Autós hírek: Honda Insight: Áttekintés


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A hibrid technológia fejlesztése mögött meghúzódó motiváció alapvetõ eleme, hogy kerüli a pazarlást. Egyszerûen fogalmazva: egy hagyományos autó hajtásláncában a fékezés közben keletkezõ energia elvész, hiszen hõként és zajként eltûnik az atmoszférában. A Honda kutatással és fejlesztéssel foglalkozó mérnökei pedig azt a célt tûzték ki maguk elé, hogy hasznosítsák ezt az energiát a felhasználók és a környezet javára.

Egy évtizeddel késõbb a Honda már az új Insightot mutatja be, amely ezeket az alapelveket továbbfejleszti, s azt is lehetõvé teszi a vezetõ számára, hogy egy hatékony, rugalmas és elérhetõ áron kínált autóban vigye magával családját és csomagjait.

A Honda Insight küldetése

[2]Az volt a cél, hogy a benzines-elektromos technológia több ember számára váljon hozzáférhetõvé, s olyan családi méretû hibridautó kerüljön kifejlesztésre, amelyet szélesebb vevõkör tud megfizetni.

A kedvezõ ár elérése

Az Insight a hibridfejlesztés 20 esztendejének, illetve a környezetbarát benzinmotorok fejlesztésének esszenciája; e folyamat még 1972-en kezdõdött a CVCC motorral.

Ez a tapasztalat és mûszaki tudás tette képessé a Hondát arra, hogy olyan komponenseket és alkatrészeket fejlesszen ki saját IMA rendszere számára, amelyek kedvezõbb önköltséggel gyárthatók.

A Honda emellett már évtizedek óta készít hibrideket. Ez idõ alatt sokat tanultunk a villanymotorok, illetve a hibridrendszerek más fontos komponenseinek gyártásáról. Ez a tudás mára jobb gyártási folyamatokhoz és technikákhoz vezetett, amelyek csökkentik az elõállítási költségeket. S mivel a hibridrendszer részegységeinek jelentõs részét házon belül készítjük, mindez segít a teljes önköltség kordában tartásában is.

[4]“Mérnökeink állhatatos és szakértõ munkával, csökkentették IMA rendszerünk önköltségét, így az Insight gyártási költsége is alacsonyabb lett. Mivel nagyon sok, házon belül gyártott alkatrészt alkalmazunk, képesek vagyunk arra, hogy folyamatosan finomítsuk folyamatainkat, amire egy külsõ beszállító nem volna képes” - mondja Yasunari Seki, az Insight projektvezetõje.

Mivel a jövõben sokkal több hibridautót gyártunk és értékesítünk, megváltozik a rendszer volumene, és csökken a fajlagos önköltség. Hogy a célszámokat elérjük, új villanymotorgyárat csatoltunk a Suzukai üzemhez Japánban, amely így az IMA villanymotorok gyártásában megkétszerezi kapacitását.

Emellett számos olyan specifikus fejlesztést hajtottak végre, amely mérsékli az önköltséget: Az IMA egység 95 százalékát áttervezték, hogy csökkenjen mérete és önköltsége
Egyedi modell lévén, bármilyen olyan többletköltséget igénylõ technológiát kizártak, amelyet adaptálni kellett volna már meglévõ modellekbe (például Civic Hybrid)
A padlólemez és a felfüggesztés sok eleme megegyezik az új Jazz modellével

A megfizethetõ árú hibrid gyártása mögötti motiváció

A Honda globális filozófiájának egyik kulcseleme, hogy „olyan vállalat legyünk, amelynek létezését a társadalom akarja”. S bár ez elsõ hallásra csupán marketinges szólamnak tûnik, olyan mantra ez, amelyet világszerte, s leginkább a kutató-fejlesztõ központokban észben tartanak. Ez a filozófia segít megmagyarázni a kedvezõbb árú hibridautó piaci létjogosultságát is; a Honda erõfeszítéseinek része, hogy pozitív hatással legyen a társadalomra.

