Autós hírek: Rali Világbajnokság, Svéd Rali: Loeb Svédországban is uralkodni akar


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A szokásosnál is téliesebb időjárási körülmények között rajtoló Rali Világbajnokság nem kegyelmez a résztvevőknek. Az alattomos franciaországi körülmények után a hétvégi Svéd Rali sem lesz egy könnyű vasárnapi kocsikázás. Egy a különbség. A skandináv rali mindig is egy klasszikus téli verseny volt szöges gumikkal nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. Nem véletlen, hogy Sebastien Loeb itt is rajthoz áll majd.

Ezen a ralin az északi pilótáknak szokott állni a zászló, így sokan meglepődtek, hogy utolsó évében az utolsó négy ralija közé beválasztotta ezt is Sebastian Loeb. „Ez kétségkívül nem egyike azon raliknak, ahol nagyon sikeres lettem volna az elmúlt években, de pont ezért szeretek itt versenyezni. Itt vagyok még egyszer utoljára, hogy stílusosan távozzak!” – szögezte le az ikonikus ralis sztár.

A Svéd Ralin a helyi hős Stig Blomqvist, a 70-es és 80-as évek emblematikus figurája tartja a rekordot hét győzelemmel. Az itt általános mínusz 20-30°C fokos hőmérséklet nagyon komoly előkészületeket kíván meg a csapatoktól. Ilyen jeges körülmények között soha nem kérdés, hogy milyen abroncsot válasszanak a csapatok: a szegecses papucsok jól megfogják az autókat a jégen és elég tapadást adnak ahhoz, hogy gyorsan tudjanak haladni a majd 115 km/óra gyorsaságú szakaszokon.

2012-ben nem volt könnyű dolga a finn Jari-Matti Latvalának, de sikerült megszereznie a Svéd Rali győztes trófeáját. Második helyen Latvala ex-csapattársa, a citroenes színekben versenyző Mikko Hirvonen ért célba, míg a bronzérmes helyezés a szintén északi Mads Östberggé lett. Az élbolyban végzett pilótákat látva elmondhatjuk, tavaly is a skandináv pilóták vitték a prímet ezen a havas-jeges nehéz ralin.

Idén érthető módon minden szem Jari-Matti Latvalára szegeződik. A finn pilóta otthonosan mozog a várható nehéz terepen, de egyenlőre nem vár győzelmet új csapatával, a Volkswagennel. „Szeretek havon vezetni és mindig is élveztem a Svéd Ralit. Remélem dobogós helyekért küzdhetek a hétvégén, mert az fantasztikus lenne. Azonban realisztikusnak kell maradnunk és nem szabad túl nagy nyomás alá helyezni magunkat. – szögezte le Latvala.

A Fordot 2006 óta nem sikerült legyőzni Svédországban, de gyári csapat híján idén a Qatar M-Sport pilótáira, Jevgenyij Novikovra és Mads Östbergre hárul ez a feladat. Persze nem szabad elfeledkezni a társcsapat, a Qatar WRT pilótáiról sem, a szupertehetséges Thierry Neuville-ről, Juho Hanninenről és a már legendává vált Nasser Al-Attiyahról. Utóbbi a Dakar Raliról hazatérve a sivatagot cseréli hóra a hétvégén, s egyben debütál az idei világbajnokságban.

A rali

A rali központja, ezúttal is, mint mindig, Svédország közepén, Karlstadt városában, Varmland és Dalarna tartományban lesz. A versenyt már régebben egy kicsit északabbra helyezték (ahol biztosan van hó), s ez a döntés bizonyára idén is kifizetődik. Idén is átlátogat a mezőny Norvégiába, de ezúttal nem az első nap, hanem vasárnap. Az utolsó szakasz, a Torsby Power Stage, erejére a mezőny visszatér Svédországba, s így ott zárul a rali. A szervizparkot a főhadiszállástól 85 km-re, a Hagfors reptéren rendezik be idén is, ahol a rajongók a rali alatt többször is megcsodálhatják az autókat közvetlen közelről. A ralin 22 gyorsasági szakasz lesz, amelyek összesen 339 kilométert tesznek ki.

Az elmúlt évek győztesei:

2012 J-M Latvala (Ford)

2011 M Hirvonen (Ford)

2010- M Hirvonen (Ford)

2008    J-M Latvala (Ford)

2007    M Grönholm (Ford)

2006    M Grönholm (Ford)

2005    P Solberg (Subaru Impreza)

2004    S Loeb (Citroën Xsara)

2003    M Grönholm (Peugeot 206)

2002    M Grönholm (Peugeot 206)

2001    H Rovanperä (Peugeot 206)

2000    M Grönholm (Peugeot 206)

1999    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)

1998    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)

1997    K Eriksson (Subaru Impreza)

1996    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)

1995    K Eriksson (Mitsubishi Lancer)

1994    T Radström (Toyota Celica)

A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:

Pilóták

1. Sebastien Loeb                   Citroën WRT                                      25 pont

2. Sebastien Ogier                 Volkswagen Motorsport                    18 pont

3. Dani Sordo                         Abu Dhabi Citroen WRT                    15 pont

4. Mikko Hirvonen                 Citroën WRT                                       12 pont

5. Bryan Bouffier                   Bryan Bouffier Team                         10 pont

6. Mads Östberg                    Qatar M-Sport WRT                          8 pont

7. Martin Prokop                    JIPOCAR Czech National Team          6 pont

8. Sepp Wiegand                    Skoda Auto Deutschland                    4 pont

9. Olivier Burri                       Olivier Burri Team                            2 pont

10. Michal Kosciuszko            Lotos WRC Team                               1 pont

Gyártók

1. Citroën WRT                                  37 pont

2. Volkswagen Motorsport                18 pont

3. Abu Dhabi Citroen WRT                15 pont

4. Qatar M-Sport WRT                      10 pont

5. Lotos WRC Team                             8 pont

(Forrás: Amber PR)