Autós hírek: ©koda Superb Combi: Nagy a tér erõsség


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


E térkínálata és kényelme tekintetében egyaránt átlag feletti színvonalat kínáló, sokoldalú középkategóriájú modelljével a nagy hagyományokkal rendelkezõ cseh márka a teljes szegmens számára még magasabbra kívánja emelni a mércét. A jellegzetes Škoda arculattal megjelenített, semmi mással össze nem téveszthetõ design, a markáns farkialakítás és a kifejezetten dinamikus oldalnézeti körvonalai révén a Superb Combi határozottan kiemelkedik kategóriája jelenlegi piaci kínálatából. Fellépése magabiztos és letisztult stílust, illetve magas fokú eleganciát sugároz, ám praktikuma és magas használati értéke is mindjárt az elsõ pillantásra felismerhetõ. Hosszú tengelytávja és lendületes ívet leíró tetõvonala kiegyensúlyozott arányokat és magas színvonalú minõségérzetet kölcsönöz a Superb Combi számára, miközben utasai és csomagjaik számára egyaránt optimális térkínálatot biztosít.

[1]Immár több mint 100 esztendõs autógyártói története során a Škoda Auto többféle, úgynevezett „kombinált gépjármûvet“ gyártott Mladá Boleslav-ban. Az 1920-as években – még a cégalapító Laurin és Klement márkajelzése alatt – született az L&K 100 és 110 kombinált karosszériás modell, amelyek tulajdonképpen cserefelépítményes konstrukcióval alakították a limuzint igény szerint rakfelületet is kínáló haszonjármûvé, s kizárólag céges ügyfelek vásárolták õket. A Superb õsváltozatából az 1930-as években a luxuslimuzinok mellett ugyancsak készültek könnyû haszonjármû-kivitelek is. A második világháború utáni idõszakban a Škoda Combi modellek nagyban hozzájárultak a paletta modernizációjához. Legismertebb képviselõjüknek a limuzinok kényelmét és a haszongépjármûvek rakodókapacitását kombináló, 1961 és 1971 között készült Škoda Octavia Combi, illetve az 1973-ig gyártott 1202 STW számított.

Az új Superb Combi hosszúsága 4.838, szélessége 1.817, míg magassága 1.481milliméter. Utóbbi az eloxált vagy fekete kivitelû, már szériafelszereltségben kínált tetõsíneket is figyelembe véve, összesen 1.510 milliméterre adódik. Az újdonság átlag feletti rakodókapacitásával csúcsértéket képvisel kategóriájában: csomagtartója már alaphelyzetben is 633 literes, ám a hátsó ülések lehajtásával akár 1.865 literesig is bõvíthetõ. A meglehetõsen szélesre méretezett csomagtér-ajtó terjedelmesebb tárgyak szállítását is lehetõvé teszi, a talajtól mindössze 600 milliméterre húzódó rakodóperem pedig kényelmes be- és kirakodást biztosít.

[2]Az ötajtós Combi igényes felszereltsége a Limousine változatéval megegyezõ, a tervezõk nagy gonddal és a részletek iránti fokozott figyelemmel válogatták össze anyagait. Mindezt ötletes megoldások egész sora egészíti ki:

Elsõ ízben jelenik meg valamely Škoda modell kínálatában a kulcsnélküli nyitás és indítás funkciót kínáló KESSY rendszer. Itt a kulcsdobozba épített transzponder veszi fel a kapcsolatot a jármû adóegységével, s a kilincsek érintésére mûködésbe hozza a zárszerkezetet. A jármû zárása szintén kulcs vagy rádióhullámú távirányító használata nélkül is lehetséges, elegendõ ehhez csupán a kilincs gombját megnyomni. A motor a kormányoszloptól jobbra található gomb segítségével indítható és állítható le, ehhez manuális sebességváltó esetén ki kell nyomni a tengelykapcsoló-pedált, az automatikus váltómûvel szerelt modellekben pedig a fékpedálra kell lépni. Az új Superb Combi további igényes felszerelése a csomagtér-ajtó extrafelszerelésként rendelhetõ elektromos mozgatása. Ugyancsak opcióként szerepel a kínálatban az igényes anyagokkal borított csomagtér feletti roló elektromos mozgatása, amely a csomagtér-ajtó nyitásakor automatikusan középsõ állásába mozdulva kínál nagyobb szabad rakodófelületet.

