Autós hírek: Rali Világbajnokság, Ausztrál Rali: távoli szezonzárás


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

A 2016-os Rali Világbajnokság szokatlan helyen ér véget, a kenguruk földjén, a messzi Ausztráliában. A hagyományosan szezonzáró Wales Rali helyét vette át Ausztrália, gyaníthatóan azért, hogy csökkentsék az utazási és szállítási költségeket és kedvezzenek a mindig újításra kész ausztrál szervezőknek. Ez az a verseny, amelyet az elmúlt években kihagyásokkal rendeztek meg, de 2013 óta immár zsinórban negyedszer biztos a helye a versenynaptárban. Ennek sokan örülnek, hiszen ezt a helyszínt mindenki kedveli és várja, bár nagyon messzire kell érte repülni. A világbajnoki címek elkeltek, csendes levezetése lesz ez az utolsó rali a szezonnak.
Sebastien Ogier és a Volkswagen korábban begyűjtötték negyedik világbajnoki címüket, s miután nemrég bombaként robbant a hír ralis berkekben, hogy VW kivonul a Rali Világbajnokságból, így gyaníthatóan ez volt egyben az utolsó közös világbajnoki címük. Az Ausztrál Ralin láthatjuk e győztes párost utoljára együtt versenyezni. A Volkswagen a tavalyi emissziós botránya miatt kényszerül kilépni a WRC-ből (az Audival pedig a WEC-ből), pedig már masszív tesztelések folytak a jövő évre a jövő évi autóval.
Ez a döntés nem jött jókor a pilótáinak, hiszen a szezon vége felé a szabad helyek eléggé korlátozottak már. Spekulációk indultak el, hogy a VW triója – Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen - sorsa hogyan alakul majd. Szakértők szerint Ogier akár vissza is vonulhatna négy világbajnoki címével a zsebében és egy újszülöttel az otthonában, de az ötödik világbajnoki cím megszerzése elég csábító lehet még számára. Állítólag a Citroen vagy az M-Sport jöhet szóba nála. Ami Latvalát illeti, a Toyota lehetne számára a legjobb opció, így a nemrég bejelentett Juho Hanninenhez csatlakozna, miközben a korábban ide várt Esapekka Lappi kaphatná meg a harmadik Yaris WRC-t. Abban az esetben, ha Ogier a Citroennél kötne ki kérdéses, hogy az M-Sport csapatfőnöke, Malcolm Wilson csapata berkeiben akarja-e tudni Latvalát. A finn korábban hét ralin is győzedelmeskedett a Forddal. Mikkelsen legjobb húzása a Hyundai lehetne, de a DMACK sem lenne meglepetés.
Az Ausztrál Rali a világbajnokság egyik leggyorsabb versenye, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy gyakori ezen a ralin az akár 107 km/órás átlagsebesség is. A versenyt először 1988-ban rendezték meg, s egy évvel később már világbajnoki rali futam lett. A verseny nagy ásza sokáig a legendás finn ralipilóta, Juha Kankkunen volt, aki zsinórban háromszor győzedelmeskedett. Ez a siker később két másik finn raliversenyzőnek, Marcus Grönholmnak és Mikko Hirvonennek is kijutott, meg persze a regnáló világbajnok Sebastien Ogiernek is. Ha a francia pilóta idén is nyer, zsinórban négy ausztrál győzelmével kiemelkedőt alkot.
A ralicsapatok idén is korán elutaztak Ausztráliába, hogy könnyebben átálljanak és részt vegyenek különböző sajtóeseményeken és fotózásokon. Azért egy kis lazításra is volt idő. Andreas Mikkelsen, Mads Östberg, Dani Sordo és Ott Tanak lovaglóleckéket vettek a csodálatos ausztrál tengerparton. Jari-Matti Latvala, Thierry Neuville és Eric Camilli pedig egy ausztrál iskolát látogatott meg. Itt persze nem maradhatott el egy kis versenyzés a terepasztalon.
A rali
2012-ben nem rendezték meg az Ausztrál Ralit, s visszatérésekor 2013-ban mindjárt nagyot változtattak a szervezők. A főhadiszállás Sydney-től 500 km-re északra, Coffs Harbourba került, s idén is ott lesz berendezve. Coffs Harbour félúton van Sydney és Brisbane között.
Péntek reggel délnek veszi az irányt a mezőny, s aznap ismert utakon haladnak a csapatok. A szombati különlegesség az 50,80 km-es Nambucca szakasz lesz, amelyen kétszer is áthalad a mezőny és amely a szezon egyik leghosszabb gyorsasági szakasza. Vasárnap Coffs Harbourtól északra mennek a csapatok. Sok gyorsasági szakasz sűrű esőerdőn halad keresztül, ahol a reggel és este alacsony szögben besütő nap nehezíti a pilóták dolgát.
A verseny utolsó szakasza, a Wedding Bells II (esküvői harangok), lesz majd a Power Stage, amelyen bónuszpontokért hajtanak a versenyzők. Ezen a ralin nem csak az utolsó szakaszt közvetíti a televízió, hanem a 10., a 11. szakaszt és a Wedding Bells I-et is.
A 2016-os Ausztrál Rali három napon át tart, s a 23 gyorsasági szakasz 312,98 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1040,51 km.
Az elmúlt évek Ausztrál Rali győztesei:
2015                  S Ogier (VW)
2014                  S Ogier (VW)
2013                  S Ogier (VW)
2011                  M Hirvonen (Ford)
2009                  M Hirvonen (Ford)
2006                  M Hirvonen (Ford)
2005                  F Duval (Citroën)
2004                  S Loeb (Citroën)
2003                  P Solberg (Subaru)
2002                  M Grönholm (Peugeot)
2001                  M Grönholm (Peugeot)
2000                  M Grönholm (Peugeot)
1999                  R Burns (Subaru)
1998                  T Mäkinen (Mitsubishi)
1997                  C McRae (Subaru)
1996                  T Mäkinen (Mitsubishi)
1995                  K Eriksson (Mitsubishi)
1994                  C McRae (Subaru)
1993                  J Kankkunen (Toyota)
1992                  D Auriol (Lancia)
1991                  J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Wales Rali után:
Egyéni
1. Sebastien Ogier (FRA)                       Volkswagen Motorsport                            247 pont
2. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai Motorsport                               143 pont
3. Andreas Mikkelsen (NOR)                Volkswagen Motorsport                            129 pont
4. Hayden Paddon (NZL)                       Hyundai Motorsport                               126 pont
5. Dani Sordo (ESP)                                Hyundai Motorsport                               119 pont
6. Jari-Matti Latvala (FIN)                     Volkswagen Motorsport                            110 pont
7. Mads Östberg (NOR)                         M-Sport WRT                                              94 pont
8. Ott Tanak (EST)                                   DMACK WRT                                               82 pont
9. Kris Meeke (GBR)                               Abu Dhabi WRT                                          64 pont
10. Craig Breen (IRL)                              Abu Dhabi WRT                                          36 pont
Gyártók
1. Volkswagen Motorsport                  355 pont
2. Hyundai WRT                                       285 pont
3. M-Sport WRT                                       154 pont
4. Volkswagen Motorsport II               138 pont
5. Hyundai Motorsport N                     136 pont
6. DMACK WRT                                          92 pont
7. Jipocar Czech National Team            18 pont
8. Yazeed Racing                                         4 pont
(Forrás: Amber PR)

