Autós hírek: BMW ActiveHybrid 7: Fokozódó gazdaságosság


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A BMW ActiveHybrid 7 a világ elsõ olyan modellje, amely egy V8-as belsõégésû erõforrást, egy 8-fokozatú automata sebességváltót és egy, a Mild-hibrid koncepció keretében alkalmazott elektromos motort kombinál hajtásrendszerében. A BMW TwinPower Turbo és a Második Generációs Közvetlen Benzinbefecskendezés (High Precision Injection) technikájával mûködõ, továbbfejlesztett nyolchengeres aggregát és a háromfázisú szinkronmotor együttes alkalmazásával a BMW ActiveHybrid 7 342 kW/465 LE összteljesítményt és 700 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál. E tekintélyes teljesítmény átvitelérõl 8-fokozatú automatikus sebességváltó gondoskodik. A kompakt konstrukcióban a belsõégésû motor és az automatikus váltómû hidraulikus nyomatékváltó-egysége közé integrált elektromotor számára a kifejezetten jármûves alkalmazásokra kifejlesztett lítiumion-akkumulátor szolgáltatja a szükséges energiát.E két erõforrás pontosan szabályozott együttmûködése eredményeképpen a BMW ActiveHybrid 7

gazdaságossága mellett kiemelkedõ dinamikája és kényelme is tovább fejlõdhetett. A BMW ezzel a vezetés és az utazás igen különleges élményét kínálja, miközben egyedülálló módon igazolja a hibridtechnikában rejlõ óriási lehetõségeket. A BMW ActiveHybrid 7 mindössze 4,9 másodperc alatt gyorsít fel álló helyzetbõl 100 kilométer/órás tempóra, ezzel szemben az EU-tesztciklus szerint felvett átlagos üzemanyag-fogyasztása kilométerenként csupán 9,4 literre, széndioxid-kibocsátása pedig kilométerenként 219 grammra adódik.

[3]A hibridtechnika mindemellett a kiegészítõ kényelmi funkciók különösen gazdaságos megvalósítása terén egészen új lehetõségeket rejt. A BMW ActiveHybrid 7 – automatikus sebességváltóval szerelt BMW-modellként elsõ ízben – az Automatikus Motorleállítás és -indítás rendszerét (Auto Start Stop Function) is kínálja, amely az útkeresztezõdések elõtt megállva, illetve a torlódások során hatékonyan mérsékli a motor üresjárati fázisait. Ugyancsak elsõ ízben mûködtethetõ a légkondicionáló és a szellõzõ berendezés leállított belsõégésû motor mellett is, mivel e rendszereket az elektromotorhoz hasonlóan, a 120 voltos fedélzeti hálózaton keresztül a lítiumion-akkumulátor látja el energiával. Ez az energia-menedzsment koncepció elsõként teszi lehetõvé a luxuskategóriában a hatékonyan alkalmazható állóhelyzeti légkondicionálást, amely igény szerint már motorindítást megelõzõen is jelentõsen alacsonyabb hõmérsékletet állíthat elõ a BMW ActiveHybrid 7 utasterében. A bennülõket a mûszerfal illetve a Központi Kijelzõ (Control Display) speciális mezõi tájékoztatják az egyes hibrid-komponensek pillanatnyihatásfokáról és üzemállapotáról. A BMW ActiveHybrid 7 a kifejezetten e modell számára készült, aerodinamikailag optimalizált turbina-design szerinti, 19-colos könnyûfém keréktárcsái, valamint a csomagtér-fedél, a C-oszlopok és a küszöblécek feliratai alapján különböztethetõ meg már elsõ pillantásra a sorozat többi tagjától. A „Bluewater metál” külsõ színárnyalat ugyancsak a BMW ActiveHybrid 7 exkluzív fényezéseként jelent meg a palettán.

