Autós hírek: Rali Világbajnokság, Finn Rali: A húrok közé csapnak…


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

Miközben a Forma-1-esek most indultak el nyaralni, a Rali Világbajnokság mezőnye számára véget ért a nyári pihenő. A hétvégén Finnországban állnak munkába ismét a csapatok, s ezzel a szezon második fele hivatalosan is kezdetét veszi. A Finn Rali egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagyon gyors sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől.
Sokáig a skandináv pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de az elmúlt három évben a franciák letaszították őket képzeletbeli trónjukról. Sebastien Loeb visszavonulásáig kétszer egymás után vihette innen haza a győztes trófeát, s tavaly Loeb híján honfitársa, Sebastien Ogier kaparintotta meg a hőn áhított Finn Rali-trófeát. Amilyen formában van a volkswagenes tehetség, ezúttal is ő a hétvége favoritja.
A Finn Rali előtti hétvégén hivatalos bemelegítést tartottak a ralisok. A Helsinki Battle névre keresztelt megmérettetést végül is egy norvég pilóta, Mads Östberg nyerte, ami nagy lökést adhat a fiatal ásznak ahhoz, hogy a hétvégén visszavegyék a skandinávok az uralmat a Finn Ralin. „Mindig jó érzés nyerni és ez a győzelem tökéletes bemelegítése a hétvégi Finn Ralinak. A győztes érzést jó lesz magunkkal vinni, mikor ismét beülünk a DS3 WRC-be. Ez ugyanakkor az első győzelmem a Citroen WRT-vel!” – szögezte le elégedetten Östberg.
Ez a sprint rali Helsinki utcáin zajlott, s hat jelenlegi ralis állt ki négy finn ralis legenda ellen. Markku Alen, Marcus Grönholm, Juha Kankkunen és Tommi Makinen neve elég nagy hírverést hozott az eseménynek. S hogy mi a finnországi győzelem kulcsa, azt pont a hétszeres Finn Rali-győztes Marcus Grönholm árulta el korábban. „A Finn Ralin bátorságra és persze észre van szüksége a pilótáknak. Tudniuk kell, hogy az út gyors, s hogy hol a leggyorsabb. A rali egy sor cikkcakkból, kanyarból és ugratóból áll. Az itinernek tökéletesnek kell lennie, hogy a pilóta tudja, hova helyezze az autót az úton, mikor teljes sebességgel vakon hajt egy ugratóra. Maximálisan meg kell bíznia a navigátorában ezen a ralin.”
Robert Kubica is tesztelt a hétvégi megmérettetésre és a lengyel jó szokása szerint ismét karambolozott Fordjával. Egy fának nekimenve törte össze autója felfüggesztését és karosszériáját. Az M-Sport a ralit megelőző héten tesztelt, s Kubica Hirvonent és Evanst követte a sorban a teszteléskor. „Robert gyors lesz, ez nem is kérdés, gyors volt tavaly is egy RRC-s autóban. A Finn Rali azonban hamis biztonságérzetet adhat….Reményeim szerint óvatos hozzáállással versenyez majd itt, mint Argentínában is tette.” - nyilatkozta Malcolm Wilson csapatfőnök.
A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak.
A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Rali tartja az eddigi leggyorsabb rali rekordját, hiszen az átlagsebesség 122,86 km/óra volt. A főhadiszállás tehát Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A Paviljonki szervizpark a központban nagy tömegeket vonz majd.
A rali nagyrészt új útvonalon halad, mindössze négy gyorsasági szakasz maradt meg 2003-ból. A pénteki lesz a leghosszabb nap, ekkor a híres Ouninpohja szakasz egy rövidebb változatán is végighalad a mezőny. A szombati napot nagy ugratók és a rali leghíresebb szakaszai színesítik. Idén vasárnap is versenyeznek a Finn Ralin. A vasárnapi rövid napon a klasszikus Ruuhimaki szakasz kétszeri megtételével és a Myhinpää-val zárul a verseny.
A skandináv rali három napon át tart, s a 26 gyorsasági szakasz 360,82 km-t tesz majd ki.
Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2013                S Ogier (VW)
2012                S Loeb (Citroën)
2011                S Loeb (Citroën)
2010                J-M Latvala (Ford)
2009                M Hirvonen (Ford)
2008                S Loeb (Citroën)
2007                M Grönholm (Ford)
2006                M Grönholm (Ford)
2005                M Grönholm (Peugeot)
2004                M Grönholm (Peugeot)
2003                M Märtin (Ford)

Miközben a Forma-1-esek most indultak el nyaralni, a Rali Világbajnokság mezőnye számára véget ért a nyári pihenő. A hétvégén Finnországban állnak munkába ismét a csapatok, s ezzel a szezon második fele hivatalosan is kezdetét veszi. A Finn Rali egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagyon gyors sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől.

