Autós hírek: F1-es Bahreini Nagydíj, Szahír: Szusszanás nélkül Bahreinben


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

Alig ért véget a Kínai Nagydíj a hétvégén, máris itt egy újabb nagydíjhétvége, ezúttal a Közel-Keleten, Bahreinben. 2011-ben szezonnyitó lett volna, de a helyi zavargások miatt törölték és helyette Ausztráliával nyílt a versenyévad. Idén ez a helyszín helyet cserélt Kínával, úgyhogy harmadikként kerül rá sor.
A szahíri pálya a sivatag közepén található, s ez megkülönbözteti a többi versenyhelyszíntől. Az ausztrál ősz és a kínai hideg után itt igazi forróság várható, az is a száraz fajtából. 2014-ben a szezon előtti három tesztelésből kettő itt zajlott, s ezáltal is eléggé kiismerhették a csapatok a pályát. A hétvégére egyelőre nem jósolnak esőt, inkább túlnyomóan napos idő és forróság várja a csapatokat.
Az Ausztrál és a Kínai Nagydíj nem hozott meglepetést. Lewis Hamilton és Sebastian Vettel megosztva áll az egyéni ponttábla élén egy-egy győzelemmel. Valtteri Bottas még újonc a Mercedesnél, így az, hogy mindig Hamilton mögött ért célba, nem nagy csalódás. Nem így Kimi Raikkönen szereplése, aki szintén Vettel mögött tudott mindkétszer célba érni, de a győzelem közelébe sem került. 2015-2016-ban mindkétszer második lett a finn ezen a pályán, így talán erre a hétvégére már összeszedi magát és az idén szárnyaló Ferrarihoz méltó teljesítményt tesz le az asztalra. Már azt rebesgetik, hogy jövőre Daniel Ricciardóra cserélik le a finnt.
A 2016-os Bahreini Nagydíj nem él szép emlékként Hamilton és Bottas emlékezetében. Akkor ugyanis Hamilton autóját az első kanyarban oldalba kapta a hátulról nyílként kilövő Valtteri Bottas – amiért később a finn pilóta bokszutca áthajtásos büntetést kapott -, így Hamilton visszaesett a mezőnyben. A Mercedes brit pilótája ezután már soha nem került olyan helyzetbe, hogy a harmadiknál jobb helyet kaparintson meg.
„Tudom, hogy most már nagyon közel vagyok, javulni fogok és nagyon jókat fogunk harcolni a jövőben (Hamiltonnal). Biztos vagyok ebben, de most nem erre koncentrálok. Most az a cél, hogy pontokat szerezzek a csapatnak és lépésről lépésre fejlődjek. Ahogy mondtam, egyre jobban érzem magam a kocsiban és ennek eredményeként az eredmények és a jó időmérős helyezések jönnek maguktól.” – nyilatkozta Bottas magabiztosan.
Ami pedig a hétvégi futamot illeti, fontos tudni, hogy 2014 óta már ez is villanyfényes futam. Az első Bahreini Nagydíj 2004-ben volt, ennek örömére a 10. évfordulón esti futamot rendeztek a szahíri pályán és ez annyira bevált, hogy így is maradt. A versennyel kapcsolatos érdekesség még, hogy 2012-ben és 2013-ban is ugyanaz a három pilóta (Vettel, Raikkönen, Grosjean) állt a dobogó ugyanazon három helyén. Ez a felállás idén igencsak valószínűtlen. Mercedes pilóta nélkül az utóbbi időben nincs dobogó.
Nagy a felhajtás Pascal Wehrlein 2017-es szereplése vagy inkább nem szereplése körül. Ha más kapcsán nem is, legalább emiatt beszélnek a Sauberről. Eddig úgy volt, hogy Bahreinben talán már rajthoz állhat a német pilóta, de ha mégsem, akkor legkésőbb az április végi Orosz Nagydíjon. Az első két futamon őt helyettesítő Antonio Giovanazzi Ausztráliában még szépen teljesített, de a kínai versenyzése katasztrófába fulladt. Nem csoda, hogy a német pilóta extragyorsan felépült, s a hétvégi futamon már ő ülhet be a Sauberjébe.
A verseny és a pálya
Az 57-körös Bahreini Nagydíj április 16.-án, helyi idő szerint 18 órakor (Magyarországon 17 órakor) veszi kezdetét a szahíri pályán. A pálya hossza: 5,412 km, a teljes versenytáv 308,238 km. A pályán 15 kanyar és egy egyedülálló, 1,090 km hosszú célegyenes található. A körrekordot Pedro de la Rosa tartja (2005-ből), ideje 1 perc 31,447 másodperc. A pálya vonala hasonlít a szepangihoz, de az aszfalt Bahreinben sokkal puhább és kisebb tapadást biztosít.
A csapatoknak új problémákkal kell a versenyhétvégén szembenézniük, így például azzal, hogy a pályát és környékét finom korallhomok takarja, s szélfújásnál, amit vasárnapra is mondanak, nehezíti a tapadást. Egyébként itt jellemző, hogy ahogy egyre több gumi kerül a pályára, úgy javul a tapadása. A homok zavart, akár a fedélzeti mechanika meghibásodását okozhatja működés közben. A fékhűtés és az abroncskopás figyelemmel kísérése is kritikus lehet Bahreinben.
2016-ban Nico Rosberg nyerte meg a futamot. A német pilóta győztes ideje 1:33:34.696 volt. A második helyezett Kimi Raikkönen (Ferrari) lett, míg a bronzérmes helyen Lewis Hamilton (Mercedes) ért célba.
(Forrás: Amber PR)

