre idén nem várható esőzés a rali ideje alatt. A korábbi években a nagy esőzések miatt komoly kihívással kellett a pilótáknak szembenézniük. A folyók, amelyeken át kell majd kelniük, mélyebbek és szélesebbek lehetnek a szokásosnál a heves zivatarok következtében.
Hayden Paddonról mindig is tudható volt, hogy egy nagyon tehetséges pilóta, aki egyszer csak áttör a mezőnyön és megmutatja, hogy mire is képes. Ez a pillanat a tavalyi Argentin Rali hétvégéjén érkezett el, amikor is az új-zélandi pilóta megszerezte ralis pályafutása első győzelmét. Paddon beírta a nevét a történelemkönyvekbe, mint a Rali Világbajnokságban nyerni tudó első új-zélandi raliversenyző. Paddont a verseny végén nagy nyomás alatt tartotta a világbajnokságban vezető Sebastien Ogier, aki végül a második helyen tudott célba gurulni. A bronzérmes helyezés Andreas Mikkelsené lett.
2017-es Rali Világbajnokság első négy versenyén kiegyensúlyozott eredmények születettek. Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Kris Meeke után Thierry Neuville is nyerni tudott egy-egy versenyt. Négyőjük közül Latvala (2014) és Meeke (2015) is nyert Argentínában, így akár az első idei duplázó lehet a hétvégi megmérettetés nyertese. Azért Sebastien Ogiert sem szabad leírni. A francia pilóta már hétszer indult ezen a ralin, s bár négyszer dobogóra is állt (ebből háromszor az ezüstérmes helyen), a győzelmet még egyszer sem sikerült behúznia. Nem is lehet más a címvédő világbajnok célja, mint megszerezni a hőn áhított argentin győztes trófeát.
From hero to zero
A Toyota nagyon bizakodó a hétvégi versennyel kapcsolatban. Mindkét pilótája nyert már ezen a helyszínen, igaz Hanninen még 2010-ben az Intercontinental Rally Challenge (IRC) részeként rendezett ralin.
2016-ban viszont Jari-Matti Latvala szolgáltatta az Argentin Rali legnagyobb negatív szenzációját. A finn pilóta nagyot esett szombaton, s sajnos ezzel a biztos első helyet bukta el, amely így Paddon ölébe hullott. Latvala nem tudta csalódottságát leplezni, győzelmi reményekkel vágott neki a dél-amerikai ralinak, s hősből semmi lett.
Úgy tűnik a finnek sikerült tavalyi bakiját elfelejtenie, mivel most pozitívan nyilatkozott: „Mindig is jól éreztem magam az Argentin Ralin. Nyertem már itt korábban, s tavaly is vezettünk, mígnem egy probléma miatt szombat délután ki nem estem. (Mexikó óta) Különböző beállításokon dolgoztam. Úgy éreztem, hogy nem voltak igazán jók az ottani beállítások, s ezen biztosan fejleszteni szerettem volna Argentínára, s most már vannak jó megoldásaink.”
A rali
A 2017-es Argentin rali csütörtöktől vasárnapig tart, s a 18 gyorsasági szakasz összesen 357,59 km hosszú lesz. A teljes versenytáv: 1417,98 km. A rali főhadiszállását ezúttal is Buenos Airestől 700 km-re észak-nyugatra, a Cordobához közeli Villa Carlos Pazban rendezik be.
A nézőknek ismét kedveznek a szervezők. Csütörtök este újfent a Cordoba belvárosában rendezett szuperspeciális szakasszal nyit a rali. Pénteken a mezőny délre megy, hogy a Santa Rosa de Calamuchita völgy gyors és homokos útjain versenyezzen.
A második nap során a mezőny észak-nyugat felé veszi az irányt, s a Punilla Völgyben a rali leghosszabb napját is letudják. A vasárnapi zárónapon a csapatok a Traslasierra hegyekbe látogatnak el, amely egy holdbéli tájhoz hasonlít. Itt található két olyan klasszikus gyorsasági szakasz, mint az El Cóndor és a Giulio Cesare.
Az argentin gyorsasági szakaszok lassabbak, de technikásabbak az átlagosnál. Az útfelszín is elég homokos, ami növeli a defektek kockázatát, hiszen több követ felhordhatnak az útra az egymás után elmenő autók.
Az elmúlt évek Argentin Rali győztesei:
2016                  Hayden Paddon (Hyundai)
2015                  Kris Meeke (Citroën)
2014                  Jari-Matti Latvala (Volkswagen)
2013                  Sebastien Loeb (Citroën)
2012                  Sebastien Loeb (Citroën)
2011                  Sebastien Loeb (Citroën)
2009                  Sebastien Loeb (Citroën)
2008                  Sebastien Loeb (Citroën)
2007                  Sebastien Loeb (Citroën)
2006                  Sebastien Loeb (Citroën)
2005                  Sebastien Loeb (Citroën)
2004                  Carlos Sainz (Citroën)
2003                  Marcus Grönholm (Peugeot)
2002                  Carlos Sainz (Ford)
2001                  Colin McRae (Ford)
2000                  Richard Burns (Subaru)
1999                  Juha Kankkunen (Subaru)
1998                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)
1997                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)
1996                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)
1995                  Jorge Recalde (Lancia)
1994                  Didier Auriol (Toyota)
1993                  Juha Kankkunen (Toyota)
1992                  Didier Auriol (Lancia)
1991                  Carlos Sainz (Toyota)
A világbajnokság állása a Korzika Rali után:
Pilóták
1. Sebastien Ogier (FRA)                       M-Sport WRT                                            86 pont
2. Jari-Matti Latvala (FIN)                     Toyota Racing WRC                                 73 pont
3. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai Motorsport                               53 pont
4. Ott Tanak (EST)                                   M-Sport WRT                                            48 pont
5. Dani Sordo (ESP)                                Hyundai Motorsport                               45 pont
6. Craig Breen (IRL)                                 Citroen WRT                                             31 pont
7. Kris Meeke (GBR)                               Citroen WRT                                             27 pont
8. Hayden Paddon (NZL)                       Hyundai Motorsport                               25 pont
9. Elfyn Evans (GBR)                               M-Sport WRT                                            20 pont
10. Andreas Mikkelsen (NOR)             Skoda Fabia                                               12 pont
Gyártók
1. M-Sport WRT                                       129 pont
2. Hyundai Motorsport                         105 pont
3. Toyota Racing WRC                             79 pont
4. Citroen WRT                                          71 pont
(Forrás: Amber PR)

