Autós hírek: Seat Altea és Leon Ecomotive: Környezetkímélõ és gazdaságos


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A SEAT Ibiza, Leon és Alhambra már eddig is rendelkezésre álló ECOMOTIVE-változatai szegmenseik leginkább környezetkímélõ modelljei közé tartoznak: az Ibiza ECOMOTIVE széndioxid-kibocsátása 98, a 2009-es Genfi Autószalonon bemutatott Leoné 99, míg az Alhambra egyterûé kilométerenként csupán 159 grammra adódik.

Az új ECOMOTIVE modelleket a common-rail 1.6 TDI (77 kW/105 LE) erõforrás hajtja, amely már alapkivitelében dízel részecskeszûrõvel készül. A Leon 99, valamint az Altea és az Altea XL kilométerenként 119 grammos széndioxid-kibocsátásával, e modellek szintén szegmenseik leginkább környezetkímélõ jármûvei közé tartoznak, ami számos európai ország vásárlói számára jelentõs adóelõnyöket is eredményez.

[1]A 77 kW/105 LE teljesítményû 1.9 TDI motorral szerelt kivitelekhez képest a SEAT kilométerenként 20 grammal mérsékelte a széndioxid-kibocsátást, amit az 1,6 literes common-rail dízel erõforrás alkalmazása mellett mindenekelõtt az Automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System), illetve a Fékenergia-visszanyerés (rekuperáció) rendszereivel sikerült elérni.


Minimális üzemanyag-fogyasztás

Mindhárom új ECOMOTIVE-modell jelentõs fejlesztéseként jelenik meg az Automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System) rendszere, amely a vezetõ minden további tennivalója nélkül takarít meg jelentõs mennyiségû üzemanyagot.

Amikor az autó például közlekedési lámpa elõtt megáll, s a vezetõ üresbe kapcsol, illetve felengedi a tengelykapcsoló pedált, a berendezés azonnal mûködésbe lép, és automatikusan leállítja a motort. Amint a sofõr ismét kinyomja a kuplungpedált, az erõforrás azonnal újraindul, s a jármû késedelem nélkül folytathatja útját.

[2]A Leon, Altea és Altea XL ECOMOTIVE modelleket mindemellett a Fékenergia-visszanyerés (rekuperáció) berendezésével is felszerelik, amely a motorfék- és a fékezési fázisok során – azaz amikor a vezetõ elveszi a gázt, illetve fékez – a generátor feszültségét jelentõsen megemelve, a jármû mozgási energiájának egy részét elektromos energiává alakítva az akkumulátorba táplálja vissza. Az ily módon folyamatosan optimálisan töltött akkumulátor révén gyorsításkor vagy állandó sebesség mellett mérsékelhetõ a generátorfeszültség, ami a motort tehermentesítve hatékonyan csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.

Mindezeken túl az 5-fokozatú manuális sebességváltó ugyancsak jelentõsen hozzájárul a fogyasztáscsökkentéshez, városi forgalomban és országúton egyaránt. Mindhárom új SEAT sebességváltás-jelzõt is tartalmaz, amely a kombinált mûszeregység kijelzõjén tájékoztatja a vezetõt arról, hogy az adott menethelyzetben gazdaságossági szempontból éppen melyik fokozat használata a legelõnyösebb.

Az ECOMOTIVE-változatok egyaránt különösen alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokkal készülnek, ami nem csupán üzemanyagot takarít meg, hanem a csúcssebességre és a gyorsulási képességekre is egyértelmûen kedvezõ hatást fejt ki.


Dinamikus menetteljesítmények

Az Altea és a Altea XL ECOMOTIVE egyaránt 183 kilométer/óra csúcssebességet érhet el, s álló helyzetbõl 12,4 illetve 12,7 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, az elsõ 1.000 méter megtételéhez pedig 34,0 illetve 34,2 másodpercet igényelnek. Mindkét modell kombinált üzemanyag-fogyasztása csupán 4,5 literre adódik 100 kilométerenként.

A Leon ECOMOTIVE szintén dinamikus menetteljesítményekkel gyõzi meg vásárlóit: legnagyobb sebessége 188 kilométer/óra, a 0-tól 100 kilométer/óráig tartó sprintet pedig mindössze 11,5, az elsõ 1.000 métert pedig álló helyzetbõl 33,2 másodperc alatt teljesíti. Kombinált üzemanyag-fogyasztása 3,8 literre adódik 100 kilométerenként.

[1]Az ECOMOTIVE-változatok mindegyikében már szériafelszereltségben beépített dízel részecskeszûrõ gondoskodik a dízelmotorokban keletkezõ korom hatékony szûrésérõl. E szûrõk nélkül ugyanis ezek az anyagok a légkörbe kerülve további káros vegyületeket gyûjtenek maguk köré. A dízelmotorok kipufogógáz-emissziója mintegy 0,3 százalékban olyan gázokat tartalmaz, mint a szén-monoxid, különbözõ szénhidrogének, kén-dioxid, nitrogén-oxidok, de a már említett koromrészecskék is megjelennek.

A motorszabályzó egység folyamatosan felügyeli a részecskeszûrõ állapotát, s szükség esetén aktiválja a tárolt korommennyiséget elégetõ regenerációs funkciót. E rendszernek köszönhetõen a részecskeszûrõ a jármû teljes élettartama során nem igényel karbantartást.


Az Altea és a Leon ECOMOTIVE sorozat – Minden igényt kielégítõ ajánlat

Az új ECOMOTIVE modellek sokrétû vásárlói igényeket elégítenek ki. A Leon öko-változata figyelemre méltóan alacsony üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek mellett kínálja karosszériája formavilágában is megmutatkozó, kifejezetten sportos stílusát, míg az Altea és az Altea XL új ECOMOTIVE-modelljei kiemelkedõ kényelmükkel, bõséges térkínálatukkal, illetve utasterük magas fokú variálhatóságával tûnnek ki.

[1]A hátsó ülésen utazók szintén átlag feletti lábteret élvezhetnek, miközben az ülések hosszirányban el is csúsztathatók, de amennyiben nagyobb csomagtérre lenne szükség, akár le is hajthatók. A hátsó ülések hosszirányú állíthatósága az Altea esetében 14, az Altea XL modellekben 16 centiméter, míg csomagtartóik térfogata rendre 510 illetve 732 literre adódik. Mindez különösen kedvezõ ajánlat mindazoknak, akik a családdal és sok csomaggal kelnek útra, illetve egyszerûen tágas csomagteret kínáló autót keresnek.

A Leon, az Altea és az Altea XL ECOMOTIVE-változataival a SEAT ismét igazolja a környezetvédelem iránti komoly elkötelezettségét, s nem csupán jármûvei alacsony széndioxid-kibocsátású gyártástechnológiái révén, hanem a környezeti erõforrásokat hatékonyan kímélõ fejlesztési és termelési folyamatai, illetve modelljei magas fokú újrahasznosíthatósága tekintetében is./Autósoldalak.hu/