Autós hírek: Rali Világbajnokság, Monte-Carlo Rali: Izmosabbak, nagyobbak és agresszívebbek


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

2017-ben a már megszokott szezonnyitó helyszínen, Monte-Carlóban veszi kezdetét a Rali Világbajnokság. Ez egy nagyon különleges verseny, amelyet minden pilóta kedvel. Az ünnepeknek és a teszteléseknek vége, a csapatok tűkön ülnek, jó lesz ismét lendületbe jönni. Még csak januárt írunk, de a többi versenysorozattal ellentétben itt beindult az élet, a csapatok már decemberben tesztelések folytattak az új autókkal. A mediterrán éghajlatú Monaco és a télies dél-franciaországi terep remek helyszín az év eleji bemelegítéshez.
2017 sem kezdődhet változások nélkül. Új év, új autók, új kinézet, jobb teljesítmény. Ami a nézők szempontjából a leglátványosabbnak ígérkezik az az autók kinézetének változása. A csapatok nagyobb szabadságot kaptak a kaszni kialakításában, ami agresszívebb megjelenéshez vezet. Az autók emellett könnyebbek és szélesebbek lesznek. Az új dizájn része az első és hátsó lökhárítók nyitottabbá tétele, ami nem csak izgalmas kinézetet eredményez, de még a fékhűtést is segíti. Ami a technikai változásokat illeti, a versenyautók aktív központi differenciált kaptak (2010 után ismét), amivel nő a tartósság és javul az autók vezethetősége a kanyarokba bemenet és az azokból kijövet. Ez növeli a pilóták ügyességét is. Több szabadságot kaptak a csapatok a felfüggesztés beállításában is. Az 1,6 literes négyszelepes turbómotorok maradnak az autókban, de a turbószűkítő 3 mm-rel szélesebb lett, ezzel nagyobb ereje lesz a motoroknak, így az autók is gyorsabbak lesznek.
Az autók szabályozása mellett a következő egyéb módosítások lépnek januárban érvénybe. A versenyzők a rali első napját a világbajnokságban betöltött sorrendjük szerint kezdik meg, de a második és harmadik napon a rali eredménylistája alapján fordított sorrendben rajtolnak majd el. Új elnevezése van a pilótáknak is. Leegyszerűsítve a P1-esek a WRC pilóták, P2-esek a WRC2-es pilóták és P3-asok a WRC3-as és Junior WRC pilóták. Emellett a gyártók mostantól három pilótát nevezhetnek gyártói pontokra úgy, hogy minden csapat két legjobb helyezést elérő pilótája kapja meg a pontokat. A vasárnapi Power Stage-en az idei évtől nem három, hanem öt versenyző szerezhet extra pontokat (5-4-3-2-1 pontot).
Vissza a hétvégi megmérettetéshez. Nem lesz könnyű dolga a Monte-Carlo Ralin induló csapatoknak, ahol a Francia Alpokban megjósolhatatlan időjárás nagy fejfájást okozhat. Bár a gyorsasági szakaszok nagy részét aszfalton teszi meg a mezőny, az útviszonyok egyik percről a másikra megváltozhatnak akár egy gyorsasági szakaszon belül is. Ez az abroncsválasztást is megnehezíti, hiszen helyezésekről dönthet egy-egy jól megválasztott gumi. A csapatok így folyton az időjárás jelentéseket lesik majd és próbálják azokat kiegészíteni az órákkal hamarabb előre küldött csapataik információival az utak állapotáról.
Az elmúlt három évben Sebastien Ogier nyerte meg ezt a nagy presztízsű ralit. Igen ám, de akkor még a világverő, azóta már a Rali Világbajnokságból kivonult Volkswagennel tette ezt a francia pilóta. Kérdés, hogy ennyi világbajnoki cím után még tud-e motivált lenni, s az is az, hogy a félprivát M-Sportnál egy Ford Fiesta volánja mögött is képes lesz-e megvédeni világbajnoki címét. Csapattársai a szintén nagyon tehetséges Ott Tanak és Elfyn Evans lesznek, akik minden bizonnyal minden mozdulatát árgus szemekkel lesik majd, hátha eltanulják hogyan is lehet valakiből világbajnok.
Míg a VW kiszállt, addig a Toyota és a Citroen visszaszállt a ralis játszmába. Utóbbi a WTCC kárára tette ezt, de javára legyen mondva, erről sokkal korábban tájékoztatott minden érintettet.
