Autós hírek: Rali Világbajnokság, Jordán Rali: A Közel-Keleten a ralisok


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Ez egy új rali, hiszen 2008-ban került be a világbajnokság versenynaptárába, s mindössze kétszer került megrendezésre (2008, 2010). Ez lesz a szezon negyedik versenye, ahol a csapatok sivatagos körülmények között küzdenek meg egymással. Érdekessége a versenynek, hogy a pilóták a rali nagy részét a tengerszint alatt teljesítik. Így, ez éles ellentétet jelent a felkészülésben a szezon eddigi versenyei és a Jordán Rali között.
 
[2]A Jordán Rali több szempontból is különleges, s ezt most a csapatok a saját bõrükön is érezhetik. Egyrészt egyedülálló módon ezt a versenyt csütörtöktõl szombatig tartják az iszlám hétvége miatt. Másrészt az egyiptomi és a szíriai zavargások miatt komoly logisztikai kihívást jelentett a felszerelések eljuttatása a verseny helyszínére. A pályabejárást hétfõn kezdték volna meg a pilóták, de a hajó, mely a legtöbb csapat felszerelését szállította lerobbant, így ezt csak késõbb ejthetik meg.
 
Az esélylatolgatás nehéz a hétvégére, hiszen az eddigi két Jordán Ralit két különbözõ pilóta, Mikko Hirvonen (2008) és Sebastien Loeb (2010) nyerte meg. Ha Loeb nyer, idén õ lesz az elsõ olyan pilóta, akinek két versenyen is sikerült gyõzedelmeskednie. Hirvonen esélyeit sem szabad leírni, hiszen már a 2008-as verseny elõtt is elmondta, hogy mivel a jordániai utak a finnországi utakra hasonlítanak – persze hó és ugratók nélkül – elõnyt élvez francia riválisával szemben. Ez így is lett akkor, hiszen az elsõ történelmi Jordán Rali-gyõzelem a finn pilótához kapcsolódik.
 
[3]Ami a murvás ralikra jellemzõ, az várható itt is. Így hátrányt jelent majd elsõként rajtolni a ralin. A rajtsorrend a világbajnoki ponttáblán elfoglalt helyek alapján alakul ki. Mivel Mikko Hirvonen és Sebastien Loeb megosztva állnak az elsõ helyen, így azt nézik, hogy ki nyert elõször. Ez Hirvonen, hiszen õ ért célba elsõként a szezonnyitó Svéd Ralin. Ezáltal a Ford finnjét éri az a „megtiszteltetés”, hogy elsõként rajtolva söprögesse az utat fõ riválisa, az utána rajtoló Sebastien Loeb elõtt. A tiszta út elõnyeit és gyorsaságát nem csak a címvédõ francia pilóta, de a hátrébbról rajtoló riválisok is élvezhetik. A jordániai extrém körülmények tavaly oda vezettek, hogy a két fõ rivális csapat, a Citroen és a Ford megállapodtak abban, hogy a jövõben mindkét fél számára még elfogadható taktikával versenyeznek.
 
A Jordán Rali elõtt az angliai Oxfordban bemutatták azt a Mini WRC-t, amely idén hat világbajnoki ralifutamon fog rajthoz állni, elõször a május eleji Olasz Ralin. A csapat idén még csak tapasztalatokat gyûjt, s jövõre már a teljes szezonban próbál teljesíteni.
 
A rali
 
[4]A rali útvonala szinte ugyanaz, mint eddig, csak a Power Stage kialakításának szükségessége hozott változást. A Power Stage egyébként a rali legutolsó gyorsasági szakasza (20.) lesz, s az ezen elért gyõzelemért extra három pont jár.
 
A 2011-es Jordán Rali három napon át tart, s 20 gyorsasági szakasz 333.04 km-t tesz majd ki. A teljes táv: 1008.89 km. Jordániában a rali fõhadiszállása és a szervizpark a Holt-tenger partjánál helyezkedik el, a Föld legalacsonyabb pontján, 408 méterre a tengerszint alatt.
(Forrás: Amber PR)