Autós hírek: BMW R1200GS: Megújulva


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Már az R 1200 GS és R 1200 GS Adventure elõzõ generációja is kifejezetten dinamikus menetteljesítményeket és intenzív vonóerõt kínált, amit a hosszú túrák tekintetében is igen széles körû alkalmazhatóság, valamint a kanyargós országutak intenzív és élvezetes élménye tett teljessé. A BMW Motorrad most mindezen erényeket az új motorral kívánja tovább erõsíteni.

[2]Konstrukcióját és alapvetõ felépítését tekintve az új boxermotor mûszaki alapjául a BMW HP2 Sport DOHC-erõforrása szolgált, amit tervezõi a BMW R 1200 GS és R 1200 GS Adventure számára a túraendurók speciális igényeit szem elõtt tartva célzottan dolgoztak át, illetve fejlesztettek tovább.

Noha már elõdje 1.170 köbcentiméteres boxermotorja is mindenfajta útviszonyok közepette illetve menethelyzetek során kellõen dinamikus menettulajdonságokkal szolgált, a BMW R 1200 GS és R 1200 GS Adventure modellek e tekintetben is még magasabbra törnek. Az új GS-modellek 110 lóerõ teljesítménnyel, illetve 500-al immár 8.500 percenkénti fordulatra növelt maximális értékkel még szélesebb használható fordulatszám-tartományt kínálnak. Ennek megfelelõen az új generáció tagjai a teljes fordulatszám-skála mentén még dinamikusabbnak, fürgébbnek és nyomatékosabbnak bizonyulnak, menetdinamikai képességeik terén ismét iránymutatóul szolgálva a túraendurók kategóriájában.

Optimális erõátvitel hatfokozatú sebességválóval és kardánhajtással

[3]Az erõátviteli rendszer a 2008-as modellévre már megnövelt csapágyátmérõkkel és módosított elõtéttengely-távolsággal átdolgozott, jól bevált hatfokozatú sebességváltót tartalmazza. E mûszaki fejlesztések keretében az egyes fokozatok áttételeit is módosították, a végáttételt pedig 2,82-ról 2,91-ra rövidítették. Az új, erõsebb motorral mindez még intenzívebb gyorsulásokban, illetve a teljes fordulatszám-tartomány mentén fokozott vonóerõben nyilvánul meg. Az R 1200 GS és R 1200 GS Adventure modellek ugyancsak élvezhetik a sebességváltó-kar továbbfejlesztett kinematikai adottságainak elõnyeit, amelyeket a precíz váltások szolgálatában optimális kapcsolási erõ és váltókar-út, valamint egyértelmû visszajelzések határoznak meg. A karbantartásmentes kardánhajtás változatlan formában szerepel, a kellemetlen és idõigényes karbantartási munkák elmaradásával mindenekelõtt a hosszú túrák és külföldi utak során téve jó szolgálatot.

Extrafelszerelésként Enduro ESA minden alkalmazásra a legmegfelelõbb elektronikus futómûszabályzással

[5]A gyári extrafelszerelésként kapható Enduro ESA futómûállítás (Electronic Suspension Adjustment) kifejezetten a túraendurók speciális igényeire készült kivitelben teszi lehetõvé a BMW R 1200 GS és R 1200 GS Adventure modellek új generációjában is a futómû legkülönfélébb üzemi és terhelési állapotokra történõ egyszerû, pusztán gombnyomással vezérelt állítását. Az elektronikus futómû-szabályzás legkorszerûbb rendszerei képviselõjeként az Enduro ESA két alapvetõ, utcai illetve terepes üzemmódot kínál, amelyeken belül a vezetõ a futómû hangolását a rugóalap és a csillapítás különbözõ beállításaival igazíthatja még pontosabban a pillanatnyi igényekhez.

Az Enduro ESA a már ismert módon, az elsõ rugóstag rugóalapjának kiegészítõ elektrohidraulikus állításával tesz eleget a túraendurók támasztotta különleges követelményeknek. Ezzel terepen jelentõsen mérsékelhetõ a rugózás „felütésének” veszélye, mégpedig anélkül, hogy utcán ennek hátrányaival – csökkent negatív rugóút vagy magasabb üléspozíció – is számolni kellene.

Optimális ergonómia és gyakorlatias felszereltség

[6]A speciális hõkezelésû alumíniumcsõbõl formált, igényes kormánykonstrukció – a HP2 Enduro sportmodellhez hasonlóan – két aszimmetrikus elhelyezkedésû és 180 fokban elfordítható rögzítõbakja segítségével a jövõben is két, ergonómiailag eltérõ pozícióban rögzíthetõ. Míg a hátsó kormányállás az utcán és kevésbé nehéz terepen, illetve alacsonyabb termetû motoros számára kínál ideális ergonómiai adottságokat, az elsõ pozíció elsõsorban terepen, állva motorozás közepette bizonyul elõnyösnek. Az R 1200 GS számára speciális kiegészítõként kapható markolatvédõk az R 1200 GS Adventure esetében már eleve az alapfelszereltséghez tartoznak. A nagysikerû R 1200 GS modellek mûszaki fejlesztése során a kombinált mûszeregység új rajzolatú számlapokat kapott, a szélvédõ beállítását pedig nagyobb méretû, könnyebben kezelhetõ csavarok segítik.


Extrafelszerelések és kiegészítõk testre szabott választéka

[7]E területen is immár nagy hagyományú gyártóként, a BMW Motorrad új R 1200 GS és R 1200 GS Adventure modelljei számára is számos extrafelszerelést, valamint igény szerinti kialakítású kiegészítõk széles választékát kínálja, amellyel minden egyes motorkerékpár a tulajdonosa egyéni ízlése szerint alakítható ki. Különleges újdonságként jelennek meg a palettán a LED-technikájú kiegészítõ fényszórók. Az egyes extrafelszerelések eleve gyárilag rendelhetõk, s a berlini üzemben már a gyártási folyamat során felkerülnek a motorkerékpárokra, míg a különleges kiegészítõk a BMW Motorrad márkakereskedõinél kaphatók, illetve szereltethetõk fel. /Autósoladal.hu/