Autós hírek: SEAT Ibiza: 25 év siker itthon és külföldön


Autóhifi Autosport Bemutató Érdekes Formula 1 Haszonjármû Környezetvédelem Menetpróba, teszt Motorkerékpár Rally Rendezvény/kiállítás Rendõrségi hírek Rövid hírek Technika Traffipax-hírek Tuning Útinfó Vissza


A SEAT Ibiza az 1984-es Párizsi Autószalon alkalmával mutatkozott be a világ autós közönségének. Emlékezetes esemény volt, egy egészen napjainkig tartó sikertörténet kezdete, hiszen a spanyol gyártó emblematikus modellsorozata immár negyedik generációjának közelmúltbeli bemutatójáig ível. Az Ibiza igazi mérföldkõ a SEAT történetében, annak idején a független vállalat elsõ, teljes egészében saját fejlesztésû modelljeként jelenhetett meg.

[1]A SEAT Ibiza története során mindvégig sportos és fiatalos szellemiségû autó maradt, s dinamikus menetteljesítményeivel illetve rendkívüli költségtakarékosságával tûnt ki vetélytársai közül. Az 1984-ben bemutatott elsõ generáció óriási újdonságnak számított, amely a magasabb szegmensekre jellemzõ térkínálatot és kényelmet meglehetõsen kompakt -mindössze 3,6 méter hosszú - karosszériában ötvözte. A SEAT e projektje kapcsán olyan híres cégekkel dolgozott együtt, mint az olasz designer Giorgio Giugiaro vezette Italdesign, a gyártástechnológia terén a Karmann, valamint a motortechnikák tekintetében a Porsche (a „System Porsche” jelölés az Ibiza motorjain is megjelent).

Az Ibiza érkezése a vállalat teljes termelését fellendítette, egészen 1.281.388 darabig növelve a volument. A 44 és 100 lóerõ közötti benzinesek, illetve a különösen gazdaságos, 55 lóerõs dízel alkotta motorpalettájával az Ibiza a hazai és a külföldi vásárlókat egyaránt mágnesként vonzotta. Az export-darabszámok is kiemelkedõen alakultak, s 1990-ben a 119 ezer jármûvet is meghaladták.

A piacon töltött hét sikeres esztendõ után, a modell 1991-ben a „New Style” jegyében széles körû fejlesztésen esett át, ami fõként orrkialakítását és belsõ kárpitozását érintette. További újdonságként jelent meg a Sport Line változat, a legújabb „System Porsche” motorfejlesztéssel: 1.700 köbcentiméter és 110 lóerõ. A SEAT Ibizát a következõ évben az 1992-es Barcelonai Olimpiai Játékok hivatalos autójává választották.

Az Ibiza elsõ generációjából 1984-es bemutatójától 1993-ig összesen 1.342.001 példány gördült le a szerelõszalagról.

[2]Noha a hivatalos magyarországi indulás 1992-ben volt, 1993-ig az elsõ generáció egyes típusaiból már 816 darabot regisztráltak Magyarországon. Ezek 90 százaléka 5 ajtós, 1,2 literes, az akkori jelzés szerinti CLX modell volt, és érdekes módon a zöld és a fehér színek domináltak, a piros csak harmadikként követte ezeket a színválasztásnál.

A második generáció – Az elsõ modell a Martorell-i gyárból

A spanyol gyártó 1993-ban indította az Ibiza második generációját, amely minden tekintetben nagysikerû elõdje nyomdokain kívánt haladni, és az elsõ sorozatként készülhetett a SEAT Martorell-ben felépített, vadonatúj gyárában. Ez fontos mérföldkövet jelentett az 1993-as Barcelonai Autószalonon bemutatott újdonság számára.

Az Ibiza második generációját már a Volkswagen Csoporttal közösen fejlesztették, összesen hatféle motor választékát kínálva (benzines, dízel és turbófeltöltésû dízel), 3- és 5-ajtós karosszériaváltozatokkal. Az Ibiza óriási elõrelépést a produkált kidolgozás minõsége terén, s szegmensében elsõként kínálta a 90 lóerõs TDI erõforrást. Három évvel késõbb, 1996-ban, ismét e különleges pozícióba került, ezúttal a szegmense legerõsebb dízeljének számító, 110 lóerõs TDI-konstrukcióval.

Az 1999-es Barcelonai Autószalonon az Ibiza felfrissített formákkal jelent meg. Kívül és belül egyaránt új megjelenés jellemezte, többek között a márka új imázsába illõ nagyobb fényszórókkal és hûtõráccsal. Mûszerfalán hangsúlyos multifunkciós képernyõ kapott helyet, amely a fedélzeti számítógép, a légkondicionáló és a rádió információit jelenítette meg.

Egy évre rá, 2000 májusában, a SEAT 50 esztendõs jubileumán bemutatkozott az új SEAT Ibiza CUPRA is, 156 lóerõs 1,8 literes turbómotorral, s kínálatában a szegmensben elsõként elektronikus menetstabilizálóval (ESP).

[5]A SEAT Sport a rali-világbajnokságon gyûjtött, hat esztendõnyi versenytapasztalat közvetlen elõnyeibõl a vásárlók késõbb a SEAT Ibiza CUPRA R, a márka sportrészlegének elsõ sorozatban gyártott modellje révén részesülhettek. Az exkluzív különlegesség 1.8 20V turbo aggregátja nem kevesebb, mint 180 lóerõt teljesített.

