Autós hírek: Audi A8 hybrid: Takaréklángon


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A korszerû hajtásrendszer már egy nagyobb hathengeres belsõégésû konstrukció kínálta dinamikus menetteljesítményeket biztosítja az Audi luxuslimuzinja számára. A „downsizing” elvének következetes alkalmazása az elektromos hajtások elõnyeivel együttesen az üzemanyag-fogyasztás tekintetében is jól érzékelhetõen fejti ki hatását: az Audi A8 hybrid 100 kilométerenként mindössze 6,2 liter üzemanyaggal is beéri, széndioxid-kibocsátása pedig kilométerenként csupán 144 grammra adódik.

[2]Az Audi A8 hybrid párhuzamos hibrid rendszerrel készült, amely magas hatásfokú megoldásként jelentõsen mérsékli a rendszerben fellépõ súrlódási és egyéb teljesítményveszteségeket. A 155 kW (211 LE) teljesítményû négy hengeres benzinmotor illetve a nyolcfokozatú automata sebességváltó közé erõteljes elektromos motort iktattak a konstruktõrök, amelynek teljesítménye 33 kW (45 LE), maximális forgatónyomatéka pedig tekintélyes 211 newtonméter. A kétféle erõforrás együttmûködése nyomán a rendszerteljesítmény 180 kilowattra, míg az együttes forgatónyomaték 480 newtonméterre adódik. Az Audi A8 hybrid ezzel mindössze 7,6 másodperc alatt gyorsít fel álló helyzetbõl 100 kilométer/órás tempóra, míg csúcssebessége eléri a 235 kilométer/órát.

Az A8-tanulmány teljes hibrid konstrukció. Ennek eredményeképpen benzines és elektromos hajtásrendszerével önállóan is közlekedhet, de akár kombinálhatja is a két erõforrás teljesítményét. A motorfék- és fékezési fázisok során az elektromos motor generátorüzemre vált, s a jármû mozgási energiájának egy részét elektromos energiává alakítva táplálja vissza a fedélzeti hálózatba. A hibridhajtás önmagában több, mint két kilométeren át, akár 65 kilométer/órás tempóig is lehetõvé teszi a haladást, ami bõségesen elegendõ a nagyvárosok jellemzõ araszoló forgalma során.

Az Audi A8 hybrid technikája

[3]Az Audi A8 hybrid belsõégésû motorjaként a 2.0 TFSI high-tech aggregát szolgál. E korszerû négyhengeres 2005. óta sorozatban öt alkalommal nyerte el kategóriájában az „Év Motorja” („Engine of the Year“) elismerést, s az Audi „downsizing” konstrukciós filozófiájának egyik kiváló megtestesítõje. Fejlett konstrukciója a közvetlen benzinbefecskendezést a turbófeltöltéssel, valamint az „Audi valvelift system” (AVS) szelepvezérléssel kombinálja, amely a kipufogószelepek emelési magasságát két fokozatban szabályozza. Az állítható szögelfordulású szívóoldali vezérmûtengellyel együtt az „Audi valvelift system” hatékonyan javítja a töltetcsere folyamatát, minden menethelyzetben a forgatónyomaték közvetlen és dinamikus felépülését biztosítva. A 2.0 TFSI teljesítménye 155 kW (211 LE), maximális forgatónyomatéka 350 newtonméter, amely az 1.500 és a 4.200 percenkénti fordulatszám közötti tartományon folyamatosan a vezetõ rendelkezésére áll.

Nyomatékos erõforrás – Az elektromos motor

A 2.0 TFSI erõforrást hidraulikus mûködtetésû, nedves tengelykapcsoló köti össze az elektromos motorral, amelynek szabályzása a legmagasabb fokú pontosságot igényli. A szinkronmotor adott esetben generátorként is szolgálhat, teljesítménye 33 kW (45 LE), míg maximális forgatónyomatéka 211 newtonméter. Tekintélyes vonóereje gyakorlatilag már közvetlenül az indulást követõen teljes egészében rendelkezésre áll, dinamikus és sportos gyorsítási képességekkel ruházva fel az Audi hibridüzemû luxuslimuzinját.

