Autós hírek: F1-es Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps: Gyors tempó, tradíciók, híres kanyarok


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

A forró Magyar Nagydíjat követően hosszú nyári szünet következett a Forma-1-es csapatok számára. Majd egy hónap kihagyás után azonban itt az ideje, hogy ismét munkába álljanak a kipihent pilóták és Forma-1-es „munkások”. A versenyszezon második felét a Forma-1-es csapatok az egyik legrégebbi pályán, Spa-Francorchamps-ban nyitják meg. Mindenki rajong ezért a pályáért, ezért a futamért. Ráadásul a különleges mikroklímával rendelkező ardenneki pályán az időjárás sokszor drámai futamot produkál.
Nagy kihívás elé néz idén minden futam, amely a Magyar Nagydíjat követi. A sokak által az év futamának nevezett magyar verseny bővelkedett fordulatokban és izgalmakban. A Hungaroringen nagy meglepetésre Daniel Ricciardo vihette haza a győztes trófeát, idén már másodszor. A dobogón mindenki örült, nem csak a győztes. A második helyezett Fernando Alonso idei legjobb helyezését szerezte meg a Ferrarival. A bokszutcából rajtoló Lewis Hamilton pedig csapattársát, a rajtelső Nico Rosberget is kielőzve lett bronzérmes helyezett. A Hungaroring tett róla, hogy ezeknek a pilótáknak és csapataiknak még több okuk legyen szeretni a magyar pályát.
A nyári szünetet néhány évvel ezelőtt vezették be a Forma-1-ben, miután az egyre feszítettebb tempóban nem volt ideje a résztvevőknek a családtagjaikra és pihenésre. A gyárakat a nyári szünetben két hétre bezárják, vagy legalábbis minimális létszámban üzemeltetik, így forradalmi újítással egyik csapat sem fog előrukkolni a hétvégi futamra. Mindazonáltal néhány istállónak, így a Ferrarinak is, nagy szüksége van fejlesztésekre, hogy közelebb kerüljön az éllovasokhoz.
Az új csapatfőnök Marco Mattiacci szerint „360 fokos” fordulatra van szüksége az olasz istállónak ahhoz, hogy versenyképes legyen. Az olasz szakember minden bizonnyal 180 fokos fordulatra gondolt (360 fokkal fordulva a kiindulópontra jutunk), ami tényleg nagy változás lenne az olasz csapat életében. Fernando Alonso magyarországi második helyezése nagy löketet adhat az átalakuláshoz. A maranellói istálló a Mercedeshez képest a motor tekintetében mutat gyengeséget. Mattiacci viszont nem szeretné csak egy területre összpontosítani a fejlesztéseket, amikor a jövőbeni felzárkózás módozataira gondol. Szerinte szinte minden téren változásokra van szükségük.
A Williams bár a Magyar Nagydíjat követően visszaesett a Ferrari mögé a konstruktőrök között, mégis erős teljesítményt nyújt. Felipe Massa szerint még maga a csapat is meglepődött azon, hogy a 2013-as küszködés után milyen jól mennek autói. Tavaly a csapat egész évben összesen öt pontot gyűjtött, míg most 135 pontnál tart. Rob Smedley, a csapat vezető mérnöke, szerint az olyan gyors pályák, mint Spa és Monza fekszenek a Williams-nek, s ebből kéne a csapatnak hasznot húznia.
A 2014-es szezon második része kezdődik meg a hétvégén. Az eddigi teljesítmények alapján az idei világbajnok a Mercedes duójából kerül ki, így a Hamilton-Rosberg párharc még ádázabb lehet a hétvégi futamtól kezdve. Rosberg 11 ponttal vezeti az egyéni ponttáblát Hamilton előtt, de még nyolc futam van hátra és az utolsó versenyen Abu-Dhabiban dupla pontokat osztanak. A Mercedes-főnök Toto Wolff elmondta, hogy amint a Mercedes megszerzi a konstruktőri világbajnoki címet (a német csapat 174 ponttal vezet a Red Bull előtt), a csapat talán átgondolja eddigi működési elvét (a csapatutasítás lehetséges bevezetéséről). Ez viszont nagy feszültséget kelthet a pilóták között. 2012 után 2013-ban sem szólt bele esőzés a Belga Nagydíj végkimenetelébe. 2012 drámai futamát követően tavaly egy szokatlanul unalmas versenyt nyert meg Sebastian Vettel. A német pilóta akkor a rajtot követően az élre állt és ott is maradt a verseny végéig. Alonsóé volt a második helyezés, akit Lewis Hamilton követett a dobogó utolsó fokán.
Idén is várható eső az Ardennekben, de annyira kiszámíthatatlan az időjárás, hogy itt az sem ritka, hogy a pálya egyik részén esik az eső, míg máshol verőfényes napsütés van. Ennek ellenére, vagy éppen ezért a pilóták mindegyike szereti ezt az aszfaltcsíkot. A kedvenc kanyarok között van az itt található híres Eau Rouge (Vörös Víz), amely egyben a versenynaptár egyik legizgalmasabb kanyarja, a Pouhon vagy éppen a Blanchimont.
A hétvégi belga futamon és a rá két hétre megrendezésre kerülő Olasz Nagydíjon nagyon fontos lesz a csapatok számára a jó szereplés. Ez lesz a két utolsó európai futam a szezonban, emellett mindkettő nagy tradíciókkal és presztízzsel bíró verseny. A tengerentúli futamokon már nem lehet nagy újításokat bevetni, így mindennél lényegesebb lesz a pontszerző helyek megszerzése Európában.
A verseny és a pálya
A pálya tulajdonosai a 2006-os évet – amikor nem rendezték meg ezt a futamot - arra használták fel, hogy felújítsák a pálya bokszait és a paddock részét (itt találhatók a csapatok szervizkamionjai és vendéglátó egységei, a motorhome-ok). Ezen kívül a célegyenes előtti kanyaron is munkálatok folytak. Így azóta sem hiányozhat ez a futam az egyre bővülő versenynaptárból, pedig sok-sok ország áll sorban a versenyrendezési jogért.
Ez nem egy könnyű pálya, amelyen nagyon keményen kell dolgoznia a pilótáknak. A maximális sebesség túllépheti a 320 km/órát, miközben vannak olyan helyek, ahol csak minimális sebességgel, vagyis 50 km/órával lehet hajtani.
A 44-körös Belga Nagydíj augusztus 24.-én helyi idő szerint 14 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 7,004 km, a teljes versenytáv 308,052 km. A pályarekordot Sebastian Vettel tartja 2009-ből, ideje 1 perc 47,263 másodperc. 2013-ban Sebastian Vettel (Red Bull) nyerte meg a futamot. Ideje 1:23:42.196 volt. A második helyen Fernando Alonso (Ferrari) ért célba, míg a bronzérmes helyezés Lewis Hamiltoné (Mercedes) lett.
(Forrás: Amber PR)