[3]A magasított csomagtér-padlózat variálható kialakítású, s szintén a csomagtér-ajtó nyitását követõen a terjedelmes és nehéz csomagok pakolását jelentõsen megkönnyítve a hátsó lökhárító fölé is kihúzható. A biztonságos csomagrögzítésrõl a csomagtartó alumíniumsínjeinek, hálóinak és kampóinak együttese gondoskodik, így a poggyász menet közben sem mozdulhat el, illetve szóródhat szét. A Škoda Eredeti Kiegészítõk kínálatában mindezeken túl a kettõs csomagtér-padlózat felsõ szintjének eltávolítását követõen az alsó padlóra szerelhetõ kerékpártartó is rendelkezésre áll. „Egyszerûen nagyszerû”: a csomagtér-ajtóba épített világítás nem csupán a csomagtartót árasztja el fénnyel, hanem az autó hátulja körüli területet is. A csomagtér bal oldalán további, ezúttal kivehetõ világítóegység kapott helyet, amely kis akkumulátorról mûködik, és igény szerint egyszerûen kiemelhetõ töltõként is funkcionáló aljzatából.

Energiatakarékos LED világító egységeivel így sötétben praktikus zseblámpaként is használható, amely beépített mágnese segítségével – például kerékcsere során – a karosszéria felületén is rögzíthetõ. Nappal viszont extrafelszerelésként rendelhetõ, méretes panoráma üvegtetõ gondoskodik világos és levegõs környezetrõl az utastérben, de erõs napsugárzáskor a fényt hatékonyan kirekesztõ naprolóval zárható le. Maga az üveg a sugárzott hõenergia csupán 10 százalékát ereszti át. Ugyancsak új a Superb Combi „cápauszony” tetõantennája, amely karcsú, szárnélküli formájával a tetõvonal határozottan elegáns lezárásaként jelenik meg.

[4]Az infotainment csomagok szintén aligha hagynak kívánnivalót maguk után. A jármû hálózatába kétféle, MP3-olvasó CD-lejátszóval kiegészített, dupla-DIN méretû rádió integrálható, számos kényelmes és hasznos funkciót kínálva. Az elektronikus útvonaltervezés alapjául az „Amundsen” navigációs rendszer szolgál, amelynek érintõképernyõjérõl minden funkciója ösztönösen vezérelhetõ. A merevlemezes tárolóval mûködõ, érintõképernyõs high-tech navigációs rendszertõl egészen a nagyteljesítményû high-end hangszórókkal, igényes MP3-olvasó CD-lejátszóval, az elsõ ülések közötti Jumbo Boxban a külsõ médiatárolók vagy kártyaolvasó csatlakoztatására szolgáló AUX-IN vagy MDI (Mobile Device Interface) aljzatokkal szerelt igényes audio berendezésekig a Superb és a Superb Combi egyaránt sokoldalú és funkcionális információs és szórakoztató rendszerekkel rendelhetõ.

Akárcsak a Superb Limousine, az új Superb Combi szintén kínál hegymeneti elindulási asszisztens funkciót (Hill Hold Control; HHC). Az elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESP) a vontatmánystabilizáló funkció (Trailer Stability Assist; TSA) bõvíti tovább, mivel az új Superb Combi 2,0 TDI CR DPF/125 kW 4×4 és 3,6 FSI V6/191 kW 4×4 változata akár 2.000 kilogramm össztömegû utánfutót is vontathat. A negyedik generációs Haldex lamellás tengelykapcsolóval mûködõ összkerékhajtás azonban korántsem csupán vontatáskor tesz jó szolgálatot. Az egyes tengelyek közötti változó nyomatékelosztás révén minden menethelyzetben – s nem csak síkos úton – a lehetõ leghatékonyabb vonóerõ-átadásról és kiemelkedõ iránytartásról gondoskodik.

Az új Superb Combi motorválasztéka a Superb Limousine palettájának felel meg, amelyen három benzines és két dízelmotor sorakozik. Mindegyik erõforrás közvetlen befecskendezéssel mûködik, kifejezetten kedvezõ hajtóanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékekkel szolgálva.

[5]A 2.0 TDI PD dízelmotor teljesítménye 103 kW (140 LE), legnagyobb forgatónyomatéka az 1.800 és 2.500 percenkénti fordulatszám közötti tartományban 320 newtonméter, s hatfokozatú manuális vagy ugyancsak hatfokozatú, ám kettõs tengelykapcsolós DSG váltómûvel kombinálható. A dízel duó erõsebbik tagja a közös nyomócsöves közvetlen befecskendezéssel szerelt 2.0 TDI CR, amely 125 kW (170 LE) teljesítményt, illetve 1.750 és 2.500 percenkénti fordulat között 350 newtonméter csúcsnyomatékot produkál. Ez az aggregát alapkivitelben ugyancsak hatfokozatú manuális sebességváltóval kapható, de a hatfokozatú, kettõs tengelykapcsolós DSG konstrukció opcióként ez esetben is rendelkezésre áll. A dízel részecskeszûrõ minden EU-kivitel része.