A 2016-os Rali Világbajnokság szokatlan helyen ér véget, a kenguruk földjén, a messzi Ausztráliában. A hagyományosan szezonzáró Wales Rali helyét vette át Ausztrália, gyaníthatóan azért, hogy csökkentsék az utazási és szállítási költségeket és kedvezzenek a mindig újításra kész ausztrál szervezőknek. Ez az a verseny, amelyet az elmúlt években kihagyásokkal rendeztek meg, de 2013 óta immár zsinórban negyedszer biztos a helye a versenynaptárban. Ennek sokan örülnek, hiszen ezt a helyszínt mindenki kedveli és várja, bár nagyon messzire kell érte repülni. A világbajnoki címek elkeltek, csendes levezetése lesz ez az utolsó rali a szezonnak. Sebastien Ogier és a Volkswagen korábban begyűjtötték negyedik világbajnoki címüket, s miután nemrég bombaként robbant a hír ralis berkekben, hogy VW kivonul a Rali Világbajnokságból, így gyaníthatóan ez volt egyben az utolsó közös világbajnoki címük. Az Ausztrál Ralin láthatjuk e győztes párost utoljára együtt versenyezni. A Volkswagen a tavalyi emissziós botránya miatt kényszerül kilépni a WRC-ből (az Audival pedig a WEC-ből), pedig már masszív tesztelések folytak a jövő évre a jövő évi autóval. 

Ez a döntés nem jött jókor a pilótáinak, hiszen a szezon vége felé a szabad helyek eléggé korlátozottak már. Spekulációk indultak el, hogy a VW triója – Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen - sorsa hogyan alakul majd. Szakértők szerint Ogier akár vissza is vonulhatna négy világbajnoki címével a zsebében és egy újszülöttel az otthonában, de az ötödik világbajnoki cím megszerzése elég csábító lehet még számára. Állítólag a Citroen vagy az M-Sport jöhet szóba nála.

Ami Latvalát illeti, a Toyota lehetne számára a legjobb opció, így a nemrég bejelentett Juho Hanninenhez csatlakozna, miközben a korábban ide várt Esapekka Lappi kaphatná meg a harmadik Yaris WRC-t. Abban az esetben, ha Ogier a Citroennél kötne ki kérdéses, hogy az M-Sport csapatfőnöke, Malcolm Wilson csapata berkeiben akarja-e tudni Latvalát. A finn korábban hét ralin is győzedelmeskedett a Forddal. Mikkelsen legjobb húzása a Hyundai lehetne, de a DMACK sem lenne meglepetés. 