Nem újdonság, hogy a Volkswagen kiszállásával a Hyundai – a 2016-os konstruktőri második helyezett -  várható a tabella élére. Thierry Neuville, Hayden Paddon és Dani Sordo vérszemet kaphatnak, hiszen most eljöhet az ő idejük, most megmutathatják mire is képesek egy rendkívül versenyképes autó volánja mögött. A Citroen megtartotta tavaly is (nem gyári) Citroennel versenyző pilótáit, Chris Meekét és Stephane Lefebvre-et. Jari-Matti Latvalának sikerült egy helyet megcsípnie a Toyotánál, így Juho Hanninen csapattársaként mutatkozik be a Monte-Carlo Ralin.
S mi történt tavaly a Montén? Sebastien Ogier ott folytatta, ahol abbahagyta. A csúcson. A Volkswagen francia pilótája ugyanis a 2015-ös szezonzáró Wales Ralin szerzett győzelmét követően a 2016-os szezonnyitó Monte-Carlo Ralin is nyerni tudott. A német gyártó boldogságát csak fokozta az Andreas Mikkelsen által megszerzett második helyezés. Thierry Neuville harmadik helyével megmutatta a Hyundainak, hogy még nem szabad leírni őt, kiválóan tud még versenyezni.
A számtalan újdonság miatt sok a kérdőjel az idei szezon tekintetében. Milyen teljesítményűek lesznek az autók? Elég megbízhatóan fognak-e teljesíteni? Melyik csapat fog a legjobban alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez és az új autóhoz? Ezek azok a kérdések, amelyekre a hétvégén - a Monte-Carlo Rali végén  - már talán választ kaphatunk.
A rali
A Monte-Carlo Rali a világ leghíresebb és egyben legnehezebb utcai versenye. Érdekes kettőség jellemzi a versenyt. Az enyhe éghajlatú monacói aszfaltot elhagyva a pilótákat Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyai fogadják. Hó, jég, eső és száraz aszfalt, mind-mind jellemzőek erre a versenyre, így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A monte-carlói győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól ismeri az útviszonyokat és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen gyorsan változó útviszonyokhoz.
Az idei útvonal a pilóták által már jól ismert terepen zajlik majd, de azért a szervezők néhány finom változtatással biztosították, hogy ne ülhessenek a csapatok a babérjaikon. A tavalyi évhez képest 85%-ban új útvonalon halad majd a rali.
A Kaszinó téri megnyitó ceremónia után a csapatok északnak veszik az irányt Gap városa felé, hogy két nehéz éjszakai gyorsasági szakaszt teljesítsenek. A nyitó Entrevaux-Ubraye szakaszt a TV-ben is közvetítik és a Beyons-Bréziers szakasz mindenki számára új lesz.
Egy rövid éjszakai pihenőt követően a rali leghosszabb és legintenzívebb napja következik pénteken, s a szombati nap sem lesz egy egyszerű sétakocsikázás. A 2016-ban bevezetett módosítás, mely szerint a vasárnapi utolsó gyorsasági szakaszon csak a legjobb 60 versenyző rajtolhat el, idén is életben maradt.
A 2017-es Monte-Carlo Rali három napon át tart, s a 17 gyorsasági szakasz 382,65 km-t tesz majd ki.
A FIA világbajnokásg versenynaptára
január 19-22.                              Monte-Carlo Rali
február 9-12.                              Svéd Rali
március 9-12.                             Mexikó Rali
április 6-9.                                   Korzika Rali
április 27-30.                               Argentin Rali
május 18-21.                               Portugál Rali
június 8-11.                                 Szardínia Rali
június 29 - július 2.                    Lengyel Rali
július 27-30.                                Finn Rali
augusztus 17-20.                       Német Rali
október 5-8.                                Katalán Rali
október 26-29.                           Wales Rali
november 16-19.                       Ausztrál Rali
(Forrás: Amber PR)

