Autós hírek: Audi RS 6 Avant: Gentleman expressz


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Immár a jövő útját mutató kvalitásokkal mutatkozik be az új Audi RS 6 Avant, amely elődjénél lényegesen könnyebben és gazdaságosabban kínál még dinamikusabb menetteljesítményeket. Álló helyzetből mindössze 3,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig kívánságra akár a 305 kilométer/órát is eléri.

A 4.0 TFSI 412 kilowattos (560 LE) teljesítményszint mellett átlagosan 9,8 liter üzemanyaggal is beéri 100 kilométerenként. Az új Audi RS 6 Avant a mindennapok nagyteljesítményű sportautója. Különöses dinamikus karaktere, illetve ehhez kötődő következetesen sportos kialakítása a quattro GmbH, az AUDI AG egyik leányvállalatának munkája. A quattro GmbH RS-modelljei nagy erejű motorjaikkal az Audi modellprogramjának csúcsát jelentik. Az „RS” rövidítést mindegyik modellsorozatban a legerősebb motorizáltságú kivitel viseli, miközben a quattro állandó összkerékhajtás, a már-már extrém menetdinamikai képességek, a stílusosan visszafogott megjelenés és a teljes körű mindennapos használhatóság jelzése is egyben.

A nagyjából egy esztendeje bemutatkozott 4.0 TFSI motor példamutatóan testesíti meg a legfelső teljesítménykategóriában az Audi „downsizing” stratégiáját. Az új Audi RS 6 Avant orrában dolgozó V8-as Biturbo erőforrás 3.993 köbcentiméternyi összlökettérfogatából minden menethelyzetben bőséges erőtartalékokkal szolgál. 412 kW (560 LE) legnagyobb teljesítménye az 5.700 és 6.700 percenkénti fordulatszám közötti teljesítménytartományban jelenik meg főtengelyén, 700 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig 1.750 és 5.500 percenkénti fordulat között mindvégig a vezető rendelkezésére áll.

Hatalmas vonóereje már ilyen igen korai megjelenésében két „Twinscroll” rendszerű turbófeltöltője is fontos szerepet játszik, amelyek töltőlevegő-hűtőjükkel együtt a hengersorok közötti V-térben helyezkednek el. Az egyes hengersorok kipufogóoldala befelé, míg szívósora kifelé néz, amely elrendezéssel kompakt beépítési méreteket, illetve a csupán minimális áramlási veszteségek szolgálatában igen rövid gázcsere-utakat valósíthattak meg a tervezők.

Az RS-specifikus motorszabályozás és a minimális fojtási veszteségek jellemezte szívórendszer szintén fontos tényezők e nyolchengeres aggregát rendkívül érzékeny gázadási reakcióiban. A 4.0 TFSI telt, sportosan zengő hangja a kipufogórendszerben kapcsolható visszacsapó szelepeknek köszönhetően kívánságra még karakteresebben szólhat. Extrafelszerelésként sportkipufogó is rendelkezésre áll.

Az erőteljes V8-as Biturbo technikával az orrában az Audi RS 6 Avant álló helyzetből mindössze 3,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, ami csúcsértéknek számít piaci szegmensében. Végsebességét alapkivitelben 250 kilométer/órára korlátozza az elektronika, az opcionális dinamika-csomag részeként azonban 280, a „plus” dinamika-csomaggal pedig gyárilag már 305 kilométer/óra a csúcs. Az európai szabvány szerinti menetcikluson mérve e nagyteljesítményű Avant átlagosan 9,8 liter benzinnel is beérte 100 kilométerenként. E kiváló értékben nagy szerephez jutott az automatikus motorleállítás és -indítás már szériafelszerelésként kínált, új fejlesztésű rendszere (Start-Stop System), valamint az innovatív hőmenedzsment. Az új RS 6 Avant hajtóanyag-fogyasztása mintegy 40 százalékkal elődjéé alatt alakul.

Az Audi RS 6 Avant további iránymutató gazdaságosságnövelő műszaki megoldása fejlett hengerlekapcsolási rendszere (cylinder on demand; COD). A COD az alacsony és közepes terhelési és fordulatszám-tartományokban önműködően zárja a 2-es, 3-as, 5-ös és 8-as hengerek szívó- illetve kipufogószelepeit, így a 4.0 TFSI a következő nagyobb gázadásig gyakorlatilag négyhengeres erőforrásként üzemel. Továbbra is működő hengereiben a magasabb terhelési tartományokra tolódó munkapont eredményeképpen jobb hatásfokkal zajlik az égésfolyamat.