A forró Magyar Nagydíjat követően hosszú nyári szünet következett a Forma-1-es csapatok számára. Majd egy hónap kihagyás után azonban itt az ideje, hogy ismét munkába álljanak a kipihent pilóták és Forma-1-es „munkások”. A versenyszezon második felét a Forma-1-es csapatok az egyik legrégebbi pályán, Spa-Francorchamps-ban nyitják meg. Mindenki rajong ezért a pályáért, ezért a futamért. Ráadásul a különleges mikroklímával rendelkező ardenneki pályán az időjárás sokszor drámai futamot produkál.

Nagy kihívás elé néz idén minden futam, amely a Magyar Nagydíjat követi. A sokak által az év futamának nevezett magyar verseny bővelkedett fordulatokban és izgalmakban. A Hungaroringen nagy meglepetésre Daniel Ricciardo vihette haza a győztes trófeát, idén már másodszor. A dobogón mindenki örült, nem csak a győztes. A második helyezett Fernando Alonso idei legjobb helyezését szerezte meg a Ferrarival. A bokszutcából rajtoló Lewis Hamilton pedig csapattársát, a rajtelső Nico Rosberget is kielőzve lett bronzérmes helyezett. A Hungaroring tett róla, hogy ezeknek a pilótáknak és csapataiknak még több okuk legyen szeretni a magyar pályát.

A nyári szünetet néhány évvel ezelőtt vezették be a Forma-1-ben, miután az egyre feszítettebb tempóban nem volt ideje a résztvevőknek a családtagjaikra és pihenésre. A gyárakat a nyári szünetben két hétre bezárják, vagy legalábbis minimális létszámban üzemeltetik, így forradalmi újítással egyik csapat sem fog előrukkolni a hétvégi futamra. Mindazonáltal néhány istállónak, így a Ferrarinak is, nagy szüksége van fejlesztésekre, hogy közelebb kerüljön az éllovasokhoz.

