Autós hírek: BMW R1200,RT: Utazásra fel!


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Konstrukciója és alapvetõ felépítése tekintetében az új boxermotor mûszaki alapjául a BMW HP2 Sport DOHC-erõforrása szolgált, amit tervezõi a BMW R 1200 RT számára a túrázók speciális igényeit szem elõtt tartva, célzottan dolgoztak át, illetve fejlesztettek tovább.

[6]Noha már elõdje 1.170 köbcentiméteres boxermotorja is mindenfajta útviszonyok közepette illetve menethelyzetek során kellõen dinamikus menettulajdonságokkal szolgált, a BMW R 1200 RT e tekintetben is még magasabbra tör. Új erõforrása ugyanis a korábbi 115 helyett – változatlanul 6.000-es percenkénti fordulatszámnál – immár 120 newtonméter maximális forgatónyomatékot, s ezzel a keréken még intenzívebb vonóerõt produkál. Mindezt a percenként 500-al, összesen 8.500-ra növelt maximális fordulatszámnak köszönhetõen még szélesebb, jól kihasználható fordulatszám-tartomány egészíti ki. A forgatónyomaték mindemellett elsõsorban a teljes tartomány vezethetõség szempontjából rendkívül fontos, alsó és középsõ szakaszán emelkedett jelentõsen. A maximális teljesítmény továbbra is 81 kW (110 LE), ezúttal 7.750 (korábban 7.500) percenkénti fordulatnál.

A teljes fordulatszám-tartományon jóval magasabb forgatónyomaték

[3]A furat és a löket megõrizte korábbi, 101 illetve 73 milliméteres értékét, amelyekbõl értelemszerûen változatlan, 1.170 köbcentiméteres összlökettérfogat adódik. Ugyancsak változatlanul vették át a tervezõk a fõtengely és a hajtókarok, illetve azok siklócsapágyazásának konstrukcióit, míg az alumíniumöntvény dugattyúkat az égéstér megváltozott geometriai viszonyai szerint dolgozták át. A 47 helyett immár 50 milliméteres (HP2 Sport: 52 milliméter) nyitási tartománnyal mûködõ fojtószelepekkel készülõ, ugyancsak áttervezett szívótraktus új tervezésû szívóidomokkal, illetve nagyobb térfogatáramú légszûrõkkel egészül ki. Mindezek eredményeképpen az új hajtómû immár 7.750-es percenkénti fordulatszámnál változatlanul 81 kW/110 LE teljesítménnyel szolgál, miközben 6.000 percenkénti fordulatnál leadott maximális forgatónyomatéka 120 newtonméterre emelkedett. A motor még extrém körülmények között is stabil hõháztartását külön olajhûtõ segíti. A modellfejlesztés keretében továbbá a korábbi négy helyett két csavarral rögzített, magnéziumárnyalatú szelepfedelek is készültek, amelyeket egyben dinamikusabb formák is jellemeznek. Speciális tartozékként ezek alumínium vagy mûanyag védõborítással is kiegészíthetõk, de a kínálatban krómozott alumínium szelepfedelek is szerepelnek.

Optimális erõátvitel hatfokozatú sebességváltóval és kardánhajtással

Az erõátviteli rendszer a 2008-as modellévre már megnövelt csapágyátmérõkkel és módosított elõtéttengely-távolsággal átdolgozott, jól bevált hatfokozatú sebességváltót tartalmazza. A karbantartásmentes kardánhajtás ugyancsak változatlan formában szerepel.

Futómû a jól bevált elv szerinti Telelever és Paralever megoldásokkal

[4]A korábbiakhoz hasonlóan a lehetõ legmagasabb fokú szilárdság és merevség jellemezte, kétrészes fõ-/farvázat a motort is teherviselõ elemként tartalmazó, tömegtakarékos acélcsõ-szerkezet alkotja. A váz elsõ és hátsó része egyaránt masszív csavarkötéssel csatlakozik a motor és a sebességváltó alkotta egységhez, azzal közösen formálva meg a váz fõ teherviselõ szerkezetét. A Telelever elsõ kerékfelfüggesztés hosszirányú lengõkarja az eddigiekhez hasonlóan a motorblokkon, míg a Paralever karja a hátsó vázfélen van ágyazva.

A kizárólag utcai használat, illetve a kiemelkedõen magas kényelmi színvonal fényében a 35 milliméteres állandó csõátmérõjû Telelever konstrukciója bizonyult optimális megoldásnak, amely a sportos és komfortközpontú lengéskényelmi karakterisztikák kiegyensúlyozott harmóniájával szolgál. E karbantartást nem igénylõ rendszert ismét úgy alakították ki a konstruktõrök, hogy közel teljes mértékben sikerült megelõzni a fékezéskori bólintó mozgások jelenségét, jelentõsen javítva többek között a kanyarbeli döntött pozíciók alatti fékezések során is a jármû stabilitását.

[5]A hátsó központi rugóstagos konstrukcióban a Paralever lengõkar a korábbiakhoz hasonlóan menetfüggõ csillapítással (Travel-dependent Damping; TDD) egészül ki, amely a rugó összenyomódása során progresszíven növekvõ csillapítóerõt biztosít. A rugózás ennek megfelelõen az útfelület legkisebb egyenetlenségeire is finom visszajelzésekkel és magas fokú lengéskényelemmel reagál, bõséges tartalékokkal szolgálva rossz minõségû, kifejezetten egyenetlen, vagy akár nyomvályúkkal tarkított utakra is.

A rugóút az elõd konstrukcióhoz hasonlóan elöl 120, hátul 135 milliméteres. A hátsó rugóstagon már alapfelszereltségben lehetõség nyílik a lengéscsillapító széthúzhatóságának, valamint egy kézikerékkel a rugóalap 10 milliméteres tartományon történõ egyaránt fokozatmentes állítására. A motorkerékpár hátuljának állása így a legkülönfélébb terhelési állapotokhoz is optimálisan hozzáigazítható.

[2]Elõdjéhez hasonlóan az új R 1200 RT is könnyû és kecses, ötküllõs alumíniumöntvény keréktárcsákkal készül, amelyek a vonzó megjelenést és az egyszerû tisztíthatóságot magas fokú szilárdsággal ötvözik. Az elsõ keréktárcsa 3,5 x 17, a hátsó 5,5 x 17 col méretû, amelyekre 120/70 ZR 17 illetve 180/55 ZR 17 dimenziójú gumiabroncsokat szerelnek./Autósoldalak.hu/