Autós hírek: F1-es Malajziai Nagydíj, Szepang: „Új” helyszínen a Forma-1


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

Váratlan időpontban, a szezon végén, a szingapúri futamot követően kerül sor idén a Malajziai Nagydíjra. Ősszel is az eddigiekhez hasonló körülmények, vagyis forróság és zivatarok várhatóak a hétvégére. Mivel változott az időpont, a pálya aszfaltját is kicserélték és idén több abroncs közül lehet választani, ez a hétvége olyan, mintha a csapatok egy teljesen új helyszínre érkeztek volna meg. Ráadásul a versenyszezon időjárás szempontjából egyik legkiszámíthatatlanabb futama következik.
Bár a futam debütálásának évében és az azt követő évben -  1999-ben és 2000-ben is - októberben rendezték ezt a versenyt, a következő 15 évben tavaszi körülmények várták a mezőnyt a szezon elején megrendezésre kerülő futamon Szepangban. A malajziai őszre és tavaszra jellemző gyakori csapadék senkit nem ér váratlanul, a csapatok mérnökei mégsem ezzel, hanem a nagy meleggel foglalkoznak leginkább. A turbómotorok könnyen túlhevülnek a nagy hőségben, s emiatt meg kell oldani a versenyautók extra hűtését. Az autókat a szerelők próbálják meg felkészíteni erre a kemény tesztre. A melegben különösen a motornak és az abroncsoknak jut nagy szerep.
Habár a forróság okoz nagyobb fejfájást, az eső sokszor nagy szerepet játszott a Malajziai Forma-1-es futamok életében. 2009-ben 31 körösre kellett rövidíteni a futamot mivel hatalmas eső kerekedett és végül, mikor már járhatatlanná vált a pálya, félbeszakították a versenyt. A 2011-es száraz futam után 2012-ben ismét meghatározó szerep jutott az esőnek, majd az ezutáni két évben ismételten nem szólt bele az időjárás a verseny végkimenetelébe.
2015-ben szombaton szakadt a pályára egy monszunszerű eső, amelyet verőfényes idő és forróság váltott fel vasárnapra. Ez a rettentő hőség meg is hozta a Ferrari győzelmét. Sebastian Vettel nagyot alkotott, alig két futam után sikerült az első helyre célba vinni a piros betontorpedót. Vettel és csapata okos döntésének is az eredménye volt a siker. Vettel ugyanis a pályán maradt a biztonsági autós időszakban (amelyet Marcus Ericsson kicsúszása miatt kellett életbe léptetni), s a német nem tért el a tervezett két bokszbeállásos stratégiától. A Mercedes közben változtatott, és a három bokszbeállás végül nem bizonyult jó megoldásnak. A pálya hőmérséklete mindig is kulcsfontosságú tényező, s tavaly ezen a futamon 56 fokot mértek vasárnap. A Mercedesnél még mindig a forró pályahőmérséklet a mumus, bár Szingapúrban megmutatták, hogy már javultak ezen a téren valamelyest tavalyhoz képest.
A Mercedes Malajziában ünnepelhet, hiszen az ázsiai pályán megszerezheti zsinórban harmadik konstruktőri bajnoki címét, ha 36 pontot szereznek pilótái. Ehhez nem kell különösebben megerőltetniük magukat a versenyzőknek, bár egy győzelem azért jól jönne mindkettőjüknek. Mégis, ha a Red Bull nyolc ponttal, vagy a Ferrari 23 ponttal többet szerezne, akkor eltolódna a konstruktőri címvédés lehetősége a soron következő Japán futamra.
Hamilton és Rosberg is esélyes lehet a szepangi győzelemre. A brit pilóta megnyerte ezt a versenyt 2014-ben és ezen felül az elmúlt négy Malajziai Nagydíjon mindig dobogós helyen ért célba. Rosberg jelenleg vezeti az egyéni ponttáblát nyolc ponttal Hamilton előtt. Ha nyer, egyike lesz azon három pilótának a Forma-1 történetében, akinek kétszer is sikerült egy szezonban négy egymás utáni futamon nyernie. Belgium, Olaszország és Szingapúr után ez lehetne a negyedik győzelem (a szezonnyitó négy futamgyőzelem az első győztes sorozata idén).
A verseny és a pálya
Az 56-körös Malajziai Nagydíj október 2.-án délelőtt 9-kor, maláj idő szerint 15 órakor veszi kezdetét a szepangi pályán.
A pálya hossza: 5,543 km, a teljes versenytáv 310,408 km. A pályarekordot még mindig Juan-Pablo Montoya tartja 2004-ből, ideje 1 perc 34,223 másodperc.
A pálya gyors részekből és széles és hosszú kanyarokból áll, így nagyon próbára teszi az autók és pilóták teherbírását. Miután ez a pálya a versenynaptár egyik legszélesebb pályája, sok lehetőséget ad a pilótáknak az előzésre, főleg a hátsó egyenes végén lévő kanyarban. Így nem véletlenül a pilóták egyik kedvence a pályának ez a része. Tavaly 56 előzés volt ezen a versenyen, így nagyobb izgalmak várhatóak, mint a legutóbbi futamon, Szingapúrban.
2015-ben Ferrari-siker született Sebastien Vettel révén. A német pilóta győztes ideje: 1:41:05.793 volt. A második és harmadik helyen Lewis Hamilton és Nico Rosberg (Mercedes) ért célba.
(Forrás: Amber PR)

Váratlan időpontban, a szezon végén, a szingapúri futamot követően kerül sor idén a Malajziai Nagydíjra. Ősszel is az eddigiekhez hasonló körülmények, vagyis forróság és zivatarok várhatóak a hétvégére. Mivel változott az időpont, a pálya aszfaltját is kicserélték és idén több abroncs közül lehet választani, ez a hétvége olyan, mintha a csapatok egy teljesen új helyszínre érkeztek volna meg. Ráadásul a versenyszezon időjárás szempontjából egyik legkiszámíthatatlanabb futama következik. 