Sokáig a skandináv pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de az elmúlt három évben a franciák letaszították őket képzeletbeli trónjukról. Sebastien Loeb visszavonulásáig kétszer egymás után vihette innen haza a győztes trófeát, s tavaly Loeb híján honfitársa, Sebastien Ogier kaparintotta meg a hőn áhított Finn Rali-trófeát. Amilyen formában van a volkswagenes tehetség, ezúttal is ő a hétvége favoritja.

A Finn Rali előtti hétvégén hivatalos bemelegítést tartottak a ralisok. A Helsinki Battle névre keresztelt megmérettetést végül is egy norvég pilóta, Mads Östberg nyerte, ami nagy lökést adhat a fiatal ásznak ahhoz, hogy a hétvégén visszavegyék a skandinávok az uralmat a Finn Ralin. „Mindig jó érzés nyerni és ez a győzelem tökéletes bemelegítése a hétvégi Finn Ralinak. A győztes érzést jó lesz magunkkal vinni, mikor ismét beülünk a DS3 WRC-be. Ez ugyanakkor az első győzelmem a Citroen WRT-vel!” – szögezte le elégedetten Östberg.
Ez a sprint rali Helsinki utcáin zajlott, s hat jelenlegi ralis állt ki négy finn ralis legenda ellen. Markku Alen, Marcus Grönholm, Juha Kankkunen és Tommi Makinen neve elég nagy hírverést hozott az eseménynek. S hogy mi a finnországi győzelem kulcsa, azt pont a hétszeres Finn Rali-győztes Marcus Grönholm árulta el korábban. „A Finn Ralin bátorságra és persze észre van szüksége a pilótáknak. Tudniuk kell, hogy az út gyors, s hogy hol a leggyorsabb. A rali egy sor cikkcakkból, kanyarból és ugratóból áll. Az itinernek tökéletesnek kell lennie, hogy a pilóta tudja, hova helyezze az autót az úton, mikor teljes sebességgel vakon hajt egy ugratóra. Maximálisan meg kell bíznia a navigátorában ezen a ralin.”

Robert Kubica is tesztelt a hétvégi megmérettetésre és a lengyel jó szokása szerint ismét karambolozott Fordjával. Egy fának nekimenve törte össze autója felfüggesztését és karosszériáját. Az M-Sport a ralit megelőző héten tesztelt, s Kubica Hirvonent és Evanst követte a sorban a teszteléskor. „Robert gyors lesz, ez nem is kérdés, gyors volt tavaly is egy RRC-s autóban. A Finn Rali azonban hamis biztonságérzetet adhat….Reményeim szerint óvatos hozzáállással versenyez majd itt, mint Argentínában is tette.” - nyilatkozta Malcolm Wilson csapatfőnök. 

A rali

A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak.

A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Rali tartja az eddigi leggyorsabb rali rekordját, hiszen az átlagsebesség 122,86 km/óra volt. A főhadiszállás tehát Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A Paviljonki szervizpark a központban nagy tömegeket vonz majd.

A rali nagyrészt új útvonalon halad, mindössze négy gyorsasági szakasz maradt meg 2003-ból. A pénteki lesz a leghosszabb nap, ekkor a híres Ouninpohja szakasz egy rövidebb változatán is végighalad a mezőny. A szombati napot nagy ugratók és a rali leghíresebb szakaszai színesítik. Idén vasárnap is versenyeznek a Finn Ralin. A vasárnapi rövid napon a klasszikus Ruuhimaki szakasz kétszeri megtételével és a Myhinpää-val zárul a verseny. A skandináv rali három napon át tart, s a 26 gyorsasági szakasz 360,82 km-t tesz majd ki. Az elmúlt évek Finn Rali győztesei: 

2013                S Ogier (VW)
2012                S Loeb (Citroën)
2011                S Loeb (Citroën)
2010                J-M Latvala (Ford)
2009                M Hirvonen (Ford)
2008                S Loeb (Citroën)
2007                M Grönholm (Ford)
2006                M Grönholm (Ford)
2005                M Grönholm (Peugeot)
2004                M Grönholm (Peugeot)
2003                M Märtin (Ford)