2017-ben a már megszokott szezonnyitó helyszínen, Monte-Carlóban veszi kezdetét a Rali Világbajnokság. Ez egy nagyon különleges verseny, amelyet minden pilóta kedvel. Az ünnepeknek és a teszteléseknek vége, a csapatok tűkön ülnek, jó lesz ismét lendületbe jönni. Még csak januárt írunk, de a többi versenysorozattal ellentétben itt beindult az élet, a csapatok már decemberben tesztelések folytattak az új autókkal. A mediterrán éghajlatú Monaco és a télies dél-franciaországi terep remek helyszín az év eleji bemelegítéshez. 2017 sem kezdődhet változások nélkül. Új év, új autók, új kinézet, jobb teljesítmény. Ami a nézők szempontjából a leglátványosabbnak ígérkezik az az autók kinézetének változása. A csapatok nagyobb szabadságot kaptak a kaszni kialakításában, ami agresszívebb megjelenéshez vezet. Az autók emellett könnyebbek és szélesebbek lesznek.

Az új dizájn része az első és hátsó lökhárítók nyitottabbá tétele, ami nem csak izgalmas kinézetet eredményez, de még a fékhűtést is segíti. Ami a technikai változásokat illeti, a versenyautók aktív központi differenciált kaptak (2010 után ismét), amivel nő a tartósság és javul az autók vezethetősége a kanyarokba bemenet és az azokból kijövet. Ez növeli a pilóták ügyességét is. Több szabadságot kaptak a csapatok a felfüggesztés beállításában is. Az 1,6 literes négyszelepes turbómotorok maradnak az autókban, de a turbószűkítő 3 mm-rel szélesebb lett, ezzel nagyobb ereje lesz a motoroknak, így az autók is gyorsabbak lesznek. Az autók szabályozása mellett a következő egyéb módosítások lépnek januárban érvénybe.

A versenyzők a rali első napját a világbajnokságban betöltött sorrendjük szerint kezdik meg, de a második és harmadik napon a rali eredménylistája alapján fordított sorrendben rajtolnak majd el. Új elnevezése van a pilótáknak is. Leegyszerűsítve a P1-esek a WRC pilóták, P2-esek a WRC2-es pilóták és P3-asok a WRC3-as és Junior WRC pilóták. Emellett a gyártók mostantól három pilótát nevezhetnek gyártói pontokra úgy, hogy minden csapat két legjobb helyezést elérő pilótája kapja meg a pontokat. A vasárnapi Power Stage-en az idei évtől nem három, hanem öt versenyző szerezhet extra pontokat (5-4-3-2-1 pontot). 

Vissza a hétvégi megmérettetéshez. Nem lesz könnyű dolga a Monte-Carlo Ralin induló csapatoknak, ahol a Francia Alpokban megjósolhatatlan időjárás nagy fejfájást okozhat. Bár a gyorsasági szakaszok nagy részét aszfalton teszi meg a mezőny, az útviszonyok egyik percről a másikra megváltozhatnak akár egy gyorsasági szakaszon belül is. Ez az abroncsválasztást is megnehezíti, hiszen helyezésekről dönthet egy-egy jól megválasztott gumi. A csapatok így folyton az időjárás jelentéseket lesik majd és próbálják azokat kiegészíteni az órákkal hamarabb előre küldött csapataik információival az utak állapotáról. 

Az elmúlt három évben Sebastien Ogier nyerte meg ezt a nagy presztízsű ralit. Igen ám, de akkor még a világverő, azóta már a Rali Világbajnokságból kivonult Volkswagennel tette ezt a francia pilóta. Kérdés, hogy ennyi világbajnoki cím után még tud-e motivált lenni, s az is az, hogy a félprivát M-Sportnál egy Ford Fiesta volánja mögött is képes lesz-e megvédeni világbajnoki címét. Csapattársai a szintén nagyon tehetséges Ott Tanak és Elfyn Evans lesznek, akik minden bizonnyal minden mozdulatát árgus szemekkel lesik majd, hátha eltanulják hogyan is lehet valakiből világbajnok. 