Az értékesítési darabszámok végül 1993. és 2002. között készült 1.522.607 autóval az elõzõ generációét is túlszárnyalták.

A harmadik generáció – Az Agilis Futómû koncepciója

Az Ibiza harmadik generációja 2001-ben érkezett a piacra, kidolgozási minõsége, motorválasztéka, dinamikus menetteljesítménye egyaránt jelentõs elõrelépés volt a típus történetében. Formáit Walter de Silva alkotta, aki ezúttal a fokozott mozgékonyságot elõtérbe helyezõ, vonzóbb vonalvezetést választott.

2004-ben az Ibiza illõ módon ünnepelte 20. születésnapját: összesen immár 3,3 millió példánnyal és két új sportváltozattal, amelyek késõbb valósággal a spanyol márka védjegyeivé váltak. A 130 lóerõs 1.9 TDI illetve a 150 lóerõs 1.8 turbo benzines erõforrásokkal kínált FR, a kategóriája legerõsebb dízeljeként a 160 lóerõs 1.9 TDI aggregát vagy a 180 lóerõs 1.8 20V technikával szerelt CUPRA egyaránt egészen különleges élményekkel szolgált.

A SEAT Ibiza 2006 februárjában modernebb és még sportosabb karakterrel újult meg. A fõ fejlesztések között elsõsorban az új belsõ kárpitok és lökhárítók szerepeltek, immár ötféle belsõ kialakítás és 11 motor kínálta, összesen 18 változatban.

[6]Itthon az 1999-2002 között eladott 1947 Ibizánál még mindig a benzines motorok, ezen belül túlnyomórészt az 1,0 illetve 1,4-es erõforrások domináltak, de 17 százalékkal már érezhetõ volt a dízelmotorok iránti kereslet növekedése is. A színválasztásban 18 százalékkal továbbra is a piros volt a legnépszerûbb, de ha az atlantiszkék metál és a  középkék egyaránt 11 százalékos arányát tekintjük, már egy újabb domináns szín is megjelent az Ibizák népszerûségi listáján. A harmadik generációból 2002-2008 között értékesített 4509 Ibiza vásárlói 88 százalékban 5 ajtós és szinte kizárólag (91 százalékban) 1,4-es motorral szerelt autót vásároltak. A színválasztásban már a sötétebb színek, így 38 százalékban a feketemágia györgyház, illetve a „Luna” és a „Zenith” metál szürke volt a legkeresettebb

A negyedik generáció – A szépség és a technika tökéletes kombinációja

A SEAT egy esztendeje két olyan kulcsszóval -  szépség és technika - kezdte meg az Ibiza új generációjának kampányát, amelyek tökéletesen összegzik a márka új modelljének karakterét és képességeit, és amelyeket egy harmadik tulajdonság tesz teljessé – a minõség.

Az új Ibiza mindezen túl a Volkswagen Csoport kifejezetten e szegmens számára kifejlesztett padlóvázának is köszönhetõen kiemelkedõ menetdinamikai képességekkel rendelkezik, amelyeket a 105 lóerõs 1,6 literes motorhoz csatlakozó, és a szegmensben elsõként kínált hétfokozatú DSG sebességváltó is erõsít. E váltómû a SEAT minden modelljére immár hagyományosan jellemzõ sportos karakter kárára kötött kompromisszumok nélkül nyújt fokozott kényelmet, vetélytársaihoz képest különleges pozíciót biztosítva a márka újdonsága számára.

Az Ibiza legújabb generációjának palettáján összesen hatféle motor sorakozik.

[3]A Magyarországon tavaly nyáron megjelent új Ibiza elõször 5 ajtós változatban volt elérhetõ, ebbõl ez idõ alatt 1026 darabot adott el a márka, míg a késõbb érkezõ Ibiza Sport Coupé 227 vásárló számára volt vonzó. Érdekes – de talán a SEAT-os autósok sportosság iránti igényét is jelzi – hogy az 1253 új Ibizából csak 1 volt dízel, a többi benzines, és szinte teljesen az 1,4 literes változat volt. Az új 5 ajtós Ibizáknál 70 százalékban már a metál-színek domináltak, az Ibiza SC esetében ennek arány megegyezett az alapszínekével. Az új formához már többféle szín volt a meghatározó választás, továbbra is a feketemágia gyöngyház volt a legkedveltebb, de az Ibiza vásárlók több mint 10 százaléka döntött a citrus metál, illetve a cukorfehér szín mellett.

Az új Ibiza választéka jelenleg is bõvül, s rövidesen új változatok jelennek meg a piacon, mint például a látványos CUPRA és a premierjét a Barcelonai Autószalonon tartó FR. Erõteljes és gazdaságos motorjaival, kiemelkedõ teljesítményével, felszerelései bõséges kínálatával, valamint tetszetõs belsõ designjával mindkét újdonság bizonyosan a legigényesebb vásárlóközönség elvárásainak is megfelel majd.

Az elmúlt 25 esztendõ során is éppen e tulajdonságok jellemezték az Ibiza generációit, a spanyol fiatalok körében illetve a spanyol autózás történetében egyaránt valóságos ikonná avatva a SEAT nagysikerû modelljét. /Autósoldalak.hu/