Az új csapatfőnök Marco Mattiacci szerint „360 fokos” fordulatra van szüksége az olasz istállónak ahhoz, hogy versenyképes legyen. Az olasz szakember minden bizonnyal 180 fokos fordulatra gondolt (360 fokkal fordulva a kiindulópontra jutunk), ami tényleg nagy változás lenne az olasz csapat életében. Fernando Alonso magyarországi második helyezése nagy löketet adhat az átalakuláshoz. A maranellói istálló a Mercedeshez képest a motor tekintetében mutat gyengeséget. Mattiacci viszont nem szeretné csak egy területre összpontosítani a fejlesztéseket, amikor a jövőbeni felzárkózás módozataira gondol. Szerinte szinte minden téren változásokra van szükségük.

A Williams bár a Magyar Nagydíjat követően visszaesett a Ferrari mögé a konstruktőrök között, mégis erős teljesítményt nyújt. Felipe Massa szerint még maga a csapat is meglepődött azon, hogy a 2013-as küszködés után milyen jól mennek autói. Tavaly a csapat egész évben összesen öt pontot gyűjtött, míg most 135 pontnál tart. Rob Smedley, a csapat vezető mérnöke, szerint az olyan gyors pályák, mint Spa és Monza fekszenek a Williams-nek, s ebből kéne a csapatnak hasznot húznia. 

A 2014-es szezon második része kezdődik meg a hétvégén. Az eddigi teljesítmények alapján az idei világbajnok a Mercedes duójából kerül ki, így a Hamilton-Rosberg párharc még ádázabb lehet a hétvégi futamtól kezdve. Rosberg 11 ponttal vezeti az egyéni ponttáblát Hamilton előtt, de még nyolc futam van hátra és az utolsó versenyen Abu-Dhabiban dupla pontokat osztanak. A Mercedes-főnök Toto Wolff elmondta, hogy amint a Mercedes megszerzi a konstruktőri világbajnoki címet (a német csapat 174 ponttal vezet a Red Bull előtt), a csapat talán átgondolja eddigi működési elvét (a csapatutasítás lehetséges bevezetéséről). Ez viszont nagy feszültséget kelthet a pilóták között. 2012 után 2013-ban sem szólt bele esőzés a Belga Nagydíj végkimenetelébe. 2012 drámai futamát követően tavaly egy szokatlanul unalmas versenyt nyert meg Sebastian Vettel. A német pilóta akkor a rajtot követően az élre állt és ott is maradt a verseny végéig. Alonsóé volt a második helyezés, akit Lewis Hamilton követett a dobogó utolsó fokán.

Idén is várható eső az Ardennekben, de annyira kiszámíthatatlan az időjárás, hogy itt az sem ritka, hogy a pálya egyik részén esik az eső, míg máshol verőfényes napsütés van. Ennek ellenére, vagy éppen ezért a pilóták mindegyike szereti ezt az aszfaltcsíkot. A kedvenc kanyarok között van az itt található híres Eau Rouge (Vörös Víz), amely egyben a versenynaptár egyik legizgalmasabb kanyarja, a Pouhon vagy éppen a Blanchimont. 


A hétvégi belga futamon és a rá két hétre megrendezésre kerülő Olasz Nagydíjon nagyon fontos lesz a csapatok számára a jó szereplés. Ez lesz a két utolsó európai futam a szezonban, emellett mindkettő nagy tradíciókkal és presztízzsel bíró verseny. A tengerentúli futamokon már nem lehet nagy újításokat bevetni, így mindennél lényegesebb lesz a pontszerző helyek megszerzése Európában.

A verseny és a pálya

A pálya tulajdonosai a 2006-os évet – amikor nem rendezték meg ezt a futamot - arra használták fel, hogy felújítsák a pálya bokszait és a paddock részét (itt találhatók a csapatok szervizkamionjai és vendéglátó egységei, a motorhome-ok). Ezen kívül a célegyenes előtti kanyaron is munkálatok folytak. Így azóta sem hiányozhat ez a futam az egyre bővülő versenynaptárból, pedig sok-sok ország áll sorban a versenyrendezési jogért.
Ez nem egy könnyű pálya, amelyen nagyon keményen kell dolgoznia a pilótáknak. A maximális sebesség túllépheti a 320 km/órát, miközben vannak olyan helyek, ahol csak minimális sebességgel, vagyis 50 km/órával lehet hajtani. 

A 44-körös Belga Nagydíj augusztus 24.-én helyi idő szerint 14 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 7,004 km, a teljes versenytáv 308,052 km. A pályarekordot Sebastian Vettel tartja 2009-ből, ideje 1 perc 47,263 másodperc. 2013-ban Sebastian Vettel (Red Bull) nyerte meg a futamot. Ideje 1:23:42.196 volt. A második helyen Fernando Alonso (Ferrari) ért célba, míg a bronzérmes helyezés Lewis Hamiltoné (Mercedes) lett.

(Forrás: Amber PR)