Autós hírek: Peugeot RCZ: A megvalósult álom


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


Neve, az RCZ, különleges és egyedi helyzetét jelképezi a PEUGEOT választékon belül, hiszen ez az elsõ személyautója, amelynek típusjelzésében nem szerepel a középsõ „nulla” vagy „dupla nulla”. Az RCZ felmutatja a PEUGEOT értékek összességét, azokét az értékekét, amelyek sohasem változnak, mégis mindig korszerûek, mert az idõ múlásával örökösen megújulnak.

Az autóvezetés legtisztább élvezetére tervezett RCZ dinamikus (csúcsmotorja az 1.6-os THP 147 kW/200 LE), élénken reagál, és a teljesítmény, illetve a környezetkímélet újszerû ötvözetét kínálja. A kis súlynak, a csiszolt áramvonalazásnak és a modern motortechnikának köszönhetõen a belépõ modell CO2-emissziója csupán 139 g/km.

[1]Abból a szempontból is nagy erõpróba volt a projekt, hogy nagyon rövid idõ alatt kellett megvalósítani az új autót. Ezért az a döntés született, hogy az exkluzív jármûvek kis sorozatú gyártására szakosodott “Magna Steyr” üzemet bízzák meg, az ausztriai Grazban. Így sikerült elérni, hogy az alig két éve koncepcióautóként bemutatott RCZ mára végleges formájában jelenhet meg a közönség elõtt, a 63. Frankfurti Autószalon alkalmával, az értékesítést pedig, nem sokat aggályoskodva a jelenlegi kedvezõtlen gazdasági környezet miatt, 2010 tavaszán kezdik. 

Lelkesítõ stílus

A szoborszerû, dinamikus és elegáns RCZ újszerû harmóniában mutatja fel egy kompakt és egy hagyományos lépcsõshátú kupé vibráló arányait. A tetõ és a hátsó szélvédõ “dupla buborékja” nemcsak figyelemre méltó mûszaki megoldás, hanem formai jellemzõje is egy autónak, amelyen valamennyi részlet a minõség és a kifejezõ erõ lenyûgözõ érzetét kelti. Két alumínium tetõív teremti meg a szélvédõ, a fekete tetõ és a sötétített hátsó szélvédõ látványának folytonosságát. Oldalról e sajátos profil eredeti módon kapcsolja össze az autó elejének mokány alakját a hátsó rész kecsesen hajló vonalaival. A front „macskaszerû” látványa, amely a márka egyik jellegzetessége, a sárvédõk lágy íve, a kerekek nagy átmérõje a spoiler és a rubinszerûen csillogó fénydiódás hátsó lámpa nagyszerûen kombinálja az érzékiséget és az erõt, a technikát és a különlegességet.

[2]Az autó arányai (1.36 m magas) és a karosszéria nemes formái, a tetõ dupla buborékjával együtt, nagyon áramvonalasak. Hozzájárul az aerodinamikai hatékonysághoz az aktív hátsó spoiler is, amely a menetsebességtõl függõen kétféle magasságba emelkedik ki, egyensúlyt teremtve a stabilitás és a fogyasztás között.

Lelkesítõ enteriõr

A RCZ utasterének kifinomultan elitista környezete az autósport világának hangulatát idézi. Az ergonómikus vezetõhely ideális az autó kiváló útfogásának kihasználására: az integrált fejtámlás elsõ kagylóülések úgy passzolnak, mint egy jó öltöny, és a kezelõszervek éppen kézre állnak.
A mûszerfal folytonos, lendületes vonalai ugyanazt a stílust követik, amely annyi elismerést nyert a márka legutóbbi modelljein, és amely pompásan illik e kupé összetéveszthetetlen világához. A kiváló minõségû anyagok és az elegáns forma kifinomult összhatást adnak.

A vezetõ közvetlen látóterében, a mûszerfal közepén elhelyezett órára rímelve, krómkeret szegélyezi a fotómaratásos eljárással készült, hátulról megvilágított mûszer-számlapokat. Az egész mûszerfalat újszerû, puha tapintású, nagyon technikás és elegáns anyag burkolja. Több különféle szín mellett teljes bõrborítást is rendelhet a vevõ, vastag, gusztusos, finomtapintású, nappa bõrbõl.

[3]Az utastér eleganciáját magas mûszaki színvonalú felszerelés fokozza, például új WIP Com 3D multimédia-rendszer, JBL™ Hi-Fi készülék, USB csatlakozó valamennyi változatban stb. Az egész nagymértékben variálható is, hogy megfeleljen mindenféle élethelyzetre. Hétvégi programhoz jól jön például a 384 literes csomagtartó (VDA-szabvány szerint mérve 321 dm3), rakodó rekesszel a padlója alatt. Tovább növeli térfogatát a lehajtható hátsó üléstámla. Igen, van az autóban két alkalmi ülés, szépen kiformálva, teljes mértékben használható méretekkel, és a dupla tetõbuborék jóvoltából a második sorban is megfelelõ fejmagassággal.

Egymásra talált a jó megjelenés a célszerûséggel…

Lelkesítõ technika

2010-ben háromféle motor találja meg helyét az RCZ nagy alumínium gépteteje alatt. A szó mindenféle értelmében nagyteljesítményû motorok ezek: bõséges teljesítményt és nyomatékot fejtenek ki, csekély fogyasztással és CO2-emisszióval – megfelelnek az Euro 5 standardnak. A környezet védelme elsõdleges fontosságú fejlesztési cél volt, a modern és felelõsségteljes hozzáálláshoz illõen.

