Autóhifi
Autosport
Bemutató
Érdekes
Formula 1
Haszonjármû
Környezetvédelem
Menetpróba, teszt
Motorkerékpár
Rally
Rendezvény/kiállítás
Rendõrségi hírek
Rövid hírek
Technika
Traffipax-hírek
Tuning
Útinfó
|
Vissza
Ez egy klasszikus téli verseny szöges gumikkal nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. Több pilóta a hétvégi Svéd Ralin csatlakozik a mezõnyhöz.
A Svéd Ralin a helyi hõs Stig Blomqvist, a 70-es és 80-as évek emblematikus figurája tartja a rekordot hét gyõzelemmel. Az itt általános mínusz 20-30°C fokos hõmérséklet nagyon komoly elõkészületeket kíván meg a csapatoktól. Ilyen jeges körülmények között soha nem kérdés, hogy milyen abroncsot válasszanak a csapatok: a szöges papucsok jól megfogják az autókat a jégen és elég tapadást adnak ahhoz, hogy gyorsan tudjanak haladni a majd 115 km/óra gyorsaságú szakaszokon.
[4]A tavalyi és tavalyelõtti Svéd Ralit is Mikko Hirvonen nyerte meg még fordos színekben. Az idén a Citroenhez átigazoló pilóta a ralira való felkészülést követõen úgy nyilatkozott, hogy a DS3-as Monte-Carlo után ismét elsõként érhet célba a hétvégén. Bár tavaly és az ezelõtti évben egy másik autóval tudott gyõzni, a kétnapos teszt a számára új autóval elég meggyõzõ volt: „Az elsõ amit mondani szeretnék az az, hogy szerintem gyõztes autóval rendelkezünk. Az elsõ néhány kilométeren (a tesztelésen) vegyes érzéseim voltak az autóval kapcsolatban. A mérnökök segítségével azonban megtaláltuk a megfelelõ egyensúlyt az extrém körülményekre, amelyek tipikusak Svédországban és Norvégiában. Nagyon elégedett voltam a végsõ eredménnyel. Szerintem készek vagyunk.” – szögezte le magabiztosan a piros színekre váltó pilóta.
A Svédországban évek óta hagyományosan jól szereplõ Ford is nagy erõkkel készült a hétvégére. A szokásos teszteléseken a kék ovális pilótái is átestek e megterhelõ rali elõtt. 2011-ben Jari-Matti Latvala bronzérmes lett Svédországban, míg Petter Solberg egy félgyári Citroennel ötödik. Latvala számára nem hoz újdonságot ez a rali, nem úgy a norvég pilóta számára. Õ ugyanis elõször áll rajthoz havas körülmények között a Ford Fiestával. Solberg azonban skandináv pilóta, s ez ötvözve azzal a ténnyel, mely szerint 2005-ben meg is nyerte ezt a versenyt (a Subaruval), az esélyesek közé sorolja. S mivel a rali egy napot Norvégiában „tölt”, hazai közönség elõtt is bizonyíthat.
[3]Sok olyan pilóta áll most rajthoz, akik kihagyták a Monte-Carlo Ralit. Talán a legnagyobb név köztük Nasser Al-Attiyah, aki leszerzõdött a Citroenhez a 2012-es szezonra. Al-Attiyah egy DS3 WRC volánjánál fog versenyezni a Qatar World Rally Team égisze alatt, s összes hátralévõ versenyen rajthoz áll majd. Bizonyára nagy élmény lesz a katari pilóta számára a sivatag után vastag hóban versenyezni. A mezõnyben üdvözölhetjük majd a malajziai Protonnal rajtoló Alistar McRae is, aki 2007 óta nem vett részt ilyen rangos versenyen. Támadásba lendültek az északi pilóták is, hiszen sokan a hétvégén állnak elõször munkába az idei világbajnokságban. Így van ezzel a félgyári Forddal versenyzõ finn Jari Ketomaa is, vagy éppen Finnország jövõbeni nagy reménysége, Mikko Pajunen. Utóbbi nem is akármilyen autóval és navigátorral indul. A Tommi Makinen Racing Subarujával áll ugyanis rajthoz, s a navigátora az a Kaj Lindtröm lesz, aki Kimi Raikkönennek is navigált az elmúlt két versenyszezonban. Nagy elõnnyel indul el Pajunen, hiszen a négyszeres világbajnok Tommi Makinen segítette (mások mellett) õt a felkészülésben erre a jeges-havas ralira. S a sok újonc közül érdemes még megemlíteni Henning Solberg fogadott fiát is, Pontus Tidemandot, aki szintén ott lesz Svédországban egy Skoda Fabia Super 2000-es volánjánál.
A rali
[5]A rali központja, ezúttal is, mint mindig, Svédország közepén, Karlstadt városában, Varmland és Dalarna tartományban lesz. A versenyt már régebben egy kicsit északabbra helyezték (ahol biztosan van hó), s ez a döntés bizonyára idén is kifizetõdik. Újdonság lesz idén, hogy az elsõ teljes nap a szomszédos Norvégiában megy a mezõny. A szervizparkot a fõhadiszállástól 85 km-re, a Hagfors reptéren rendezik be, ahol a rajongók a rali alatt többször is megcsodálhatják az autókat közvetlen közelrõl. A ralin 24 gyorsasági szakasz lesz, amelyek összesen 360 kilométert tesznek ki.
Az elmúlt évek gyõztesei:
2011 M Hirvonen (Ford Fiesta)
2010- M Hirvonen (Ford)
2008 J-M Latvala (Ford)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford Focus)
2005 P Solberg (Subaru Impreza)
2004 S Loeb (Citroën Xsara)
2003 M Grönholm (Peugeot 206)
2002 M Grönholm (Peugeot 206)
2001 H Rovanperä (Peugeot 206)
2000 M Grönholm (Peugeot 206)
1999 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1997 K Eriksson (Subaru Impreza)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1995 K Eriksson (Mitsubishi Lancer)
1994 T Radström (Toyota Celica)
A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:
Pilóták
1. S Loeb 28 pont
2. D Sordo 18 pont
3. P Solberg 15 pont
4. M Hirvonen 14 pont
5. J Novikov 11 pont
6. F Delecour 8 pont
7. P Campana 6 pont
8. O Tanak 4 pont
9. M Prokop 2 pont
10. A Araújo 1 pont
Konstruktõrök
1. Citroën 42 pont
2. Mini 24 pont
3. Ford Stobart 23 pont
4. Ford WRT 15 pont
5. Chech Ford RT 2 pont
6. Armindo Araújo WRT 1 pont
(Forrás: Amber PR)
|
|