A nyolc- illetve négyhengeres üzem közötti váltások mindössze néhány századmásodperc alatt zajlanak, a vezető pedig csupán a kombinált műszeregység jelzéséből értesül róluk. A COD rendszere hatékonyan, mintegy öt százalékkal, visszafogott tempóval autózva pedig akár tíz százalékkal is mérsékli az ECE szabvány szerinti hajtóanyag-fogyasztást. A motor négyhengeres üzemében fellépő fokozott rezgéseit a fáziseltolásos ellenlengések elvén működő, aktív motorfelfüggesztések egyenlítik ki.

A 4.0 TFSI erőforrás rendkívül rövid kapcsolási idők jellemezte, nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóhoz csatlakozik, amely „D” és „S” üzemmódokban működhet. A vezető manuálisan a kormánykerék kapcsolóbillentyűi, vagy a speciális „RS” dizájn szerinti váltókar segítségével avatkozhat be. A tiptronic alsó fokozatait sportosan rövid áttételezés jellemzi, míg kimondottan hosszú nyolcadik fokozata a hajtóanyag-takarékosságot szolgálja.

A kerekenkénti nyomatékszabályozással működő quattro állandó összkerékhajtás szíve a megnövelt záró hatású, önzáró központi kiegyenlítőműve, amelynek optimális hőmérsékleti viszonyairól külön olajhűtő gondoskodik. Az RS 6 Avant mozgékonyságának és stabilitásának további növelése szolgálatában kívánságra az Audi sport-differenciálműve osztja el a forgatónyomatékot fokozatmentesen a hátsó kerekek között.

Az új RS 6 Avant az Audi első RS-modellje, amely már alapkivitelében specifikus hangolású légrugózással készül. Dinamikus beállításaival az RS 6 „adaptive air suspension” rendszere 20 milliméterrel mélyebbre süllyeszti a karosszériát. A rendszer a légrugózás és a csillapítás-szabályozás fejlett kombinációjaként az útfelület állapotához, a pilóta személyes vezetési stílusához, illetve az „Audi drive select” menetdinamikai szabályzórendszer éppen igénybe vett üzemmódjához illeszkedve működik. Az „Audi drive select” segítségével a vezető több fokozatban a jármű számos főegységének működését befolyásolhatja igényei szerint.

Az RS 6 sportos „adaptive air suspension” légrugózásának még dinamikusabb alternatívájaként az Audi a Dynamic Ride Control (DRC) rendszerével kiegészített, még feszesebb hangolású „plus” sportfutóművét is kínálja. E konstrukció acélrugókat és három fokozatban állítható lengéscsillapítókat tartalmaz, amelyek egy központi szelepen keresztül olajvezetékekkel átlósan összekötve mérséklik jelentősen a karosszéria oldalirányú billenő mozgásait. További opció a fokozatmentesen változó rásegítéssel és áttétellel működő dinamikus kormányzás, amely az „Audi drive select” szabályozási körébe is bekapcsolható, s a széria elektromechanikus szervokormányhoz hasonlóan karakterisztikáját kifejezetten az RS 6 Avant stílusához illesztették a tervezők.

A fékrendszert szintén kompromisszumot nem tűrő teljesítmény jellemzi. A négy belső hűtésű féktárcsa egyaránt a csekély tömegű, hullámos külső kontúrokkal kiformált „Wave” konstrukció. Átmérőjük elöl 390 milliméter, s feketére fényezett, hatdugattyús nyergekkel egészülnek ki, de extrafelszerelésként vörös nyergek is rendelhetők. Kívánságra 420 milliméter átmérőjű, szénszál-erősítésű kerámia féktárcsák is kaphatók, a féknyergek ez esetben antracitszürke fényezést kapnak. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) sport-üzemmódot is kínál, s akár teljes egészében ki is kapcsolható.

Az új Audi RS 6 Avant már alapkivitelében polírozott, 20 col peremátmérőjű, hétküllős kovácsolt alumínium keréktárcsákkal gördül le a szerelőszalagról, de kívánságra háromféle kivitelben – fényes ezüstszínű, illetve fekete, valamint titánhatású – 21 colos kovácsolt alumínium tárcsák is rendelhetők.

A szilárd, 20 százalékban alumíniumból, s számos komponensében nagyszilárdságú high-tech acélfajtákból felépülő karosszériaszerkezet nagyban hozzájárul a kiemelkedően dinamikus menettulajdonságokhoz. Az új Audi RS 6 Avant mintegy 100 kilogrammal könnyebb elődjénél. Jelentősen alacsonyabb tömeg-teljesítmény aránya mérsékelt hajtóanyag-fogyasztás mellett biztosít még dinamikusabb menetteljesítményeket.

Számos RS-specifikus részletmegoldás is hangsúlyozza e különösen nagy teljesítményű Avant modell különleges státuszát. A legfeltűnőbbek karosszériája matt alumínium díszítőelemei, elejének fényes fekete rácsozatai, lökhárítói, sárvédő- és küszöbszélesítései, illetve nagyméretű hátsó tetőlégterelője. Farán méretes diffúzor-eleme, illetve kipufogórendszerének nagy ellipszis-keresztmetszetű végcsövei gondoskodnak hasonlóan erőteljes kisugárzásról.