A ralis mezőny márciusban már járt az amerikai kontinensen, Mexikóban, s most, majd két hónappal később visszatérnek ide a csapatok, de ezúttal Dél-Amerikába, az argentin pampákra. Ez egy nagyon kedvelt helyszíne a világbajnokságnak, ahol rengeteg latin-amerikai néző érkezik a helyszínre, s a hangulat fesztiváli. Kempingeznek, esznek-isznak, mulatnak a rajongók az arra haladó versenyautók árnyékában. Nappal szép az idő, de reggel köd és a hegyekben hó is várhatja a ralisokat az argentin őszben. 

Az Argentin Rali mindig is nagyon nehéz gyorsasági szakaszairól volt híres. A zord hegyekkel tördelt végtelen pampákat lágy tóvidék követi, s ez három különböző megmérettetést ró a versenyzőkre. Tavaly elég sokat változtattak a már megszokott útvonalon, amelybe rég nem használt gyorsasági szakaszok kerültek vissza. Argentínára mindig is jellemzőek voltak a maratoni, 50 km-t is meghaladó szakaszok, amelyek idén is hiányozni fognak. 2015-ben a verseny 12 szakaszából négy (!) maratoni hosszúságú volt. Idén viszont ismét csak egy hosszú szakasz lesz, a Los Gigantes – Cantera El Condor (38,68 km), de ezen kétszer is végigmegy a mezőny. A hétvégi ralira jellemző, hogy az a pilóta számíthat sikerre, aki a gyorsaság mellett sérülések nélkül át tudja verekedni magát a legnagyobb kihívást jelentő szakaszokon. Egyelőre idén nem várható esőzés a rali ideje alatt. A korábbi években a nagy esőzések miatt komoly kihívással kellett a pilótáknak szembenézniük. A folyók, amelyeken át kell majd kelniük, mélyebbek és szélesebbek lehetnek a szokásosnál a heves zivatarok következtében. Hayden Paddonról mindig is tudható volt, hogy egy nagyon tehetséges pilóta, aki egyszer csak áttör a mezőnyön és megmutatja, hogy mire is képes. Ez a pillanat a tavalyi Argentin Rali hétvégéjén érkezett el, amikor is az új-zélandi pilóta megszerezte ralis pályafutása első győzelmét. Paddon beírta a nevét a történelemkönyvekbe, mint a Rali Világbajnokságban nyerni tudó első új-zélandi raliversenyző. Paddont a verseny végén nagy nyomás alatt tartotta a világbajnokságban vezető Sebastien Ogier, aki végül a második helyen tudott célba gurulni. A bronzérmes helyezés Andreas Mikkelsené lett. 

2017-es Rali Világbajnokság első négy versenyén kiegyensúlyozott eredmények születettek. Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Kris Meeke után Thierry Neuville is nyerni tudott egy-egy versenyt. Négyőjük közül Latvala (2014) és Meeke (2015) is nyert Argentínában, így akár az első idei duplázó lehet a hétvégi megmérettetés nyertese. Azért Sebastien Ogiert sem szabad leírni. A francia pilóta már hétszer indult ezen a ralin, s bár négyszer dobogóra is állt (ebből háromszor az ezüstérmes helyen), a győzelmet még egyszer sem sikerült behúznia. Nem is lehet más a címvédő világbajnok célja, mint megszerezni a hőn áhított argentin győztes trófeát.