A benzinesek választékát teljes egészében a közvetlen benzinbefecskendezés jellemzi. A négyhengeres, 1,4 literes TSI-erõforrás viszonylag szerény összlökettérfogata ellenére is 92 kW (125 LE) maximális teljesítményt, illetve 200 newtonméteres forgatónyomaték-csúcsot kínál, s utóbbi már az 1.500 és 4.000 percenkénti fordulatszám közötti tartományban megjelenik. Ez az aggregát hatfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozik.


A benzinesek palettáján szerepel továbbá a 118 kW (160 LE) teljesítményû 1.8 TSI konstrukció is, amely 250 newtonméter maximális forgatónyomatékát 1.500 és 4.500 percenkénti fordulat között bocsátja a vezetõ rendelkezésére. A hatfokozatú manuális váltómû mellett az 1.8 TSI kínálatában már az ugyancsak hatfokozatú, ám kettõs tengelykapcsolós, automatizált DSG technika is megjelenik. A Superb Combi csúcsmotorizáltságát a 191 kW (260 LE) teljesítményt produkáló 3.6 FSI V6 alkotja, a 2.500 és 5.000 percenkénti fordulatszám közötti tartományban 350 newtonméter csúcsnyomatékkal szolgálva.

[1]A 3.6 FSI V6 kizárólag a hatfokozatú, automatizált DSG sebességváltóval, s a tekintélyes teljesítmény mindenkori biztos továbbítása érdekében csakis összkerékhajtással rendelhetõ. Az elsõ és a hátsó kerekek közötti nyomatékelosztás aránya a pillanatnyi menethelyzet függvényében változik, elektronikus szabályozását az immár negyedik generációját képviselõ Haldex-tengelykapcsoló végzi. Normál tapadási feltételek mellett a motor forgatónyomatékának 96 százaléka az elsõ kerekekre irányul. E kifinomult szabályozás mindenfajta – s nem csupán a téli havas, illetve jeges – útviszonyok közepette biztonságos és megbízható továbbjutást garantál. Az összkerékhajtás az 1.8 TSI, illetve a 2.0 TDI CR változatokhoz opcióként rendelhetõ.

Az új Superb Combi futómûve a Limousine változatéra épül, paramétereit és hangolását a Combi magasabb terhelhetõsége, illetve össztömege jegyében dolgozták át. A hátsó felfüggesztések speciális rezgéscsillapító elemekkel csatlakoznak a karosszériához. E fém és gumi kombinációjával kialakított elemek nagyban hozzájárulnak a magas színvonalú menetkényelemhez, a karosszériát a stabilitás és a pontos kerékvezetés kárára kötött kompromisszumok nélkül elszigetelve a nem kívánt akusztikai hatásoktól. E leválasztás a gördülési zajok és a kis amplitúdójú rezgések, illetve a nagyobb lengések átadását egyaránt mérsékelve, hatékonyan veszi elejét a további zajforrások kialakulásának.

[2]A hajtott elsõ kerekek McPherson felfüggesztéshez csatlakoznak, amelynek háromszög-lengõkarjait a Limousine konstrukciójával egyezõen alumínium házban ágyazták. E megoldás kedvezõbb kinematikai tulajdonságok mellett jelentõsen mérsékli a felfüggesztés saját tömegét. A futómû hangolása tekintetében a mozgékonyság és a kényelem kiegyensúlyozott harmóniájára összpontosítottak a tervezõk. A rugózás az egyenetlen útfelületeket is kiválóan kezeli, a karosszéria kanyarodási oldalirányú dõléseit pedig a széles nyomtáv és az egyes futómû-komponensek gondos konfigurálása mérsékli jelentõsen. A Limousine változatokhoz hasonlóan elektromechanikus szervokormány is szolgálja a fokozott menetdinamikát, míg a kedvezõ sajátkormányzási adottságok, illetve a kiváló iránytartás mellett az útfelületrõl és a tapadási feltételekrõl mindenkor egyaránt pontos visszajelzések érkeznek a vezetõ felé./Autósoldalak.hu/