A BMW 7-es sorozatának már ismert modelljeihez hasonlóan a BMW elsõ hibridhajtású luxuslimuzinja is kétféle karosszériaváltozattal érkezik a piacra. A BMW ActiveHybrid 7 hosszított kivitele 14 centiméterrel megnövelt tengelytávval készül, az ebbõl adódó belsõ méretnövekedést pedig teljes egészében a hátul utazók élvezhetik. Az utazás egyéni igényekre szabott élményének és kényelmének szolgálatában, a BMW 7-es sorozat programjából mindkét modellváltozathoz extrafelszerelések és kiegészítõk sokrétû választéka áll rendelkezésre.


A BMW ActiveHybrid, mint a BMW EfficientDynamics fejlesztési stratégia szerves része


[1]A BMW új 7-es sorozatának már jelenlegi sorozatgyártású tagjai is a BMW EfficientDynamics fejlesztési stratégia gazdaságossági megoldásainak egész sorát tartalmazzák, amelyek sokrétûségük és hatékonyságuk tekintetében világszerte egyedülállónak számítanak. A BMW ActiveHybrid technika formájában most mindez további lehetõséggel bõvül, elsõ ízben tudta ugyanis a hibridtechnika teljesíteni azon rendkívül magas követelményrendszert, amelyet a BMW a luxuskategóriájú modelljei számára határozott meg.

Az intelligens energiamenedzsment az elektromos áram optimális elõállítása, tárolása és felhasználása szolgálatában

A BMW ActiveHybrid 7 hajtásrendszere a jármûbeli energiamenedzsment különösen intelligens formáját teszi lehetõvé. A rendszert ugyanis annak jegyében alakították ki a tervezõk, hogy az üzemanyag kémiai energiáját a lehetõ legnagyobb mértékben a menetdinamika illetve a kényelem fokozása szolgálatában sikerüljön kiaknázni, s hogy az üzemanyag minden egyes cseppjébõl „A vezetés élménye” legintenzívebb formája származhasson.

Üzemanyag-felhasználás nélkül elõállított elektromos energia, mint kiegészítõ tartalék
A BMW ActiveHybrid technika azon energiát is hasznosítani képes, amely a hagyományos jármûvekben a fékberendezésben hõvé alakul, s így hasznosítatlanul elvész. Az áramfejlesztés funkciójában itt a Fékenergia-visszanyerés (Brake Energy Regeneration) továbbfejlesztett változata jelenik meg, amelyet a BMW immár modellsorozatok egész sorában, a jelenlegi benzines és dízelmodelljeiben egyaránt a BMW EfficientDynamics fejlesztési stratégia egyik alapvetõ megoldásaként alkalmaz. A fékezésre fordított energia e rekuperáció néven is ismert visszatáplálása az elektromos áram fékezési és motorfékfázisok során történõ elõállítását jelenti a fedélzeti hálózat számára. Gyorsítás közben a lítiumion-akkumulátorból érkezik energia a fedélzeti hálózatba. A belsõégésû motor ekkor mentesül azon feladata alól, hogy az üzemanyagban kötött kémiai energia egy részébõl közvetlenül elektromos energiát állítson elõ, így teljesítményét nagyobb arányban fordíthatja menetdinamikai célokra. Ez pedig a gyorsulási képességek közvetlen javulásában mutatkozik meg. Az elektromos energia eközben üzemanyag-fogyasztás nélkül, a jármû fékezési illetve motorfék-fázisai során kerül elõállításra.