A Toyota nagyon bizakodó a hétvégi versennyel kapcsolatban. Mindkét pilótája nyert már ezen a helyszínen, igaz Hanninen még 2010-ben az Intercontinental Rally Challenge (IRC) részeként rendezett ralin. 2016-ban viszont Jari-Matti Latvala szolgáltatta az Argentin Rali legnagyobb negatív szenzációját. A finn pilóta nagyot esett szombaton, s sajnos ezzel a biztos első helyet bukta el, amely így Paddon ölébe hullott. Latvala nem tudta csalódottságát leplezni, győzelmi reményekkel vágott neki a dél-amerikai ralinak, s hősből semmi lett. Úgy tűnik a finnek sikerült tavalyi bakiját elfelejtenie, mivel most pozitívan nyilatkozott: „Mindig is jól éreztem magam az Argentin Ralin. Nyertem már itt korábban, s tavaly is vezettünk, mígnem egy probléma miatt szombat délután ki nem estem. (Mexikó óta) Különböző beállításokon dolgoztam. Úgy éreztem, hogy nem voltak igazán jók az ottani beállítások, s ezen biztosan fejleszteni szerettem volna Argentínára, s most már vannak jó megoldásaink.” 

A rali A 2017-es Argentin rali csütörtöktől vasárnapig tart, s a 18 gyorsasági szakasz összesen 357,59 km hosszú lesz. A teljes versenytáv: 1417,98 km. A rali főhadiszállását ezúttal is Buenos Airestől 700 km-re észak-nyugatra, a Cordobához közeli Villa Carlos Pazban rendezik be. A nézőknek ismét kedveznek a szervezők. Csütörtök este újfent a Cordoba belvárosában rendezett szuperspeciális szakasszal nyit a rali. Pénteken a mezőny délre megy, hogy a Santa Rosa de Calamuchita völgy gyors és homokos útjain versenyezzen. A második nap során a mezőny észak-nyugat felé veszi az irányt, s a Punilla Völgyben a rali leghosszabb napját is letudják. A vasárnapi zárónapon a csapatok a Traslasierra hegyekbe látogatnak el, amely egy holdbéli tájhoz hasonlít. Itt található két olyan klasszikus gyorsasági szakasz, mint az El Cóndor és a Giulio Cesare. Az argentin gyorsasági szakaszok lassabbak, de technikásabbak az átlagosnál. Az útfelszín is elég homokos, ami növeli a defektek kockázatát, hiszen több követ felhordhatnak az útra az egymás után elmenő autók. 

Az elmúlt évek Argentin Rali győztesei: 

2016                  Hayden Paddon (Hyundai)
2015                  Kris Meeke (Citroën)
2014                  Jari-Matti Latvala (Volkswagen)
2013                  Sebastien Loeb (Citroën)
2012                  Sebastien Loeb (Citroën)
2011                  Sebastien Loeb (Citroën)
2009                  Sebastien Loeb (Citroën)
2008                  Sebastien Loeb (Citroën)
2007                  Sebastien Loeb (Citroën)
2006                  Sebastien Loeb (Citroën)
2005                  Sebastien Loeb (Citroën)
2004                  Carlos Sainz (Citroën)
2003                  Marcus Grönholm (Peugeot)
2002                  Carlos Sainz (Ford)
2001                  Colin McRae (Ford)
2000                  Richard Burns (Subaru)
1999                  Juha Kankkunen (Subaru)
1998                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)
1997                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)
1996                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)
1995                  Jorge Recalde (Lancia)
1994                  Didier Auriol (Toyota)
1993                  Juha Kankkunen (Toyota)
1992                  Didier Auriol (Lancia)
1991                  Carlos Sainz (Toyota) 

A világbajnokság állása a Korzika Rali után:

Pilóták 

1. Sebastien Ogier (FRA)                       M-Sport WRT                                 86 pont
2. Jari-Matti Latvala (FIN)                     Toyota Racing WRC                                 73 pont
3. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai Motorsport                               53 pont
4. Ott Tanak (EST)                                   M-Sport WRT                                            48 pont
5. Dani Sordo (ESP)                                Hyundai Motorsport                               45 pont
6. Craig Breen (IRL)                                 Citroen WRT                                             31 pont
7. Kris Meeke (GBR)                               Citroen WRT                                             27 pont
8. Hayden Paddon (NZL)                       Hyundai Motorsport                               25 pont
9. Elfyn Evans (GBR)                               M-Sport WRT                                            20 pont
10. Andreas Mikkelsen (NOR)             Skoda Fabia                                               12 pont 

Gyártók 

1. M-Sport WRT                                       129 pont
2. Hyundai Motorsport                         105 pont
3. Toyota Racing WRC                             79 pont
4. Citroen WRT                                          71 pont 

(Forrás: Amber PR)