A még egyénibb megjelenésről két – matt alumínium vagy szénszál-erősítésű műanyag – optikai csomag gondoskodhat, többek között az első központi légbeömlő nyílás „quattro” feliratai formájában. A szénszál-erősítésű műanyag optikai csomagban az első légterelő „splitter” eleme, illetve a hátsó diffúzor még markánsabb formát kap. Az új Audi RS 6 Avant palettáján kilenc külső szín sorakozik, köztük a matt „Daytonaszürke” exkluzív árnyalatával. Mindezeken túl az „Audi exclusive” programja szolgál számos lehetőséggel az egyéni kialakításokra.

Az új Audi RS 6 Avant sportosan elegáns cockpitja teljes egészében a vezetőre összpontosít. Körműszerei fekete számlapokon fehér feliratokkal és vörös mutatókkal jelennek meg. A kulcs, az alul lapított karimával kiformált, háromküllős multifunkciós kormánykerék, a megvilágított küszöblécek, a fordulatszámmérő valamint az MMI- és a vezetőinformációs rendszer (FIS) kijelzői egyaránt „RS” feliratot hordoznak.

A vezetőinformációs rendszer RS-menüjének újdonsága a kapcsolásjelző: a fordulatszám emelkedésével a kijelzőn újabb és újabb zöld szegmensek jelennek meg, majd a határértékhez közelítve a teljes oszlop vörösre vált s villogni kezd. Az RS6-specifikus vezetőinformációs rendszer funkcióit az éppen bekapcsolt fokozat, a töltőnyomás és a kenőolaj-hőmérséklet megjelenítése, illetve digitális sebességmerő teszi teljessé.

A lábtámaszok, a pedálok és az „MMI Navigation plus” navigációs rendszer kezelőelemei alumínium, míg a műszerfalból kiemelkedő monitor dekorbetétjei zongoralakk-fekete felületűek, a belső ajtókilincsek pedig klasszikus RS-motívumként karcsú kettős bordát kaptak. A dekorbetétek alapkivitelben zongoralakk-fekete kivitelűek, de hat további anyagfajta is választható. A mennyezetkárpit szériában fekete, a további lehetőségeket itt a „Holdezüst” tónus és a fekete Alcantara képviseli.

Az „RS” sportülések méretes oldalpárnákkal, integrált fejtámlákkal és „RS 6” feliratokkal alkotják a szériafelszereltséget, fekete Alcantara/bőr kombinációjú kárpitjukon az ülések középső sávját rombuszmintás steppelés díszíti. Az üléseket kívánságra fekete vagy „Holdezüst”, méhsejt-mintás steppelésű, igényes „Valcona” bőr is boríthatja. Extrafelszerelésként az Audi memóriafunkcióval kiegészített, elektromosan állítható komfortülésekkel is szolgál.

Alapkivitelében az Audi RS 6 Avant két, sportosan kiformált hátsó egyes üléssel gördül le a szerelőszalagról, a háromszemélyes hátsó ülés extraként kapható. A csomagtér 1.680 literes.

Az új Audi RS 6 Avant eleve igen gazdag szériafelszereltséggel érkezik, amelyben többek között „Xenon plus” fényszórók, LED-technikájú hátsó lámpák, gumiabroncs-nyomásellenőrző rendszer, megvilágított küszöblécek és speciális vezetőinformációs rendszer is szerepel. A „plus” parkolássegítő és a sebességszabályozó rendszer éppúgy az alapkivitel része, mint a háromzónás automatikus légkondicionáló berendezés, az „MMI touch” funkcióval kiegészített „MMI Navigation plus” navigációs berendezés és a tíz hangszóróval működő „Audi sound system” audio-rendszer.

Extrafelszerelésként egyedi megjelenésű teljes LED-fényszórók, első és hátsó kerámiafékek, hátsó sport-differenciálmű, illetve a Dynamic Ride Control (DRC) rendszerével kiegészített „plus” sportfutómű is rendelkezésre áll. A palettát a dinamika-csomag, illetve a „plus” dinamika-csomag, egy komfort-csomag, valamint az A6 sorozat szinte összes high-end extrafelszerelése bővíti tovább. Ezek között említhetők például a szélvédő-kijelző (Head-up-Display), a fejlett vezetői segédrendszerek és a 15 hangsugárzót felsorakoztató, 1.200 watt összteljesítményű „Bang &;;;; Olufsen Advanced Sound System”. A „Bluetooth Autotelefon online” funkció az „MMI Navigation plus” rendszer részeként hozza el az „Audi connect” internet-alapú szolgáltatásait a fedélzetre.
Forrás: Audi