Autós hírek: Rali Világbajnokság, Svéd Rali: Svédasztal norvég hozzávalóval


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Ez egy klasszikus téli verseny szöges gumikkal nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon. Több pilóta a hétvégi Svéd Ralin csatlakozik a mezõnyhöz.
 
A Svéd Ralin a helyi hõs Stig Blomqvist, a 70-es és 80-as évek emblematikus figurája tartja a rekordot hét gyõzelemmel. Az itt általános mínusz 20-30°C fokos hõmérséklet nagyon komoly elõkészületeket kíván meg a csapatoktól. Ilyen jeges körülmények között soha nem kérdés, hogy milyen abroncsot válasszanak a csapatok: a szöges papucsok jól megfogják az autókat a jégen és elég tapadást adnak ahhoz, hogy gyorsan tudjanak haladni a majd 115 km/óra gyorsaságú szakaszokon.
 
[4]A tavalyi és tavalyelõtti Svéd Ralit is Mikko Hirvonen nyerte meg még fordos színekben. Az idén a Citroenhez átigazoló pilóta a ralira való felkészülést követõen úgy nyilatkozott, hogy a DS3-as Monte-Carlo után ismét elsõként érhet célba a hétvégén. Bár tavaly és az ezelõtti évben egy másik autóval tudott gyõzni, a kétnapos teszt a számára új autóval elég meggyõzõ volt: „Az elsõ amit mondani szeretnék az az, hogy szerintem gyõztes autóval rendelkezünk. Az elsõ néhány kilométeren (a tesztelésen) vegyes érzéseim voltak az autóval kapcsolatban. A mérnökök segítségével azonban megtaláltuk a megfelelõ egyensúlyt az extrém körülményekre, amelyek tipikusak Svédországban és Norvégiában. Nagyon elégedett voltam a végsõ eredménnyel. Szerintem készek vagyunk.” – szögezte le magabiztosan a piros színekre váltó pilóta.
 
A Svédországban évek óta hagyományosan jól szereplõ Ford is nagy erõkkel készült a hétvégére. A szokásos teszteléseken a kék ovális pilótái is átestek e megterhelõ rali elõtt. 2011-ben Jari-Matti Latvala bronzérmes lett Svédországban, míg Petter Solberg egy félgyári Citroennel ötödik. Latvala számára nem hoz újdonságot ez a rali, nem úgy a norvég pilóta számára. Õ ugyanis elõször áll rajthoz havas körülmények között a Ford Fiestával. Solberg azonban skandináv pilóta, s ez ötvözve azzal a ténnyel, mely szerint 2005-ben meg is nyerte ezt a versenyt (a Subaruval), az esélyesek közé sorolja. S mivel a rali egy napot Norvégiában „tölt”, hazai közönség elõtt is bizonyíthat.
 
[3]Sok olyan pilóta áll most rajthoz, akik kihagyták a Monte-Carlo Ralit. Talán a legnagyobb név köztük Nasser Al-Attiyah, aki leszerzõdött a Citroenhez a 2012-es szezonra. Al-Attiyah egy DS3 WRC volánjánál fog versenyezni a Qatar World Rally Team égisze alatt, s összes hátralévõ versenyen rajthoz áll majd. Bizonyára nagy élmény lesz a katari pilóta számára a sivatag után vastag hóban versenyezni. A mezõnyben üdvözölhetjük majd a malajziai Protonnal rajtoló Alistar McRae is, aki 2007 óta nem vett részt ilyen rangos versenyen. Támadásba lendültek az északi pilóták is, hiszen sokan a hétvégén állnak elõször munkába az idei világbajnokságban. Így van ezzel a félgyári Forddal versenyzõ finn Jari Ketomaa is, vagy éppen Finnország jövõbeni nagy reménysége, Mikko Pajunen. Utóbbi nem is akármilyen autóval és navigátorral indul. A Tommi Makinen Racing Subarujával áll ugyanis rajthoz, s a navigátora az a Kaj Lindtröm lesz, aki Kimi Raikkönennek is navigált az elmúlt két versenyszezonban. Nagy elõnnyel indul el Pajunen, hiszen a négyszeres világbajnok Tommi Makinen segítette (mások mellett) õt a felkészülésben erre a jeges-havas ralira. S a sok újonc közül érdemes még megemlíteni Henning Solberg fogadott fiát is, Pontus Tidemandot, aki szintén ott lesz Svédországban egy Skoda Fabia Super 2000-es volánjánál.
 
A rali
 
[5]A rali központja, ezúttal is, mint mindig, Svédország közepén, Karlstadt városában, Varmland és Dalarna tartományban lesz. A versenyt már régebben egy kicsit északabbra helyezték (ahol biztosan van hó), s ez a döntés bizonyára idén is kifizetõdik. Újdonság lesz idén, hogy az elsõ teljes nap a szomszédos Norvégiában megy a mezõny. A szervizparkot a fõhadiszállástól 85 km-re, a Hagfors reptéren rendezik be, ahol a rajongók a rali alatt többször is megcsodálhatják az autókat közvetlen közelrõl. A ralin 24 gyorsasági szakasz lesz, amelyek összesen 360 kilométert tesznek ki.
 
Az elmúlt évek gyõztesei:
 
2011 M Hirvonen (Ford Fiesta)
2010- M Hirvonen (Ford)
2008    J-M Latvala (Ford)
2007    M Grönholm (Ford)
2006    M Grönholm (Ford Focus)
2005    P Solberg (Subaru Impreza)
2004    S Loeb (Citroën Xsara)
2003    M Grönholm (Peugeot 206)
2002    M Grönholm (Peugeot 206)
2001    H Rovanperä (Peugeot 206)
2000    M Grönholm (Peugeot 206)
1999    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1998    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1997    K Eriksson (Subaru Impreza)
1996    T Mäkinen (Mitsubishi Lancer)
1995    K Eriksson (Mitsubishi Lancer)
1994    T Radström (Toyota Celica)
 
A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:
Pilóták
 
1. S Loeb                     28 pont
2. D Sordo                   18 pont
3. P Solberg                15 pont
4. M Hirvonen            14 pont
5. J Novikov                11 pont
6. F Delecour                8 pont
7. P Campana               6 pont
8. O Tanak                    4 pont
9. M Prokop                  2 pont
10. A Araújo                 1 pont
 
Konstruktõrök
 
1. Citroën                               42 pont
2. Mini                                    24 pont
3. Ford Stobart                       23 pont
4. Ford WRT                           15 pont
5. Chech Ford RT                      2 pont
6. Armindo Araújo WRT           1 pont
 
(Forrás: Amber PR)