Autós hírek: Rali Világbajnokság, Spanyol Rali: Vegyes utakon tangóznak a ralisok


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

Finisébe fordult a Rali Világbajnokság. A hétvégi Spanyol Ralival együtt még két európai futamot követően november végén rendhagyó módon Ausztráliában ér majd véget a versenysorozat. Alig két héttel a Korzika Ralit követően rendezik meg a versenynaptár egyetlen, vegyes, murva-aszfalt keverékű raliját. A Spanyol Rali egy nehéz, gyors és nagyon egyedi ralinak ígérkezik.
Miután a Korzika Rali tavaly visszatért a versenynaptárba, visszatért vele egy tradíció is. A Korzika és a Spanyol (korábban Katalán) Rali egymást követve kerültek a múltban megrendezésre, s ez ezúttal is így lesz. Míg a Korzikai Rali kanyargós, szűk, durva hegyi utakon zajlott, addig a spanyol szakaszok simák és nagyon gyorsak lesznek.
Nem sok változást iktattak be az idei programba. Idén is csütörtök este Barcelona Montjuic negyedében egy utcai szakasszal nyit a rali, ahol a pilóták azokon az utakon hajtanak majd, ahol négyszer is megrendezték korábban a Spanyol Forma-1-es Nagydíjat. A pénteki nap főképp murvás lesz, de a hosszú Terra Alta szakaszon aszfalttal is találkozhatnak a résztvevők. Ez a verseny leghosszabb gyorsasági szakasza, amelyen aznap kétszer is végighajt a mezőny.
A második és harmadik napon teljes mértékben aszfalton zajlik majd a versengés. A csapatoknak így péntek este kell átalakítaniuk az autók beállításait murvásról aszfaltosra. S ez nem csak az abroncsváltást jelent, annál komplexebb munkáról van szó, s érinti a felfüggesztést, a fékeket, a sebességváltót, a hátsó differenciálművet és még egy sor alkatrészt. Emellett a pilótáknak is át kell állniuk majd egy másik vezetési stílusra. A szombati vegyes utakat 2013 óta nem használták és a 2015-ös évben használttal ellentétes irányban halad majd a mezőny. A szombati versengést a csapatok a rajongók által is kedvelt Salou tengerparti oldalán zárják.
A pénteki murvás kezdés nem tesz majd jót a világbajnokságban élen állók részére, hiszen ők takarítják majd az utat a mögöttük jövők számára, ami különösen nehéz lesz a versenyhétvégére első napjára jósolt száraz időjárási körülmények között. Átlagos őszi idő várható Spanyolországban a hétvégén sok napsütéssel.
Dani Sordo számára különösen fontos lesz a hétvégi rali, hiszen hazai földön, saját rajongói előtt állhat majd rajthoz. Tavaly a bronzérmes helyre tudta célba kormányozni a Hyundait, s azon lesz a hétvégén, hogy ezt a bravúr megismételje. Sordo 2003-ban Spanyolországban debütált a Rali Világbajnokság színpadán, s azóta négy második és két harmadik helyezést szerzett ezen a versenyen. „Mindig fantasztikus érzés hazai közönség előtt versenyezni, így érthető, hogy a Spanyol Rali a szezon csúcspontja számomra” – szögezte le a barcelonai származású pilóta.
„Kemény hétvégénk volt Korzikán, így Spanyolországban szeretnék revansot venni. 2015-ben dobogós helyezést értem el, s miért ne célozhatnánk meg ugyanezt idén is? Mindig a legjobb formámat igyekszem hozni, de otthon talán még ennél is többet” – tette hozzá.
S mi történt a tavalyi ralin? Andreas Mikkelsen a sors kegyeltjének érezhette magát. A háromnapos Spanyol Rali utolsó szakaszáig nem hihette, hogy ő lesz a győztes. Az utolsó szakaszon azonban az addig vezető Sebastien Ogier karambolozott és a győzelem a norvég pilóta ölébe hullott. A második helyen Jari-Matti Latvala ért célba. Őt a helyi hős, Dani Sordo követte a harmadik helyen.
Sebastien Ogier számára tehát nem ért jó véget a Rali Világbajnokság spanyolországi fordulója. A francia pilóta nagy előnnyel vezetett az utolsó szakasz, a Power Stage előtt, de alig négy kilométerrel a szakasz vége előtt hibázott egy balkezes kanyarban és szélesen kicsúszott az útról, s autójának kereke le is szakadt. Így a győzelmet ezüsttálcán kapta meg Andreas Mikkelsen.
Sebastien Ogier most minden bizonnyal azon lesz, hogy a tavalyi csorbát kiköszörülje. Vezeti a világbajnokságot, de ezzel együtt még három verseny van hátra. Igaz, Mikkelsen elvileg beérheti a címvédő világbajnokot, de az elmúlt években sorozatban a francia pilóta győzedelmeskedett a következő raliversenyeken (Wales, Ausztrália), így jósolható a VW-pilóta negyedszeri címvédése.
Citroen pilótafelállás 2017-ben
A WTCC-ből kiszálló Citroen a jövő versenyszezonban gyári csapatként tér vissza a Rali Világbajnokság porondjára. A francia gyártó végre megnevezte jövő évi pilótáit. Már korábban ismert volt Kris Meeke neve, de most már azt is tudni lehet, hogy az észak-ír pilótához Craig Breen és Stephane Lefebvre fog csatlakozni. A két pilóta felváltva ülhet majd be a C3-as volánja mögé, addig amíg nem sikerül a Citroennek három autót is indítania a világbajnokságban. Egy negyedik pilóta, Khalid Al-Qassimi is lehetőséget kap, hogy néhány ralin elinduljon a C3-assal.
A rali
A 2016-os Spanyol Rali három napon át tart, s a 19 gyorsasági szakasz távja 321,08 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1378,31 km.
A rali főhadiszállásának ismét Costa Daurada, Salou tengerparti turistavárosa ad otthont, amely nem messze a Port Aventura élményparktól található.
A világbajnokság állása a Korzika Rali után:
Egyéni
1. Sebastien Ogier (FRA)                       Volkswagen Motorsport                            195 pont
2. Andreas Mikkelsen (NOR)                Volkswagen Motorsport                            127 pont
3. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai Motorsport                               112 pont
4. Hayden Paddon (NZL)                       Hyundai Motorsport                               102 pont
5. Jari-Matti Latvala (FIN)                     Volkswagen Motorsport                            101 pont
6. Dani Sordo (ESP)                                Hyundai Motorsport                                 92 pont
7. Mads Östberg (NOR)                         M-Sport WRT                                              80 pont
8. Kris Meeke (GBR)                               Abu Dhabi WRT                                          54 pont
9. Ott Tanak (EST)                                   DMACK WRT                                             53 pont
10. Craig Breen (IRL)                              Abu Dhabi WRT                                          35 pont
Gyártók
1. Volkswagen Motorsport                  293 pont
2. Hyundai WRT                                       227 pont
3. Volkswagen Motorsport II               136 pont
4. M-Sport WRT                                       132 pont
5. Hyundai Motorsport N                     106 pont
6. DMACK WRT                                          66 pont
7. Jipocar Czech National Team            18 pont
8. Yazeed Racing                                         4 pont
(Forrás: Amber PR)