Míg a VW kiszállt, addig a Toyota és a Citroen visszaszállt a ralis játszmába. Utóbbi a WTCC kárára tette ezt, de javára legyen mondva, erről sokkal korábban tájékoztatott minden érintettet. Nem újdonság, hogy a Volkswagen kiszállásával a Hyundai – a 2016-os konstruktőri második helyezett -  várható a tabella élére. Thierry Neuville, Hayden Paddon és Dani Sordo vérszemet kaphatnak, hiszen most eljöhet az ő idejük, most megmutathatják mire is képesek egy rendkívül versenyképes autó volánja mögött. A Citroen megtartotta tavaly is (nem gyári) Citroennel versenyző pilótáit, Chris Meekét és Stephane Lefebvre-et. Jari-Matti Latvalának sikerült egy helyet megcsípnie a Toyotánál, így Juho Hanninen csapattársaként mutatkozik be a Monte-Carlo Ralin. S mi történt tavaly a Montén? Sebastien Ogier ott folytatta, ahol abbahagyta. A csúcson. A Volkswagen francia pilótája ugyanis a 2015-ös szezonzáró Wales Ralin szerzett győzelmét követően a 2016-os szezonnyitó Monte-Carlo Ralin is nyerni tudott. A német gyártó boldogságát csak fokozta az Andreas Mikkelsen által megszerzett második helyezés. Thierry Neuville harmadik helyével megmutatta a Hyundainak, hogy még nem szabad leírni őt, kiválóan tud még versenyezni. A számtalan újdonság miatt sok a kérdőjel az idei szezon tekintetében. Milyen teljesítményűek lesznek az autók? Elég megbízhatóan fognak-e teljesíteni? Melyik csapat fog a legjobban alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez és az új autóhoz? Ezek azok a kérdések, amelyekre a hétvégén - a Monte-Carlo Rali végén  - már talán választ kaphatunk. 

A rali 

A Monte-Carlo Rali a világ leghíresebb és egyben legnehezebb utcai versenye. Érdekes kettőség jellemzi a versenyt. Az enyhe éghajlatú monacói aszfaltot elhagyva a pilótákat Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyai fogadják. Hó, jég, eső és száraz aszfalt, mind-mind jellemzőek erre a versenyre, így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A monte-carlói győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól ismeri az útviszonyokat és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen gyorsan változó útviszonyokhoz. Az idei útvonal a pilóták által már jól ismert terepen zajlik majd, de azért a szervezők néhány finom változtatással biztosították, hogy ne ülhessenek a csapatok a babérjaikon. A tavalyi évhez képest 85%-ban új útvonalon halad majd a rali. A Kaszinó téri megnyitó ceremónia után a csapatok északnak veszik az irányt Gap városa felé, hogy két nehéz éjszakai gyorsasági szakaszt teljesítsenek. A nyitó Entrevaux-Ubraye szakaszt a TV-ben is közvetítik és a Beyons-Bréziers szakasz mindenki számára új lesz. Egy rövid éjszakai pihenőt követően a rali leghosszabb és legintenzívebb napja következik pénteken, s a szombati nap sem lesz egy egyszerű sétakocsikázás. A 2016-ban bevezetett módosítás, mely szerint a vasárnapi utolsó gyorsasági szakaszon csak a legjobb 60 versenyző rajtolhat el, idén is életben maradt. A 2017-es Monte-Carlo Rali három napon át tart, s a 17 gyorsasági szakasz 382,65 km-t tesz majd ki. 

Az FIA világbajnokásg versenynaptára

január 19-22.                              Monte-Carlo Rali

február 9-12.                              Svéd Rali              

március 9-12.                             Mexikó Rali              

április 6-9.                                   Korzika Rali              

április 27-30.                               Argentin Rali

május 18-21.                               Portugál Rali              

június 8-11.                                 Szardínia Rali              

június 29 - július 2.                    Lengyel Rali

július 27-30.                                Finn Rali              

augusztus 17-20.                       Német Rali              

október 5-8.                                Katalán Rali

október 26-29.                           Wales Rali              

november 16-19.                       Ausztrál Rali 

(Forrás: Amber PR)