Autós hírek: F1-es Olasz Nagydíj, Monza: az utolsó futam a vén kontinensen


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A szezon utolsó európai futamához érkezünk el a hétvégén, így a csapatoknak mindennél fontosabb lesz a jó szereplés az Olasz Nagydíjon, Monzában. Ez a futam a versenynaptár egyik leggyorsabb és egyik legrégebbi versenye, s nagyon kedvelt a versenyzők között. Monza egyben az őrült Ferrari-rajongók, a Tifosi otthona is, akik 2010 után ismét a dobogó legfelső fokán szeretnék látni egyik ferraris kedvencüket.

A nagyon mozgalmas magyar futamot a hosszú kihagyás ellenére is egy igen izgalmas belga verseny követte. A Mercedes dominanciája visszatért. Lewis Hamilton idei hatodik győzelmét gyűjtötte be Belgiumban, s a hetedikre feni a fogát Itáliában. „Ez a pálya még ma is nagy kihívás. Gyors és elég technikás is egyben, pár durva fékezési ponttal és magas pályaszegéllyel, amelyeken át kell hajtani a jó versenyvonal miatt. Szép emlékeim vannak az olaszországi versenyekkel kapcsolatban és szeretném, ha ez a mostani is szép emlék lenne a jövőben. Ez a célom.” – szögezte le Hamilton.

A Forma-1-es mezőny újdonsült apukájának, Nico Rosbergnek össze kell szednie magát, ha utol szeretné érni csapattársát. A gyengesége egyértelműen az, hogy az időmérő edzésen egy körön át nem tud elég gyors lenni. Belgiumban már idén tizedjére kapott ki Hamiltontól a szombati időmérő edzésen, s ez karöltve az elrontott rajtjával megpecsételte a német pilóta sorsát a versenyen.

Rosbergnek nem lesz könnyű dolga Monzában sem. 2014-ben ugyanis Lewis Hamilton rosszul sikerült rajtja ellenére megnyerte az Olasz Nagydíjat. Eközben Nico Rosberg, aki a második rajhelyről indult, elég nagy előnyre tett szert a mezőnyhöz képest. A verseny során azonban két bakit is vétett és ez az első helyébe került.

A Mercedes pilótáival egy embernek sikerült eddig valamelyest tartani a tempót, Sebastian Vettelnek. Belgiumban azonban nagyon peches volt a Ferrari német pilótája. Önhibáján kívül dobogós helyezést vesztett el, s a verseny után adott interjúja sokaknál kiverte a biztosítékot. A német pilóta igencsak nehezményezte, hogy az utolsó előtti körben defektet kapott. Az interjú során kifejtette, hogy jó, hogy nem az Eau Rouge kanyarban történt meg vele a baleset, mert akkor lehet, itt sem lenne már közöttünk. Láthatólag nagyon elégedetlen volt a Pirelli gumikkal.

A Pirelli válaszul közölte, hogy Monzában nyilvánosságra hozza, hogy milyen eredményekre jutottak a gumik vizsgálatával, hogy érthető legyen, miért is lyukadt ki a Ferrari német pilótájának abroncsa a verseny finise előtt. Sokan azt gondolták, hogy az abroncs amiatt durrant ki, hogy a csapat sokáig nem hívta be pilótáját kerékcserére és egyszerűen elhasználódott. A monzai futam az olasz abroncsgyártó vállalatnak ugyanúgy a hazai versenye lesz, mint a Ferrarié. Bármelyikük is bizonyul vétkesnek, az nem lesz jó az imázsa szempontjából. A Ferrari és Vettel egy jó hazai szerepléssel azonban sokat javíthat a renoméján hazai közönsége előtt.

A Pirelli mindenesetre bebiztosítja magát Monzára. A lágy és közepes abroncsok harcba állítása azt feltételezi, hogy az előző évekhez képest nagyobb gumikopásra számít az olasz gyártó az olasz pályán.

Bár ismét Mercedes siker várható a hétvégén, Monza a Ferrari pályája. A Tifosi a Ferrari és annak pilótái miatt látogat ki a versenyre. Vettelnek idén már kétszer is sikerült nyernie (Malajziában és a Hungaroringen), s talán Raikkönen is összeszedi magát annak örömére, hogy a maranellóiak ismét bizalmat szavaztak neki.

A verseny és a pálya

A monzai pálya klasszikus, gyors pályának számít olyan hosszú egyenesekkel, amelyeket egyedül a régi hockenheimi pályán láthattunk. A pálya négy pontján a pilóták nagyjából 330 km/órás sebességgel hajtanak és a kör háromnegyedében teljes gázzal haladnak. Ezen a gyors pályán az átlagsebesség megközelíti a 250 km/órát. Ez jelentősebb több, mint a többi versenypályán, ezért sehol nem látott alacsony tapadással köröznek az autók. Monacóhoz hasonlóan erre a pályára is specifikus aerodinamikai elemekkel készülnek a csapatok.

Monzában az erős motorral rendelkező autók lesznek fölényben. Emellett fontos szerep jut a fékeknek is, hiszen a száguldó autóknak kicsi a tapadása a kanyarok előtt. Ilyenkor nagyon felforrósodnak a fékek, de a hosszú egyenesekben ismét könnyen lehűlnek.

Az 53-körös Olasz Nagydíj szeptember 6.-án helyi idő szerint 14 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 5.793 km, a teljes versenytáv 306.720 km. A pályarekordot még mindig Rubens Barrichello tartja 2004-ből. Ideje 1 perc 21.046 másodperc.

2014-ben Lewis Hamilton (Mercedes) állhatott fel az olasz dobogó legfelső fokára. A brit pilóta ideje 1:19:10.236 volt. A második helyezett Hamilton csapattársa, Nico Rosberg lett, míg a bronzérmes helyen Felipe Massa (Williams) ért célba.


(Forrás: Amber PR)