Finisébe fordult a Rali Világbajnokság. A hétvégi Spanyol Ralival együtt még két európai futamot követően november végén rendhagyó módon Ausztráliában ér majd véget a versenysorozat. Alig két héttel a Korzika Ralit követően rendezik meg a versenynaptár egyetlen, vegyes, murva-aszfalt keverékű raliját. A Spanyol Rali egy nehéz, gyors és nagyon egyedi ralinak ígérkezik. Miután a Korzika Rali tavaly visszatért a versenynaptárba, visszatért vele egy tradíció is. A Korzika és a Spanyol (korábban Katalán) Rali egymást követve kerültek a múltban megrendezésre, s ez ezúttal is így lesz. Míg a Korzikai Rali kanyargós, szűk, durva hegyi utakon zajlott, addig a spanyol szakaszok simák és nagyon gyorsak lesznek. Nem sok változást iktattak be az idei programba. Idén is csütörtök este Barcelona Montjuic negyedében egy utcai szakasszal nyit a rali, ahol a pilóták azokon az utakon hajtanak majd, ahol négyszer is megrendezték korábban a Spanyol Forma-1-es Nagydíjat. A pénteki nap főképp murvás lesz, de a hosszú Terra Alta szakaszon aszfalttal is találkozhatnak a résztvevők. Ez a verseny leghosszabb gyorsasági szakasza, amelyen aznap kétszer is végighajt a mezőny. 

A második és harmadik napon teljes mértékben aszfalton zajlik majd a versengés. A csapatoknak így péntek este kell átalakítaniuk az autók beállításait murvásról aszfaltosra. S ez nem csak az abroncsváltást jelent, annál komplexebb munkáról van szó, s érinti a felfüggesztést, a fékeket, a sebességváltót, a hátsó differenciálművet és még egy sor alkatrészt. Emellett a pilótáknak is át kell állniuk majd egy másik vezetési stílusra. A szombati vegyes utakat 2013 óta nem használták és a 2015-ös évben használttal ellentétes irányban halad majd a mezőny. A szombati versengést a csapatok a rajongók által is kedvelt Salou tengerparti oldalán zárják. A pénteki murvás kezdés nem tesz majd jót a világbajnokságban élen állók részére, hiszen ők takarítják majd az utat a mögöttük jövők számára, ami különösen nehéz lesz a versenyhétvégére első napjára jósolt száraz időjárási körülmények között. Átlagos őszi idő várható Spanyolországban a hétvégén sok napsütéssel. 