[5]A BMW ActiveHybrid 7 a motorfék-üzem mellett mindenekelõtt a fékezési fázisokat használja ki még hatékonyabban az áramfejlesztésre. A belsõégésû erõforrás és a sebességváltó közé épített elektromotor ekkor generátorüzemre vált át, amint a vezetõ elveszi a gázt, az elektromos gép „hajtó” helyett áramfejlesztõ berendezésként mûködik tovább. Már ebben a szakaszban is zajlik a mozgási energia elektromos árammá alakítása, ám a fékpedálra lépve a generátor további elektromotoros lassulási funkciója révén még intenzívebb energia-visszatáplálásra kerül sor. A BMW ActiveHybrid 7 rekuperációs képessége a kizárólag belsõégésû motorral üzemelõ BMW-modellek Fékenergia-visszanyerési (Brake Energy

Regeneration) funkciójának összességében mintegy nyolcszorosára adódik. Az alacsonyabb lassulási igényû menethelyzetekben a rendszer kizárólag elektromos fékezõnyomatékot alkalmaz, a hidraulikus fékrendszer csupán a fékpedál erõsebb lenyomására lép mûködésbe. Az elektromos és hidraulikus fékhatás igény szerinti szabályzásáról a Dinamikus Menetstabilizáló Rendszer (Dynamic Stability Control; DSC) elektronikája gondoskodik. A fékerõ adagolhatóságát mindez nem érinti, az elektromotoros illetve hidraulikus lassulás közötti átmenetet a vezetõ egyáltalán nem érzékeli.


Rugalmas energiamenedzsment két egymással összeköttetésben álló rendszer segítségével

[6]A BMW ActiveHybrid 7 fékezési és motorfék-fázisai során, üzemanyag-fogyasztás nélkül elõállított áramot e rendszer igény szerint táplálja vissza a jármû két fedélzeti hálózatába. A BMW ActiveHybrid 7 ugyanis egy AGM-akkumulátorral (Absorbent Glass Mat) táplált, hagyományos 12-voltos hálózattal, valamint egy magasfeszültségû, 120-voltos lítiumion-töltéstárolóval is rendelkezik. A lítiumion-akkumulátor biztosítja az elektromotor ellátását, miközben az kiegészítõ hajtási funkciót lát el, vagy éppen a belsõégésû motor önindítójaként szolgál. A BMW ActiveHybrid 7 légkondicionáló berendezése szintén a 120-voltos hálózatra csatlakozik, minden további elektromos funkciót a 12-voltos rendszer lát el.A két fedélzeti hálózatot feszültség-átalakító kapcsolja össze. Mindez olyan rugalmas energiamenedzsment-rendszert eredményez, amelyen keresztül a jármû összes elektromos funkciója üzemanyag-felhasználás nélkül elõállított elektromos energiával táplálható. A 12-voltos akkumulátort a magasfeszültségû rendszer tölti, amely így igény szerint például a belsõégésû motor hidegindításában is részt vehet.

Az energiatárolás legkorszerûbb technikája: lítiumion-akkumulátor kiemelkedõ kapacitással és a töltési illetve kisütési ciklusoktól független mûködéssel

A legújabb lítiumion-akkumulátor alkalmazásával a BMW további jelentõs lépést tett az elektromos energia különösen intenzív, egyben sokoldalú jármûves felhasználása felé vezetõ úton. Mindehhez a rekuperációs módszerrel elõállított energiát mindenkor – menethelyzettõl függõen – különbözõ ciklusosság mellett kell a töltéstárolóba juttatni, ahol igény szerint felhasználható állapotban kell tartani. Mindemellett olyan jelentõs tárolókapacitásra is szükség van, amellyel a fékezés vagy motorfék használata nélküli hosszabb szakaszok is abszolválhatók, mégpedig mindennemû energiaellátási nehézség nélkül. A már az összes Fékenergia-visszanyerési (Brake Energy Regeneration) funkcióval készült, hagyományos hajtásrendszerû szériamodellben is alkalmazott AGM-akkumulátorok is azon sajátosságukkal tûntek ki, hogy a rendszertelen töltési és kisütési ciklusokat is teljesítményveszteség nélkül viselték. A Mild-hibrid koncepció keretében azonban még magasabb követelményrendszernek kell megfelelniük. Ez esetben ugyanis egy többszörös teljesítményszintû magasfeszültségû töltéstárolóra van szükség, hogy az elektromos motort hajtási funkciójához is elegendõ energiamennyiséggel tudja ellátni. A BMW ActiveHybrid 7 számára kifejlesztett rendszer a legkorszerûbb lítiumion-technológián alapul, amely a terhelés és a tartós üzem tekintetében egyaránt a legmagasabb követelményeket is kielégíti.