[4]1.6 literes THP 147 kW (200 LE) BVM6 – Ez a vadonatúj motor (2010 nyarán jelenik meg) teljesen kiaknázza a futómû potenciálját. Nyomatéka 255 Nm 1700/percnél (túltöltéssel 275), teljesítménye 147 kW 5800-nál, dinamikusan gyorsít (80-ról 120-ra ötödikben 6.5 másodperc; 0-ról 100-ra 7.6 másodperc), míg a kombinált ciklus szerinti fogyasztás nem lépi túl a 7.1 litert (165 g/km alatti CO2).

Ennek elérése érdekében minden korszerû megoldást kombináltak a négyhengeres motorban: kettõs beömlésû turbófeltöltõ gondoskodik nagy csúcsteljesítményrõl és alacsony fordulatszámon is azonnali erõkifejtésrõl, míg a fogyasztást és az emissziót közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepemelés, valamint a szívó- és a kipufogó vezértengely változó szögállása (VTi technika) mérsékli. Az akusztikusok optimalizálták a gyorsításkor hallható motorhangot is. A Sound System technika a motor fordulatszámától függõen szól: akárcsak egy hangszerben, rezgõ membrán hozza létre a megfelelõ fekvésû hangot, amelyet hangcsatorna erõsít fel.

[5]1.6 literes THP 115 kW (156 LE) BVM6 vagy BVA6 – Ez a közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotor elismerésre méltó szintézist teremt a teljesítmény (240 Nm 1400/perctõl és 115 kW 5800-nál), illetve a fogyasztás (6.9 liter/100 km; 159 g/km CO2 manuális váltóval) között. Ez is 2010 nyarától lesz kapható, az új hatfokozatú robotváltóval együtt.

2.0 literes HDi FAP 120 kW (163 LE) BVM6 – Ez az 1997 köbcentis motor, amely majd idén jelenik meg, 120 kilowattot fejt ki 3750/percnél, tekintélyt parancsoló nyomatéka pedig 340 Nm, 2000-nél. Új generációs ECCS (Extreme Conventional Combustion System) égéskamra, változó geometriájú, kis tehetetlenségû turbófeltöltõ, 2000 bar nyomású befecskendezõ szivattyú és nyolcfuratos porlasztók jellemzik. Jól kiaknázza a futómû képességeit, ugyanakkor csak 5.4 litert fogyaszt, CO2-emissziója 139 g/km.

Lelkesítõ dinamika
Itt jut igazán érvényre az a szenvedély, amellyel a Peugeot útjára bocsátja autóit! A márka vezethetõségi és útfogási tudására építõ RCZ új magasságokra emeli a vezetés élvezetét.

[6]Az RCZ alapvetõen azokat a hatékony futómûveket használja fel, amelyeket az egyéb (kettes padlóvázú) modelljeihez fejlesztett ki a márka (MacPherson elsõ-, és torziós hátsó híd). A szabad magasságot, illetve a súlypont magasságát 20, illetve 40 milliméterrel lejjebb vitték a lejtõshátú 308-hoz képest, ezenkívül az RCZ szélesebb (+ 30 mm), és nagyobb az elsõ és a hátsó nyomtávja (+ 54 és + 72 mm). A rugókat és a lengéscsillapítókat ennek megfelelõen módosították, úgyhogy a szélesebb gumiknak is köszönhetõen (18’’ vagy 19’’), a legmagasabb színvonalú útfogás az eredmény. A THP 147kW (200 LE) motorral felszerelt változat elsõ futómûvében különleges alsó stabilizátor teszi még élénkebbé és agilisabbá az autót, megõrizve a kimagasló hatékonyságot. A hidraulikus szervokormány nagyon precíz, és nagyszerû visszajelzést ad.

Az erõs, hosszú igénybevételt is jól bíró fékrendszer hûtött elsõ tárcsáinak átmérõje 302, vastagsága 26 mm (340x30 mm az 1.6 THP 147 kW 200 LE motorral). A hátsó tárcsák mérete egységesen 290x12 mm.

Meredek emelkedõn a dombsegéd könnyíti meg az elindulást. Ez a funkció alapból hozzá tartozik az ESP-hez, amely, az automatikus váltómûves típusokat leszámítva, magában foglalja a „havas út” programmal ellátott kipörgésgátlót (az elsõ kerekek külön-külön alkalmazkodnak az útfelület síkosságához). Persze nem hiányzik a dinamikus stabilizáló (DSC), az elektronikus fékerõ-elosztás (EBFD) és a vészfék-asszisztens sem (EBA). A DSC, az ASR és az EBA funkciók egyidejûleg kikapcsolhatók (ESP off), úgyhogy a tapasztalt és rátermett autós teljes mértékben kiaknázhatja a kocsiban rejlõ lehetõségeket.

Lelkesítõ választék
 
[1]Az autó exkluzív jellegének megfelelõen minden vásárló egyedivé teheti,  személyre szabhatja a kocsiját. Van valódi karbon-tetõ, fekete króm vagy homokszínû tetõív, sokféle felületû (matt fekete, fényes fekete, sötétszürke, gyémánt) 18 és 19 colos könnyûfém kerék, néhány feketére fényezett elem az autó elejére, karbon tükörház és karosszéria-dekoráció, valamint sok egyéb. Ezeket egyenként vagy csomagokban lehet megrendelni, együtt az autóval.

Maximális biztonság

A kiváló útfogásból adódó primer biztonság mellett elsõrangú az optimális szerkezeti felépítésre és a hatásos visszatartó berendezésekre épülõ szekunder biztonság is. Az aktív motorháztetõ pirotechnikai töltet hatására ugrik fel gyalogos elütésekor, ezáltal csökkentve a baleset áldozatának sérüléseit./Autósoldalak.hu/