Dani Sordo számára különösen fontos lesz a hétvégi rali, hiszen hazai földön, saját rajongói előtt állhat majd rajthoz. Tavaly a bronzérmes helyre tudta célba kormányozni a Hyundait, s azon lesz a hétvégén, hogy ezt a bravúr megismételje. Sordo 2003-ban Spanyolországban debütált a Rali Világbajnokság színpadán, s azóta négy második és két harmadik helyezést szerzett ezen a versenyen. „Mindig fantasztikus érzés hazai közönség előtt versenyezni, így érthető, hogy a Spanyol Rali a szezon csúcspontja számomra” – szögezte le a barcelonai származású pilóta. „Kemény hétvégénk volt Korzikán, így Spanyolországban szeretnék revansot venni. 2015-ben dobogós helyezést értem el, s miért ne célozhatnánk meg ugyanezt idén is? Mindig a legjobb formámat igyekszem hozni, de otthon talán még ennél is többet” – tette hozzá. S mi történt a tavalyi ralin? Andreas Mikkelsen a sors kegyeltjének érezhette magát. A háromnapos Spanyol Rali utolsó szakaszáig nem hihette, hogy ő lesz a győztes. Az utolsó szakaszon azonban az addig vezető Sebastien Ogier karambolozott és a győzelem a norvég pilóta ölébe hullott. A második helyen Jari-Matti Latvala ért célba. Őt a helyi hős, Dani Sordo követte a harmadik helyen. Sebastien Ogier számára tehát nem ért jó véget a Rali Világbajnokság spanyolországi fordulója. A francia pilóta nagy előnnyel vezetett az utolsó szakasz, a Power Stage előtt, de alig négy kilométerrel a szakasz vége előtt hibázott egy balkezes kanyarban és szélesen kicsúszott az útról, s autójának kereke le is szakadt. Így a győzelmet ezüsttálcán kapta meg Andreas Mikkelsen. Sebastien Ogier most minden bizonnyal azon lesz, hogy a tavalyi csorbát kiköszörülje. Vezeti a világbajnokságot, de ezzel együtt még három verseny van hátra. Igaz, Mikkelsen elvileg beérheti a címvédő világbajnokot, de az elmúlt években sorozatban a francia pilóta győzedelmeskedett a következő raliversenyeken (Wales, Ausztrália), így jósolható a VW-pilóta negyedszeri címvédése. 

Citroen pilótafelállás 2017-ben A WTCC-ből kiszálló Citroen a jövő versenyszezonban gyári csapatként tér vissza a Rali Világbajnokság porondjára. A francia gyártó végre megnevezte jövő évi pilótáit. Már korábban ismert volt Kris Meeke neve, de most már azt is tudni lehet, hogy az észak-ír pilótához Craig Breen és Stephane Lefebvre fog csatlakozni. A két pilóta felváltva ülhet majd be a C3-as volánja mögé, addig amíg nem sikerül a Citroennek három autót is indítania a világbajnokságban. Egy negyedik pilóta, Khalid Al-Qassimi is lehetőséget kap, hogy néhány ralin elinduljon a C3-assal. 

A rali 

A 2016-os Spanyol Rali három napon át tart, s a 19 gyorsasági szakasz távja 321,08 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1378,31 km. A rali főhadiszállásának ismét Costa Daurada, Salou tengerparti turistavárosa ad otthont, amely nem messze a Port Aventura élményparktól található.  

A világbajnokság állása a Korzika Rali után:
Egyéni 

1. Sebastien Ogier (FRA)                       Volkswagen Motorsport                            195 pont
2. Andreas Mikkelsen (NOR)                Volkswagen Motorsport                            127 pont
3. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai Motorsport                               112 pont
4. Hayden Paddon (NZL)                       Hyundai Motorsport                               102 pont
5. Jari-Matti Latvala (FIN)                     Volkswagen Motorsport                            101 pont
6. Dani Sordo (ESP)                                Hyundai Motorsport                                 92 pont
7. Mads Östberg (NOR)                         M-Sport WRT                                              80 pont
8. Kris Meeke (GBR)                               Abu Dhabi WRT                                          54 pont
9. Ott Tanak (EST)                                   DMACK WRT                                             53 pont
10. Craig Breen (IRL)                              Abu Dhabi WRT                                       35 pont 

Gyártók 

1. Volkswagen Motorsport                  293 pont
2. Hyundai WRT                                       227 pont
3. Volkswagen Motorsport II               136 pont
4. M-Sport WRT                                       132 pont
5. Hyundai Motorsport N                     106 pont
6. DMACK WRT                                          66 pont
7. Jipocar Czech National Team            18 pont
8. Yazeed Racing                                         4 pont 

(Forrás: Amber PR)