Autós hírek: Rali Világbajnokság, Portugál Rali: a legnehezebb murvás rali


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Korábban stabil részese volt a vb naptárnak, aztán egy hosszabb, 5 éves
kihagyás után 2007-ben ismét helyet kapott a versenynaptárban. 2008-ban
egy IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenynek adott helyet. 2009-ben
aztán visszatért megérdemelt helyére a raliversenyek elitjébe.

[4]A Portugál Rali történetének eddigi alakulásába igencsak beleszólt az
idõjárás. A legnagyobb változást a 2001-es idõjárás hozta, amely meg is
pecsételte a rali sorsát egy idõre. Az esõ áztatta utak járhatatlanokká
váltak s a csapatok panaszkodtak, hogy lehetetlen versenyezni ilyen rossz
körülmények között. Inkább iszapbirkózást lehetett volna rendezni, mintsem
raliversenyt. 2000-ben Richard Burns nyert itt, majd 2001-ben Tommi Mäkinen
gyõzelmével véget ért egy korszak és a Portugál Rali elvesztette
világbajnoki rali-státuszát. A 2006-2007-es tél azonban többségében száraz
volt, így a portugál gyorsasági szakaszok kitûnõ állapotban voltak, s nem is
okoztak csalódást a versenyen. Azóta nincs különösebb gond az eddig jól
idõzített idõpontban rendezett versennyel.

A 2010-es verseny óta 10 hónap telt el, hiszen a tavalyi májusi idõpont
helyett idén márciusra rakták a versenyt. Ez az idõjárás szempontjából is
nagy változást jelent. Májusban már a nyiladozó nyár várta a versenyzõket,
míg most még csak épp érezteti a hatását a tavasz. Az idõjárás ilyenkor
pedig még igencsak változékony, fõleg a tenger mellett. A nedves murvás utak
felboríthatják teljesen a sorrendet, s ilyenkor a legjobb helyzetben a
legelõször rajtoló autó lesz. Száraz idõben viszont az elsõ csak az utat
söprögeti, s az utána következõk elõnyösebb helyzetben versenyeznek.

A hétvégi futam nagy esélyese a Citroen lehet, hiszen mióta visszatért ez a
verseny a világbajnoki porondra, mindig a francia márka autói nyertek.
2007-ben és 2009-ben Sebastien Loeb, 2010-ben pedig Sebastian Ogier vihette
haza a gyõztes trófeát Portugáliából. 'A Citroen mindig domináns szerepet
játszott ezen a ralin. Amennyiben az idõjárás jó lesz Portugáliában,
megtudhatjuk, hogy mennyire versenyképesek az autók normál körülmények
között: vagyis olyanok között, amelyekkel még néhány rali során kell
szembenéznünk. Ez a verseny minden nehézséget tartalmaz, amellyel a
világbajnokság során találkozunk. A ritmusa gyakran változik a gyors
részektõl egészen a hegyes-kanyargósokig. A célunk az, hogy olyan jól
teljesítsünk, mint Mexikóban és ez gyõzelmet jelent.' - szögezte le
magabiztosan a címvédõ világbajnok.

[1]A verseny egyik nagy esélyese az elsõ gyõzelmét a tavalyi Portugál Ralin
megszerzõ Sebastien Ogier lehet. Bár a Mexikó Rali eléggé szerencsétlen
módon végzõdött számára, mégis magabiztosan a francia pilóta a hétvégét
illetõen. 'Biztos vagyok benne, hogy ugyanolyan körülmények között gyorsabb
lehetek nála (Loebnél), jól jön nekem, hogy a szezon vége még messze van.'
Ogier ismételt gyõzelmével újból ringbe szállhatna a világbajnoki címért
folyó küzdelemben, fõleg ha még a Power Stage-gyõzelemért járó három pontot
is be tudná zsebelni.

Miközben Sebastien Ogier gyõzelmi reményekkel vág neki a hétvégi ralinak,
addig a fordos Jari-Matti Latvala azt tûzte ki célul, hogy ezúttal nyugodtan
alakuljon a Portugál Rali a számára. A 25 éves pilóta az elmúlt két évben
balesetet szenvedett autójával, ráadásul a 2009-es baleset a sportág egyik
legnagyobbja is volt egyben. 'Ez a szezon legnehezebb murvás ralija.' -
szögezte le Latvala, akinek ez lesz a negyedik próbálkozása ezen a ralin.

[5]Miután kihagyta a Mexikó Ralit az ICE 1 Racing illusztris versenyzõje, Kimi
Räikkönen, visszatér a versenyzéshez Portugáliában. 2007 Forma-1-es
világbajnoka egy franciaországi teszttel készült a Portugál Ralira, ahol
2010-ben a 10. helyen ért célba.

A rali

[3]Idén ismét nem Portóban lesz a rali fõhadiszállása, hanem délen, Faróban,
Algarve régióban. A rali történelmében elõször a rali része lesz egy
gyorsasági szakasz északon, Lisszabonban, ráadásul a pályabejárást szerda
estére tették a szervezõk, így már csütörtök reggel nekilódul a mezõny a
ralinak. Az elsõ gyorsasági szakaszt tehát Lisszabon utcáin rendezik. Ezt
talán nem is bánják annyira a versenyzõk, hiszen a 3,27 km-es szakasz
mellett várhatóan tömött sorokban sorakoznak majd a lelkes portugál
rajongók.



A rali 17 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 385,37 kilométert
tesznek ki. A rali teljes hossza: 1359,71 km.

A világbajnokság állása a Mexikó Rali után:
Pilóták

1. M Hirvonen   46 pont
2. S Loeb               37 pont
3. J-M Latvala  31 pont
4. M Östberg    28 pont
5. P Solberg    23 pont
6. S Ogier              15 pont
7. H Solberg      8 pont
8. P-G Andersson          6 pont
9. M Prokop               6 pont
10. K Raikkönen   4 pont

Konstruktõrök

1. Ford                 73 pont
2. Citroën                      47 pont
3. M-Sport Stobart      36 pont
4. Petter Solberg WRT   12 pont
5. Ice 1 Racing           8 pont
6. Team Abu Dhabi                 6 pont
7. Munchis Ford WRT       6 pont
8. Monster WRT            6 pont
9. FERM WRT                       4 pont

(Forrás: Amber PR)