[1]A lítiumion-akkumulátorok immár számos más felhasználási területen – például mobiltelefonokban és laptop-számítógépekben – igazolták különösen magas tárolókapacitásukat és a rendszertelen töltési és kisütési ciklusokkal szembeni ellenálló képességüket. A BMW ActiveHybrid 7 modellben alkalmazott töltéstároló most a jármûves alkalmazás különösen igényes feltételei között igazolja az e technológiában rejlõ lehetõségeket. A nagykapacitású akkumulátor 400 Wh felhasználható energiamennyiséggel szolgál, 35 cellából áll, és saját integrált szabályozóegységgel is rendelkezik, amely a töltöttségi állapot folyamatos ellenõrzésével a legkülönbözõbb menethelyzetek és hõmérsékleti viszonyok közepette is biztosítja a megbízható mûködést.

A lítiumion-akkumulátor e kiváló adottságai kompakt, 37 x 22 x 23 centiméteres méretekkel, valamint mindössze 27 kilogrammra mérsékelt saját tömeggel párosulnak, a különleges töltéstároló így csupán jelentéktelen mértékben haladja meg egy hagyományos gépkocsi-akkumulátor méreteit. A fejlett akku nagyszilárdságú acélházba építve a csomagtartóban, a BMW ActiveHybrid 7 kerékjáratai között kapott helyet, ahol optimális védelemben részesül, s a jármû kiváló elsõ-hátsó tömegeloszlásának kialakítását is elõsegítette. Helyigénye nagyjából a BMW 7-es sorozata hagyományos hajtásrendszerû modelljei esetében, a hátsó üléssor légkondicionálásához használt kiegészítõ kompresszorénak felel meg, amely a BMW ActiveHybrid 7 kínálatában eleve nem is szerepel. Csomagterében így a BMW ActiveHybrid 7 ugyancsak bõségesen elegendõ helyet kínál akár négy 46-colos golftáska számára is.
Következetes optimalizáció: V8-as motor a BMW TwinPower Turbo technikájával és Második Generációs Közvetlen Benzinbefecskendezéssel. A BMW elsõ hibridüzemû luxuslimuzinjában alkalmazott belsõégésû motor nem csupán kiemelkedõ teljesítményt kínál, hanem kategóriája leggazdaságosabb erõforrása is egyben.

A BMW TwinPower Turbo technikája és a Második Generációs Közvetlen Benzinbefecskendezés  (High Precision Injection) kombinációjával a színvonalas menetteljesítmények és a kedvezõ üzemanyag-fogyasztás rendkívül kedvezõ együttesét sikerült megalkotni. E 4,4 literes, nyolchengeres aggregáttal különösen magas színvonalon valósulhat meg a BMW EfficientDynamics fejlesztési filozófiája, emellett a teljes egészében alumínium konstrukció a nyolchengeresek jellegzetes kvalitásait semmi mással össze nem téveszthetõen sportos, egyben hangsúlyosan kényelmes megfogalmazásban képviseli. A már alacsony az fordulatszám-tartományokon is bõséges vonóerõt kétségkívül imponáló és hosszan tartó intenzív teljesítmény-leadással ötvözi, amit rendkívül kulturált járás tesz teljessé. E tulajdonságaival e V8-as aggregát ideális alapot képez a luxuskategória számára kifejlesztett hibridkoncepcióhoz, amely egyszerre testesíti meg a példamutató gazdaságosság, a vonzó menetdinamikai képességek és a kiemelkedõ kényelem erényeit.