Alig ért véget a Kínai Nagydíj a hétvégén, máris itt egy újabb nagydíjhétvége, ezúttal a Közel-Keleten, Bahreinben. 2011-ben szezonnyitó lett volna, de a helyi zavargások miatt törölték és helyette Ausztráliával nyílt a versenyévad. Idén ez a helyszín helyet cserélt Kínával, úgyhogy harmadikként kerül rá sor. A szahíri pálya a sivatag közepén található, s ez megkülönbözteti a többi versenyhelyszíntől. Az ausztrál ősz és a kínai hideg után itt igazi forróság várható, az is a száraz fajtából. 2014-ben a szezon előtti három tesztelésből kettő itt zajlott, s ezáltal is eléggé kiismerhették a csapatok a pályát. A hétvégére egyelőre nem jósolnak esőt, inkább túlnyomóan napos idő és forróság várja a csapatokat. Az Ausztrál és a Kínai Nagydíj nem hozott meglepetést. Lewis Hamilton és Sebastian Vettel megosztva áll az egyéni ponttábla élén egy-egy győzelemmel. Valtteri Bottas még újonc a Mercedesnél, így az, hogy mindig Hamilton mögött ért célba, nem nagy csalódás. Nem így Kimi Raikkönen szereplése, aki szintén Vettel mögött tudott mindkétszer célba érni, de a győzelem közelébe sem került. 2015-2016-ban mindkétszer második lett a finn ezen a pályán, így talán erre a hétvégére már összeszedi magát és az idén szárnyaló Ferrarihoz méltó teljesítményt tesz le az asztalra. Már azt rebesgetik, hogy jövőre Daniel Ricciardóra cserélik le a finnt. A 2016-os Bahreini Nagydíj nem él szép emlékként Hamilton és Bottas emlékezetében. Akkor ugyanis Hamilton autóját az első kanyarban oldalba kapta a hátulról nyílként kilövő Valtteri Bottas – amiért később a finn pilóta bokszutca áthajtásos büntetést kapott -, így Hamilton visszaesett a mezőnyben. A Mercedes brit pilótája ezután már soha nem került olyan helyzetbe, hogy a harmadiknál jobb helyet kaparintson meg. „Tudom, hogy most már nagyon közel vagyok, javulni fogok és nagyon jókat fogunk harcolni a jövőben (Hamiltonnal). Biztos vagyok ebben, de most nem erre koncentrálok. Most az a cél, hogy pontokat szerezzek a csapatnak és lépésről lépésre fejlődjek. Ahogy mondtam, egyre jobban érzem magam a kocsiban és ennek eredményeként az eredmények és a jó időmérős helyezések jönnek maguktól.” – nyilatkozta Bottas magabiztosan. 

Ami pedig a hétvégi futamot illeti, fontos tudni, hogy 2014 óta már ez is villanyfényes futam. Az első Bahreini Nagydíj 2004-ben volt, ennek örömére a 10. évfordulón esti futamot rendeztek a szahíri pályán és ez annyira bevált, hogy így is maradt. A versennyel kapcsolatos érdekesség még, hogy 2012-ben és 2013-ban is ugyanaz a három pilóta (Vettel, Raikkönen, Grosjean) állt a dobogó ugyanazon három helyén. Ez a felállás idén igencsak valószínűtlen. Mercedes pilóta nélkül az utóbbi időben nincs dobogó. Nagy a felhajtás Pascal Wehrlein 2017-es szereplése vagy inkább nem szereplése körül. Ha más kapcsán nem is, legalább emiatt beszélnek a Sauberről. Eddig úgy volt, hogy Bahreinben talán már rajthoz állhat a német pilóta, de ha mégsem, akkor legkésőbb az április végi Orosz Nagydíjon. Az első két futamon őt helyettesítő Antonio Giovanazzi Ausztráliában még szépen teljesített, de a kínai versenyzése katasztrófába fulladt. Nem csoda, hogy a német pilóta extragyorsan felépült, s a hétvégi futamon már ő ülhet be a Sauberjébe. 

A verseny és a pálya 

Az 57-körös Bahreini Nagydíj április 16.-án, helyi idő szerint 18 órakor (Magyarországon 17 órakor) veszi kezdetét a szahíri pályán. A pálya hossza: 5,412 km, a teljes versenytáv 308,238 km. A pályán 15 kanyar és egy egyedülálló, 1,090 km hosszú célegyenes található. A körrekordot Pedro de la Rosa tartja (2005-ből), ideje 1 perc 31,447 másodperc. A pálya vonala hasonlít a szepangihoz, de az aszfalt Bahreinben sokkal puhább és kisebb tapadást biztosít. A csapatoknak új problémákkal kell a versenyhétvégén szembenézniük, így például azzal, hogy a pályát és környékét finom korallhomok takarja, s szélfújásnál, amit vasárnapra is mondanak, nehezíti a tapadást. Egyébként itt jellemző, hogy ahogy egyre több gumi kerül a pályára, úgy javul a tapadása. A homok zavart, akár a fedélzeti mechanika meghibásodását okozhatja működés közben. A fékhűtés és az abroncskopás figyelemmel kísérése is kritikus lehet Bahreinben. 

2016-ban Nico Rosberg nyerte meg a futamot. A német pilóta győztes ideje 1:33:34.696 volt. A második helyezett Kimi Raikkönen (Ferrari) lett, míg a bronzérmes helyen Lewis Hamilton (Mercedes) ért célba. 

(Forrás: Amber PR)