Autós hírek: F1-es Brazil Nagydíj, Sao Paulo: Brazíliában utoljára


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


 

Alig egy héttel az USA Nagydíj után délebbre költözik a Forma-1-es cirkusz a szezonzáró Brazil Nagydíj helyszínére, Sao Paulóba, a hosszú 2013-as szezon utolsó futamára. Sebastian Vettel azok számára is érzékelhetővé tette dominanciáját, aki ebben esetleg kételkedtek volna, hiszen az előző hétvégén, az amerikai Austinban zsinórban nyolcadik győzelmét is begyűjtötte. Amennyiben az utolsó futamon sem fogy ki a lendülete, idei tizenharmadik győzelmével beérheti nagy elődjét, Michael Schumachert.
Erre azonban még egy kicsit várnunk kell, főképpen annak fényében, hogy 2012-ben nem Sebastian Vettel nyerte meg a Brazil Nagydíjat. Tavaly szokásához híven az időjárás fontos szerepet játszott a verseny végkimenetelében. A hol esős, hol száraz időjárás ugyanis alaposan megkeverte a kártyákat. Így még olyan is megtörténhetett, hogy a versenyt sokáig váratlanul Nico Hülkenberg vezette. Az ifjonti hév végül azonban oda vezetett, hogy a Force India német pilótája összeütközött Lewis Hamiltonnal és utóbbi kiesett a versenyből. Hülkenberg bokszutca áthajtásos büntetést kapott és végül az ötödik lett.
Brazíliában sokszor nagy szerepe van az esőnek a verseny végkimenetele szempontjából. Emlékezetes a 2003-as verseny, amikor is a trópusi eső áztatta pályán egyik autó tört össze a másik után, s a biztonsági autó többszöri pályára látogatása után a 71 körös versenyt végül az 55. körben leintették. A 2004-es versenyen is döntő szerepet játszott az időjárás, míg 2009-ben az időmérő edzés során tűnt úgy, hogy soha nem áll el az égből jövő áldás. Idén a tavalyival ellentétesek a jóslakok, vagyis várhatóan nem fog esni az eső. Ez nem sok jó ígér a nézők számára, már ami az izgalmakat illeti.
A tavalyi szezonzáró futamon Sebastian Vettelnek a versenyen elért hatodik helyezése elég volt ahhoz, hogy begyűjtse zsinórban harmadik világbajnoki címét. Fernando Alonso végig fókuszált maradt, s próbálta a lehető legjobb helyezést elérni, de a második hely sem volt elég ahhoz, hogy elhappolja Vettel orra elől a koronát. A versenyt Jenson Button nyerte, a második és harmadik helyezés a két ferraris pilótáé, Alonsóé és Massáé lett.
Bár mindenki számára jól ismert a brazil versenypálya, a pilótáknak nem lesz könnyű dolguk itt sem, hiszen az austini pálya után az Interlagoson is az órajárással ellentétes irányban köröznek az autók, amely nagyon igénybe veszi a nyaki tartóizmokat. A pilóták ezért az egymás utáni két verseny előtt nagy hangsúlyt helyeztek ezeknek az izmoknak a megerősítésére, hiszen a sok hosszú és gyors balkezes kanyarban igencsak nagy erőknek lesznek kitéve. A csapatoknak is meg lesz a feladatuk, ugyanis az autók beállítása erre a pályára elég nehéz: nagy tapadást kell elérni a kanyarok miatt, viszont az autóknak gyorsnak kell maradniuk az egyenesekben való előzéshez.
A hétvégén sem láthatjuk Kimi Raikkönent Forma-1-es autóban, hiszen hátműtétjét követően lábadozik. Helyette ismét Heikki Kovalainen kap lehetőséget a Lotusnál, amely szeretné kielőzni a Ferrarit a konstruktőri ponttáblán. Ha Kovalainen élni tud a felkínált eséllyel, akár főállású pilóta is lehet a következő szezonban. A hétvégén azonban a tavaly jól teljesítő ferraris pilótákkal még meg kell küzdenie. Ez nem lesz könnyű, hiszen Massának ez lesz utolsó piros színekben vívott versenye, s a brazil minden bizonnyal odateszi magát hazai pályáján.
A verseny és a pálya
A brazil versenypálya majd 1000 méterrel található a tengerszint felett, amely erőt vesz ki az autókból. Ez egy természetes amfiteátrum, amely lehetővé teszi a nézők számára, hogy a pályának majd a felét átlássák. A szervezőket az évek során sok kritika érte az interlagos pálya buckái miatt, s emiatt sokszor újraaszfaltozták a betoncsíkot, de az valahogy még így is huplis marat.
Sao Paulóban nagyszerű előzési lehetőségek vannak. A pálya dominánsan lassú és közepesen gyors kanyarokból és egyenesekből áll. Az első sikán, a híres ’Senna S’ kanyar, amely talán a legjobb alkalom az előzéshez. Esős időben megállhat a víz a pályán, s ilyenkor veszélyes lehet az ún. aquaplaning, vagy más szóval vízencsúszás.
Az 71-körös Brazil Nagydíj november 24.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 17 órakor) veszi kezdetét az Interlagos pályán. A pálya hossza: 4,309 km, a teljes versenytáv 305,909 km. A pályarekordot 1 perc 11,473 másodperccel Juan-Pablo Montoya tartja 2004-ből.
(Forrás: Amber PR)

Alig egy héttel az USA Nagydíj után délebbre költözik a Forma-1-es cirkusz a szezonzáró Brazil Nagydíj helyszínére, Sao Paulóba, a hosszú 2013-as szezon utolsó futamára. Sebastian Vettel azok számára is érzékelhetővé tette dominanciáját, aki ebben esetleg kételkedtek volna, hiszen az előző hétvégén, az amerikai Austinban zsinórban nyolcadik győzelmét is begyűjtötte. Amennyiben az utolsó futamon sem fogy ki a lendülete, idei tizenharmadik győzelmével beérheti nagy elődjét, Michael Schumachert.