[2]A BMW ActiveHybrid 7 nyolchengeres erõforrása az 5.500 és 6.000 percenkénti fordulatszám közötti tartományon 330 kW/449 LE teljesítményt produkál, 650 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig 2.000 és 4.500 percenkénti fordulat között áll a vezetõ rendelkezésére. E tekintélyes erõ már kevéssel az alapjárati fordulatszám felett megjelenik, az ebbõl származó dinamikus gázadási reakciókat pedig az elektromotor felõl érkezõ további nyomaték teszi még intenzívebbé. Az a közvetlen érzékenység, amellyel a BMW ActiveHybrid 7 már az elindulást követõen a gázpedál mozgásaira reagál, olyan

gyorsulási képességekkel ruházza fel, amelyek mindeddig a kizárólag belsõégésû motor hajtotta, illetve a hibridmodellek körében egyaránt elérhetetlennek számítottak. A 0-tól 100 kilométer/órás tempóig mért 4,9 másodperces gyorsulási értékével a Limousine immár az exkluzív sportautók kvalitásait közelíti. Ugyancsak egyedülálló az intenzív dinamika szubjektív érzése, amelyet a hibridhajtás késedelem nélküli reakciói a vezetõ számára biztosítanak. A BMW ActiveHybrid 7 végsebességét csupán az elektronika korlátozza 250 kilométer/órára.


Az elektromotor indítja és támogatja a V8-as erõforrást

A BMW ActiveHybrid 7 karakteres menettulajdonságait a belsõégésû motorja és elektromos hajtása harmonikusan összehangolt teljesítmény-leadásának köszönheti, az elektromotor ugyanis hatékonyan támogatja a V8-as aggregátot a még magasabb vonóerõ elérésében. A kevésbé dinamikus menethelyzetek során kiegészítõ nyomatéka arra szolgál, hogy a belsõégésû motor gazdaságossági szempontból kedvezõbb terhelési tartományban, így magasabb hatásfokkal mûködhessen. E további erõtartalékok minden menethelyzetben a lehetõ legmagasabb fokú dinamikát biztosítják a limuzin számára. Állandó sebességû haladáskor a mérsékelt fordulatszámok révén gazdaságossága mellett a belsõégésû motor járása is jóval kulturáltabbá válik.

[3]A BMW ActiveHybrid 7 háromfázisú, váltakozó áramú elektromos szinkronmotorja a belsõégésû motor és az automatikus váltómû hidraulikus nyomatékváltó-egysége közé integráltan mûködik és a fõtengellyel állandó összeköttetésben forog. A tárcsa alakú hajtóegység mindössze 23 kilogramm, kompakt építési módja révén pedig teljes egészében a sebességváltó házába építhetõ. Az elektromos motor hajtáskor 15 kW/20 LE maximális kiegészítõ teljesítménnyel szolgál, a lítiumion-akkumulátor töltését szolgáló generátorüzeme során azonban teljesítménye akár 20 kilowattig is emelkedhet. Az elektromos gép névleges forgatónyomatéka 210 newtonméter.

A BMW ActiveHybrid 7 mozgatásáról összességében 342 kW/465 LE teljesítmény, illetve 700 Nm maximális forgatónyomaték gondoskodik. E teljesítményrégiókba korábban kizárólag jóval nagyobb összlökettérfogatú motorokkal lehetett csupán belépni, mégpedig az ennek megfelelõen jelentõsen magasabb üzemanyag-fogyasztás árán. A BMW ActiveHybrid 7 a menetdinamikai képességei terén kínált jól érzékelhetõ plusz mellett éppoly mély benyomást keltõ gazdaságossággal is szolgál. Az EU-tesztciklus során felvett átlagos üzemanyag-fogyasztás 100 kilométerenként 9,4 literre adódik, a kilométerenként mindössze 219 grammos széndioxid-kibocsátás pedig egyértelmû bizonyítékként szolgál arra, hogy a BMW ActiveHybrid technikája valóban a BMW EfficientDynamics fejlesztési stratégia abszolút innovatív és jövõbe mutató eleme. /Autósoldalak.hu/