Autós hírek: Ford: Teret nyer a szénszálas technológia


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Ford olyan szénszálas motorháztető prototípusát mutatta be, ami csökkenti az autók tömegét, és ezzel együtt üzemanyag-fogyasztásukat is: a Ford Focus szénszálas kísérleti motorházteteje több mint 50 százalékkal könnyebb az acélból készült változatnál, s az új – egyéb részegységek készítéséhez is felhasználható – gyártási eljárás az alkatrész elkészítésének idejét is jelentősen mérsékli.

A Ford Európai Kutatási Központja mellett a Dow Automobile Systems is részt vesz a Hightech.NRW nevű kutatási projektben, amelynek célja a modern anyagok felhasználási lehetőségeinek kutatása, fejlesztése és a gyártási eljárások kidolgozása.
A Ford bemutatta a szénszálas motorháztető prototípusát, ami mérsékelheti a Ford járműveinek fogyasztását. A motorháztető-prototípus több mint 50 százalékkal könnyebb az acélból készült változatnál. A Ford Európai Kutatási Központ mérnökeinek bevonásával jelenleg is folyó projekt során kidolgozott gyártási folyamatnak köszönhetően egy-egy szénszálas erősítésű motorháztető elég rövid időn belül készül el ahhoz, hogy a technológia a gyártósoron is alkalmazható legyen – ami fontos lépés a kis tömegű anyagok további alkalmazási lehetőségeinek irányában.
“Nem titok, hogy egy autó tömegének lefaragása az egyik legfontosabb tényező a fogyasztás csökkentése érdekében, ám mindeddig nem volt lehetséges a szénszálas autóipari részegységek gyors és költséghatékony gyártása.” - fogalmaz Inga Wehmeyer, a Ford Európai Kutatási Központ modern anyagokra és munkafolyamatokra szakosodott kutatómérnöke. “A Hightech.NRW projekt szakértő partnereivel együttműködve a Ford azon dolgozik, hogy megoldást találjon a szénszálas komponensek gazdaságos előállítására.”

Ford Európai Kutatási Központja mellett a Dow Automobile Systems is részt vesz a Hightech.NRW nevű kutatási projektben, amelynek célja a modern anyagok felhasználásának kutatása, fejlesztése és a gyártási eljárások kidolgozása: az együttműködést ez év elején jelentette be a két vállalat. A Dow Automotive Systems és a Ford elsődleges célja, hogy megfelelően gazdaságos megoldást találjon a szénszálak autóipari méretekben történő előállítására, valamint hogy kidolgozza a tömeggyártás módszereit; e két cél elérése alapvető fontosságú a Ford jövőbeli elektromos és plug-in modellkínálatának bővítéséhez. A szénszál szilárdság-tömeg aránya kiváló. Ez az anyag ötször erősebb és kétszer merevebb, mint az acél, miközben a tömege mindössze harmadannyi. A szénszálhoz hasonló modern anyagok kulcsszerepet játszanak a Ford azon tervében, hogy az évtizeden végéig akár 340 kilogrammal csökkentse autóinak tömegét.

“Az autók energia-felhasználását kétféle módon mérsékelhetjük: elérhetjük, hogy az autó még hatékonyabban alakítsa át az üzemanyag energiáját mozgási energiává, illetve csökkenthetjük a hajtáslánc terhelését.” – mutat rá Paul Mascarenas, a Ford kutatásért és fejlesztésért felelős alelnöke. “Az energiahatékonyság problémáját a Ford a kisebb méretű EcoBoost motorok és az elektromos hajtás bevezetésével kezeli, a terhelés mérséklésére pedig az aerodinamika tökéletesítése és a tömegcsökkentés a válaszunk.”


A Hightech.NRW kutatási projektben a Ford az Aacheni Egyetem autómérnöki karának szakértőivel, valamint a Henkel, az Evonik, az IKV (Műanyag-Feldolgozási Intézet), a Composite Impulse és a Toho Tenax vállalatokkal működik együtt. A németországi Észak-Rajna-Vesztfália tartomány által útjára indított projekt 2010-ben kezdődött, s annak ellenére, hogy csak 2013 szeptemberében ér véget, máris számos fontos téren ért el előrelépést:
·    A szénszálas karosszériaelemek költséghatékony, a jelenlegi autógyártási folyamatban is alkalmazható gyártási eljárásának fejlesztése
·    Az egyes komponensek gyártási idejének jelentős csökkentése
·    A jelenleg érvényes szabványok eléréséhez szükséges megmunkálási folyamatok csökkentése
·    A fényezhetőség feltételeinek megteremtése
·    Az 50 százalékos tömegcsökkentési cél elérése

A kifinomult résimpregnációs gyártási eljárás lényege, hogy az előformázott szénszálas szövetre kerül a műgyanta alapú műanyag; ez a gyors, stabil és könnyen alkalmazható eljárás kiváló minőségű végterméket biztosít. A CFRP (szénszállal megerősített műanyag) alkatrészek, például a Ford Focus motorháztetejének kezdeti tesztjei azt mutatják, hogy az elemek megfelelnek a Ford szilársági, ütésállósági és törésbiztonsági szabványainak. A motorháztető a gyalogosvédelmi tesztek fejsérülési vizsgálatain is jól szerepelt, ami az elem innovatív szendvicsszerkezetének köszönhető: a CFRP két rétege közti rést egy különleges hab tölti ki.

“Nem valószínű, hogy már a közeljövőben megjelennének a Ford-márkakereskedésekben a sokmilliós darabszámban gyártott, szénszálas karosszériával készített járművek, a későbbiekben azonban megjelenhet a tömeggyártásban a Focus motorháztető-prototípus megalkotása során kifejlesztett új gyártási technológia.” – ígéri Inga Wehmeyer.

Forrás: Ford