Autóhifi
Autosport
Bemutató
Érdekes
Formula 1
Haszonjármû
Környezetvédelem
Menetpróba, teszt
Motorkerékpár
Rally
Rendezvény/kiállítás
Rendõrségi hírek
Rövid hírek
Technika
Traffipax-hírek
Tuning
Útinfó
|
Vissza
Korábban stabil részese volt a vb naptárnak, aztán egy hosszabb, 5 éves kihagyás után 2007-ben ismét helyet kapott a versenynaptárban. 2008-ban egy IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenynek adott helyet. 2009-ben aztán visszatért megérdemelt helyére a raliversenyek elitjébe.
[1]A Portugál Rali a vb-bõl való kiesését a túl korai idõpont tavaszi esõs idõjárásának köszönhette. A 2001-es esõzések megpecsételték a rali sorsát egy idõre. Az esõ áztatta utak járhatatlanokká váltak s a csapatok panaszkodtak, hogy lehetetlen versenyezni a rossz körülmények között. Inkább iszapbirkózást lehetett volna rendezni, mintsem raliversenyt. Így 2001-ben Tommi Mäkinen gyõzelmével véget ért egy korszak és a Portugál Rali elvesztette világbajnoki rali-státuszát. A 2006/2007-es tél azonban többségében száraz volt, s a portugál gyorsasági szakaszok kitûnõ állapotban voltak, így nem is okoztak csalódást a versenyen. Azóta nincs különösebb gond az azóta jól idõzített idõpontban rendezett versennyel, ahogy idén sem várható nagyobb idõjárási anomália.
A Mexikó Rali folytatásaként ezen a murvás ralin is változást hozhat az idén bevezetett új murvás rajtolási rend. Most már a verseny elõtt rendezett ún. idõmérõ szakaszon dõl el a rajtsorrend. A végeredmény megjósolhatatlan, bár az elmúlt három évben mindig citroenes pilóta nyert. Sebastien Loeb egyszer, s a most Skoda Fabiával versenyzõ Sebastien Ogier zsinórban kétszer nyert Faróban.
„Két múltbeli gyõzelmemet követõen boldog vagyok, hogy visszatérünk Portugáliába. A rali nagyon fekszik nekem és nagyon élvezek ott versenyezni. Azonban az is világos, hogy az S2000-es autónkkal nem lehetünk versenyben a végsõ gyõzelemért, de a jövõnkért dolgozhatunk. Az a feladatunk, hogy felkészítsük a teljes csapatot a Polo R WRC debütálására. A ralik mellett intenzív tesztprogramon veszünk részt a Polóval, nemrégiben spanyolországi aszfalton.” – nyilatkozta Ogier.
[3]Sebastien Loeb egyébként azt várja a hétvégétõl, hogy nagyon kemény csata fog zajlani az elsõségért a két nagy esélyes csapat, a Citroen és a Ford között. Loeb elmondása szerint ez lesz az elsõ olyan rali, ahol igazán fel lehet mérni a csapatok erõsségeit. Mexikóban látható volt, hogy a francia gyártó riválisai nagy lépést tettek elõre a teljesítmény tekintetében, pedig addig ott nem jeleskedtek. Amennyiben ezt a formát tartani tudják Portugáliában is, akkor nagyon kemény csata fog zajlani a dobogós helyekért.
A Ford nem tétlenkedett, hogy behozza lemaradását a ponttáblákon. Jari-Matti Latvala és Petter Solberg több mint 300 km-t tett meg egy tesztelés során a Fiesta RS WRC-vel. Latvala elmondása szerint a tesztelés során különös figyelmet fordítottak az esti szakaszokra való készülésre, hiszen azok a rali kritikus részei lehetnek. A finn pilóta panaszkodott a porra is, ami este nagyon megnehezítheti a pilóták dolgát. „Az idõjáráson sok múlik, de a felszálló por fontos jelentõségû lesz, s az autók közötti három perces különbségek nem lesznek elegendõek ahhoz, hogy kitisztuljon a kép.” – szögezte le Latvala. „Fontos, hogy jól menjünk az idõmérõ szakaszon, hogy elsõként választhassuk meg a rajtolási pozíciónkat.” – tette hozzá.
[4]A csapatok többsége egyébként már egy héttel a rali elõtt megérkezett Portugáliába, hiszen a hétvégén a Portugál Rali szervezõi egyfajta „luxus ízelítõt” adtak a rali elõtt a WRC Fafe Rally Spint megszervezésével azoknak a portugál szurkolóknak, akik északabbra laknak a rali délebbi helyszínétõl. Mintegy 13 WRC (Citroen, Ford és Mini) vett részt ezen az eseményen, ahol egy hat kilométeres szakaszt teljesítettek a résztvevõk. A majd 100 ezres nézõsereg elõtt rendezett eseményt Petter Solberg nyerte meg. A norvég fordos kétszázad másodperccel verte meg a verseny esélyesének számító Loeböt.
A rali
Az idei verseny legnagyobb újítása a három éjszakai szakasz, amivel a rendezõk színesítik a ralit. Mivel azonban ezek átlagban 12 km-esek lesznek, így a gyorsasági szakaszok össztávja majd 50 km-rel nõtt a tavalyi évhez képest. Mindeközben a vasárnapi power stage hosszát lerövidítették az élõ közvetítés nyújtotta nagyobb látvány érdekében.
[2]Idén ismét nem Portóban lesz a rali fõhadiszállása, hanem délen, Faróban, Algarve régióban.
A rali 22 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 434,77 kilométert tesznek ki. A nyitó szakaszt idén ismét Lisszabon utcáin rendezik meg, így már csütörtök reggel kezdetét veszi a döngetés.
A világbajnokság állása a Mexikó Rali után:
Pilóták
1. S Loeb 66 pont
2. M Hirvonen 50 pont
3. P Solberg 47 pont
4. M Östberg 28 pont
5. J-M Latvala 26 pont
6. J Novikov 21 pont
7. D Sordo 18 pont
8. O Tanak 14 pont
9. N Al-Attiyah 8 pont
10. F Delecour 8 pont
Konstruktõrök
1. Citroën 108 pont
2. Ford WRT 70 pont
3. Ford Stobart 38 pont
4. Mini 26 pont
5. Katar WRT 16 pont
6. Adapta WRT 12 pont
7. Citroen Junior WRT 6 pont
(Forrás: Amber PR)
|
|