Javulás a fogyasztás és az emisszió terén

A fogyasztás (vegyes üzemben) 4,4 l/100km, míg a CO2 emisszió csupán 101 g/km. A Honda olyan autó kifejlesztésére koncentrált, amely „valós körülmények” között fogyaszt kevesebbet, azaz olyan helyzetekben, amelyekben a tulajdonosok valóban használni szokták a kocsit.

Célközönség

[3]Mivel az Insightot úgy tervezték, hogy szélesebb vevõkör számára tegye elérhetõvé a hibridtechnológiát, a Honda úgy gondolja, hogy sokkal többeknek tetszik majd. Ugyanilyen okból a Honda úgy véli, hogy jelenlegi hibridtulajdonosok, illetve csekély CO2 emissziójú modellek tulajdonosai is átpártolhatnak az Insighthoz, hiszen jelentõs elõrelépést tehetnek a fenntartási költségek terén.

Az Insight vállalati autóként is fontos szerepet tölthet be, s az eladások 60%-a százaléka várhatóan ilyen lesz.


Értékesítési tervek

A Honda terve globálisan 200.000 Insight értékesítése évente.

Amint azt az elnök-vezérigazgató, Fukui úr már bejelentette, a következõ évtized közepére a Honda összes értékesítésének 10 százalékát hibridmodellek teszik majd ki. A Honda bevezet egy sportos hibridet (a CR-Z-re alapozva), illetve az elkövetkezõ években érkezik a Jazz hibrid is. Az így létrejövõ négyautós hibridpalettával a Honda célja globálisan 500.000 darab autó értékesítése évente.


A ferdehátúak használati értéke és az aerodinamika

[5] “Azért választottuk az ötajtós, ferdehátú formát, mert azt szerettük volna, hogy az autó Európában népszerû legyen,” mondja Yasunari Seki projektvezetõ. “Az American Honda – ez a legnagyobb piacunk – azt kérte tõlünk, hogy külön csomagtartós kocsit készítsünk, de ragaszkodtunk a ferdehátú kiképzéshez, mert versenyre akartunk kelni más környezetbarát modellekkel Európában, s ha sokat szeretnénk értékesíteni, akkor a kocsinak ötajtósnak kell lennie. És természetesen aerodinamikai szempontból is ez a kedvezõ forma.”


Külsõ stílus

Mivel alacsony emissziójú hibridautóról van szó, az Insight dizájnjának ki kell fejeznie a modell környezetvédelmi erõsségeit. Úgy kell kinéznie, mint egy „zöld” autónak, ugyanakkor fontos, hogy dinamikus legyen, és érzékeltesse a vezetési élményt.
Végül pedig az Insighton nagyon sok formai elem köszön vissza az FCX Clarity-rõl. Ez a hasonlóság szándékos, mert így az Insight pozícionálása a lehetõ legfelismerhetõbb: globális, környezetbarát autó az áramvonalas karosszéria elõnyeivel.


CO2 emisszió a gyártás, a használat és a selejtezés közben

[7]A Honda minden modellje esetében elvégzi az úgynevezett Teljes életciklusra vonatkozó értékelési programját (LCA), amely az autó életének valamennyi szakaszában – beleértve a gyártást is – vizsgálja a széndioxid-kibocsátást. A Honda ezt a programot 2007-ben fejlesztette ki, és olyan LCA rendszert dolgozott ki, amely feltárja valamennyi Honda jármû teljes életciklusára vonatkozó CO2 emissziót. Így lehetõvé válik a Honda számára, hogy összemérje hibridautóinak a gyártási folyamatokat is magában foglaló életciklusára vonatkozó környezetvédelmi hatásait.

[8]A kapott eredmények két fontos dologra világítanak rá az autó életciklusa során kibocsátott széndioxid mennyisége szempontjából. Az egyik a használat szakasza, a másik pedig az, hogy a nyersanyagok és a gyártási folyamatok szintjén a hibridautók és a hagyományos kocsik között nagyon kicsi a különbség a CO2 kibocsátás terén. Ez azt jelenti, hogy egy hibridautó teljes életciklusa során kibocsátott széndioxid mennyisége jelentõs mértékben kisebb lesz majd, mint egy hagyományos hajtással ellátott modellé./Autósoldalak.hu/