Az Ausztrál Rali a világbajnokság egyik leggyorsabb versenye, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy gyakori ezen a ralin az akár 107 km/órás átlagsebesség is. A versenyt először 1988-ban rendezték meg, s egy évvel később már világbajnoki rali futam lett. A verseny nagy ásza sokáig a legendás finn ralipilóta, Juha Kankkunen volt, aki zsinórban háromszor győzedelmeskedett. Ez a siker később két másik finn raliversenyzőnek, Marcus Grönholmnak és Mikko Hirvonennek is kijutott, meg persze a regnáló világbajnok Sebastien Ogiernek is. Ha a francia pilóta idén is nyer, zsinórban négy ausztrál győzelmével kiemelkedőt alkot. 

A ralicsapatok idén is korán elutaztak Ausztráliába, hogy könnyebben átálljanak és részt vegyenek különböző sajtóeseményeken és fotózásokon. Azért egy kis lazításra is volt idő. Andreas Mikkelsen, Mads Östberg, Dani Sordo és Ott Tanak lovaglóleckéket vettek a csodálatos ausztrál tengerparton. Jari-Matti Latvala, Thierry Neuville és Eric Camilli pedig egy ausztrál iskolát látogatott meg. Itt persze nem maradhatott el egy kis versenyzés a terepasztalon. 

A rali

2012-ben nem rendezték meg az Ausztrál Ralit, s visszatérésekor 2013-ban mindjárt nagyot változtattak a szervezők. A főhadiszállás Sydney-től 500 km-re északra, Coffs Harbourba került, s idén is ott lesz berendezve. Coffs Harbour félúton van Sydney és Brisbane között. Péntek reggel délnek veszi az irányt a mezőny, s aznap ismert utakon haladnak a csapatok. A szombati különlegesség az 50,80 km-es Nambucca szakasz lesz, amelyen kétszer is áthalad a mezőny és amely a szezon egyik leghosszabb gyorsasági szakasza. Vasárnap Coffs Harbourtól északra mennek a csapatok.

Sok gyorsasági szakasz sűrű esőerdőn halad keresztül, ahol a reggel és este alacsony szögben besütő nap nehezíti a pilóták dolgát. A verseny utolsó szakasza, a Wedding Bells II (esküvői harangok), lesz majd a Power Stage, amelyen bónuszpontokért hajtanak a versenyzők. Ezen a ralin nem csak az utolsó szakaszt közvetíti a televízió, hanem a 10., a 11. szakaszt és a Wedding Bells I-et is. A 2016-os Ausztrál Rali három napon át tart, s a 23 gyorsasági szakasz 312,98 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1040,51 km. 

Az elmúlt évek Ausztrál Rali győztesei: 

2015                  S Ogier (VW)
2014                  S Ogier (VW)
2013                  S Ogier (VW)
2011                  M Hirvonen (Ford)
2009                  M Hirvonen (Ford)
2006                  M Hirvonen (Ford)
2005                  F Duval (Citroën)
2004                  S Loeb (Citroën)
2003                  P Solberg (Subaru)
2002                  M Grönholm (Peugeot)
2001                  M Grönholm (Peugeot)
2000                  M Grönholm (Peugeot)
1999                  R Burns (Subaru)
1998                  T Mäkinen (Mitsubishi)
1997                  C McRae (Subaru)
1996                  T Mäkinen (Mitsubishi)
1995                  K Eriksson (Mitsubishi)
1994                  C McRae (Subaru)
1993                  J Kankkunen (Toyota)
1992                  D Auriol (Lancia)
1991                  J Kankkunen (Lancia)

A világbajnokság állása a Wales Rali után:

Egyéni 

1. Sebastien Ogier (FRA)                       Volkswagen Motorsport                            247 pont
2. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai Motorsport                               143 pont
3. Andreas Mikkelsen (NOR)                Volkswagen Motorsport                            129 pont
4. Hayden Paddon (NZL)                       Hyundai Motorsport                               126 pont
5. Dani Sordo (ESP)                                Hyundai Motorsport                               119 pont
6. Jari-Matti Latvala (FIN)                     Volkswagen Motorsport                            110 pont
7. Mads Östberg (NOR)                         M-Sport WRT                                              94 pont
8. Ott Tanak (EST)                                   DMACK WRT                                             82 pont
9. Kris Meeke (GBR)                               Abu Dhabi WRT                                          64 pont
10. Craig Breen (IRL)                              Abu Dhabi WRT                                         36 pont

Gyártók

1. Volkswagen Motorsport                  355 pont
2. Hyundai WRT                                       285 pont
3. M-Sport WRT                                       154 pont
4. Volkswagen Motorsport II               138 pont
5. Hyundai Motorsport N                     136 pont
6. DMACK WRT                                          92 pont
7. Jipocar Czech National Team            18 pont
8. Yazeed Racing                                         4 pont 

(Forrás: Amber PR)