Autós hírek: Aratásra felkészülni!


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A Hummer rövid karrierje alatt behozta a nagy múlttal rendelkezõ gyárak lépéselõnyét és nagyon jó hírnévre tett szert. A jól csengõ név viszont nem egyenlõ a hatalmas bevételekkel. Ezért kezdték el a kisebb modellek piacra dobását.
Öt évvel ezelõtt a terjedelmes H1-bõl mindössze ezer darabot adtak el világszerte. Az itthon 30-35 milliós H1 alá érkezett a kint jóval olcsóbb H2-es, amely megpezsdíttette az eladásokat. 2003-ban harminc ezret is meghaladták a Hummer értékesítések. Tavaly mindössze 1600 Hummer H2 kelt el a világ Amerikán kívüli részén. Ez mutatja, hogy Hummer egyelõre amerikai belügy.
A Genfi Autószalonon történt a bejelentés, hogy az eddig Cadillac, amerikai Chevrolet árusítással foglalkozó holland Kroymans kapta meg több évre a Hummer európai forgalmazását. A 2006-tól induló üzletet, ötven márkakereskedés nyitása fogja elõre vinni 27 országban.    
A Hummer H3 abba a kategóriában próbál teret nyerni, ahol a Toyota Landcriuser, Mitsubishi Pajero uralkodik. Ebbe a körbe komoly zavart tud kelteni az újdonság, mert a tervezett kinti alapára 35 ezer dollár (kb. 6,6 millió Ft), de ez az itthoni adókat, vámokat ismerve tíz fölött fog kikötni.
A konkrétumokra áttérve, a Hummer anyacége a General Motors, 250 millió dollárt fektetett a gyártósor felújításába. A pár hónap múlva  az amerikai szalonokba kerülõ autó egy szalagon készül vértestvéreivel a Chevrolet Colorado és a GMC Canyon kisteherautókkal. A haszonjármûvek technikájára épülõ kis Hummer, külsejében, hajtásában különbözik az olcsó áruszállítóktól.
Európában is elfogadható méretekkel játszik a H3: 4742 milliméter a hosszúsága, 2170 mm a szélessége és 1893 mm a magassága. A márka arculatba illeszkedõ ábrázat mögött, 3,5 literes öthengerest találni. A 3460 köbcentis motor 220 lóerõs, nyomatéka 305 Nm. Alapban ötsebességes kézi kapcsolású váltóval szállítják, a négysebességes automata az extra listáról kérhetõ.
Az állandó négykerékhajtás a H2-höz hasonlóan, a Borg Warnertõl érkezett. Öt állása létezik: A 4H-t a mindennapi közlekedés során kell kapcsolni, 4HL módban az elsõ-hátsó tengely közötti differenciálzár záródik. A 4LL állást nehéz terepen javasolják, itt már a felezõt kapcsolva halad a sofõr. Az ötödik variáció a semleges állás (N), amely aktiválása után, lehet vontatni az autót. Az egészet elektronika felügyeli és a rendszerhez tartozik a kerékkipörgésgátló. A kármentes terepezésrõl a védett aljzat gondoskodik. Merülési mélységre két adatot adtak meg: 40,7 centis vízbe csak 32 km/óráig ajánlott belemenni, 8 km/órás tempóval viszont a 61 centis mélység is leküzdhetõ. Elöl a terepszög 40, hátul 37 fokos. [h3]Természetesen külön csomagot csináltak a terepre gyakran merészkedõknek, valódi sziklamászó képességgel, terepgumikkal.    
A H3 elöl független felfüggesztést kapott, a hátsófutómû közönséges merev tengely, több helyen kitámasztva. A tömeggyártás és spórolás odáig fajult, hogy a hátsó futómûnél laprugót használnak. A szintszabályzós légrugózások, a Citroen ötven éve alkalmazott hidraulikus rendszereinek tudatában ez elég „gáz”. Az európai forgalmat mindenképpen fellendíti majd az érkezõ turbódízelmotor. A háromliter körüli erõforrással maximálisan versenyképes lesz Hummer H3, még hazánkban is.  
BA