[4]Mivel az elektromos motor szintén fejleszt hõt, házát speciális hûtõcsatornákkal látták el a tervezõk. Az elektromotor és a tisztán elektronikus szabályzás alatt álló, nyolcfokozatú tiptronic automata sebességváltó között egy további tengelykapcsoló mûködik, amely az elektromos géppel közösen a hagyományos hidraulikus nyomatékváltót helyettesíti. A két hajtásrendszer nyomatéka egyaránt az elsõ kerekeket hajtja.

Fejlett lítiumion-technika – Az akkumulátor

Az Audi A8 hybrid töltéstároló egységeként egy rendkívül korszerû lítiumion-akkumulátor szolgál, amely a jármû hátuljában kapott helyet, s csekélyebb helyigénye illetve saját tömege révén teljesítményében felülmúl minden más koncepciót. Névleges kapacitása 1,3 kilowattóra, üzemi feszültsége pedig 266 Volt. Az akkumulátor számára nagyszilárdságú ház biztosít kellõ védelmet, a mindenkor ideális hõmérséklettartományról pedig külön szellõztetõmodul gondoskodik. Az Audi A8 hybrid csomagtere 400 literes térfogatával mindemellett is magas használati értéket képvisel.

A hagyományos személyautókban a motorról hajtott segédberendezések egy része módosított formában jelenik meg az Audi A8 hybrid konstrukciójában. A légkondicionáló kompresszora tisztán elektromos üzemû, míg a kormányberendezés elektromechanikus. A fékrásegítõt igény szerinti szállítású, elektromos vákuumszivattyú mûködteti, az elektromos, azaz rekuperációs fékezési folyamatok során pedig igényes szabályzás biztosítja a blokkolásgátló (ABS) illetve az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) zavartalan mûködését.

A vezetés élménye

[1]Az Audi A8 hybrid saját tömege 1.885 kilogramm, ám menetteljesítményei egy nagyméretû hathengeres benzines vagy TDI erõforrást sejtetnek motorházfedele alatt. Az Audi hibridüzemû luxuslimuzinja álló helyzetbõl mindössze 7,6 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, s a száguldás csupán 235 kilométer/óránál ér véget. Az EU-tesztciklus során felvett átlagos üzemanyag-fogyasztása azonban 100 kilométerenként mindössze 6,2 literre, széndioxid-kibocsátása pedig kilométerenként 144 grammra adódik. Városi forgalomban a hibridhajtás révén a hagyományos hajtásrendszerekhez képest mintegy 20 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhetõ el. A menetteljesítmények és az üzemanyag-fogyasztás tekintetében az Audi Space Frame (ASF) konstrukciós elv szerint készült, könnyû alumíniumkarosszéria ez esetben is az A8-sorozat kínálta jelentõs elõnyként jelenik meg.

A hibridhajtás 65 kilométer/óra sebességig, s több mint két kilométeren át tisztán elektromos üzemben is használható, különösen jól illeszkedve a belvárosok és lakónegyedek közlekedési igényeihez. Amennyiben a körülmények lehetõvé teszik, a vezetõ a mûszerfal „E-gombjával” aktiválhatja az elektromos hajtást. Az energia- és teljesítményáramlások pillanatnyi alakulása a kombinált mûszeregység kijelzõjén, illetve az MMI kezelési rendszer mûszerfalba integrált nagyméretû monitorján egyaránt könnyen érthetõ grafikák formájában jelenik meg.

[2]Az Audi A8 hybrid motorjai menet közben a pillanatnyi teljesítményigény szerint eltérõ mértékben mûködnek együtt. A 65 kilométer/óra feletti sebességtartományokon a hajtás feladatát a belsõégésû motor egyedül veszi át, az elektromos egység ilyenkor a fedélzeti hálózat fogyasztóinak ellátására, illetve az akkumulátor töltésére összpontosít.

Teljes gázon a teljesítmény-szabályzó elektronika a teljes rendszer teljesítményét aktiválja, az elektromos motor ilyenkor a dinamikus gyorsítást segíti („boost“). A 245 LE teljesítmény, illetve a 480 newtonméter maximális forgatónyomaték mindenkor tekintélyes vonóerõt biztosít a nagyméretû limuzin számára. A 60 és 120 kilométer/óra közötti sprint az ötödik fokozatban például 7,5 másodpercet igényel. /Autósoldalak.hu/