Bár a futam debütálásának évében és az azt követő évben -  1999-ben és 2000-ben is - októberben rendezték ezt a versenyt, a következő 15 évben tavaszi körülmények várták a mezőnyt a szezon elején megrendezésre kerülő futamon Szepangban. A malajziai őszre és tavaszra jellemző gyakori csapadék senkit nem ér váratlanul, a csapatok mérnökei mégsem ezzel, hanem a nagy meleggel foglalkoznak leginkább. A turbómotorok könnyen túlhevülnek a nagy hőségben, s emiatt meg kell oldani a versenyautók extra hűtését. Az autókat a szerelők próbálják meg felkészíteni erre a kemény tesztre.

A melegben különösen a motornak és az abroncsoknak jut nagy szerep. Habár a forróság okoz nagyobb fejfájást, az eső sokszor nagy szerepet játszott a Malajziai Forma-1-es futamok életében. 2009-ben 31 körösre kellett rövidíteni a futamot mivel hatalmas eső kerekedett és végül, mikor már járhatatlanná vált a pálya, félbeszakították a versenyt. A 2011-es száraz futam után 2012-ben ismét meghatározó szerep jutott az esőnek, majd az ezutáni két évben ismételten nem szólt bele az időjárás a verseny végkimenetelébe. 2015-ben szombaton szakadt a pályára egy monszunszerű eső, amelyet verőfényes idő és forróság váltott fel vasárnapra. Ez a rettentő hőség meg is hozta a Ferrari győzelmét. Sebastian Vettel nagyot alkotott, alig két futam után sikerült az első helyre célba vinni a piros betontorpedót. Vettel és csapata okos döntésének is az eredménye volt a siker. Vettel ugyanis a pályán maradt a biztonsági autós időszakban (amelyet Marcus Ericsson kicsúszása miatt kellett életbe léptetni), s a német nem tért el a tervezett két bokszbeállásos stratégiától. A Mercedes közben változtatott, és a három bokszbeállás végül nem bizonyult jó megoldásnak. A pálya hőmérséklete mindig is kulcsfontosságú tényező, s tavaly ezen a futamon 56 fokot mértek vasárnap.

A Mercedesnél még mindig a forró pályahőmérséklet a mumus, bár Szingapúrban megmutatták, hogy már javultak ezen a téren valamelyest tavalyhoz képest. A Mercedes Malajziában ünnepelhet, hiszen az ázsiai pályán megszerezheti zsinórban harmadik konstruktőri bajnoki címét, ha 36 pontot szereznek pilótái. Ehhez nem kell különösebben megerőltetniük magukat a versenyzőknek, bár egy győzelem azért jól jönne mindkettőjüknek. Mégis, ha a Red Bull nyolc ponttal, vagy a Ferrari 23 ponttal többet szerezne, akkor eltolódna a konstruktőri címvédés lehetősége a soron következő Japán futamra. 

Hamilton és Rosberg is esélyes lehet a szepangi győzelemre. A brit pilóta megnyerte ezt a versenyt 2014-ben és ezen felül az elmúlt négy Malajziai Nagydíjon mindig dobogós helyen ért célba. Rosberg jelenleg vezeti az egyéni ponttáblát nyolc ponttal Hamilton előtt. Ha nyer, egyike lesz azon három pilótának a Forma-1 történetében, akinek kétszer is sikerült egy szezonban négy egymás utáni futamon nyernie. Belgium, Olaszország és Szingapúr után ez lehetne a negyedik győzelem (a szezonnyitó négy futamgyőzelem az első győztes sorozata idén). 

A verseny és a pálya 

Az 56-körös Malajziai Nagydíj október 2.-án délelőtt 9-kor, maláj idő szerint 15 órakor veszi kezdetét a szepangi pályán. A pálya hossza: 5,543 km, a teljes versenytáv 310,408 km. A pályarekordot még mindig Juan-Pablo Montoya tartja 2004-ből, ideje 1 perc 34,223 másodperc. A pálya gyors részekből és széles és hosszú kanyarokból áll, így nagyon próbára teszi az autók és pilóták teherbírását. Miután ez a pálya a versenynaptár egyik legszélesebb pályája, sok lehetőséget ad a pilótáknak az előzésre, főleg a hátsó egyenes végén lévő kanyarban. Így nem véletlenül a pilóták egyik kedvence a pályának ez a része. Tavaly 56 előzés volt ezen a versenyen, így nagyobb izgalmak várhatóak, mint a legutóbbi futamon, Szingapúrban. 2015-ben Ferrari-siker született Sebastien Vettel révén. A német pilóta győztes ideje: 1:41:05.793 volt. A második és harmadik helyen Lewis Hamilton és Nico Rosberg (Mercedes) ért célba. 

(Forrás: Amber PR)