Erre azonban még egy kicsit várnunk kell, főképpen annak fényében, hogy 2012-ben nem Sebastian Vettel nyerte meg a Brazil Nagydíjat. Tavaly szokásához híven az időjárás fontos szerepet játszott a verseny végkimenetelében. A hol esős, hol száraz időjárás ugyanis alaposan megkeverte a kártyákat. Így még olyan is megtörténhetett, hogy a versenyt sokáig váratlanul Nico Hülkenberg vezette. Az ifjonti hév végül azonban oda vezetett, hogy a Force India német pilótája összeütközött Lewis Hamiltonnal és utóbbi kiesett a versenyből. Hülkenberg bokszutca áthajtásos büntetést kapott és végül az ötödik lett.

Brazíliában sokszor nagy szerepe van az esőnek a verseny végkimenetele szempontjából. Emlékezetes a 2003-as verseny, amikor is a trópusi eső áztatta pályán egyik autó tört össze a másik után, s a biztonsági autó többszöri pályára látogatása után a 71 körös versenyt végül az 55. körben leintették. A 2004-es versenyen is döntő szerepet játszott az időjárás, míg 2009-ben az időmérő edzés során tűnt úgy, hogy soha nem áll el az égből jövő áldás. Idén a tavalyival ellentétesek a jóslakok, vagyis várhatóan nem fog esni az eső. Ez nem sok jó ígér a nézők számára, már ami az izgalmakat illeti.

A tavalyi szezonzáró futamon Sebastian Vettelnek a versenyen elért hatodik helyezése elég volt ahhoz, hogy begyűjtse zsinórban harmadik világbajnoki címét. Fernando Alonso végig fókuszált maradt, s próbálta a lehető legjobb helyezést elérni, de a második hely sem volt elég ahhoz, hogy elhappolja Vettel orra elől a koronát. A versenyt Jenson Button nyerte, a második és harmadik helyezés a két ferraris pilótáé, Alonsóé és Massáé lett.

Bár mindenki számára jól ismert a brazil versenypálya, a pilótáknak nem lesz könnyű dolguk itt sem, hiszen az austini pálya után az Interlagoson is az órajárással ellentétes irányban köröznek az autók, amely nagyon igénybe veszi a nyaki tartóizmokat. A pilóták ezért az egymás utáni két verseny előtt nagy hangsúlyt helyeztek ezeknek az izmoknak a megerősítésére, hiszen a sok hosszú és gyors balkezes kanyarban igencsak nagy erőknek lesznek kitéve. A csapatoknak is meg lesz a feladatuk, ugyanis az autók beállítása erre a pályára elég nehéz: nagy tapadást kell elérni a kanyarok miatt, viszont az autóknak gyorsnak kell maradniuk az egyenesekben való előzéshez.

A hétvégén sem láthatjuk Kimi Raikkönent Forma-1-es autóban, hiszen hátműtétjét követően lábadozik. Helyette ismét Heikki Kovalainen kap lehetőséget a Lotusnál, amely szeretné kielőzni a Ferrarit a konstruktőri ponttáblán. Ha Kovalainen élni tud a felkínált eséllyel, akár főállású pilóta is lehet a következő szezonban. A hétvégén azonban a tavaly jól teljesítő ferraris pilótákkal még meg kell küzdenie. Ez nem lesz könnyű, hiszen Massának ez lesz utolsó piros színekben vívott versenye, s a brazil minden bizonnyal odateszi magát hazai pályáján.

A verseny és a pálya

A brazil versenypálya majd 1000 méterrel található a tengerszint felett, amely erőt vesz ki az autókból. Ez egy természetes amfiteátrum, amely lehetővé teszi a nézők számára, hogy a pályának majd a felét átlássák. A szervezőket az évek során sok kritika érte az interlagos pálya buckái miatt, s emiatt sokszor újraaszfaltozták a betoncsíkot, de az valahogy még így is huplis marat.

Sao Paulóban nagyszerű előzési lehetőségek vannak. A pálya dominánsan lassú és közepesen gyors kanyarokból és egyenesekből áll. Az első sikán, a híres ’Senna S’ kanyar, amely talán a legjobb alkalom az előzéshez. Esős időben megállhat a víz a pályán, s ilyenkor veszélyes lehet az ún. aquaplaning, vagy más szóval vízencsúszás.
Az 71-körös Brazil Nagydíj november 24.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 17 órakor) veszi kezdetét az Interlagos pályán. A pálya hossza: 4,309 km, a teljes versenytáv 305,909 km. A pályarekordot 1 perc 11,473 másodperccel Juan-Pablo Montoya tartja 2004-ből. 

(Forrás: Amber PR)